Tolerance ved dyre og billige alufælge+dæk~
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 22:06

Hejsa..

Afledt af et købt af alufælge med dæk, og en derefter længere forklaring fra
butikken, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres opfattelse er, og om
der måske findes nogle retningslinier eller regler.

Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og
3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk og
fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fælge og dæk til 10.000,- er af langt
bedre kvalitet end dem til 3000,-, men at man stadig ved dem til 3000,- bør
få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.

Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
ved dæk og fælge?

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 22:22

"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3000,- bør få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
>
> Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er

Hvis ikke fælgen er slået skæv, så "burde" dækmanden kunne afballancere alle
typer dæk/fælge med et hæderligt resultat. Jeg har langt om længe fået
forklaringen på hvorfor så mange dækpushere har så umådeligt svært ved at
afballancere alufælge og sagtens kan afballancere stålfælge.
Forklaringen er at de skal måle diameteren der hvor afballanceringsklodserne
skal monteres. Ved en stålfælg på f.eks 15" svarer det også til 15" hvor
klodserne skal monteres, men ved alufælge sidder klodserne indvendig, derfor
skal der IKKE bare hovedløst indtastes 17" på maskinen når der skal
afballanceres. Hvis man måler indvendig på f.eks en 17", så er den måske 16"
og derfor skal maskinen have 16" som input, ellers vil det give rystelser
ved bestemte hastigheder, selv om maskinen siger OK.
Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor skal
man slås med elendig afballancering.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-10-06 23:03

Tom skrev:

> Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor
> skal man slås med elendig afballancering.

Og 10.000-kr.'s spørgsmålet lyder så:

Hvem på Als eller omegn kan kunsten - i givet fald?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
....hvis bil er begyndt at ryste ved 120...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 05:49

Tom wrote:
> Hvis ikke fælgen er slået skæv, så "burde" dækmanden kunne
> afballancere alle typer dæk/fælge med et hæderligt resultat.

Enig.

> [...]
> skal maskinen have 16" som input, ellers vil det give rystelser ved
> bestemte hastigheder, selv om maskinen siger OK.

Forkert.
På min ikke helt moderne maskine - dog heller ikke en oldsag, har jeg
forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og udvendig
side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen eller helt inde
ved anlægsfladen.

Endvidere vil en forkert indstilling "kun" have den betydning, at når
maskinen siger, at man skal komme fx 30 g på, så passer det ikke. Hvis man
så sætter 30 g på, så vil den bagefter have måske 10 g mere. Når først
hjullet er i balance (hos mig, vil det sige 0/0), så er det ligegyldigt, om
man har tastet ind, at det er en 6" fælg eller 20" fælg. Hjulet er jo i
balance...

> Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor
> skal man slås med elendig afballancering.

Tja. Jeg ved ikke, hvorfor man skal slås med det, men din forklaring holder
ikke...
Hvis du ikke tror på mig, så kan vi sagtens arrangere en test, hvor vi
afbalancere et hjul til 0/0, og så ændre på alle parametrerne, som jeg kan
indtaste. Dette vil ikke ændre på 0/0 resultatet.

Fra : Brian

Dato : 09-10-06 06:27

Morten Fruergaard wrote:

> Tja. Jeg ved ikke, hvorfor man skal slås med det, men din forklaring
> holder ikke...

På nyere maskiner gør det. Der skal man føre en arm (hvor man også lægger
vægtklodsen i) ind, og markere hvor på (alu)fælgen man vil have vægtklodsen.
Gør man ikke det, skal man stå og køre hjulet af flere omgange, fordi man
ikke sætter klodsen hvor maskinen tror man gør.

/Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 07:11

Brian wrote:

> [...]
> have vægtklodsen. Gør man ikke det, skal man stå og køre hjulet af
> flere omgange, fordi man ikke sætter klodsen hvor maskinen tror man

Og?

Hvis man fortsætter til den sår i 0/0, så er det ligegyldigt, om man
placerer armen forkert.

Det er korrert, at hvis man placerer armen forkert og blot sætter det antal
gram på, som den siger uden at kontrollere resultatet, så kan resultatet
være forkert, men man kontrollere jo altid, at den er i 0/0 inden man
stopper...

Fra : Brian

Dato : 09-10-06 16:44

Morten Fruergaard wrote:

> Og?
>
> Hvis man fortsætter til den sår i 0/0, så er det ligegyldigt, om man
> placerer armen forkert.

Jeps, man kan selvfølgelig stå og forsætte med at sætte klodser på til der
enten ikke er plads til flere, eller man er blå i hovedet... derfor har Tom
stadig en pointe.

> [...]
> antal gram på, som den siger uden at kontrollere resultatet, så kan
> resultatet være forkert, men man kontrollere jo altid, at den er i

Hvis mekanikeren har en værkfører eller kunde stående i nakken, er det da
ikke sikkert. Desuden kan mange maskiner "blokere" de sidste 5 grams
ubalance, så det bare vises som 0.

/Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 22:04

Brian wrote:

> Jeps, man kan selvfølgelig stå og forsætte med at sætte klodser på
> til der enten ikke er plads til flere, eller man er blå i hovedet...
> derfor har Tom stadig en pointe.

Det er klart at hvis man ikke gør et arbejde færdigt, så er det ikke
tilfredsstillende...

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 17:12

meddelelse news:4529d4bf$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og
> udvendig side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen

Så er det jo heller ikke forkert hvad jeg skriver. Det er jo netop det jeg
forsøger at fortælle.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-10-06 05:14

Tom wrote:

> Så er det jo heller ikke forkert hvad jeg skriver. Det er jo netop
> det jeg forsøger at fortælle.

Jo, fordi at maskinen siger ikke OK uden at hjulet er i balance...

Når først hjullet er i balance, så er indstillingen ligegyldig.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 16:04

meddelelse news:452c6f66$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo, fordi at maskinen siger ikke OK uden at hjulet er i balance...
>
> Når først hjullet er i balance, så er indstillingen ligegyldig.

Så skal jeg fortælle hvordan man afballancerer dæk hos SDS og hos Kalle i
Sønderborg. Her lader man dækket rotere i maskinen EN gang og så limer man
de klodser på som maskinen siger og så er den potte ude. Derfor er det IKKE
forkert hvad jeg siger

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-10-06 18:49

Tom wrote:
> [...]
> så limer man de klodser på som maskinen siger og så er den potte ude.
> Derfor er det IKKE forkert hvad jeg siger

Tja. Det er jo så fordi at de kun gør et ½- arebjde.
Hvis de gjorde arbejdet færdigt, så var det forkert...

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 19:02

meddelelse news:452d2e70$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...

> Tja. Det er jo så fordi at de kun gør et ½- arebjde.
> Hvis de gjorde arbejdet færdigt, så var det forkert...

Jeg ved det godt
Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde. Ikke nok med at de ikke kan
afballancere med tilfredsstillende resultat. Nej BEGGE fatter NADA når man
siger at de skal passe på med at hæve min mondeo på grund af sideskørterne.
De magter simpelthen ikke at løfte bilen uden at beskadige sideskørterne
pga. oldnordiske liftsystemer.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 19:06

Tom skrev:

> Jeg ved det godt
> Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde.

Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder)
de sidste 2 gange - flinke, men prisen (for 2 nye dæk) var pebret - har du
prøvet dem?

Eller har du helt andre guder?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 19:18

> Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder)
> de sidste 2 gange - flinke, men prisen (for 2 nye dæk) var pebret - har du
> prøvet dem?

Næh, det var måske et forsøg værd.
Jeg ville nok lave en aftale om at de ikke fik en krone FØR rystelserne var
væk......for dyrt at blive ved med at betale for 0/0 på maskine når det ikke
stemmer med virkeligheden.

> Eller har du helt andre guder?
Næh

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 19:21

Tom skrev:

> Jeg ville nok lave en aftale om at de ikke fik en krone FØR
> rystelserne var væk......for dyrt at blive ved med at betale for 0/0
> på maskine når det ikke stemmer med virkeligheden.

Bliver nok svært...

Min / vore ryster osse lidt ved 120 / xxx efterhånden - et par måneder efter
afball. - og jeg kører ikke som en mælkekusk...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-10-06 06:43

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder)

De hedder noget med euro*etellerandet* - om jeg fatter hvorfor man
skifter et navn der siger alt ud med et der siger intet :-?

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-10-06 09:22

Torben Scheel skrev:

> De hedder noget med euro*etellerandet* - om jeg fatter hvorfor man
> skifter et navn der siger alt ud med et der siger intet :-?

