Selvstyr Autohelm 1000
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 25-06-01 11:43

Jeg overvejer at købe Leo's selvstyr, men

hvordan virker/moteres en Autohelm 1000
hvad kan den monteres på (Haves motorsejler med ror-pind + ror)
er den hydraulisk/elektrisk/mekanisk

Leo du skrev der 'bare' skulle laves en roset, men hvad er der her tale om,
en messing-ting, rustfrit stål ?? Hvad med nøjagtigheden, skal den passes
til m. 100-dele mm. ???

Kommentare/alternativer ønskes, samt hvilket prisleje ligger man i ved nye
løsninger.

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Leo Sørensen

Dato : 25-06-01 20:11

Hej Hans-Henrik

Jo ser du det der mangler er en roset opdel nøjagtig som en kompasroset. Den
kan være af papir, men skal så lamineres (betrækkes med plastik, grundet det
våde føre på havet).

Du kan lave den i hvilket som helst tegneprogram, eller med en passer!

Den er lige så nøjagtig som alle de andre Autohelm. Det svarer altså til
nøjagtigheden på et kompas.

Skal du have noget der er mere nøjagtigt. Skal den styres via sattelit.
Altså en GPS model, som er RASENDE dyr.

Husk at det ikke fritager dig for at bruge øjnene, når du sejler! Men det er
selvfølgelig behageligt ikke at skulle holde i rorpinden konstant.

M.V.H.
Leo Sørensen

Fra : Bo Jensen

Dato : 25-06-01 22:36

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3b3715e8$0$4660$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> til m. 100-dele mm. ???
>
> Kommentare/alternativer ønskes, samt hvilket prisleje ligger man i ved nye

Hej.

Bare for at minde dig om, at Autohelm forlod dette indstillingsprincip for MANGE år siden. Selvstyreren må derfor være yderst bedaget (min egen Autohelm 1000 er fra 1986 og er med trykknapper) og er styret via et snoretræk (ligesom skalaen i gamle radioer). Ret sart - jeg kender et par stykker, der har idelige problemer, fordi snoretrækket hele tiden "skrider". De skifter snor og fjeder for et godt ord.

Princippet er i øvrigt elektrisk/mekanisk (en lille el-motor trækker via en gearbox en gevindstang ud og ind eller frem og tilbage, hvad man nu synes lyder bedst.

Dermed ikke sagt, at lortet ikke virker overhovedet. Men betal ikke ret meget for en sådan tingest. Og slet ikke noget, der nærmer sig 1KKr!

En helt ny A1000 med display og interfacemulighed til resten af bådens elektronik incl. GPS (både Seatalk- og NMEAprotokoller) koster ca 3900 - af og til betragteligt mindre. Om det er RASENDE dyrt, kan vel diskuteres.

Til slut: Vær nu rigtig rare alle jer med bådting og -sager til salg eller køb. Brug den rigtige gruppe - dk.marked.privat.baad

Mvh
Bo

Fra : Jens Schönemann-Paul

Dato : 26-06-01 12:01

Hej Gruppe

Jeg har selv en gammel Autohelm 1000 selvstyrer, hvor rosen er gået tabt i
forbindelse med reparation, som jeg selv udførte. Piloten virker fint uden
rose - det bliver lidt sværere at grovindstille, men finjustering af kursen
skal alligevel ske vha. bådens kompas og lidt "fingerspitz gefühl".

Autohelm 1000 er elektrisk (elektromekanisk) og monteres rent mekanisk
mellem rorpinden vha. en lille tap eller bøjle og et fast punkt i dækket,
lønning eller cockpitkarm til SB afhængigt af båden. Det er lidt vigtigt, at
den monteres med den korrekte afstand til rorets omdrejningspunkt. Der fås
et hav af forskellige beslag til montering - se evt. div. udstyrskataloger
eller Autohelmkatalog.

Rorpindspiloten virker ganske enkelt ved, at du justerer rosen
(justeringsknappen) sådan, at båden sejler den ønskede kurs iht. kompasset.
Selvstyreren vil så, efter bedste evne, forsøge at korrigere afvigelser
herfra ved at rykke i pinden.

På min IF'er (lang, tung køl og stort ror) virker det fint på alt andet end
kryds og plat læns. Rorpindspiloten er naturligvis ikke i stand til at følge
vindspring - her skal der et rigtigt vindror til. I lidt grov sø kan der
være tale om ret store kursudsving - man sejler slingrekurs - men stadig kan
selvstyreren normalt holde en fornuftig middelkurs. Autohelm 1000 har to
"følsomhedsjusteringer" som kan vælges efter søens karakter, for at undgå at
selvstyreren forsøger at korrigere for enhver lille bølgetop. Hvis du styrer
for håndkraft gennem sø vil det jo normalt også ske i en lidt sik-sak kurs
gennem bølgerne. Hertil spares også på de altid knappe AmpereTimer på
akkumolatoren.

Den gamle Autohelm 1000 er efter min mening en udmærket, tilsyneladende
robust (jeg har dog haft problemer med tæring pga. vandindtrængning)
konstruktion, men gammel, primitiv og uden mere moderne faciliteter som
trykknapjustering, display og nmea-interface for evt. gps. Prisen bør derfor
ikke være for høj - efter min mening absolut ikke over kr. 1000,-!!!

Kr. 800 er nok ikke helt ude i skoven, hvis den er velholdt og i god stand
samt evt. inkl. div. beslag og stik, som hurtigt kan koste en mindre formue
oveni.

Med sejlerhilsen
Jens Schönemann-Paul
Struer

Fra : Jens Schönemann-Paul

Dato : 26-06-01 12:01

Hej Gruppe

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 26-06-01 14:58

Jeg takker for info, Leo har du et telefonnr. ?? så send det lige til mig
pr. mail :)

Jeg har dog et sidste spørgsmål, hvor mange kræfter har den 'fætter' for
roret kan godt kræve en 'god hånd'.

/HHA

Fra : Leo Sørensen

Dato : 27-06-01 09:10

Hej Hans Henrik.

Mit tlf. 59460706 bedst efter kl 18:00.

Til din orientering, der mangler det beslag hvor den skal sidde i på
skroget! Det kan købes, ikke for en mindre formue, men for ca. 100,- kr. vil
jeg tro. Det er bare et lille sykke rør på sa 10 mm i diameter den går net i
i skroget.
Der er ikke noget stik på til forsyningen (strøm). Det har der heller ikke
været imens jeg har haft den!

Hvor stærk den er? Du kan med garanti ikke holde den! Hvor meget den
skubber/trækker i kg. ved ikke, men det er rigeligt til selv store både!