"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:452c95e1$0$3495$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Gitte" <gg@gittegrinerafspammere.dk> skrev i en meddelelse
> news:452c8fb1$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg står og skal til at købe vinterdæk, da jeg så læser dette hos
>> færdselsstyrelsen
>>
>>
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739
>
> Og hér står noget andet:
>
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article232462.ece
>
> Sikkerheden på glatis
>
>
> Ny testrapport fra FDM: Vinterkørsel kræver vinterdæk,
> sommerdæk er lig med livsfare
>
>
> Af Morten Dam - 14:54 - 10. okt. 2006
>
>
> Gambler du med sikkerheden ved at køre året rundt med de samme
> sommerdæk på bilen?
>
> Er du klar til at lade bilen stå hver femte dag i
> vintersæsonen, når vejret og føret gør det til et yderst risikabelt
> forehavende at køre i bil med sommerdæk?
>
> Hvis du alligevel kører, sætter du din og andres sikkerhed på
> spil! Dét er konklusionen på en dæktest, som nu publiceres i FDM's Motor.
>
> Fra tid til anden refereres der til udenlandske dæktest, og i
> regelen om test af sommerdæk mod sommerdæk eller vinterdæk mod vinterdæk,
> og ikke sommerdæk mod vinterdæk, men det lige akkurat dét, som FDM's
> testhold gjorde med fem biler med dækstørrelser fra 14 til 17 tommer.
>
> Bilerne, en Citroën C1 1.0, en Renault Clio 1.5 dCi, en BMW
> 118d, en Honda 1.8 Sport og en Renault Traffic 1.9 dCi van blev testet med
> dels fabriksmonterede sommerdæk og dels deciderede vinterdæk. Resultaterne
> viste store forskelle på dækkenes egenskaber i glat føre. Målingerne blev
> foretaget ved bremsning fra 80 km/t. til fuldt stop både på tør og våd vej
> og fra 50 km/t. på snedækket vej.
>
> Kortere bremselængde
> På vej med sne blev sommerdækkene for alvor distanceret af
> vinterdækkenes markant kortere bremselængder.
> Eksempelvis blev bremselængden for Honda Civic forøget fra 31
> til 71 meter!
>
> Havde hastigheden været 80 km/t. i stedet for 50 km/t., ville
> bremselængden være blevet væsentligt længere, fordi sommerdæk ved
> begyndelsen af en nedbremsning har svært ved at få greb i underlaget. For
> de øvrige testbiler blev bremselængderne ligeledes bemærkelsesværdigt
> længere på sommerdæk end på vinterdæk.
>
> Samme dæk hele året
> Eller som det fremgår af testrapporten i Motor: På tør vej blev
> det til en smal sejr for sommerdækkene, på våd vej nærmest uafgjort, og på
> snedækket vej en klar sejr til vinterdækkene.
>
> Selv om vi burde skifte fra sommerdæk til vinterdæk i perioden
> fra 1. november til 31. marts, kører mange bilister året rundt på de samme
> dæk. Ifølge Motor er de standarddæk, som moderne biler leveres med, ofte
> komplet uanvendelige til vinterkørsel.
>
> Resultatet af dæktesten rammer en tyk pæl gennem påstande om,
> at man sagtens kan liste sig igennem det danske vintervejr uden at skifte
> til vinterdæk, blot man kører på smalle dæk eller er rede til at lade
> bilen stå de dage, da sommerdæk helt åbenbart ikke vil kunne stå
> distancen.
>
> Indretningen og udstyringen af moderne biler gør det påkrævet,
> at skifte fra sommerdæk til vinterdæk. Dels fordi bilerne har fået stadig
> større og bredere hjul med lavere dækprofiler, som er uegnede til
> glatførekørsel, og dels fordi standardudstyr som ESP ikke er nogen nytte
> til, medmindre dækkene kan få effektivt fat i vejbanen.
>
> Optimalt
> I glat føre øges risikoen for en udskridning betydeligt ved
> kørsel med sommerdæk, som hindrer ESP-systemet i at virke optimalt.
> Kombinationen af ESP og sommerdæk på snedækket vej er reelt ensbetydende
> med at vinke farvel til sikker kørsel.
>
> I den forbindelse understreger Motors biltekniske redaktør
> Søren Rasmussen, at M+S mærkede dæk ikke bør opfattes som vinterdæk. Man
> bør holde sig til deciderede vinterdæk, der er mærket med et symbol med en
> bjergtop kombineret med en stor snekrystal. Ligesom han påpeger, at
> vinterdæk til discountpriser ikke er meget bevendt, så man bør holde sig
> til anerkendte fabrikater.
>
> Danske vintre
> Hvis du mener, at danske vintre er milde og grønne, så burde
> data fra Dansk Meteorologisk Institut kunne få dig på andre tanker i
> relation til brug af sommerdæk på snedækkede veje.
>
> I den 150 dage lange periode fra 1. november til 31. marts vil
> vejene ved syvtiden om morgenen - når du er på vej til arbejde - være
> snedækkede i gennemsnitligt de 32 dage, altså omkring hver femte dag. I
> perioden januar og februar er der gennemsnitligt sne på vejene hver tredje
> dag, og desuden er den gennemsnitlige temperatur fra december til marts
> under frysepunktet.
>
> Den sommerdækkede vintervej er, som FDM betegner det, både
> ufarbar og yderst risikabel. Både for dig selv og andre.
Hm. Hm.
Det vil sige at jeg er død nu for jeg har aldrig haft vinterdæk på de biler
jeg har haft. Man skal bare have det fandens ABS dræbt når der er glat. Har
kørt rally i mine yngre dage og der fandt jeg ud af at ABS er noget lort når
det er glat pløre/mudder man kører på.
Benny