Nissan Micra automatic
Fra : Jens Olsen

Dato : 11-10-06 12:17

Jeg var ude at prøve en Nissan Micra fra 1994 med automatisk gear.
Passer det, at den har en lidt speciel syngende lyd fra motor eller
gearkasse?

Den har jo et noget specielt automatgear; kan det mon være det?

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 20:16

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gearkasse?
>
> Den har jo et noget specielt automatgear; kan det mon være det?

Hmmm, uden at kende Micra så ville jeg ikke købe noget hvor man har syngende
lyd fra transmission. De biler jeg har kørt med alverdens forskellige
gearkasser har alle lydt ok, uden at støje osv. (minus den mercedes der
havde gået 460.000 Km)

Automatkasser er temmelig dyre at reparere så hvis man har mistanke om noget
er defekt, så er det måske ikke den bedste handel at gå ind i.

--
Tom

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-10-06 20:41

> [...]
>
> Automatkasser er temmelig dyre at reparere så hvis man har mistanke om
> noget er defekt, så er det måske ikke den bedste handel at gå ind i.

Især Nissan's "milliongear" har jeg hørt dårligt om fra en prof reperatør.
Ikke at gearet virker dårligt - men at det er _meget_ svært at få lov til at
købe reservedele til det. Nissan's reaktion på et prof værksteds henvendelse
er at man kan købe en ny gearkasse - og den var så dyr at netop en Micra
pludselig var skrotmoden !

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-10-06 21:51

On Wed, 11 Oct 2006 21:41:26 +0200, "Jesper Hedegaard"
<virker@ikke.uk> wrote:

> [...]
>er at man kan købe en ny gearkasse - og den var så dyr at netop en Micra

Tak til både Jesper og Tom. Jeg er ikke helt klar over om det var en
transmissionsstøj eller det var, som ejeren sagde "en lyd som den type
bil havde", men jeg kunne jo eventuelt tage ud og prøve en anden af
samme type, for at konstatere om den lyder ligesådan.

Alternativet kunne blive at finde en helt anden bil med en
konventionel automatkasse, hvis den underlige Nissan-type er for
problematisk. Den var nu meget behagelig. Der var ingen gearskift
overhovedet, sådan ligesom en elektrisk bil.

Jens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-10-06 00:18

Jens Olsen skrev:

> Den var nu meget behagelig. Der var ingen gearskift
> overhovedet, sådan ligesom en elektrisk bil.

Det var oprindelig DAF i Holland der udviklede den - senere blev de
overtaget af Volvo, der brugte 'kassen i én af deres mindre modeller.

FDM var vældig begejstrede for Micra Automatic i sin tid - faktisk kiggede
jeg selv på et eksemplar, men syntes den grundlæggende var for ringe
rustbeskyttet (efter hvad jeg lige kunne se i en skærmkasse).
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-10-06 18:12

On Wed, 11 Oct 2006 11:16:40 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

> [...]
>gearkasse?
>
>Den har jo et noget specielt automatgear; kan det mon være det?

Jeg har været på opdagelse på nettet og har fundet flere artikler om
gearet. Det er et såkaldt CVT-gear, en videreudvikling af DAF's gear.

Jeg faldt også over en bemærkning om lyden i en Ford-anmeldelse:

"Bilen arbejder ualmindelig støjsvagt; kun høres en jetagtig syngen
fra CVT-gearet."

Så der er åbenbart en særlig lyd forbundet med CVT-gearet!

Jens