God brændstoføkonomi ved 130m/t - umuligt?
Fra : Brian

Dato : 07-10-06 16:52

Hejsa,

Jeg har erfaret at oplyste km/l oftest er ved bykørsel samt blandet kørsel,
men jeg har aldrig set opgørelser for biler ved 110/130 km/t. Er det noget
der findes en oversigt over?
Jeg vil gerne have det med i mine overvejelser da det meste af min kørsel
bliver på motovej med 130km/t...

Fra : tom

Dato : 07-10-06 21:33

> [...]
> det noget der findes en oversigt over?
> Jeg vil gerne have det med i mine overvejelser da det meste af min kørsel

jeg har ingen faglige beviser, men kan oplyse at min kører max 1km/l kortere
på literen ved 130 istedet for 110. Det bliver dog meget hurtigt værre når
man stiger. bare 140 ændrer markant.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-10-06 14:17

tom wrote:

> jeg har ingen faglige beviser, men kan oplyse at min kører max 1km/l
> kortere på literen ved 130 istedet for 110. Det bliver dog meget
> hurtigt værre når man stiger. bare 140 ændrer markant.

På et tidspunkt lærer selv Ford at lave nogle økonomiske motorer...

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 07-10-06 22:01

Brian wrote:

> [...]
> Er det noget der findes en oversigt over?
> Jeg vil gerne have det med i mine overvejelser da det meste af min

Jeg ved fra mine tidligere Opel'er, at de angiver et forbrug ved 120km/t i
manualen. Om det er udbredt at oplyse den slags i manualen, ved jeg dog
ikke.

/Brian

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-10-06 15:39

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det noget der findes en oversigt over?
> Jeg vil gerne have det med i mine overvejelser da det meste af min kørsel

Det skulle vel være muligt at trække på erfaringerne her fra gruppen fra dem
der har kørecomputer eller kører nogle tilsvarende ture?
Jeg kan da lægge ud:
Jaguar XJ6 3.2 1992: ca. 8,5 km/l ved konstant 130 km/t, men mon ikke der er
nogen der kan stikke den...

MVH Leo

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 08-10-06 19:08

> Jaguar XJ6 3.2 1992: ca. 8,5 km/l ved konstant 130 km/t, men mon ikke der
> er nogen der kan stikke den...
Det kan jeg!! Ca 9,5 km/liter diesel i Range Rover

Iøvrigt læste jeg tilbage i 70'erne biltests fra Dyskland, hvor man havde
angivet km/liter ved fuld pedal ud af motorvejen. Hvis det nu var det man
skulle til daglig, var det jo relevant at vide. Men det kan en kørecomputer
vel klare i dag.

FOCs

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-10-06 20:50

Freddy O. Christensen wrote:
> [...]

> havde angivet km/liter ved fuld pedal ud af motorvejen. Hvis det nu
> var det man skulle til daglig, var det jo relevant at vide. Men det

Jeg har en Autobild liggende der ikke er ret gammel der fortæller forbruget
ved 10-15 biler ved 5-7 hastigheder.

Cayenne noget med 1½ time med fuld gas, så var tanken tom. hastighed omkring
280 :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens...

Dato : 08-10-06 21:23

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jaguar XJ6 3.2 1992: ca. 8,5 km/l ved konstant 130 km/t...

Jow jow - min Scenic 1,9 dCi kører 6,3 l pr 100 km = 15,87.

Al kørsel foregår på motorvej og da farten generelt er 134 km/t
på "piloten", giver det 130 km/t IRL

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-06 08:08

Leo Jensen skrev:

> [...]
> Jeg kan da lægge ud:
> Jaguar XJ6 3.2 1992: ca. 8,5 km/l ved konstant 130 km/t, men mon ikke der er

Honda Accord 2.0 (115hk), 1994.

Kørte fra Mannheim og hjem (med fuld oppakning), hastighed fra 80 til
160 (speedo), mest 120-150. Ca 12,5 km/l. Det var så i 20-25 graders
varme og på sommerdæk, det spiller jo også en rolle. Ikke særligt
konstant, men tæt på hvad den kører til dagligt vved samme
temperaturer.

/Martin