Kædekit skift til 2.600 - vanvittigt !!
Fra : Carsten

Dato : 25-06-01 20:29

Jeg snakkede lige med en Honda forhandler i byen (KBH). Han ville have ca.
1.500 (ex. moms) + 2 arb. timer for montage af et kædekit til mit kubikdyr.
Incl. moms ryger vi så op i nærheden af 2.600 gode danske skatte-tyngede
kroner. Det er både vanvittigt, og mere end jeg vil give.
Jeg kan få en DID hos louis.de for omkring 330 DEM eller ca. 1.300, så har
vi blot montagen tilbage. Jeg kan forestille mig, at der er nogle små
problemer omkring dette, men hvilke ?? (jeg har søgt på groups.google uden
at finde noget brugbart). Råd modtages med glæde...

Carsten
CBR 600 F2 '94

Fra : Michael K.S.

Dato : 25-06-01 22:33

On Mon, 25 Jun 2001 21:29:02 +0200, "Carsten" <carjak@wanadont.dk>
wrote:

> [...]
>Incl. moms ryger vi så op i nærheden af 2.600 gode danske skatte-tyngede
>kroner. Det er både vanvittigt, og mere end jeg vil give.

Korrekt,det bør altså max tage 1 time,det blev jeg afkrævet af
MP-motorcykler på en F2'er,jeg gav forresten ca. 700 for en DID-X ring
og ca. 4-500 for 2 Renthal kædehjul.

>Jeg kan få en DID hos louis.de for omkring 330 DEM eller ca. 1.300, så har
>vi blot montagen tilbage. Jeg kan forestille mig, at der er nogle små
>problemer omkring dette, men hvilke ??

Det kommer an på om det er en lukket eller med nitteled/clips.

Lukket,så er det af med bagsvingeren og det er (selvom det nu ikke
tager så lang tid på en F2'er ) noget nogle kvier sig lidt ved,men det
kan man jo så passende bruge til at smøre leddet og linket .
Fordelen er så at kæden er lige til at smide på og ikke skal lukkes
efterflg.

Nitteled/clips er der ikke mange ben i,eneste problem er få lukket den
korrekt.Clips vil jeg ikke anbefale til en gadecykel (det kan være en
fordel hvis man tit har brug for at afmontere kæden ),men her skal
man absolut huske at vende den rigtigt.Nitteled - tjah det bedste er
klart at bruge specialværktøj,men ellers drejer det sig i princippet
bare om at deformere pin-enderne uden at ødelægge leddet ,metoderne
til dette varierer, men noget på bagsiden til at holde imod med og så
et klap på den modsatte ende....sæt evt et clips-led på og fut ned til
forhandleren og få ham til at sætte et nitteled i istedet.

Monteringen af tandhjulene er en simpel sag...

-M

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 26-06-01 22:43

Hej,
Har set at man kan købe et værktøj til at samle/skille kæder med. Hvordan
virker disse?
Iøvrigt mener jeg at kæder er billigere hos POLO.
Hilsen Hans
TransAlp '91

Fra : Pein

Dato : 25-06-01 22:40

Carsten skrev ...
>Jeg kan få en DID hos louis.de for omkring 330 DEM eller ca. 1.300, så
>har vi blot montagen tilbage.

Og måske et par tandhjul?

Kædehjulene koster normalt ikke det vilde i forhold til kæden selv. Hvis
ikke der er noget specielt ved en CBR600 ville jeg prøve selv. Jeg har
godt nok kun skiftet kædekit på en Yamaha DT125R men det var forbavsende
let.
Jeg venter på et speciallavet bagtandhjul til min TransAlp, så ordner jeg
også den selv.
Man skal bare lige være i stand til at forkorte kæden, hvilket nok er
lettest ved at slibe toppen af en (eller 2) stift(er) og banke dem ud. Så
er det rart med en bænksliber f.eks.
Og så er der også det om man vil nitte eller bruge samleled. Jeg har kun
prøvet samleled, hvilket er nemt.
Og så kan jeg bedst lide at have en momentnøgle til at spænde diverse
sager på igen med det rigtige moment, men mon momentet er rasende vigtigt
på boltene til kædehjulene?

At et værksted skulle bruge 2 timer på det, synes jeg lyder temmelig
sløvt. Det kan da aldrig tage mere end 3 kvarter, men jeg ved ikke om der
er noget specielt besværligt ved en CBR600.

Mvh. Pein

Fra : Frederik

Dato : 25-06-01 22:40

"Carsten" <carjak@wanadont.dk> wrote in message
> [...]
> problemer omkring dette, men hvilke ?? (jeg har søgt på groups.google uden
> at finde noget brugbart). Råd modtages med glæde...

Jeg har lige skiftet kæde på min CB500, og det gik sådan set ret nemt. Nu
har jeg ikke set en CBR nærmere i sømmene, men du kan nok bruge nogenlunde
samme fremgangsmåde som jeg brugte: Køb en kæde med både samle- og nitteled
men husk at checke at den passer i længden (antal led osv.). Hvis den er
lidt for lang kan leddene godt tages af ved at slibe nitten ned og hamre den
ud med en dorn, det kræver blot lidt tid :). Klip den gamle kæde af med en
boltsaks, evt. kan du benytte lejligheden til at gøre rent dernede, montér
den nye kæde med samleleddet og vupti. Du kan så køre hen til et værksted
og få dem til at sætte nitteledet på (mod en 50'er til kagekassen sikkert).
Det er en del stærkere end samleleddet, men dette skulle nu sagtens kunne
holde til en tur ud til værkstedet.
Som sagt kender jeg ikke noget til CBR'erne, men jeg tror næppe der er
nogen idé i at betale et værksted for noget så simpelt som at skifte kæde
med mindre man har for mange penge og for lidt tid. Dog bør du lige tage et
kig på kransene: hvis de også skal skiftes er det en lidt større affære, da
du så skal have baghjulet af hvis ikke jeg tager fejl.

Mvh Frederik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-06-01 14:08

de gange jeg har skiftet kæde på min XJ600 div, har jeg ikke kunne "smutte"
samlelledet på, men det krævede en del arbejde, da det er stramt at få
pladen på som clipsen skal sidde over.
Jeg har skulle slå den på med dorn.

Men et samleled kan altså godt holde, det flyver ikke bare af for et godt
ord, men hold øje med at klipsen ikke ryger af

mvh

Thomas
XJ600s div ´96
Frederik <null@null.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h8bb3$8hp$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Asger Steffensen

Dato : 25-06-01 22:54

> [...]
> problemer omkring dette, men hvilke ?? (jeg har søgt på groups.google uden
> at finde noget brugbart). Råd modtages med glæde...

Tilbudet fra Louis, er det incl. kædehjul?
Vær opmærksom på at kæder oftest skal kortes ned for at passe. Det gøres ved
at fjerne et antal led. MC-kæder i hærdet stål er ikke noget man lige klarer
med en adskiller fra cyklesmeden.
Personligt plejer jeg at fjerne toppen af en "nitte" med en vinkelsliber, og
derefter slå nitten ud med en hammer og dorn.
Sørg for at fjerne det korrekte antal led, for det er sgu svært at sætte på
igen, hvis du har lavet den for kort!
Desuden skal du af montere tandhjul og baghjul, det kræver også lidt
værktøj.
Hvis du køber en "endeløs" kæde, slipper du for afkortningsarbejdet, til
gengæld skal du have bagsvingeren af.

Læs i din Haynes eller Clymer værkstedsmanual hvordan man gør.

Var det svar på dit spørgsmål?

Venligst,
Asger
ZX-10 (der også skal have nyt kit)

Fra : Bent Madsen

Dato : 25-06-01 23:02

> 1.500 (ex. moms) + 2 arb. timer for montage af et kædekit til mit
kubikdyr.

2 - timer...
hmmm... sgu da også lige være fordi du så giver frokost.. hva ?..

:)

Fra : p.mariegaard

Dato : 26-06-01 22:15

Tråden her om kædeskift fik mig til at tænke på den negative mail om Dyel's
MC i Vejby der kørte for et stykke tid siden. Jeg købte kæde og tandhjul
gennem ham, ud fra MC-nøglen. Han bestilte det hjem, og jeg hentede kittet
som aftalt lørdag formiddag. Da jeg bad om nogle tips da det var første gang
jeg skulle prøve selv fik jeg en komplet instruktion, og på vej ud af døren
spurgte han om jeg overhovedet havde det værktøj han lige havde beskrevet,
og øøøøh nej det havde jeg da ikke. No problemo, du kan låne mit med hjem,
og bare stille det et aftalt sted i løbet af søndagen. Så jeg fik service
over al forventning hos Dyel, og til alle dem der køber billigt i tyskland
over nettet vil jeg bare lige erindre om, at det er vigtigt (i hvert fald
inden for en vis rimelig grænse) at holde liv i de lokale værksteder. Det er
dem der hjælper når det brænder på, og ikke en e-mail sendt til tyskland
fredag aften i panik og vrede over et eller andet skidt ikke virker efter
hensigten og det efterfølgende svar, når weekenden for længst er forbi.
Sådan lidt a la landsbybrugsernes forsvinden!!!!
hilsen
poul
fzr 600
og i øvrigt tak for tipsene om udstødning til en GPZ900
Carsten <carjak@wanadont.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_GNZ6.124$t01.150107233@news.mobilixnet.dk...

Fra : Carsten

Dato : 27-06-01 07:31

[snip]
"p.mariegaard" <p.mariegaard@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hensigten og det efterfølgende svar, når weekenden for længst er forbi.
> Sådan lidt a la landsbybrugsernes forsvinden!!!!
[snap]

Du har fuldstændig ret Poul, vi bør holde liv i vores lokale forhandlere,
men der er ingen, der siger, at jeg (selvstændigt) også skal sikre mandens
pension og 7 børn's uddannelse.

Jeg har nu løst problemet (næsten) lokalt. Jeg har en kammerat, der fik
Sydfyns MC til at nitte en kæde i fast længde for ham. Han klarede så
selv det med at få den og tandhjulene sat på (ja, bagsvingeren skal af).
Jeg regner med at lave samme operation på min.

Carsten
CBR 600 F2 '94

Fra : Armand

Dato : 28-06-01 23:12

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en

> [...]
> Sydfyns MC til at nitte en kæde i fast længde for ham. Han klarede så
> selv det med at få den og tandhjulene sat på (ja, bagsvingeren skal

Mærkefanatisk kommentar:

Køb en 900'er Ninja - Der kan man montere lukkede kæder uden at
afmontere bagsvingeren

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 29-06-01 08:49

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> Mærkefanatisk kommentar:
>
> Køb en 900'er Ninja - Der kan man montere lukkede kæder uden at
> afmontere bagsvingeren

Endnu mere mærkefanatisk kommentar:
Det kan man også på en VF1000F - hvis man skruer stellet fra hinanden og
tager motoren ud først. Tag den!!

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 29-06-01 12:32

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> Endnu mere mærkefanatisk kommentar:
> Det kan man også på en VF1000F - hvis man skruer stellet fra hinanden
> og tager motoren ud først. Tag den!!

Ninja = 7 stk bolte for at fjerne fodhviler-konsollen samt venstre
lyddæmper!

Kom igen !

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 29-06-01 12:56

> Kom igen !
Bol d'Or = 2 snit i stel med vinkelsliber, plus efterfølgende 2
svejsninger :0))

Mvh. Sand

Fra : boe

Dato : 29-06-01 13:09

Sand <andpe_96@hotmail.com> wrote in message news:9hhqev$ptd$1@sunsite.dk...

> Bol d'Or = 2 snit i stel med vinkelsliber, plus efterfølgende 2
> svejsninger :0))

Jeg står af nu, tak... hærværk ligger uden for hvad jeg vil gøre for at
lukke k...... på Armand og hans Kawasakisme

Bo, VF1000F (på vej til Italien om 5 timer!!)

Fra : Carsten

Dato : 29-06-01 13:38

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in
message news:9hhqt3$t3a$1@sunsite.dk...
> Bo, VF1000F (på vej til Italien om 5 timer!!)

Skulle du have bruge for nogle råd i den anledning så spørg blot. Jeg
kommer lige fra en uge+ i Italien (Toscana). Vi tog autotog derned,
men kørte selv hjem.

Carsten
CBR 600 F2

Fra : boe

Dato : 29-06-01 13:46

Carsten <carjak@wanadoo.dk> wrote in message

> Skulle du have bruge for nogle råd i den anledning så spørg blot. Jeg
> kommer lige fra en uge+ i Italien (Toscana). Vi tog autotog derned,
> men kørte selv hjem.

Mange tak for tilbuddet! Desværre skal jeg køre i bil (kone+2 børn). Jeg må
vente til jeg blive (rigtig) gammel med at køre på mc

Bo, VF1000F

Fra : Brian Lænø

Dato : 29-06-01 16:40

"Armand" skrev

> Ninja = 7 stk bolte for at fjerne fodhviler-konsollen samt venstre
> lyddæmper!
>
> Kom igen !

8 bolte/møtrikker for at adskile forrør fra potte + afmontering af alle
forrør + potte
Men snak ikke om afmontering af bagdæmper
der skal afmonteres sæde, luftfilter kasse, batteri, indv.bagskærm, stativ
til luffilter kasse og batteri, potte, forrør til foreste cylender, løsnig
af forrør til bagerste cylender + en masse bolte/møtrikker.
godt man ikke skal gøre det så tit.

--
Brian
Cagiva Elefant 750