TV2's ombyggede postbil ulovlig?
Fra : Leif Neland

Dato : 04-10-06 23:33

Jeg så tre ting, der fik en alarmklokke til at ringe:

Kængurugitter

Sofa i varerummet. (Måske ikke fastgjort)

Højttalere i varerummet.

Hvad siger bilsynet og told/skat til det?

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 20:16

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> Jeg så tre ting, der fik en alarmklokke til at ringe:
>
> Kængurugitter
>
> Sofa i varerummet. (Måske ikke fastgjort)
>
> Højttalere i varerummet.
>
> Hvad siger bilsynet og told/skat til det?

Mekanikerens skarpe øje så også at de glemte genmontering af vægttavler
efter omlakkering.

Jeg har faktisk fået en anmærkning ved tolsyn af min gamle Golf 2 på gule
plader fordi jeg ikke havde fjernet askebærgeret i sideblædningen i
varerummet. Så alt det der er proppet i varerummet vil jeg tro skal ud inden
syn.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Basil

Dato : 05-10-06 05:36

Ole Frederiksen udtrykte præcist:

> Mekanikerens skarpe øje så også at de glemte genmontering af vægttavler efter
> omlakkering.

Det bemærkede jeg også.
Jeg synes at de fik et godt resultat ud af ombygningen, det er ikke
altid de gør det.
B&O=Alu ?
Arhh, den var for tyk, hvilke biler sætter de mon ikke alu på
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 05:50

Basil skriver:

> Jeg synes at de fik et godt resultat ud af ombygningen, det er ikke
> altid de gør det.

Det er nok deres bedste ombygning ind til videre. Måske fordi de denne
gang ikke satte højglasfælge på ???

> Arhh, den var for tyk, hvilke biler sætter de mon ikke alu på

Den bedste kommentar var da Muhammed sagde " Disse fælge var dem vi
helst ville have til denne bil". Gu var det ej, denne gang passede 17"
fælge heldigvis ikke, så der kom noget på i en størrelse der passede til
resten af bilen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-06 05:18

Leif Neland wrote:
> Jeg så tre ting, der fik en alarmklokke til at ringe:
>
> Kængurugitter

Den er med 99,9% sikkerhed fra f'r 1. april 2002...
Dermed lovligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 05:22

Leif Neland skriver:

> Jeg så tre ting, der fik en alarmklokke til at ringe:
> Kængurugitter

Med mindre at det er af plastic.

> Sofa i varerummet. (Måske ikke fastgjort)
> Højttalere i varerummet.
>
> Hvad siger bilsynet og told/skat til det?

At betale ved kasse 1.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-06 11:02

> At betale ved kasse 1.

Lad nu være med at udtale dig mod bedrevidende.

Den korte version..
Det er ikke ulovligt at have en løs madres liggende i varerummet.

Den lange.
Jeg har set flere "staffeter" hvor adskillelsen mellem varerum og førekabine
er flyttet ca. ½ meter bagud og derved giver mulighed for en hvileplads med
madras.

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 12:57

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Den korte version..
> Det er ikke ulovligt at have en løs madres liggende i varerummet.

Er det tilladt at have fastmonteret lydudstyr i bagenden af en
gulpladebil ?

> [...]
> er flyttet ca. ½ meter bagud og derved giver mulighed for en hvileplads med

Så er man heller ikke i varerummet, men i førekabinen.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-06 16:56

> "Hans L. Jørgensen" skriver:

> Er det tilladt at have fastmonteret lydudstyr i bagenden af en
> gulpladebil ?

Her kan du læse mere om reglerne omkring > Last- og varebiler med lukket
varekasse Køretøjet skal utvivlsomt
være konstrueret og indrettet til godstransport.<

> Så er man heller ikke i varerummet, men i førekabinen.

Rigtigt men - det er i al sin væsentlighed tale om "konstruktiv ændring" af
køretøjets varerum/adskillelse, som er lovligt så længe varerummet blot er
over 1,20 meter lang 0,6 meter over vererummets gulv.

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 17:36

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Her kan du læse mere om reglerne omkring > Last- og varebiler med lukket
> varekasse Køretøjet skal utvivlsomt
> være konstrueret og indrettet til godstransport.<

Øøøh, det har jeg selv skrevet....

Det svar du selv sendte bagefter står der at man må lade det
eksisterende sidde.

Intet om nymontering af højttalere og tv.

> Rigtigt men - det er i al sin væsentlighed tale om "konstruktiv ændring" af
> køretøjets varerum/adskillelse, som er lovligt så længe varerummet blot er
> over 1,20 meter lang 0,6 meter over vererummets gulv.

Det er vi slet ikke uenige om.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-06 14:11

Hans L. Jørgensen wrote:

> Lad nu være med at udtale dig mod bedrevidende.
>
> Den korte version..
> Det er ikke ulovligt at have en løs madres liggende i varerummet.

Er du sikker på det?

Jeg har på et tidspunkt snakket med en mand ansat hos SKAT, som sagde at det
absolut IKKE var lovligt, at have en madras liggende...

> Den lange.
> Jeg har set flere "staffeter" hvor adskillelsen mellem varerum og
> førekabine er flyttet ca. ½ meter bagud og derved giver mulighed for
> en hvileplads med madras.

Hvilket ikke kan være lovligt. Da jeg hentede min netop solgte Patrol
undersøgte jeg reglerne og fik at vide, at der IKKE måtte være ekstra plads
ved forsæderne...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-06 15:23

meddelelse news:45250474$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> Er du sikker på det?
>
> Jeg har på et tidspunkt snakket med en mand ansat hos SKAT, som sagde at
> det absolut IKKE var lovligt, at have en madras liggende...

I så fald må Jysk sengetøjslager da virkelig havve et seriøst problem, med
levering af madrasser ;-/

Derudover hvad støttede denne "Skattemand" sig op af rent juridisk? Det
kunne jo fint være tale om subjektivt hans egen opfattelse. Men deraf ikke
per defination rigtig.

> Hvilket ikke kan være lovligt. Da jeg hentede min netop solgte Patrol
> undersøgte jeg reglerne og fik at vide, at der IKKE måtte være ekstra
> plads ved forsæderne...

Nu ved jeg ikke hvad du har fået at vide Morten, men for ca. 1 år siden fik
jeg oplyst af politiet, at der ikke må være sæder bag ved føresædet, men
godt må sidde en person bagved på gulvet i en 4x4 med åbent lad og forlænget
førekabine, bemeldte betjent kaldte det en "muselem" i loven.

Har i øvrigt i dag på jobbet haft forspørgsel angående import en Dodge ram
V10 507HK benzin med sæder bag føresædet, her blev det oplyst at blot
sæde/ryglæn var demonteret og i stedet monteret en plade sådan at der var
tale om en plan overflade/gulvflade kan den godkendes.

--
MVH Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-06 19:32

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> oplyst at blot sæde/ryglæn var demonteret og i stedet monteret en
> plade sådan at der var tale om en plan overflade/gulvflade kan den

Der er specielle regler for pick up...
Dermed er det lovligt, som du skriver, men ikke i en kassevogn..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-06 16:26

In article <45250474$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Jeg har på et tidspunkt snakket med en mand ansat hos SKAT, som sagde at det
> absolut IKKE var lovligt, at have en madras liggende...

Hvordan får man så hentet sin nye seng i Biva?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-06 16:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvordan får man så hentet sin nye seng i Biva?

Aner det ikke...
Men der er vel forskel på at man transportere en ny seng og så på at man har
en madras liggende med sovepose ovenpå osv.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-06 20:55

In article <4527cd13$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,

> Aner det ikke...
> Men der er vel forskel på at man transportere en ny seng og så på at man har
> en madras liggende med sovepose ovenpå osv.

Man har vel lov at transportere det.. at man så bare ikke lige har fået
tingene ud kan man vel ikke klandres for? :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 08:10

Martin Johansen [6000] wrote:
> Man har vel lov at transportere det.. at man så bare ikke lige har
> fået tingene ud kan man vel ikke klandres for? :)

Jeg ved kun, hvad mandan fra SKAT sagde...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-06 11:41

In article <4528a43d$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,

> Jeg ved kun, hvad mandan fra SKAT sagde...

Selvfølgelig.. det er heller ikke for at stille spørgsmålstegn ved dit
udsagn, men kun for at diskutere det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-06 11:47

Martin Johansen [6000] wrote:

> Selvfølgelig.. det er heller ikke for at stille spørgsmålstegn ved dit
> udsagn, men kun for at diskutere det.

Det må du gerne...

Jeg mødte ham til et race, og han skulle være noget inde hos SKAT - en af
dem, der er med til at afgøre sager, som kommer videre...
Han så en racerkollegas bil, hvor han havde sin madras, sovepose osv. og
sagde, at det IKKE var lovligt.

Han har så træls at høre på, at han næsten ikke kan arbejde andre steder en
SKAT...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-06 12:33

In article <4528d73e$0$49207$14726298@news.sunsite.dk>,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Han så en racerkollegas bil, hvor han havde sin madras, sovepose osv. og
> sagde, at det IKKE var lovligt.

Jeg vil gerne tro det ikke er lovlig.. men hvordan afgør en instans om
det har ligget der i længere tid eller om man bare lige er ved at
transportere det hen til en ven/kæreste/kollega/elskerinde?

> Han har så træls at høre på, at han næsten ikke kan arbejde andre steder en
> SKAT...

ROFL

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 08-10-06 13:50

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg vil gerne tro det ikke er lovlig.. men hvordan afgør en instans om
> det har ligget der i længere tid eller om man bare lige er ved at
> transportere det hen til en ven/kæreste/kollega/elskerinde?

Tjekker selvfølgelig bare om der ligger en transportalbel DVD afspiller med
tilhørende pornofilm, gammelt brugt tøj, osv... det skulle vel ikke være så
svært at se, om der bor nogen bag i en bil

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-06 14:05

In article <4528f3e7$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Tjekker selvfølgelig bare om der ligger en transportalbel DVD afspiller med
> tilhørende pornofilm, gammelt brugt tøj, osv... det skulle vel ikke være så
> svært at se, om der bor nogen bag i en bil

Spekulationer kan SKAT og andre svineinstanser have nok af.. men har de
beviser på at man ikke bare er et rodehoved?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Nordahl

Dato : 08-10-06 17:03

> Spekulationer kan SKAT og andre svineinstanser have nok af.. men har
> de
> beviser på at man ikke bare er et rodehoved?

Bare DET at: Muligighen er der / tilstede. Skulle vist være nok!
I flg. deres regler!
Mvh. Per N.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-06 18:59

In article <45292480$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote:

> Bare DET at: Muligighen er der / tilstede. Skulle vist være nok!
> I flg. deres regler!
> Mvh. Per N.

Okay.. jeg har også mulighed for lige nu at slå naboen ihjel samt køre
200 på motorvejen.. men det er jo ikke ensbetydende med, at man gør det?

Jeg skal ikke anfægte dit udsagn, men hvis det virkelig er sandt så er
der noget galt i laksegade...

Min pointe er bare at vi som menneskelige individer har mange
muligheder.. nogle benytter vi os af og straffes derefter såfremt det er
ulovligheder og andre benytter vi os ikke af og skal dææælme heller ikke
straffes for det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-10-06 19:15

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev :

>Bare DET at: Muligighen er der / tilstede. Skulle vist være nok!
>I flg. deres regler!
>Mvh. Per N.

Det er så abolut ikke nok !

men oftest lever sådanne mennesker jo efter "det er nemmere at sige
nej"

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 08-10-06 19:43

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Han så en racerkollegas bil, hvor han havde sin madras, sovepose osv. og
>sagde, at det IKKE var lovligt.

Det ulovlige er jo ikke at have tingene liggende i bilen, men at sove
i bilen er ulovligt. Hvis der ligger et telt ved siden af, så er det
jo nok hensigten at slå det op og lægge madras og sovepose ud i det,
for at sove der.

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 17:43

Martin Johansen [6000] submitted this idea :

Med en trailer selvfølgelig ;)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-06 20:56

In article <mn.3c637d6a842f5e49.34878@news.hs235.dk>,
Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Martin Johansen [6000] submitted this idea :

> Med en trailer selvfølgelig ;)

Og her røg fordelen ved en privat varevogn... ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-06 14:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Leif Neland skriver:

> Med mindre at det er af plastic.

Forkert!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 14:57

Morten Fruergaard skriver:

> Forkert!

Okay, jeg mente ellers at var de "blide" mod omgivelserne" var det i
orden. Er det mig der tager fejl, eller er det lavet om ?

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 05-10-06 15:46

On Thu, 05 Oct 2006 15:56:39 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Morten Fruergaard skriver:

>Okay, jeg mente ellers at var de "blide" mod omgivelserne" var det i
>orden. Er det mig der tager fejl, eller er det lavet om ?

Så længe at bilen er fra før 1/4-2002 er kængurogitter fuldt lovligt.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-10-06 06:07

> [...]
>
> Sofa i varerummet. (Måske ikke fastgjort)
>
> Højttalere i varerummet.
>
> Hvad siger bilsynet og told/skat til det?

På deres hjemmeside skriver de også at de har monteret en FM modulator, er
den lovlig ?

Jacob (BMW E46)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 06:29

Jacob Rungwald skriver:

> På deres hjemmeside skriver de også at de har monteret en FM modulator, er
> den lovlig ?

Ja, hvis de holder den på kabelsiden.

Altså monterer den mellem antenne og radio og på den måde sender lyden
ind i radioen og ikke ud i æteren.
Personligt havde jeg nok valgt blot at trække kabler og brugt en aux
indgang, men sådan er vi jo så forskellige.....

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-06 11:10

> [...]
> Personligt havde jeg nok valgt blot at trække kabler og brugt en aux
> indgang, men sådan er vi jo så forskellige.....

Her er et udsnit af reglementet.
Læg bl.a. mærke til at eksempelvis beklædning med højtalere er lovlig at
bibeholde i varerummet.

Last- og varebiler med lukket varekasse Køretøjet skal utvivlsomt
være konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret
og indrettet til godstransport, ses bl.a. på varerummets længde. Der er ikke
i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er
det fastsat, at varerummets længde skal være på mindst 120 cm.

Adskillelse mellem førerrum/varerum
Ifølge regler fastsat i medfør af Justitsministeriets bekendtgørelse
om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem
førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker
førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan fx bestå af
trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af
splintsikkert plastmateriale i metalramme.

Varerummet
Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til
godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet
skal have en højde på mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal.
Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets
længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.

Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige
forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse,
der er placeret så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er
anbragt i normalstilling.

Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås
således, at kravet alene skal være opfyldt overalt langs køretøjets
længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages - altså i en
længde på 120 cm. bagud fra adskillelsen. Se SKM2003.151.TSS.
Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller
indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til
personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper,
rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet
personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den
oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag,
kan dog bevares.

Tag
Varekassen må ikke være forsynet med forskydeligt eller
sammenfoldeligt tag. Loft af gennemskinneligt, men uigennensigtigt materiale
er tilladt. Et eventuelt soltag kan dog ud over i førerrummet tillades
anbragt i varerummet.

Vinduer og døre
Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med
karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det
betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller
blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de
er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.

Varekassen skal være forsynet med bagdør eller bagklap, medmindre
væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. Køretøjer, som f.eks. på
grund af en hækmotorkonstruktion ikke kan have bagdør, skal være forsynet
med sidedør i varekassen. Sidedøre i varekassen kan også tillades for andre
køretøjer.

Gulv
Gulvet i varerummet skal principielt være i samme plan i hele rummets
udstrækning og skal udgøre en ubrudt flade, medmindre væsentlige
konstruktive hensyn forhindrer dette. En eventuel opbygning af gulvet, som
er nødvendig for montering af gastankanlæg, og evt. lemme, som giver adgang
til rum under gulvet til opbevaring af køretøjets reservehjul, værktøj m.m.
er tilladt.

Det er ikke afgørende, at der installeres en plan bund over
vognbunden. Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs
beslag til sæder skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal
være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Evt.
beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.

--
MVH Hans

Fra : perbeer

Dato : 05-10-06 20:22

Leif Neland skrev:
> Jeg så tre ting, der fik en alarmklokke til at ringe:
>
> Kængurugitter
>
> Sofa i varerummet. (Måske ikke fastgjort)
>
> Højttalere i varerummet.
>
> Hvad siger bilsynet og told/skat til det?

Er der ikke også stadigvæk regler for, hvor meget man må
istandsætte/ombygge en bil for ?
Mener at kunne huske noget med en procentsats lidt a'la den med
hvornår en bil dømmes totalskadet eller ej.