Høj oliestand
Fra : Peter Lundgaard

Dato : 10-10-06 20:49

I forbindelse med køb af brugt Mitsubishi Colt, der lige har fået
skiftet olie, har jeg konstateret at oliestanden er lige i overkanten
(1-2 cm over max-markeringen på oliepind).

Køre videre eller skifte olie/tappe af?

Hvis sidstnævnte, hvordan?

På forhånd tak.

Fra : EXIT

Dato : 10-10-06 20:52

Kør videre, motoren "æder" det

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 21:02

> [...]
> skiftet olie, har jeg konstateret at oliestanden er lige i overkanten
> (1-2 cm over max-markeringen på oliepind).

JEG ville tappe det af. Der må ubetinget være en grund til at der er både et
MIN og et MAX mærke på olipinden og at de sidder hvor de sidder.

> Hvis sidstnævnte, hvordan?

En bakke under bundkarret og så løsne skruen i bunden af bundkarret, eller
køre ud og reklamere til ham der har tappet det gamle af og fyldt nyt på.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 10-10-06 21:03

"Peter Lundgaard (slet UEKTM)" <pelu@UEKTMdadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> skiftet olie, har jeg konstateret at oliestanden er lige i overkanten
> (1-2 cm over max-markeringen på oliepind).

Hej

Jeg har prøvet det med 2 Lancere................ jeg ved ikke om de ikke
får tømt det gamle helt af, eller om de fylder mere på end opgivet eller om
det er opgivet forkert

men hvorom alting er......... 1 cm over, fra påfyldning til
olieskift............ der bliver ikke ædt olie her (den ene 140.000 km
og den anden 366.000 km)

Mvh

Thomas

Fra : EXIT

Dato : 10-10-06 21:43

Hvis du måler en varm motor så passer

> [...]
>
> men hvorom alting er......... 1 cm over, fra påfyldning til
> olieskift............ der bliver ikke ædt olie her (den ene 140.000
Hvis du måler en varm motor så passer den nok lidt bedre
End hvis den er målt når den er kold
Der er kondensvand i olien når den er kold det fordamper når den er varm.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 10-10-06 23:32

"EXIT" <Herogder@mestude.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du måler en varm motor så passer

> Hvis du måler en varm motor så passer den nok lidt bedre
> End hvis den er målt når den er kold
> Der er kondensvand i olien når den er kold det fordamper når den er varm.

Vrøvl, der er _ikke_ kondensvand i olien bare fordi den er kold. Læs
trådstarten ordentlig. Der står, at der lige er skiftet olie. Kondensvand
kommer der først i olien, når der har været kørt mange, på hinanden
følgende, _korte_ ture. Olien opnår hurtig driftstemperatur (varm) men
derfor er eventuel kondensvand ikke væk, den forsvinder først efter
_længere_ tids kørsel med varm motor. Hvor lang tid afhænger af mængden af
kondensvand.

mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 16:00

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor er eventuel kondensvand ikke væk, den forsvinder først efter
> _længere_ tids kørsel med varm motor. Hvor lang tid afhænger af mængden af

hehe, det må også være et særdeles fugtigt område man bor i for at kunne få
oliestanden til at flyttet sig 1-2 cm pga. kondensvand.....plus at
toppakning m.m. må ligne en si.

--
Tom

Fra : C boy

Dato : 11-10-06 17:33

> [...]
> skiftet olie, har jeg konstateret at oliestanden er lige i overkanten
> (1-2 cm over max-markeringen på oliepind).

Katalysatoren kan tage skade, når olien bliver brændt af!.

Fra : EXIT

Dato : 12-10-06 05:58

Er olie filteret også skiftet ?
Det vi typisk indeholde fra 1/4- 1/2 liter alt efter størrelse på filter
Det kunne være der de 1 - 2 cm kom fra
Jeg tænker på hvis dem der har skiftet motorolie har skiftet udfra med
filter og
ikke har skiftet filter men godt nok kommet olie på så vil du have olie
indhold
2 x (eks 1/4 liter x 2 = 1/2 liter 1 -2 cm på olie pinden
Det næste er kun et eksempel ( af Hensyn til Jens Meldgaard)
(typisk vil der stå i manualen Olie m/u filter 3.25/3.75)
Hvis olie filter ikke er skiftet så skift det og dit problem er løst...
"

Fra : Peter Lundgaard

Dato : 12-10-06 11:12

Oliefilteret er også skiftet, så det skulle ikke forklare den
høje oliestand.

Problemet er altså hvordan man nemmest tapper en smule olie,
mest simpelt er del vel suge olien op.
En anden mulighed er at løsne bundproppen, tælle til 3, og så
skrue den på igen - og så håbe på at kobberringen er tæt
efterfølgende.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-10-06 14:01

Peter Lundgaard (slet TW561) wrote:

> Problemet er altså hvordan man nemmest tapper en smule olie,
> mest simpelt er del vel suge olien op.

Jeps, brug en hævert

> En anden mulighed er at løsne bundproppen, tælle til 3, og så
> skrue den på igen

Jeg er sikker på at det er den måde der sviner mest.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leo_Jensen

Dato : 12-10-06 08:40

Peter Lundgaard wrote:
> [...]
> skiftet olie, har jeg konstateret at oliestanden er lige i overkanten
> (1-2 cm over max-markeringen på oliepind).

Tja, aftapning kan vel gøres med de oliesugere, nogle tankstationer
har. Eller de væk allesammen fordi de ikke kunne få al olien op ?
Jeg har en lignende ting med Jaguaren: Den er opgivet til en
oliekapacitet på 8.0 liter inkl. filter, men hvis den får så meget
olie står olien 1 cm over max. Jeg har al olien tappet af, for den
bliver fint lys efter skift.
Jeg har bestemt mig for at kapaciteten må være rigtig og oliepinden
forkert, så jeg kører med olien over max. Uden problemer i øvrigt.

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-10-06 08:54

Leo_Jensen wrote:

> [...]
> Jeg har bestemt mig for at kapaciteten må være rigtig og oliepinden
> forkert, så jeg kører med olien over max. Uden problemer i øvrigt.

Jeg ville resonere at de 8,0 liter er for nysamlet motor og køre med
korrekt stand iflg. pinden. At den kommer over når du fylder 8 liter på
skyldes den tilbageværende olie i oliekøler og "kar" og i motoren IMHO.

--
vh
Torben - der fik oliebehandlet arbejdsbordet grundigt ved adskillelse af

Fra : Leo_Jensen

Dato : 12-10-06 12:02

Torben Scheel wrote:

> Jeg ville resonere at de 8,0 liter er for nysamlet motor og køre med
> korrekt stand iflg. pinden. At den kommer over når du fylder 8 liter på
> skyldes den tilbageværende olie i oliekøler og "kar" og i motoren IMHO.

Et pænt stykke hen af vejen er vi enige, men vi snakker noget mere end
1 liter, og olien bliver absolut ikke sort med det samme som den ville
være hvis 15-20% af olien ikke var blevet skiftet. Bilen har jo også
overlevet i mange år/km hvor olieniveauet efter al sandsynlighed er
blevet styret af oliepinden.

Leo