/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olie overtryk...
Fra : Peter Frost


Dato : 09-10-06 13:03

I weekenden poppede min olie måle pind op, på motorvejen, ikke noget man
opdager før motorolien når udstødnings manifoldet, på den anden side af
motoren, med det resultat at jeg mistet 2,5 liter god ny motor-olie...

Vi fik tørt det meste af, og alle dele i maskinhallen ser da også nye ud...

Mit første gæt er krumtapsudluftningen har været stoppet, er der en sikker
måde at vide det ?

Har renset det filter der normalt stopper, og andre Volvo folk siger, er det
der skal renses. Men syntes ikke det var synderligt stoppet.

Efter rensningen tog jeg forsigtigt oliepinden op mens motor'en kørte i
tomgang, og her kom der olie-gasser op, er det normalt ?

Og er det ikke udluftningen hvad kan det så være ?


--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06



 
 
John Sahl (09-10-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 09-10-06 13:34

Peter Frost wrote:
> Efter rensningen tog jeg forsigtigt oliepinden op mens motor'en kørte
> i tomgang, og her kom der olie-gasser op, er det normalt ?

Det er normalt, ellers var udluftningen ikke nødvendig.

> Og er det ikke udluftningen hvad kan det så være ?

Oliepinden var ikke sat ordentligt i da olien blev skiftet?

--
John Sahl



KubikH (09-10-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 09-10-06 18:43


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452a3a44$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>I weekenden poppede min olie måle pind op, på motorvejen, ikke noget man
>opdager før motorolien når udstødnings manifoldet, på den anden side af
>motoren, med det resultat at jeg mistet 2,5 liter god ny motor-olie...
>
> Vi fik tørt det meste af, og alle dele i maskinhallen ser da også nye
> ud...
>
> Mit første gæt er krumtapsudluftningen har været stoppet, er der en sikker
> måde at vide det ?
>
> Har renset det filter der normalt stopper, og andre Volvo folk siger, er
> det der skal renses. Men syntes ikke det var synderligt stoppet.
>
> Efter rensningen tog jeg forsigtigt oliepinden op mens motor'en kørte i
> tomgang, og her kom der olie-gasser op, er det normalt ?
>
> Og er det ikke udluftningen hvad kan det så være ?
>
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Hej Per
Hvis den ånder så meget at den selv skubber pinden op, er det fordi
kompressionstrykket blæser ned i krumtaphuset.
Defekt toppakning (eller top / blok)
Knækkede stempelringe (revne cylinderløb / stempler)
Hul i stempel
Been there, done that ...... all of it
Mvh
Niels



Jesper Hedegaard (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 09-10-06 20:12


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:452a3a44$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>I weekenden poppede min olie måle pind op, på motorvejen, ikke noget man
>opdager før motorolien når udstødnings manifoldet, på den anden side af
>motoren, med det resultat at jeg mistet 2,5 liter god ny motor-olie...
>
> Vi fik tørt det meste af, og alle dele i maskinhallen ser da også nye
> ud...
>
> Mit første gæt er krumtapsudluftningen har været stoppet, er der en sikker
> måde at vide det ?
>
> Har renset det filter der normalt stopper, og andre Volvo folk siger, er
> det der skal renses. Men syntes ikke det var synderligt stoppet.
>
> Efter rensningen tog jeg forsigtigt oliepinden op mens motor'en kørte i
> tomgang, og her kom der olie-gasser op, er det normalt ?
>
> Og er det ikke udluftningen hvad kan det så være ?
>
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06
>

Hej Peter

Har du også haft problemer med at olien blæser ud under påfyldningslåget -
måske endda selvom du har skiftet gummipakningen på låget (har det med at
blive stiv) ?
Det plejer at være første tegn på at flamme-filteret i krumtaphusets
udluftningsslange er stoppet.
Og hvis det filter er stoppet skal det ligge i fortynder natten over for at
få hul igennem det - det er meget lettere at købe et nyt (det lærer man jo
når man begynder sådan en operation efter lukketid...)
Og det filter ligner mest af alt spiralen i cigar-tænderen - bare så vi
taler om samme filter.
Faren ved at overse fejlen for længe er at en pakning på bagenden af blokken
ryger, så olien kan presses ud den vej når motoren belastes hårdt (har været
der). Og kloge hoveder siger at den usle pakning til en femmer kun kan
skiftes ved at tage gearkassen af !

Se evt http://www.swedishbricks.net/contents.html for flere gode tips.
--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Peter Frost (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 09-10-06 21:57

Efter anbefaling fjernet jeg omtalte filter. Men skal ha bestilt et nyt, da
huset flækket da jeg forsøgte at få filteret ud, man kunne se nogle før
havde forsøgt uden held.

Nu fortæller du en masse ting Niels, der nok ikke, er nogen der vil høre !
;)

Defekt toppakning vil give olie -og vandforbrug. Ups ! Bruger godt med vand,
og Olien er ca 1 liter pr 2000-3000 km ( Før paknings skift på pind og
dæksel, og olie skift). Dog har jeg en utæt køler, og har ladet mig fortælle
den første generation stempler bruger godt med olie ( 0,3 L pr 1000 km ? )

Top eller blok kender jeg ikke symtomerne for...

Knækkede stempelringe osv osv osv, ville det ikke give effekt tap, eller
stort forbug af benzin, og eventuelt sætte en fejl kode ?

Benzin forbrug virker som er efter påskrifterne gns på 12 L / 100 km, og jeg
køre mellem Valby og Ballerup, hver dag, med speederen godt nede ved igang
sætninger men ellers nogen lunde pænt... På motorvej med 160 km/t bruger den
10,6L/100km med A/C tændt og 2 godt i stand, mænd...

Og effekten har aldrig været bedre end den er pt, 2,5" BSR og Simota
filter...

Så mon ikke det blot er kruptapsventilationen ? Ca 33 % af filteren var
brændt sammen, eller sodet godt, kunne ikke tivnge en lille skrugetrækker
ned gennem hullerne, og her var filteret meget sort, og ret mørt, endte med
at smulre, og det skal siges det er af plastik...

Har lige skiftet pakninger på oliepind og dæksel til påfyldning ( 3 uger
siden ), før dette, løb der ukendte mængder olie ud begge steder...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06



Per Henneberg Kriste~ (10-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-10-06 10:16

Peter Frost wrote:
> Og effekten har aldrig været bedre end den er pt, 2,5" BSR og Simota
> filter...

Hvordan ligger det med brændstofforbrug og effekt _efter_ at den har sparket
olien ud ved oliepinden? ;)

--
Per, Esbjerg



Peter Frost (10-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 10-10-06 11:13

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvordan ligger det med brændstofforbrug og effekt _efter_ at den har
> sparket olien ud ved oliepinden? ;)

Uændret...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste