/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nye klodser/skiver - hvor lang tid?
Fra : Mikkel


Dato : 14-10-06 19:30

Hej.

Jeg har lige fået sat nye skiver og klodser på min Carina E. Det var en
ven der gjorde det, og det tog ham vel et kvarters tid pr. side.

Det var jeg noget overrasket over, for jeg havde forinden undersøgt,
hvad et autoriseret Toyota-værksted skulle have for samme manøvre, og de
forlangte 606 kroner. Med en timepris på 500 skal de altså bruge over en
time.

Jeg fik også en pris fra forhandleren hvor jeg købte bilen, og han
skulle have omkring 500, men da hans timepris kun er 300, så skulle han
altså bruge endnu længere tid end Toyota.

Spørgsmålet er nu: Er værkstederne nogle svindlere, der tager en hel
timeløn for en halv times arbejde, eller gør de mere end bare at skifte
delene? Eller har jeg bare en super-hurtig ven?

Mikkel

 
 
Klaus D. Mikkelsen (14-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-10-06 19:46

Mikkel skriver:
>
> Jeg har lige fået sat nye skiver og klodser på min Carina E. Det var en
> ven der gjorde det, og det tog ham vel et kvarters tid pr. side.

Incl at køre bilen ind på værkstedet, finde reservedele frem, finde
værktøj frem, løfte bilen fra jorden, aftage dæk/fælge, rense bremser
(evt tjekke tykkelsen på skiven), justere bremser efter skift, påmontere
dæk/fælg, få bilen af liften, skrive arbejdsseddel, huske at hælde den
evt brugte bremsevæske ud i den rette opsamlingsbeholder og køre bilen
ud af værkstedet igen, aflevere arbejdsseedel til værkføreren og få en
sekretær til at skrive regningen.


> Spørgsmålet er nu: Er værkstederne nogle svindlere, der tager en hel
> timeløn for en halv times arbejde, eller gør de mere end bare at skifte
> delene? Eller har jeg bare en super-hurtig ven?

Eller glemmer du bare alle de andre ting der også sakl gøres ?


Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Mikkel (15-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 15-10-06 23:26

On 14-10-2006 20:45 Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Incl at køre bilen ind på værkstedet

Okay, 1 minut.

> finde reservedele frem

Dem havde jeg selv med - jeg bad dem specifikt om en pris kun på montering.

> finde værktøj frem

Kan vel ikke være så langt væk - vi er trods alt på et autoværksted! 1
minut maks.

> løfte bilen fra jorden

30 sekunder

> aftage dæk/fælge

Man skal ikke have dækket af fælgen for at skifte skiver og klodser! Fem
bolte - 30 sekunder.

> rense bremser

1-2 minutter.

> justere bremser efter skift

Har jeg aldrig fået gjort før, og jeg har aldrig haft problemer - men
det kunne de selvfølgelig godt finde på alligevel!

> påmontere dæk/fælg, få bilen af liften

Fem bolte den anden vej - og 1½ minut for at få bilen ud af hallen igen.

> skrive arbejdsseddel, huske at hælde den
> evt brugte bremsevæske ud i den rette opsamlingsbeholder og køre bilen
> ud af værkstedet igen, aflevere arbejdsseedel til værkføreren og få en
> sekretær til at skrive regningen.

Eftersom mekanikeren nok ikke holder en timeløn på 500 kroner, så må en
pæn del af værkstedets timepris dække udgifter som disse - og dermed
skal de ikke kompenseres for i timeforbruget (i øvrigt også en noget
besværlig måde at gøre det på!). Og lur mig, om ikke jeg havde fået lov
til at betale et miljøtillæg oveni den oplyste pris for bortskaffelse af
eventuelt bremsevæske.

> Eller glemmer du bare alle de andre ting der også sakl gøres ?

Næh, men alle de ting du nævner (op på lift, ned fra lift, af med hjul,
på med hjul, rense, smøre) nåede min ven altså på det kvarter han brugte
pr. side. Hertil kommer så værkstedets "ekstraopgaver" med udfærdigelse
af arbejdsseddel og regning, men det tager altså ikke en halv time at lave!

Hvis jeg var taget på Toyota og de havde brugt en halv time på
operationen, så ville jeg ikke acceptere at skulle betale for en hel
time fordi sekretæren og mekanikeren skal bruge 30 sekunder hver på at
skrive arbejdsseddel og regning - men det er måske bare mig?

Jeg kan stadigvæk ikke se, hvordan det overhovedet skulle kunne lade sig
gøre at bruge +1 time på at skifte skiver/klodser, medmindre
selvfølgelig at der opstår uforudsete problemer, men det er vel
forudsætningen for ethvert prisoverslag at det gør der ikke.


