|
| Langt lys på Escort Fra : Brian |
Dato : 04-10-06 21:49 |
|
Hejsa
Forældrene har købt sig en ekstra vogn (med plads til mere skrammel), en
Ford Escort 1,8 16V stationcar fra 97 eller 98. Som sådan en OK vogn, men
der er selvfølgelig lidt småting der ikke helt virker.
Jeg fik en kort tur i den igår aftes, og lagde mærke til at når man slår det
lange lys til, ser det ud som om den slukker nærlyset. Vipper man derimod
med pinden (overhalingslys) forbliver nærlyset tændt. Er der en logisk
forklaring på det ? Der er kun en enkelt parabol i lygten, så jeg går udfra
at det er en H4 lampe.
/Brian
| |
Leonard (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-10-06 21:59 |
|
"Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Jeg fik en kort tur i den igår aftes, og lagde mærke til at når man slår det
>lange lys til, ser det ud som om den slukker nærlyset. Vipper man derimod
>med pinden (overhalingslys) forbliver nærlyset tændt. Er der en logisk
>forklaring på det ?
Det er da meget normalt, jeg kan ikke huske at jeg har kørt i en bil
eller på en mc, hvor det ikke var sådan.
Når du kører med langt lys er det jo for at kunne se langt og i den
situation er det korte lys faktisk bare til gene, da der vil være
formeget lys lige foran dig og dette vil hindre dit fokus i at være
langt fremme.
Det er forøvrigt det samme der sker når nogen kører med både nærlys og
tågelys, så ser de endnu kortere frem, fordi der er det stærkeste lys
helt tæt på.
Og når nærlyset faktisk er til gene er der jo heller ingen grund til
at slide på pærens levetid. Ekstra lys bruger mere energi og i en bil
kommer al energi fra brændstoffet, så den vil køre (meget) lidt
kortere på den samme mængde brændstof hvis der også skal være lys i
nærlyset. Ledningsnettet og kontakterne er sikkert heller ikke
dimensioneret til at trække strømmen i længere tid.
--
Leonard
| |
Brian (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-10-06 22:02 |
|
Leonard wrote:
>> Jeg fik en kort tur i den igår aftes, og lagde mærke til at når man
>> slår det lange lys til, ser det ud som om den slukker nærlyset.
>> Vipper man derimod med pinden (overhalingslys) forbliver nærlyset
>> tændt. Er der en logisk forklaring på det ?
>
> Det er da meget normalt, jeg kan ikke huske at jeg har kørt i en bil
> eller på en mc, hvor det ikke var sådan.
Der kan man bare se
Jeg har omvendt aldrig kørt i en bil, der ikke holder gang i hele/begge
pæren(e) når man sætter langt lys på.
> Når du kører med langt lys er det jo for at kunne se langt og i den
> situation er det korte lys faktisk bare til gene, da der vil være
> formeget lys lige foran dig og dette vil hindre dit fokus i at være
> langt fremme.
Okay, det er da muligt det virker fint når man lige vænner sig til det...
jeg synes nu stadig det er sært
/Brian
| |
Martin Bak (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 04-10-06 21:56 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45241e35$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Forældrene har købt sig en ekstra vogn (med plads til mere skrammel), en
> Ford Escort 1,8 16V stationcar fra 97 eller 98. Som sådan en OK vogn, men
> der er selvfølgelig lidt småting der ikke helt virker.
>
> Jeg fik en kort tur i den igår aftes, og lagde mærke til at når man slår
> det lange lys til, ser det ud som om den slukker nærlyset. Vipper man
> derimod med pinden (overhalingslys) forbliver nærlyset tændt. Er der en
> logisk forklaring på det ? Der er kun en enkelt parabol i lygten, så jeg
> går udfra at det er en H4 lampe.
>
>
Det lyder da meget normalt? Mange af mine biler har haft den feature.
Jeg tror det skal være sådan.
Martin
| |
Brian (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-10-06 22:04 |
|
Martin Bak wrote:
> Det lyder da meget normalt? Mange af mine biler har haft den feature.
> Jeg tror det skal være sådan.
Åbenbart - problem solved
Nu har jeg mest kørt Opel, med en enkelt afstikker i en gammel Escort og i
den nuværende Golf III, og ingen af de biler har haft lyset strikket sammen
på den måde - derfor den store undren.
/Brian
| |
Leonard (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 04-10-06 22:13 |
|
"Brian" <nej@tak.du> wrote:
>og i
>den nuværende Golf III, og ingen af de biler har haft lyset strikket sammen
>på den måde - derfor den store undren.
Hverken min VW Transporter eller min Lupo holder nærlyset tændt. Det
gjorde min Caravelle heller ikke. Så det undrer mig hvis en Golf gør
det originalt.
--
Leonard
| |
Brian (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-10-06 22:21 |
|
Leonard wrote:
> Hverken min VW Transporter eller min Lupo holder nærlyset tændt. Det
> gjorde min Caravelle heller ikke. Så det undrer mig hvis en Golf gør
> det originalt.
Den gør ihvertfald hvis det er en GTI'er og den har seperat nær/fjernlys
lygte.
Jeg har Transporteren fra jobbet holdende nede på gaden, og den tror jeg nu
også holder hele juletræet tændt - men jeg må da hellere lige tjekke
imorgen.
/Brian
| |
Brian (06-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 06-10-06 19:35 |
|
Brian wrote:
> Jeg har Transporteren fra jobbet holdende nede på gaden, og den tror
> jeg nu også holder hele juletræet tændt - men jeg må da hellere lige
> tjekke imorgen.
Og det gør den så - det er tydeligt at der kommer et ekstra "lag" lys.
Tænk sig, jeg har altid troet at det skulle være sådan
/Brian
| |
Tyfon (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Tyfon |
Dato : 04-10-06 23:11 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:2t88i2tide6a73f0b2o0bb65ivb1mbhk3j@4ax.com...
> "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>
>>og i
>>den nuværende Golf III, og ingen af de biler har haft lyset strikket
>>sammen
>>på den måde - derfor den store undren.
>
> Hverken min VW Transporter eller min Lupo holder nærlyset tændt. Det
> gjorde min Caravelle heller ikke. Så det undrer mig hvis en Golf gør
> det originalt.
>
> --
> Leonard
Ja taxaerne (Mest VW sjovere) slukker oss nærlyset
Sunnyen gør det også
Erik
| |
Uffe Ravn (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 04-10-06 22:40 |
|
Brian wrote:
> Åbenbart - problem solved
>
> Nu har jeg mest kørt Opel, med en enkelt afstikker i en gammel Escort
> og i den nuværende Golf III, og ingen af de biler har haft lyset
> strikket sammen på den måde - derfor den store undren.
I Rekorden fungerede det præcist på samme måde.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Brian (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-10-06 06:46 |
|
Uffe Ravn wrote:
> I Rekorden fungerede det præcist på samme måde.
At den slukker nærlyset ?
Jeg har haft 4 Opel'er, og på dem alle har det set ud som om at nærlyset har
holdt sig igang sammen med fjernlyset... men jeg bliver da godt nok i tvivl
nu
/Brian
| |
Uffe Ravn (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 05-10-06 08:28 |
|
Brian wrote:
>> I Rekorden fungerede det præcist på samme måde.
>
> At den slukker nærlyset ?
Ja!
> Jeg har haft 4 Opel'er, og på dem alle har det set ud som om at
> nærlyset har holdt sig igang sammen med fjernlyset... men jeg bliver
> da godt nok i tvivl nu
En H4 pære er vist ikke designet til at have blus i begge glødetråde på en
gang i længere tid.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Klaus D. Mikkelsen (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 05-10-06 05:22 |
|
Brian skriver:
>
> Er der en logisk
> forklaring på det ? Der er kun en enkelt parabol i lygten, så jeg går udfra
> at det er en H4 lampe.
Netop derfor.
Da der kun er 1 pære i hver side, vil den slukek nærlyset. Sådan har det
været på de Golfer jeg har haft med 1 forlygte i hver side (G1 og G2),
hvorimod dem med seperate lamper til nær og fjern ofte bibeholder
nærlyset tændt.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Leonard (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 05-10-06 10:03 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>hvorimod dem med seperate lamper til nær og fjern ofte bibeholder
>nærlyset tændt.
Og det kan der være en god ide i.
Min Caravelle var med separate lygter (noget eftermonteret gejl) og
den slukkede nærlyset, da ledningsnettet ikke var ændret fra det
originale med en lygte.
I snevejr kunne der samle sig så meget sne foran den ikke tændte lygte
at lyset nærmest forsvandt. Det kan være ret så skræmmende at blænde
ned efter længere tids kørsel med langt lys for så at opdage at
nærlyset ikke lyser mere end parkeringslyset ...
--
Leonard
| |
Hans L. Jørgensen (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 05-10-06 17:13 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:jci9i2tus6d8bilqcmjpncl1m2l73mc2jv@4ax.com...
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>
>>hvorimod dem med seperate lamper til nær og fjern ofte bibeholder
>>nærlyset tændt.
>
> Og det kan der være en god ide i.
> Min Caravelle var med separate lygter (noget eftermonteret gejl) og
> den slukkede nærlyset, da ledningsnettet ikke var ændret fra det
> originale med en lygte.
Nu er det jo ikke nødvendigt at trække helt nye ledninger for at ændre til
seperat nær & fjernlys, der skal jo blot monteres en ekstra stelforbindelse,
og der kræves jo ikke af den grund kraftigere kabler/ledninger.
> I snevejr kunne der samle sig så meget sne foran den ikke tændte lygte
> at lyset nærmest forsvandt. Det kan være ret så skræmmende at blænde
> ned efter længere tids kørsel med langt lys for så at opdage at
> nærlyset ikke lyser mere end parkeringslyset ...
>
Ja...
--
MVH Hans
| |
Hans L. Jørgensen (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 05-10-06 17:06 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45241e35$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg fik en kort tur i den igår aftes, og lagde mærke til at når man slår
> det lange lys til, ser det ud som om den slukker nærlyset. Vipper man
> derimod med pinden (overhalingslys) forbliver nærlyset tændt. Er der en
> logisk forklaring på det ? Der er kun en enkelt parabol i lygten, så jeg
> går udfra at det er en H4 lampe.
>
Ja - det er meget normalt, hvis du kører med det korte lys og aktivierer
ovehalingslyset, lyser begge tråde i pæren så længe du holder kontakten
aktiveret.
Men det er ikke godt hvis en lygte med både kort og langt lys lyser med
begge når du kører med det lange lys, pæren vil da hurtig afgå ved døden
p.g.a. den ekstra varmeudvikling.
--
MVH Hans
| |
Brian (06-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 06-10-06 19:37 |
|
Hans L. Jørgensen wrote:
> Men det er ikke godt hvis en lygte med både kort og langt lys lyser
> med begge når du kører med det lange lys, pæren vil da hurtig afgå
> ved døden p.g.a. den ekstra varmeudvikling.
Det forklarer måske hvorfor mine tidligere biler, der alle har haft den
"feature", har brugt en del pærer...
/Brian
| |
|
|