Arbejde med polyester i det her vejr??
Fra : Lars Hansen

Dato : 15-11-06 15:35

Hej i gruppen

Jeg er igang med et større renoveringsprojekt af en ældre speedbåd/motorbåd
og skal i den forbindelse lege en del med polyester og glasfiber.
Jeg har ofte arbejdet med disse to produkter på havnen om sommeren, men kun
om sommeren.

Nu er det jo så at jeg læser at der ikke må være under 18 grader når man
arbejder med polyester, kan nogen af jer bekræfte det???

Mvh
Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 15:47

"Lars Hansen" skrev: i
> Nu er det jo så at jeg læser at der ikke må være under 18 grader når man
> arbejder med polyester, kan nogen af jer bekræfte det???

Jeg har lært det samme, og vil også gerne arbejde udendørs nu med polyester.
Måske kan man med hårtørrer varme polyesteren op og starte hærdningen?
Derefter udvikler den vel selv den nødvendige varme. Eller?

Fra : Frank

Dato : 15-11-06 16:03

"Thomsen" <post A perthomsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske kan man med hårtørrer varme polyesteren op og starte hærdningen?
> Derefter udvikler den vel selv den nødvendige varme. Eller?

Du kan sagtens gøre det nu. Bare put lidt mere hærder i. Svært at sige
hvor mange %, da det jo også afhænger af hvor lang tid du vil have at
arbejde med materialet i.

Jeg har selv arbejdet professionelt med glasfiber i mange år. Der kan endda
støbes i frostgrader. Så skal der bare noget accelerator i foruden
hærder, men accelerator kan være farligt i ukyndige hænder, så drop det.

Mvh
Frank

Fra : Egon Stich

Dato : 16-11-06 17:10

"Frank" <cyberlion(fjern)@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> støbes i frostgrader. Så skal der bare noget accelerator i foruden
> hærder, men accelerator kan være farligt i ukyndige hænder, så drop det.

Put mere hærder i?
Tror det næppe.
Som jeg forstår systemet, er det noget i retning af:
Betragt de to vædskers molekyler som lige så mange hænder.
Når de blandes, skal det være så nøjagtig, at hver hånd har en anden at
trykke.
Hvis ikke blandingsforholdene bliver overholdt, bliver der et antal "hænder"
i overskud, der svækker strukturen.
Det kan meget vel være "professionelles" misligholdelse af reglen for
blanding, der skaber grobund for osmose.

MVH
Egon

Fra : Frank

Dato : 16-11-06 18:21

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan meget vel være "professionelles" misligholdelse af reglen for
> blanding, der skaber grobund for osmose.

Ja, man kan selvfølgelig ikke komme ubegrænset hærder i, det siger jo sig
selv. Men man kan uden problemer justerer hærder mængden mellem 1-3,5 % og
bibeholde styrken i armeringen. Men som ved alle andre ting i livet skal
man have en fornemmelse for hvad man har med at gøre da hærderprocessen jo
skal fungere ordentligt. Hvis man bruger 3% hærder i 27 graders varme siger
det jo sig selv at der nemt bliver et problem med for meget varmeudvikling
hvilket kan lave "luftblærer" i polyesteren som giver grobund for osmose.
Min holdning er nok, at hvis man skal lave noget glasfiber arbejde på et
højt kvalitets mæssigt niveu, så lad en erfaren gøre det, så der er lidt
føling med hærder kontra temperatur.

Mvh
Frank

Fra : Carsten Olsen

Dato : 15-11-06 17:27

Hej Lars.

Jeg har tidligere apteret et par både, og en del af glasfiberarbejdet
foregik i den kolde periode.
Jeg bandt et par vintermåtter uden på båden ud for det område, hvor jeg
skulle støbe. Indvendig varmede jeg op med elblæsere, og ingen af
støbningerne har vist tegn på at være skrøbelige, så god fornøjelse.

mvh.
Carsten Olsen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-11-06 17:46

> [...]
>
> Nu er det jo så at jeg læser at der ikke må være under 18 grader når man
> arbejder med polyester, kan nogen af jer bekræfte det???

Det er vel bare væsentligt at måtterne holdes knastørre!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Frank

Dato : 15-11-06 18:13

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare væsentligt at måtterne holdes knastørre!

> [...]
Enhver form for fugt ødelægger alt glasfiber arbejde...!!!!!

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 15-11-06 21:29

Hej, nu har du fået en masse gode råd om arbejde med polyester ved lave
temp. et sidste råd under hærdning må temp. ikke komme under 5 grader, hvis
temp af en eller anden årsag kommer under 5 grader stopper hærdningen, for
at få den igang igen skal den have et varmechock, kortvarig opvarming til 80
grader

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-11-06 21:31

> [...]
>
> Nu er det jo så at jeg læser at der ikke må være under 18 grader når man
> arbejder med polyester, kan nogen af jer bekræfte det???

Hej alle

Jeg takker mange gange for svarene som var meget brugbare.
Jeg vil så gå igang med pensel, alurulle osv... og håbe at temp´en ikke
falder under 5 grader. (Det tror jeg næppe den gør lige nu, og da slet ikke
inde i en isoleret garage).

Endnu en gang tak.

Mvh
Lars Hansen