Mikkel

Klaus D. Mikkelsen (16-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-10-06 05:22

Mikkel skriver:
>
> Okay, 1 minut.

Glem det, du skal først finde arbejdskortet, nøglen, finde bilen på
parkeringspladsen, sætte sædeovertrækket ind og så køre bilen ind.

> Dem havde jeg selv med - jeg bad dem specifikt om en pris kun på montering.

Okay

> Kan vel ikke være så langt væk - vi er trods alt på et autoværksted! 1
> minut maks.

Du drømmer.

> Man skal ikke have dækket af fælgen for at skifte skiver og klodser! Fem
> bolte - 30 sekunder.

Kan du pille 2 forhjul af på 30 sekunder ?

Prøv at tag tid selv næste gang.

> Fem bolte den anden vej

Og spænde til med moment.
2 minutter.

> Eftersom mekanikeren nok ikke holder en timeløn på 500 kroner, så må en
> pæn del af værkstedets timepris dække udgifter som disse - og dermed
> skal de ikke kompenseres for i timeforbruget (i øvrigt også en noget
> besværlig måde at gøre det på!). Og lur mig, om ikke jeg havde fået lov
> til at betale et miljøtillæg oveni den oplyste pris for bortskaffelse af
> eventuelt bremsevæske.

Selvfølgelig

> Næh, men alle de ting du nævner (op på lift, ned fra lift, af med hjul,
> på med hjul, rense, smøre) nåede min ven altså på det kvarter han brugte
> pr. side. Hertil kommer så værkstedets "ekstraopgaver" med udfærdigelse
> af arbejdsseddel og regning, men det tager altså ikke en halv time at lave!

Din ven skal til at drive firma, hvis han kan reparere bremser på 30
minutter.

> Hvis jeg var taget på Toyota og de havde brugt en halv time på
> operationen, så ville jeg ikke acceptere at skulle betale for en hel
> time fordi sekretæren og mekanikeren skal bruge 30 sekunder hver på at
> skrive arbejdsseddel og regning - men det er måske bare mig?

30 sekunder ?

Har du nogensinde arbejdet med service og vedligehold ?
Jeg er sku ikke sikker på at du kender til generelt tidsforbrug.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jørgen M. Rasmussen (16-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 16-10-06 08:57


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

>
> Har du nogensinde arbejdet med service og vedligehold ?
> Jeg er sku ikke sikker på at du kender til generelt tidsforbrug.
>
Er det derfor 1 time på værksted koster 700-1000,-?. Det tjener den
"håndgangne svend" ikke, så der er hvis rigelig betaling til
"diverse"-kontoen, uden man behøves over-fakturere timerne.



Møller (14-10-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 14-10-06 19:52


"Mikkel" <mikkel@newsaccount.dk> wrote in message
news:45312cc6$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
KLIP
> Spørgsmålet er nu: Er værkstederne nogle svindlere, der tager en hel
> timeløn for en halv times arbejde, eller gør de mere end bare at skifte
> delene? Eller har jeg bare en super-hurtig ven?
>

Det er som man tager det, men det er en af grundene til at jeg ikke kommer
på et værksted, jeg kan holde en pæn timeløn ved at gøre det selv.

Men tilbage på sporet.
Prisen er fastsat ud fra en normtid for reparationen:

alt er rustet sammen,
mekanikeren er ikke udlært,
transport fra parkeringsplads til lift og retur
hente skiver 4 gange på reservedelslager
hente klodser på reservedelslager
rense og smøre kalibrer
affedte og rense nye skiver.
tage hjul af og montere dem igen, med momentnøgle forstås (endnu ikke
set på et værksted, kun hos min dækleverandør)
spildtid
og mon der så ikke også var miljøtillæg.

og ikke at forglemme din ven nok kan ikke holde det tempo i 8 timer, for så
bør han starte et firma for udskiftning af klodse og skiver i konkurrence
f.eks. med AGL, de tjener da også lidt på deres arbejde.


tja alt i alt løber det jo op.

Jeg kan da kun siger at jeg skiftede skiver og klodser på min 306 på ca. 15
min. pr. hjul, men så hang den også på liften al værktøj var fundet frem,
alle nye dele var pakket ud og klar.
Og der var ingen af skiveskruerne der drillede, blot en x-kærv der går, kan
hurtig koste 1/4 time

Men jeg vil mene, at den pris du har fået oplyst ikke er noget du skal råbe
op over, for i timepris er der mange faste omkostninger der skal afholdes.
Du ved sikker selv, at den rå mekanikerpris bør ganges med ca. 2.2 for at få
en værkstedstime for at få alle omkostninger dækker fra husleje til
skorstensfejer og alt hvad der er der imellem.

Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste