Ang. påhængsmotor.
Fra : kr

Dato : 29-10-06 12:21

Hej med jer - jeg skal have båden op på land snart og jeg vil
vinterkonservere motoren. Altså skylle med ferskvand osv. -jeg er bare ikke
klar over hvad det sprøjt hedder man kommer i karburatoren ?
Venligst og på forhånd tak.
Kr.

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 29-10-06 19:22

"kr" <kat2@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinterkonservere motoren. Altså skylle med ferskvand osv. -jeg er bare
> ikke klar over hvad det sprøjt hedder man kommer i karburatoren ?

Mon ikke det er konserveringsolie ?

Mvh
Henning

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 29-10-06 19:48

Hej, du skal ikke bruge noget sprøjt til karburatoren. Den letteste måde at
vinterklargøre motoren på er: lad motoren køre indtil termostaten åbner, så
er gennemskyldningen færdig, så giver du fuld choker, hvis motoren ikke s
af sig selv drukner og går ud, slukker du den, du fjerner derefter tændrøret
eller alle hvis der er flere, hvis det er en totakts motor sprøjter du lidt
outboard olie ind i hver cyl., trækker et par gange i startsnoren og
monterer tændrør igen. så er motoren klar til vinteren, billigt og efektivt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-10-06 18:00

"Varly Fich Jespersen" <varly@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> outboard olie ind i hver cyl., trækker et par gange i startsnoren og
> monterer tændrør igen. så er motoren klar til vinteren, billigt og
> efektivt

hej,

Min bådmand bruger et eller andet til at konservere motoren som oser slemt
når jeg starter motoren om foråret, hvad er fordele/ulemper ved at benytte
olie i stedet for?

mvh
Jonas

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 30-10-06 21:12

> [...]
> sprøjter du lidt outboard olie ind i hver cyl., trækker et par gange i
> startsnoren og monterer tændrør igen. så er motoren klar til vinteren,

denne metode som Varly Fich Jespersen siger dur ikke
der er kun en måde der dur det er at sprøjto konseveringsolie ind i
karburatoren mens motoren køre andet metode dur ikke til en skid

mvh Rochy

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 31-10-06 00:39

Hej, den metode som jeg har beskrevet og som en anden mener ikke duer til en
skid, er en metode jeg lærte af en gammel mekaniker for 30 år siden, jeg har
lige checket en Yamaha instruktion fra årg 99, de foreskriver samme metode
so jeg har beskrevet, de har dog også med at man afbryder benzinforsyningen
og lader karburatoren køre tør.

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 31-10-06 16:41

Til Varly Fich Jespersen den metode du beskriver smør kun lidt i bunden af
cylinderen intet andet
Min metode smør hele cylinderen på begge sider af stemplet hovedlejer
plejllejer og kryspinlejer indsugningsventiler
så der er ingen tvivl om hvad der er bedst
husk på der er kun 1% olie i bensinen det er så lidt beskyttelse det giver
når motoren skal stå vinteren over
men nok om det det er min mening for at beskytte motoren bedst mugligt og
ikke svært at gøre
folk kan selv vælge

mvh Rochy

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 31-10-06 23:45

Hmm, nu er der jo ikke indsugningsventiler i en totaks motor, men du mener
vel også bladfjedre, nu vi er igang synes jeg lige at jeg vil påpege at
opbevaring og transport af motoren er mindst lige så vigtig som
konservering, jeg har set mange der transporterer deres motor med gearkassen
meget højere end selve motoren, så vandet rigtig kan sive op i krumtappen,
nå det må folk jo selv om.

Fra : Nu med vindror

Dato : 01-11-06 09:10

Jeg har ikke prøvet, men jeg ville sikkert prøve, denne metode på et
"simpelt" piskeris :
Ved varm motor, og moderarte omdrejninger, ville jeg køre f.eks. WD40 i
indsugningen, til motoren drukner. Det skal selvsagt være uden at der er
indsugningsfilter monteret, som vil stoppe til.
Efterfølgende afmontere tændrøret, og tappe alt benzin af, herunder benzin i
kaburatoren.
Købe et nyt indsugningsfilter og et nyt tændrør, som monteres til foråret,
når den skal startes igen.

Nogen gange i løbet af vinteren, ville jeg så dreje motoren, efter jeg har
sprøjtet et lille pift WD40 ind igennem tændrørshullet.
Det vil jeg gøre fordi, at cylinderne ofte er hårdforkromet, ( og det er
MEGET tyndt) og ved at dreje motoren lidt, kan jeg undgå, at stemplet står
placeret samme sted hele vinteren. Den tynde hårdforkromning, kan jeg nemt
forestille mig, vil kunne få et mærke, hvor stempelringene er placeret,
gennem længere tid.

Jeg ville anvende WD40, eller tilsvarende, fordi den ikke angriber pakdåser
og lignende. Desuden er den type olier meget penetrerende, således at der
dannes en tynd film, som trænger ind alle steder. ( også i gamle rustne
møtrikker )

Det er meningen, at man skal drukne motoren, så tændingen forsvinder (
tændrøret bliver for fugtigt ). Det er ikke meningen, at man PÅ NOGEN MÅDE
skal fylde motoren op med vædske ! Det vil ødelægge motoren ! Er man i tvivl
om man gør det rigtigt, så kan man pille tændrøret ud først, og bruge
rugbrødsmotoren til at dreje benzinmotoren med. Vær opmærksom på, at nogen
"gammeldags" elektroniske tændingsbokse, kræver at der dannes gnist. Så lad
"konen" holde tændrøret mod stel, eller hold det på med en tang, når du
trækker i snoren.
Det er ikke nogen god ide, at tage smørekanden og fylde godt med olie ned i
cylinderen, for efterfølgende at monterer tændrøret og forsøge at starte
maskinen. Der vil, næsten 100% sikkert, ikke være plads til olien i
forbrændingskammeret, og motoren vil efterfølgende være defekt !

Jeg vil IKKE turde anvende metoden med at "drukne", på en kørende
dieselmotor !!
Her vil jeg anbefale at indsprøjtningsdysserne afmonteres først. Derved
undgår man, at WD40'en kan deltage i forbrændingen. Man undgår også, at der
kan samles så meget vædske i cylinderen, at man smadrer maskinen,
toppakning, stempel, lejer, plejl, osv.
Drej motoren med starteren, og lad batteriet op igen. Køb iøvrigt en god
lader, som ikke ødelægger batteriet, og lad batteriet stå til ladning hele
vinteren.
Man kan jo passende få trykprøvet dysserne, når de nu alligevel er ude. Husk
at gi' dem en ny pakning, når de monteres. Og lad være med at tabe
pakningen, en spændeskive, møtrik eller lignenden, ned i cylinderen. Hvis
der er plads til, at den kan komme der ned, er der helt sikkert ikke plads
til at den kan være i forbrændingskammeret. Og den kommer ikke ud af sig
selv, gennem udstødningen, som nogen kan finde på at tro.
Skulle du alligevel være kommet til det, og pakningen ( eller andet )
forsvinder ud gennem udstødningen, uden at gøre nogen skade på motoren, har
du opbrugt din kvote i "lottoheld".

Uanset motor, så skal den drejes grundigt, inden den startes igen. Der må
ikke komme noget "fremmed" igennem motoren, når den startes, herunder
olieslatter, vand, tvist, klude, møtriker eller lignende.
På benzinmotorer, skal man sikre, at der ikke har samlet sig kondensvand i
karburatorens svømmerhus, i løbet af vinteren. Det er ofte årsag til
startproblemer om foråret.
På dieselmotorer, skal man sikre sig mod vand i dieselolien. Det gøres med
et filter, der er beregnet til det.
Evt. impeller, smøreolier, oliefiltre og andre servicekomponenter, skal
skiftes, inden motoren startes igen.

Er man ikke nogenlunde sikker på, hvad man roder med, i ovenstående, vil det
måske være billigst at ringe efter et service.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-11-06 13:25

Nu med vindror wrote:
> WD40

Køb nu det rigtige motorkonserveringsolie, feks fra CRC eller Pennzoil, så
der ikke kommer rust omkring dine stempelringe.

Ellers er du inde på noget af det rigtige... med olie og filter skift på
varm motor, sikring af kølesystem osv...
Jeg ville dog ikke tømme karburatoren og benzinpumpe... med mindre at den
også får noget olie, pakningerne tørrer meget hurtigt ud.
Husk at smører alle bevægelige led med "noget", jeg bruger fedt på spray.

Her er hvad man gør ved en diesel..

http://www.cummins.dk/fileadmin/dokumenter/Pdf_filer/Cummins_Litteratur/NT_Long_Term_Engine_Storage.pdf

Mvh
Leon