"Euromaster" - passer meget godt, for de tog sq godt fat!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-06 17:39

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> "Euromaster" - passer meget godt, for de tog sq godt fat!

De tømte både Euro og mastercardet på 1 gang ???

Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-10-06 22:35

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> De tømte både Euro og mastercardet på 1 gang ???

De ville have 2664,- kr. for de 2 dæk. (og fik det selvfølgelig)

Dét var 600 mere end hos Superdæk, hvor der godt nok var tale om restsalg.

Dér havde de også ét eksemplar af dét dæk jeg kørte i smadder som Euromaster
ikke kunne skaffe...

Nå, men nu har jeg i det mindste 4 éns dæk på bilen hvor jeg før havde 205
for samt 225 bag.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 22:41

> [...]
og
> fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?
Du køber et produkt med henblik på at bruge det på din bil. Er dækket f.eks.
garanteret til en topfart på 210km/t, ja så skal der inge rystelser være på
det produkt du køber ved netop 210km/t, for så får du jo ikke hvad du har
betalt for. Dårligt afbalanceret hjul kan ødelægge dele i undervognen på en
bil, så det skal sq være i orden!

> [...]
bør
> få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
Ja det vil jeg helt klart mene. Et hjul er et hjul, og skal være i balance.
Forskellen i prisen har somregl noget med totalvægten, lakeringen, og
udsenet at gøre. Og måske fælgen kræver lidt ekstra afbalanceringsklodser
end de dyrere fælge, men den skal bestemt kunne afbalanceres 100%.

> Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
> ved dæk og fælge?
Jeg tror du skal have fat i FDM her...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 07:23

> [...]
> betalt for. Dårligt afbalanceret hjul kan ødelægge dele i undervognen på

Jeg er ganske enig med dig, men holder den i retten hvis butikken påstår, at
fælgene er som de skal være, men at de ikke kan lade sig gøre at
afbalancere?

> Jeg tror du skal have fat i FDM her...

Det ender det nok også med.

MVH
Thomas H.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-06 09:22

Thomas H. skrev:

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ender det nok også med.

Har været igennem samme forløb som du med komplette aluhjul fra SuperDæk -
måtte ha Rainer Bambino fra FDM til at ringe til butikken for at få dem til
at ta dem tilbage; de hoppede og slingrede efter diverse afballanceringer
(3, tror jeg), én afraspning samt en sporing som jeg selv måtte betale.

(De sad på min Kadett E i sin tid; SuperDæk solgte dem videre til en
Golf-ejer bagefter uden at foretage sig noget med hjulene i dén forbindelse,
fortalte ejeren af SuperDæk mig bagefter! )
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 13:46

> [...]
> til at ta dem tilbage; de hoppede og slingrede efter diverse
> afballanceringer (3, tror jeg), én afraspning samt en sporing som jeg selv

Hans, vil du ikke lige sende mig en mail på condor-9 @ mail.dk

MVH
Thomas H.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 05:51

Thomas H. wrote:
> [...]
> 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt
> dæk og fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable

Hvis ikke andet er oplyst så skal de selvfølgelig kunne afbalanceres.
Det man går på komprimi med, når man køber billige dæk/fælge, er design,
kvalitet, holdbarhed og even til at stå fast...

En fælg skal være rund.
Og jeg har aldrig monteret et budgetdæk, som jeg ikke har kunne afbalancere;
ej heller fået reklamation på et sådan.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 07:12

meddelelse news:4529d543$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis ikke andet er oplyst så skal de selvfølgelig kunne afbalanceres.
> Det man går på komprimi med, når man køber billige dæk/fælge, er design,
> kvalitet, holdbarhed og even til at stå fast...

Det er også den opfattelse jeg har, men ikke det jeg har fået af vide der
hvor jeg købte mine fælge. De er nu blevet afbalancere 3 gange, med 00 eller
05 i resultat hver gang.. Der er ikke gået længe før de er begyndt at ryste
igen. I den forbindelse har jeg så konfronteret butikken med det, og fået en
længere søforklaring omkring de forskellige tolerancer, og at det er hvad
man kan forvente.

> En fælg skal være rund.
> Og jeg har aldrig monteret et budgetdæk, som jeg ikke har kunne
> afbalancere; ej heller fået reklamation på et sådan.

Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?

MVH
Thomas H

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 07:21

Thomas H. wrote:
> Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?

Det kan godt være, at de kan afbalanceres...

Hvis det er et dæk, som kan lave flat spot, når de står stille er det
vigtigt, at de afbalanceres, når dækkene er varme.
Mine egne 225/40-18 og 255/35-18 GoodYear F1 ryster de første ca. 5 km.
Herefter bliver de varme og ryster ikke...
Hvis jeg afbalanceres dem, mens de er kolde, så ville det være omvendt - 1
først gang - efterfølgende vil de altid ryste...

Citat:
Når en bil står på lager over længere tid, kan det ske, at der opstår en
Flat Spot (fladt punkt på dækkene). Dette kan undgås, hvis man aflaster
hjulene eller øger dæktrykket til max 350 kPa (3,5 bar eller 51 p.s.i.). I
det omfang, at deformationen ikke forsvinder når dækkene køres varme, så må
de udskiftes.

Dæk kan endda få deformationer ved parkering eller længere tids henstand.
Det er et velkendt fænomen og står omtalt i bilen instruktionsbog. Denne
form for deformation er ikke blivende og forsvinder når dækket kommer op på
arbejdstemperatur.

Årsagen til disse deformationer skal søges i dækkets konstruktion og
materialevalg. Visse dækkonstruktører kan for at opnå vigtige egenskaber,
konstruere dækket på sådan en måde, at det bliver mere følsomt overfor Flat
Spot. Det gælder også valg af materialer, som kan gøre dækket mere
modtageligt overfor Flat Spot. De fleste typer dæk har en større eller
mindre tendens til Flat Spotting.

Der er en større risiko for Flat Spot, hvis dæktrykket er for lavt eller
måske for lavt. Er dækket varmt når bilen parkeres og underlaget koldt, så
øges risikoen for Flat Spot. Har man problemer med Flat Spot, skal man
begynde med at kontrollere dæktrykket. Man kan mindske problemet ved at
anvende det højeste dæktryk, som bilfabrikanten anbefaler i
instruktionsbogen.

Dæktrykket bør kontrolleres hver 14 dag. En anden metode til mindskning af
Flat Spot er at køre langsomt og uden voldsomme kurvekørsel inden man
parkerer bilen. På den måde sænkes temperaturen i dækkene og
temperaturforskellen til underlaget bliver mindre når man parkerer.

Flat Spotting giver også problemer på dækværkstederne. Bilejerne opfatter
ofte Flat Spotting som vibrationsproblemer, og klager over det til sin
dækleverandør. Dækket skal i givet fald køres varmt inden man kontrollerer
det for ubalance eller urundhed. Afbalancerer man dækket mens det har Flat
Spot, så vil det opfattes vibrationsfrit indtil det bliver varmt igen, og en
ny ubalance opstår. Denne vibration skyldes forkert afbalancering og må
gøres igen, når dækket er varmt.

Kilde: STRO

Fra : Mogens...

Dato : 09-10-06 17:17

meddelelse news:4529ea65$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan godt være, at de kan afbalanceres...

Man gør så det, at man afbalancerer dækkene på bilen. Det gøres
vha. en spinner og en blinkende lygte, der er koblet på spinneren...

Fra : Brian

Dato : 09-10-06 16:48

Thomas H. wrote:

> Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?

Tager forbi f.eks et Peugeot værksted. De har specielle flanger de spænder
hjulet fast på afbalanceringen med, for at få det mere præcist. Et
ordentligt dæk værksted burde også have det... hvem er det du har haft på
opgaven indtil nu ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 18:55

> [...]
> hjulet fast på afbalanceringen med, for at få det mere præcist. Et
> ordentligt dæk værksted burde også have det... hvem er det du har haft på

Første afbalancering var butikken selv, og de 2 andre gange er det hos
quickpot jeg har fået det gjort.

MVH
Thomas H.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 17:23

> [...]
> og fået en længere søforklaring omkring de forskellige tolerancer, og at

Hvis du finder en løsning så må du gerne sige til. Min mondeo ryster også ad
h. til ved bestemte hastigheder og her er der Goodyear F1 dæk på.
Afballanceringen siger 0/0 for alle dæk og alligevel er resultatet stærkt
utilfredsstillende. Mine stålfælge med Goodyear dæk har ingen rystelser.
Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald ikke at afballancere mine

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-06 17:31

Tom skrev:

> Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald
> ikke at afballancere mine

Og det er ikke fordi de er ovale?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 17:48

> Og det er ikke fordi de er ovale?

Nej, fælgene er også testet uden dæk. De er hverken i uballance eller skære
ovale.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-06 17:50

Tom skrev:

> Nej, fælgene er også testet uden dæk. De er hverken i uballance eller
> skære ovale.

Okay!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 18:10

> Okay!

Du må lige selv rette stavefejlene

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-06 18:20

Tom skrev:

> Du må lige selv rette stavefejlene

"Jeg læser ikke hvad du skriver - men hvad du mener!"
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 17:42

> [...]
> Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald ikke at afballancere mine

Prøv og undersøg om centerringen der fulgte med dine fælge passer 100% på
hjulnavet. Det er set før på Mondeo, og kan være årsagen til rystelserne.

MVH
Thomas H.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-10-06 06:29

Hej

Thomas H. wrote:
> [...]
> fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?

Definer acceptabel! Umiddelbart bør de kunne afbalanceres OK, men det
betyder jo ikke at de kører acceptabelt.

I dk.forbruger har der tidligere været lignende tråde om det ene og det
andet der ikke virkede ordentligt fra ny fordi de virkede ringe, men dog
virkede. Hjulene til 3000,- virker jo. Ikke særlig komfortabelt, men de
virker. De roterer på akslerne og så sørger de for kontakten mellem
bilen og jorden.

Køber du Bilkas billigste transistorradio, så skal man nærmest stå lige
ved siden af senderen for at modtage et signal eller køber du en Lada i
model skrab så husk, at FDM allerede har løftet fingeren mod købet. Hvis
man køber det billigste man kan komme i nærheden af, så må man forvente
visse brugsmæssige uhensigtsmæssigheder. Det gælder også fælge og dæk.

> Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
> ved dæk og fælge?

Næppe. Du vil heller ikke blive dumpet til syn, hvis de var ude af
balance. Brancheforeningen har dog sikkert nogle retningslinier for hvad
der er acceptabelt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 07:15

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Definer acceptabel! Umiddelbart bør de kunne afbalanceres OK, men det
> betyder jo ikke at de kører acceptabelt.

Acceptabelt i mine øjne er så det ikke ryster når man kører.

> [...]
> virkede. Hjulene til 3000,- virker jo. Ikke særlig komfortabelt, men de
> virker. De roterer på akslerne og så sørger de for kontakten mellem bilen

Jeg mener jo så at de ikke virker, hvis man ikke kan afbalancere dem.

> [...]
> man køber det billigste man kan komme i nærheden af, så må man forvente
> visse brugsmæssige uhensigtsmæssigheder. Det gælder også fælge og dæk.

Man må da som udgangspunkt stadig kunne forvente at det man køber virker.

> Næppe. Du vil heller ikke blive dumpet til syn, hvis de var ude af
> balance. Brancheforeningen har dog sikkert nogle retningslinier for hvad
> der er acceptabelt.

Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at have
nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig ødelægger min
bil.

MVH
Thomas H.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-06 07:22

Thomas H. wrote:
> Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at
> have nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig
> ødelægger min bil.

Så køb en bedre kvalitet...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 07:26

meddelelse news:4529ea83$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...

> Så køb en bedre kvalitet...

Det er jo nemt at sige.. Var jeg klar over at de var så dårlige, havde jeg
heller ikke købt dem. Det værste ved det er, at jeg forhørte mig inden jeg
købte dem, og fik af vide at det var gode fælge og dæk.. Bare for en god
ordens skyld, vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er ikke t-hansen fælge
jeg skriver om.

MVH
Thomas H.

Fra : Mogens...

Dato : 09-10-06 17:18

> Bare for en god ordens skyld, vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er
> ikke t-hansen fælge jeg skriver om.

Hvad har du købt - fabrikater og størrelser?

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 18:54

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
>
> Hvad har du købt - fabrikater og størrelser?

Det er Ronal R7
http://www.autoprostor.ru/netcat_files/117_69.jpg

og Falken ZE512
http://www.reifen-profis.de/ordersecure/shop/bilder/ZE-512.jpg

195/50 R15

MVH
Thomas H.

Fra : Mogens...

Dato : 09-10-06 18:58

> Det er Ronal R7
> http://www.autoprostor.ru/netcat_files/117_69.jpg

Nice - husk at vise os et billede,hvor de sidder på din bil

> og Falken ZE512
> http://www.reifen-profis.de/ordersecure/shop/bilder/ZE-512.jpg

Shit - Falken dæk er/var ikke min kop te.
Han må ha' en spinner på din bil/dæk, IMO...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 19:35

> "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse

> Nice - husk at vise os et billede,hvor de sidder på din bil

Værsågod. http://togbilleder.dk/web/IMG_3403-02.jpg

MVH
Thomas H.

Fra : Mogens...

Dato : 09-10-06 19:39

> Værsågod. http://togbilleder.dk/web/IMG_3403-02.jpg

Du kører da Mondeo?
Modelbillede?
(Sierra og Mondeo har ikke samme ET)

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 19:43

> "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse

> Du kører da Mondeo?

Nej? Jeg tror du forveksler mig med en anden der også hedder Thomas H her
inde.. :)

> Modelbillede?
Modelbillede? hvad mener du?

Med Venlig Hilsen
Thomas Hupfeldt.

Fra : Mogens...

Dato : 09-10-06 19:44

> Nej? Jeg tror du forveksler mig med en anden der også hedder Thomas H her
> inde

OK - beklager for det gjorde jeg...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 19:45

> OK - beklager for det gjorde jeg...

Det gør skam ikke noget..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-10-06 19:29

Hej

Thomas H. wrote:
> og Falken ZE512
> http://www.reifen-profis.de/ordersecure/shop/bilder/ZE-512.jpg

Her kan du læse hvad andre synes om dækkene. Nogle betragter dem
nærmeste som livsfarlige. Specielt efter lidt tid bliver de åbenbart
ubehagelige at køre med.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-06 21:41

Karsten Feddersen skrev:

> Her kan du læse

Hvor?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-06 05:42

Hej

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvor?

<http://www.reifentest.com/pkw_sommerreifen/falken_ohtsu/ze_512/index.html>

Beklager

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-06 11:58

Karsten Feddersen skrev:

> Beklager

Bare i orden!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-10-06 09:22

Hej

Thomas H. wrote:
> Acceptabelt i mine øjne er så det ikke ryster når man kører.

Jeg har ikke prøvet den selv, men ifølge min bror ryster en splinterny
Suzuki Alto på en ganske ubehagelig måde når den kører. Her fejler bilen
ikke noget. Den er bare for billig.

> Jeg mener jo så at de ikke virker, hvis man ikke kan afbalancere dem.

Jo da. Et dæks opgave er at holde bilen på vejen. At sætte den igang og
at standse den.

Kan du ikke løfte sløret for fælg- og dækmærke? Samt dimension og
dæktryk + bil? Hvis jeg pumper mine for hårdt, så er de også ubehagelige
at køre i selvom det er topkvalitet. Omvendt putter min svigerfar så
lidt i hans dæk, at han næsten kan tage en kantsten uden at opdage
ujævnheden. Så eventuelle rystelser i hans dæk vil blive udjævnet af
dækket alene.

> Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at have
> nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig ødelægger min
> bil.

Uanset hvad, så er et sæt alu'er med dæk til 3000,- absolut bunden af
hvad du kan købe. Hvad siger brugerne på www.reifentest.de om dine dæk?

Fra : Basil

Dato : 10-10-06 13:15

Thomas H. tastede følgende:
> [...]
> få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
>
> Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er ved

Det biltekniske ved jeg ikke meget om, men som maskinarbejder, har jeg
nogen betragtninger der kan være rigtige, men jeg helgarderer og siger
at de også kan være forkerte :p
Hvis du kan købe 4 klumper alu, som først er støbt, og som sidenhen
skal bearbejdes for at løbe og passe på mål, afgrates, lakeres, montere
evt. emblem og inspiceres, så kan der ikke være brugt meget tid på dem
til 3k, ligegyldigt om de er lavet i Kina eller Tyskland. For 10k vil
jeg mene at de burde være mere end perfekte.
Balancen i dækkene kan selvfølgelig spille ind, men jeg har svært ved
at forestille mig at moderne fremstillede dæk kan være særlig ude af
balance.
Kai