/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Montering af påhængsmotor...hvordan???
Fra : Frank


Dato : 28-11-06 20:19

Hej
Jeg har købt en båd med en Suzuki DF 90. Jeg har lige opdaget at motoren
ikke hviler ned på båden men hænger bare i boltene ca. 1,5 cm over kanten på
båden. Er det ok at den gør det ??

Mvh
Frank



 
 
ena (28-11-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 28-11-06 20:34

Ja det er hlet ok hvis den ellers propellen ikke suger luft ved sejlads -
hvis du kigger på motoren vil du kunne se at den kan sættes op/ned - der er
flere huller - motoren skal sidde så højt som muligt uden at propellen suger
luft - så er det optimalt og motorbenet yder mindst modstand i vandet


"Frank" <cyberlion(fjern)@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:456c8baf$0$40424$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har købt en båd med en Suzuki DF 90. Jeg har lige opdaget at motoren
> ikke hviler ned på båden men hænger bare i boltene ca. 1,5 cm over kanten
> på båden. Er det ok at den gør det ??
>
> Mvh
> Frank
>



Leon Hulstroem (28-11-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 28-11-06 21:45

ena wrote:
> Ja det er hlet ok hvis den ellers propellen ikke suger luft ved
> sejlads - hvis du kigger på motoren vil du kunne se at den kan sættes
> op/ned - der er flere huller - motoren skal sidde så højt som muligt
> uden at propellen suger luft - så er det optimalt og motorbenet yder
> mindst modstand i vandet

Og aligevel... det rigtige er at sætte motorhøjden som fabrikanten
forskriver, det kan feks være så kavitationspladen er 3-5cm under bunden på
båden.
Om motoren hviler på toppen agterspejlet er ikke vigtigt.

-Leon



ena (28-11-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 28-11-06 22:03


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:456c9faa$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> ena wrote:
>> Ja det er hlet ok hvis den ellers propellen ikke suger luft ved
>> sejlads - hvis du kigger på motoren vil du kunne se at den kan sættes
>> op/ned - der er flere huller - motoren skal sidde så højt som muligt
>> uden at propellen suger luft - så er det optimalt og motorbenet yder
>> mindst modstand i vandet
>
> Og aligevel... det rigtige er at sætte motorhøjden som fabrikanten
> forskriver, det kan feks være så kavitationspladen er 3-5cm under bunden
> på båden.
> Om motoren hviler på toppen agterspejlet er ikke vigtigt.
>
> -Leon
Hvis du læser lidt mere om emnet som er diskuteret i mange Amerikanske
nyhedsgrupper så er min fremstilling rigtig - man kan endda sætte en "jack
plate" på hvorved man hydraulisk kan løfte/sænke motoren på agterspejlet
(ikke at forveksle med Power Trim) dette for at opnå maksimal fart og
økonomi. Et eksempel på sådan en kan du se her:
http://www.fishing-catalog.com/jack_plates/651-fj.htm

Det har dog ingen betydning på småmotorer men her taler vi om en
mellemklasse på 90 hk og der har det en hvis betydning



Leon Hulstroem (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 29-11-06 20:09

> Hvis du læser lidt mere om emnet som er diskuteret i mange Amerikanske
> nyhedsgrupper så er min fremstilling rigtig - man kan endda sætte en "jack
> plate" på hvorved man hydraulisk kan løfte/sænke motoren på agterspejlet
> (ikke at forveksle med Power Trim) dette for at opnå maksimal fart og
> økonomi. Et eksempel på sådan en kan du se her:
> http://www.fishing-catalog.com/jack_plates/651-fj.htm
>
> Det har dog ingen betydning på småmotorer men her taler vi om en
> mellemklasse på 90 hk og der har det en hvis betydning

Det system kender jeg godt, de kalder de elavator eller lift i DK men
det er kun interssant hvis man vil sejle stærkt og det kun går ligeud.
I USA sidder systemet typisk på diverse ultra lave sø-fiske-speed-både med
200+hk motor.

-Leon



ena (29-11-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 29-11-06 20:27


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:456ddae3$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvis du læser lidt mere om emnet som er diskuteret i mange Amerikanske
>> nyhedsgrupper så er min fremstilling rigtig - man kan endda sætte en
>> "jack plate" på hvorved man hydraulisk kan løfte/sænke motoren på
>> agterspejlet (ikke at forveksle med Power Trim) dette for at opnå
>> maksimal fart og økonomi. Et eksempel på sådan en kan du se her:
>> http://www.fishing-catalog.com/jack_plates/651-fj.htm
>>
>> Det har dog ingen betydning på småmotorer men her taler vi om en
>> mellemklasse på 90 hk og der har det en hvis betydning
>
> Det system kender jeg godt, de kalder de elavator eller lift i DK men
> det er kun interssant hvis man vil sejle stærkt og det kun går ligeud.
> I USA sidder systemet typisk på diverse ultra lave sø-fiske-speed-både med
> 200+hk motor.
>
en Bass Boat tror jeg de kalder det



Frank (30-11-2006)
Kommentar
Fra : Frank


Dato : 30-11-06 16:00


"Frank" <cyberlion(fjern)@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:456c8baf$0$40424$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har købt en båd med en Suzuki DF 90. Jeg har lige opdaget at motoren
> ikke hviler ned på båden men hænger bare i boltene ca. 1,5 cm over kanten
> på båden. Er det ok at den gør det ??
>
> Mvh
> Frank


Tak for de gode råd!

Mvh
Frank
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste