hul i til transducer
Fra : kenneth.g

Dato : 25-11-06 02:02

Hej med jer

Jeg her prøvet alverdens ting med mit ekkolod og transduceren. Pose med
vand, silikone og vand på dørken intet af det er fuld kommet. Så nu har jeg
besluttet at den skal udenbords.

Men jeg skal borer et hul på ca. 32 mm for at få stikket i gennem, hvordan
sikker jeg min at jeg nu også for det hul lukket igen ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Ole P.

Dato : 25-11-06 10:42

kenneth.g wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg her prøvet alverdens ting med mit ekkolod og transduceren. Pose
> med vand, silikone og vand på dørken intet af det er fuld kommet. Så
> nu har jeg besluttet at den skal udenbords.

Næh.. Det kan drille med at placere transduceren indenbords, især hvis
bunden er dobbelt med distancemateriale som f.eks. balsatræ.

> Men jeg skal borer et hul på ca. 32 mm for at få stikket i gennem,

Du skriver _stik_, men jeg går ud fra at de 32 mm hul er passende for
transducerens gevindgennemføring.
Hvis stikket er meget tykkere end transduceren, er der noget galt. Så må der
være en samling på kablet, ellers lav en, for det gennemføringshul der skal
til transduceren bør / må ikke være større end transduceren lige kan gå let
i hullet.

> hvordan sikker jeg min at jeg nu også for det hul lukket igen ?

De gange hvor jeg har boret hul til ekkolod og log, har jeg først malet
hullet indvendigt med 2 komponent primer for at sikre at glasfiberen er
vandtæt og derefter monteret transduceren med Sikaflex som pakkemateriale.
Det har altid været 100% tæt og er holdbart.
Ulempen er dog at den hærdede Sikaflex gør det ganske svært at få
transduceren ud igen i hel tilstand, hvis det skulle blive nødvendigt.

--
hilsen Ole

Fra : kenneth.g

Dato : 25-11-06 14:41

> [...]
> skal til transduceren bør / må ikke være større end transduceren lige kan

Det er en Garmin Fishfinder 140, med hæk tranducer. Mit ønske er at få den
monteret helt inde unde båden (sejlbåd), for jeg er bange for at roret laver
for mange viveler strømme.

Tranduceren er en meget klosset sag, der skal monteres på et beslag der kan
sidde på en påhængsmotor, eller skrues på hækken.

Det "storer" hul er til at få stikke igennem, jeg kunne forstille mig at man
kunne bore et hul med et kopbor og der efter sætte skiven fast med noget
glasfiber af en slags - det er bare lige der jeg ikke er så stærk

Fra : Ole P.

Dato : 25-11-06 15:14

kenneth.g wrote:
> [...]
> at man kunne bore et hul med et kopbor og der efter sætte skiven fast
> med noget glasfiber af en slags - det er bare lige der jeg ikke er så

OK, Så kan jeg nok ikke hjælpe dig, for jeg troede at det var et almindelig
ekkolod /log, der blot blev monteret igennem bådens bund.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 17:56

"kenneth.g" <kenneth918@Xmsn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
SNIP

> [...]
> at man kunne bore et hul med et kopbor og der efter sætte skiven fast
> med noget glasfiber af en slags - det er bare lige der jeg ikke er så

Hej Kenneth,

Er du nu sikker på, at du har fat i "en rigtig løsning" ... Uden i
detaljer at kende til din økonomiske situation og den nødvendige
investering, ville jeg nok bruge lidt tid på at undersøge alternative
løsninger ... Det der med at bore et stort hul i skroget for at få et
stik igennem og montere transduceren på et beslag uden på skroget i en
sejlbåd lyder noget mærkværdigt i mine ører ...

Har du undersøgt, om du kan få en "normal" tranducer, der, når den er
monteret igennem skroget, flugter skrogets yderside og der skal så kun
bores et hul, der lige netop passer til transduceren - jf. det gode
monterings- og tætningsforslag fra Ole.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-11-06 19:52

Køb en transducer til gennemføring og sælg den anden i den blå avis. Med
risiko for at lyde uhøflig, så lyder det andet til at blive noget kløjs.
Huller i bunden skal laves ordentligt og konventionelt, så man er sikker på
ikke at få problemer.

Bjarke

Fra : Bent Pedersen

Dato : 26-11-06 10:14

> [...]
> man kunne bore et hul med et kopbor og der efter sætte skiven fast med
> noget glasfiber af en slags - det er bare lige der jeg ikke er så stærk

Bliver det ikke noget møg at have siddende under båden...? Køb en transducer
beregnet til formålet, de er ikke så dyre. Så undgår du at fange diverse
tang og andet skidt med den anden. Det bliver også mere end svært at få
sådan en kabel-gennemføring tæt, hvis det er et 32 mm. hul.

Bent

Fra : kenneth.g

Dato : 26-11-06 17:17

> [...]
> fange diverse tang og andet skidt med den anden. Det bliver også mere end
> svært at få sådan en kabel-gennemføring tæt, hvis det er et 32 mm. hul.

Nu kan det godt være at jeg spørg dumt, med en original transducer koster
1.000,- så jeg vil da gerne vide hvor man få sådan en billigere.

Det skal måske lige med at hele ekkolodet incl. tranducer koster 1.400,-

Kenneth

Fra : Bent Pedersen

Dato : 26-11-06 22:09

> [...]
> 1.000,- så jeg vil da gerne vide hvor man få sådan en billigere.
>
> Det skal måske lige med at hele ekkolodet incl. tranducer koster 1.400,-

Ja så kan jeg godt forstå dine overvejelser, jeg tror bare ikke det bliver
særlig godt.

Jeg tror ikke den kan findes billigere, medmindre du kender en der kan tage
den med hjem fra USA.

Bent