FOR gammelt batteri ?
Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:17

Bøvler med strømmen.
Hører jeg CD og blinker med langt-lys,
så tror CD'en jeg slukker den og siger
de klassiske 'beep-beep-beep' som når
nøglen tages ud.
Simpelthen fordi der ikke er strøm nok.

Det sjove er, den gør det selvom bilen kører
eks. 80 km/t.

Har før haft bøvl med en spændingsregulator.
Den igen ?
Eller blot en generator som ikke leverer strøm nok ?
Eller et 'slidt' batteri ?

Hvad gætter i på ?

Hvilken størrelse batteri brugte Sierra 1.6 1986 oprindeligt ?
Amp timer og dimensioner eks.
Hvilke mærke kører Fordforhandlerne med idag ?
Og hvad er prisen på et godt batteri ?

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:25

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det sjove er, den gør det selvom bilen kører
> eks. 80 km/t.
>
> Har før haft bøvl med en spændingsregulator.

Kontroller eller endnu bedre træk nogle nye ledninger fra +12V og Stel fra
batteriet

> Eller blot en generator som ikke leverer strøm nok ?
> Eller et 'slidt' batteri ?

Selv om batteriet var slidt ville det næppe kunne give den fejl med mindre
at dit anlæg er på flere millioner watt.

> Hvad gætter i på ?

Dårlig stelforbindelse

> Hvilken størrelse batteri brugte Sierra 1.6 1986 oprindeligt ?
45 Ah

> Amp timer og dimensioner eks.
> Hvilke mærke kører Fordforhandlerne med idag ?

Motorcraft som altid......er i øvrigt for dyrt.
Opels batterier er også bedre

> Og hvad er prisen på et godt batteri ?

Den "forhandler" man sig til

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:25

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]

Selv om batteriet var slidt ville det næppe kunne give den fejl med mindre
at dit anlæg er på flere millioner watt.

Dårlig stelforbindelse

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:53

> Opels batterier er også bedre

Jamen jeg køre ikke Opel *S*.
Og jeg gider ikke modificere ved at trække uorignale ledninger..
Troede du kendte min dejlige Fordvogns originalitet - incl førerens.:,o)

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:57

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Jamen jeg køre ikke Opel *S*.
> Og jeg gider ikke modificere ved at trække uorignale ledninger..
> Troede du kendte min dejlige Fordvogns originalitet - incl førerens.:,o)

Jammen så må du jo se om du kan finde de dårlige forbindelser, det tager
sansynligvis længere tid end at trække nye ledninger

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 14-10-06 20:01

"Olsen" <-> skrev

> Troede du kendte min dejlige Fordvogns originalitet - incl førerens.:,o)

En 86èr Sierra med original CD spiller.

Hvordan CD og langtlys hænger sammen er ikke nemt at se, men der er den
mulighed at bilen har eftermonteret kørelys, og CDén er sat sammen med det,
så når du kipper mister CDén sin strøm.

Jeg vil foreslå at du med et multimeter måler spændingen til CDén, inden du
gætter dig frem til en løsning med batteri eller generator.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 08:38

> Hvordan CD og langtlys hænger sammen er ikke nemt at se,

Nej, men det var via CD'en, jeg først bemærkede, skal jeg gå så vidt
at kalde det, fejlen. Har før haft samme erfaring, inden jeg løb
helt tør for strøm, men ville lige høre folket..

> men der er den
> mulighed at bilen har eftermonteret kørelys, og CDén er sat sammen med
> det,
> så når du kipper mister CDén sin strøm.

Nej, ganske manuelt.
Jeg kan også se, instrumentbelysningen hopper op og ned
i styrke, når jeg kip-kalv-kipper med det lange lys,
eller bruger rudehejset.

> Jeg vil foreslå at du med et multimeter måler spændingen til CDén, inden
> du
> gætter dig frem til en løsning med batteri eller generator.

Jeg hælder nu stadig til troen på, at det er et batteri som ikke
vil modtage strøm som tidligere, og den derfor er træt og
man derfor kan se lyset virker 'slapt' når man bruger
andre strømkrævende dele.
For med CD'en slukket, pulserer lysstyrken stadig når jeg
kipper eller bruger rudehejset. Altså at jeg tapper en del strøm.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-10-06 09:05

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Jeg hælder nu stadig til troen på, at det er et batteri som ikke
> vil modtage strøm som tidligere,

Og derved er der overordentlig stor risiko for at du er på vej til at skyde
dig selv i foden.

> [...]
> For med CD'en slukket, pulserer lysstyrken stadig når jeg
> kipper eller bruger rudehejset. Altså at jeg tapper en del strøm.

Få nu somen anden i tråden tidligere har påpeget, checket7målt
stelforbindelser, ikke dem der går til de enkelte aparater, men derimod de
kraftige kabler fra akumulatoren og mellem motor/generator og chassis. Jeg
er ret overbevist om at du vil se at det er her det halter.

Er det ikke tilfældet, skal du få checket laderelæet, det kan være stillet
til at for lav kipspænding, hvilket vil resultere i at ladningen stopper
inden akumulatoren er opladet.

--
MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-10-06 13:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev :

>Er det ikke tilfældet, skal du få checket laderelæet, det kan være stillet
>til at for lav kipspænding, hvilket vil resultere i at ladningen stopper
>inden akumulatoren er opladet.

hmmmmmm..... nu er det jo en Fordvogn, så de er nået længere end
jævnstrømsdynamoen ;)

--
Jan_stevns

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-10-06 13:36

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> hmmmmmm..... nu er det jo en Fordvogn,

Ja - netop derfor Jan;-/

> så de er nået længere end
> jævnstrømsdynamoen ;)

Ja du må jo vide det, men selv en fordvogn har vel styring af ladningen ?

--
MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-10-06 14:57

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev :

>Ja du må jo vide det, men selv en fordvogn har vel styring af ladningen ?

mjoehhh - det gør den på samem måde som de fleste andre - der sidder
en spændingsregulator i rumpeteren på generatoren.

( http://www.dkfritidbil.dk/en_typisk_ældre_bosch_generator.htm )

Når du skriver laderelæ og kipspænding, regner jeg nok lidt med du
tænker på den sorte (f.eks) lucas dåse, man havde siddende sammen med
en gammeldags dynamo - den kunne man nemlig indstille.

(Og bande som en tyrk bagefter..................)

--
Jan_stevns

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-10-06 17:37

> [...]
> en gammeldags dynamo - den kunne man nemlig indstille.
>
> (Og bande som en tyrk bagefter..................)

Jo ved er godt klar over hvad du mente, det med kipspænding som aktiviterede
relæet, men - det sker jo stadig dog elektronisk med helvledere. Nu er det
mange år siden jeg har makket med sådan et relæ, de første
vekselstrømsrelæer kunne man også justere "kipspændingen", ved ikke om den
feature findes på de nye idag...

--
MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 17:11

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Og derved er der overordentlig stor risiko for at du er på vej til at
> skyde dig selv i foden.

Såeh ?
Et batteri behøver ikke være den største udgift.

> [...]
> kraftige kabler fra akumulatoren og mellem motor/generator og chassis. Jeg
> er ret overbevist om at du vil se at det er her det halter.

Har aldrig haft 'periodiske fejl' eller anden el-fejl
tidligere, så jeg satser på en kombination af generator
og ikke mindst et halvdødt batteri.
Synes alle mine 'strømfejl' tidligere har
startet på denne måde, så jeg tar' tyren
ved hornene med det samme.

> Er det ikke tilfældet, skal du få checket laderelæet, det kan være stillet
> til at for lav kipspænding, hvilket vil resultere i at ladningen stopper
> inden akumulatoren er opladet.

Netop.
Generatoren kan også være en mulighed.
Fik dog en grim ombytter på for 1.5 år siden
og jeg har denne mistænkt for, om ikke det ene,
så det andet. Batteriet kan også være skindød.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-10-06 17:34

Olsen wrote:

> Netop.
> Generatoren kan også være en mulighed.
> Fik dog en grim ombytter på for 1.5 år siden
> og jeg har denne mistænkt for, om ikke det ene,
> så det andet. Batteriet kan også være skindød.

Hvorfor nu ikke bare gribe det multimeter og måle spændingen på

- Generatoren ved tomgang og ved 1500RPM
- Batteri ved tomgang og ved 1500RPM

Både med og uden strømslugende ting tændt (langt lys, varme i ruden mv).

Hvis spændingen begge steder ligger på over 13.5V ved 1500RPM, så er det
ikke dem der er døde. I teorien (og egentlig også rimelig i praksis) bør
bilen kunne køre med minimalt strøm på batteriet da laderen så vil
levere den strøm der er nødvendig. Har et par gange haft problemet med
helt fladt batteri, et par startkabler på og vupti så kunne bilen holde
sig i live af sig selv samt også holde til at trille hjem med både lys,
anlæg og varme i bagruden. Selvfølgelig skal man i denne situation være
opmærksom på strømforbruget, hvis det overstiger generatorens kapacitet,
så kan man godt føle sig som en ludo-brik. Men mon ikke din generator
kan levere noget der minder om 50A? Det giver ca. 600W, dine forlygter
tager sikkert ca. 120W med 240W peak-effekt lige når du skifter fra kort
til langt lys, dertil kommer diverse positionslys, det løber sig måske
op i 40W. Som du kan se bør generatoren sagtens kunne trække dit
strømforbrug med defekt batteri. Men hvis bilen kan starte uden
problemer ved egen kraft, så tvivler jeg stærkt på at batteriet er dødt,
for lige i startøjeblik trækker du MEGET strøm (sikkert over 200A).

Periodiske el-fejl er typisk een af to:
- Defekt generator (lyser din ladelampe?)
- defekte/dårlige stelforbindelser.

Jeg gætter på nummer to er dit problem. Hvis strømmet er trukket ligeså
dumt i en Sierra som i en golf2, så løber strømmet fra batteri ind til
instrumentbør op til lygtekontakten som får plus ind fra batteri og
minus fra stel (sidder nok ved siden af koblingen). Dette stel-punkt er
sandsynligvis stel for både lys, anlæg, instrumentlys, horn og meget
andet i kabinen. Når du så pludselig hæver effekten falder spændingen
pga. dårlig stelforbindelse og du oplever anlægget går ud,
instrumentbelysning fader og lign.

Hvis ladelampen lyser, så har du en defekt generator, men mon ikke du
havde skrevet dette?

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-10-06 18:04

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fik dog en grim ombytter på for 1.5 år siden
> og jeg har denne mistænkt for, om ikke det ene,
> så det andet. Batteriet kan også være skindød.

Som Alexbo tidligere påpegede, synliggør du med dette indlæg at vi spilder
tiden på dig.

EOD

--
MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 09:44

> Som Alexbo tidligere påpegede, synliggør du med dette indlæg at vi spilder
> tiden på dig.
>
> EOD

Åbenbart til stor irritation for dig, så
har jeg desværre ikke fået læst alle indlæg.
Så du har sikkert ret.

Bilen fik et nyt batteri og alt er som det
har været de sidste 20, snart 21 år.:..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-06 09:09

Olsen skriver:

> Nej, men det var via CD'en, jeg først bemærkede, skal jeg gå så vidt
> at kalde det, fejlen. Har før haft samme erfaring, inden jeg løb
> helt tør for strøm, men ville lige høre folket..

Mål nu den batterispænding.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 15-10-06 09:19

"Olsen" <-> skrev
> Nej, ganske manuelt.
> Jeg kan også se, instrumentbelysningen hopper op og ned
> i styrke, når jeg kip-kalv-kipper med det lange lys,
> eller bruger rudehejset.

Men det valgte du ikke at skrive, så jeg spildte ganske enkelt min tid med
at finde en sammenhæng mellem CD og langtlys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 17:14

> "Olsen" <-> skrev
>
> Men det valgte du ikke at skrive, så jeg spildte ganske enkelt min tid med
> at finde en sammenhæng mellem CD og langtlys.

Præcis det jeg mener.
Jeg ku' også ha' trykket på hornet mens jeg bremser osv..
mange muligheder..men basalt set, så handler det
om et vist forbrug, som kan 'dræne' systemet noget
så fint, at det ligefrem er synligt.
Og derfor min teori om et batteri som ikke kan ta' imod strøm,
eller en generator som ikke kan håndtere noget som helst,
for det burde ikke ske mens den lader.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-06 20:28

Olsen skriver:

> Og derfor min teori om et batteri som ikke kan ta' imod strøm,
> eller en generator som ikke kan håndtere noget som helst,
> for det burde ikke ske mens den lader.

SÅ MÅL DOG DE SPÆNDINGER !

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 09:45

> Olsen skriver:

> SÅ MÅL DOG DE SPÆNDINGER !

Gidr' ikk'.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-06 15:00

Olsen skriver:

> Gidr' ikk'.

Okay, du _vil_ ikke hjælpes.....

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 16:16

> Olsen skriver:

> Okay, du _vil_ ikke hjælpes.....

Hjælp til selvhjælp er nu nr. 1.
Og hjælp hos nogen, behøver
nødvendigvis ikke være hjælp hos andre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-06 16:33

Olsen skriver:

> Hjælp til selvhjælp er nu nr. 1.
> Og hjælp hos nogen, behøver
> nødvendigvis ikke være hjælp hos andre.

Man du aner ikke om du har fundet fejlen....

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 17:10

> Man du aner ikke om du har fundet fejlen....

Nej.
For pludselig virker min radio med alt gejl slået til
Starteren lyder også mere frisk.
Så jeg behøver ikke finde 'flere fejl':,o)))))))))

Men ok, går den galt igen kan jeg jo starte med
at måle dit og dat, og trække nye kabler....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-06 17:54

Olsen skriver:

> For pludselig virker min radio med alt gejl slået til
> Starteren lyder også mere frisk.
> Så jeg behøver ikke finde 'flere fejl':,o)))))))))

Før batteriet igen er tømt.....

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 09:14

> Olsen skriver:

> Før batteriet igen er tømt.....

Det er den ikke endnu.
Så jeg glæder mig over, min vogn
endnu ikke lider af dårlige forbindelser..)
Eneste ting er venstre nummerpladelygte
lyser lidt svagt...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-06 18:28

Olsen skriver:

> Simpelthen fordi der ikke er strøm nok.

Eller en fejl i et stelpunkt.

> Har før haft bøvl med en spændingsregulator.
> Den igen ?
Måske

> Eller blot en generator som ikke leverer strøm nok ?
> Eller et 'slidt' batteri ?
>
> Hvad gætter i på ?

Mål spændingen på batteriet med standset motor og ved 1500 omdrejninger.
Kom med reusltatet og et svar vil blive langt bedre.

> Hvilke mærke kører Fordforhandlerne med idag ?
> Og hvad er prisen på et godt batteri ?

Gå du bare i Harald Skrald efter et....

Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 18:55

> Mål spændingen på batteriet med standset motor og ved 1500 omdrejninger.
> Kom med reusltatet og et svar vil blive langt bedre.

Kan man få et kraftigere batteri end oprindeligt og skal generatoren matche
Ah ??

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-06 18:55

Olsen skriver:

> Kan man få et kraftigere batteri end oprindeligt og skal generatoren matche
> Ah ??

Ja og nej, men mindre at du opgraderer betydeligt.

Klaus

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-10-06 09:09

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Kan man få et kraftigere batteri end oprindeligt og skal generatoren
> matche Ah ??

Ja - dog skal du sikre dig at der er plads til det.

Hvis du ikke har noget eftermonteret udstyr som er ekstremt
strømforbrugende, er der som regel ikke behov for hverken større akumulator
eller generator.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-10-06 10:49

> Ja - dog skal du sikre dig at der er plads til det.

Samt at det nye batteri kan spændes fast.
Her tænkes ikke på kablerne, men fastgørelsen af selve batteriet.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo