ny sejlbåd ejer.. flere spørgsmål
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 28-10-06 23:54

hejsa båd folk
nu er jeg endeligt kommet på igen efter at jeg har fået fikset outlook igen.
men med ny mail adresse..
jeg skrev for et par måneder siden om en sejlbåd en Supero 700 24fod. jeg
har købt båden og sejlet lidt rundt her uden for frederikshavn og et enkelt
smut til hirsholmene. det var ganske fornøjeligt og jeg har været heldigt
med mildt vejr i weekenderne så jeg kunne få fornemmelse for hvordan sejl
fungerer. uden for meget vind. men der er meget at lære endnu og ting jeg
gerne vil have ændret ved båden.
feks hvordan man finder den stilling på sejlene som giver bedst fart i
forskellige vindretninger. især i næsten modvind. jeg er klar over ideen med
at krydse op mod vinden. men jeg kan ikke få den til at holde nok fart til
at jeg kommer helt over så jeg får vinden ind på den anden side af sejlet.
roret mister jo virkningen når der ikke er bevægelse..og vende den modsatte
vej rundt er jeg ikke tryg ved, for når vinden får fat i sejlet svinger
bommen over i en gal hast som virker livsfarlig og er hårdt ved grejet.
findes der nogen steder man kan lase om diverse teknikker ? vind ind lige
bagfra synes jeg også virker lidt forkert. man skal vel ikke have storsejlet
til at vende vinkelret ud i vinden.. please øs ud af jeres viden.
der er en 5hk påhængsmotor så jeg kan snyde lidt når det driller for
meget... jeg lærer det vel engang..
desværre arbejder jeg på fast aftenhold så jeg kan ikke komme med på det nye
hold i "dueligheds beviset." så indtil videre er jeg tvunget til at lære det
ved at læse og prøve mig frem..

skal båden nødvendigvis og af vandet til vinter ? jeg kan ikke garantere at
der ikke bliver is i havnen
der sidder et Z-drev (motoren mangler) kan det pilles ud og lukke hullerne
med glasfiber? den aksel der stritter op inde i båden er lidt i vejen for
den går op i en kasse som spærrer for et stort hulrum som fint kunne
udnyttes til andre praktiske ting. der er plads nok til at der kan ligge en
voksen mand der. men der er kun en smal revne på ca 10 cm i højden så man
kan ikke bruge det til noget. som feks at ligge sejl eller noget der.
opvarmning, kan en zibro kamin bruges til opvarmning af båden af hensyn til
ilt mangel og kulilte forgiftning osv?..jeg skal ikke bo i den om vinteren.
men bare give lidt lune i efteråret hvor jeg gerne sover i båden

når jeg får råd til det vil jeg gerne have en båd jeg kan bo i det meste af
året. og sejle syd på om vinteren.. men det er indtil videre bare en drøm.
jeg skal jo starte et sted

jeg håber at vi får en god snak her
på forhånd tak
mvh
klaus nielsen

Fra : HO

Dato : 29-10-06 08:22

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> hejsa båd folk
Hej
Tillykke med båden.
En ud af rigtig mange bøger og hæfter du kan få megen glæde af, er en fra
JohnMast:
http://www.johnmast.dk/dk/tilbehoer/index.html
Du lærer mange "fagudtryk" og en del om vinden.

Hilsen
Hans

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-10-06 09:02

> [...]

> feks hvordan man finder den stilling på sejlene som giver bedst fart i
> forskellige vindretninger. især i næsten modvind. jeg er klar over ideen

Hmmm, jeg vil gerne forsøge at forklare, men få evt. en øvet sejler med ud i
båden....

Jeg kender ikke din båd, så derfor er følgende generelle beskrivelser:

Med vinden ind forfra:
Så skal man ganske rigtigt krydse op mod vinden. Som udgangspunkt kan du
regne med, at du kan styre ca. 45 grader op til vinden. På denne kurs skal
sejlene være halet godt hjem. Betragter man båden fra oven, skal sejlenes
underlig være tæt på bådens langsgående centerlinie. Start med at hale
genua/fok helt hjem, og hal også storen godt hjem. Prøv nu at betragte
forsejlets forlig (forreste kant) - hvis det begynder at bakke (sejlet poser
bagud), går du for højt til vinden, og du må via roret falde lidt (styre væk
fra vinden), så forsejlet trækker maksimalt. At sejle helt op til vinden med
fuldt træk kaldes at sejle bidevin (udtales med hårdt "d"). Forsejlet skal
altså være halet helt hjem, og det skal storsejlet som udgangspunkt også,
men du kan bruge storsejlet som en slags trimflap til at skabe balance i
båden, så trykket på rorpinden ikke er for stort. Slæk lidt på storskødet
eller benyt løjgangen, hvis der er sådan en. Du skal ikke sidde på bidevind
med rorpinden helt opppe i maven og syre i overarmen Det er som at sejle
med håndbremsen trukket. Trim sejlene i stedet.

At vende/gå over stag:
Når du vil fra den ene halse til den anden, skal dit udgangspunkt være
bidevind. Sejler du bidevind, kan du nogenlunde regne med, at din nye kurs
efter vendingen vil være ændret 90 grader i forhold til før vendingen. Så
inden vendingen sikrer du dig, at du sejler bidevind. Orientér dig herefter
til luv (der, hvor vinden kommer fra). Sejler du ikke for højt til vinden,
bør du have maksimal fart i båden. I selve vendingen skal du koncentrere dig
om at få forsejlet over på den nye side. Storsejlet passer sig selv, da det
jo er halet godt hjem, hvis du sejler ordentlig bidevind. Med den ene hånd
på roret og den anden på det "aktive" forsejlsskøde, lægger du roret over i
passende tempo, så bådens fart tager dig gennem vindøjet. Når trækket går ud
af forsejlet, opgør du hurtigt forsejlsskødet, så sejlet kan overgå til ny
side. Her haler du så hjem i skødet på den nye halse. I meget tynde luft (og
lav fart) kan du vælge at hjælpe stævnen rundt i vendingen ved at bakke lidt
med forsejlet. Det gøres ved at lade sejlet blive lidt i den "gamle side" i
stedet for at lade det overgå, når stævnen er i vindøjet. Så skubber vinden
så at sige på sejlet "bagside" og hjælper båden rundt.
Brug mange timer på at øve bidevind og balance samt vendinger. Og husk, at
du som udgangspunkt skal sidde til luv - med ryggen til vinden. Så når du
vender, skal du selv skifte side i båden.

Med vinde foran for tværs:
Populært sagt skal der slækkes ud på sejlene i takt med at du falder af
(drejer væk fra vindøjet). Fra bidevind og ned til halv vind (vinden
vinkelret på båden) kan du stadig bruge tricket med at betragte forliget i
forsejlet (og tildels også storsejlet). Prøv evt. at slække storen helt ud,
og hal så hjem til hele sejlfladen trækker. At hale mere hjem er ikke godt,
og båden vil blot krænge mere.
Jeg er glad for at have "ticklers" i sejlene. Små bomuldstråde, der
fortæller om, hvordan vinden passerer over sejlene. De kan købes i
udstyrforretninger til 25 kroner.

Med vinden agten for tværs:
Nu skal der slækkes yderligere ud. Du kommer nemt til et punkt, hvor
storsejlet "skygger" for forsejlet. Her kan man sejle med et sejl til hver
side eller sætte spiler/genaker. Disse ting kræver dog øvelse, så det skal
du have nogen til at vise dig.
Når vinden kommer ret ind bagfra, kaldes det "plat læns". Storsejlet er nu
skødet helt ud, så det næsten står vinkelret på båden. Der er intet eller
kun meget lidt træk i forsejlet. Her skal du passe på! Styrer du ikke
koncentreret, eller får en bølge båden til at rulle, riscikerer du, at
vinden kommer om på bagsiden af storsejlet og blæser sejl og bom hele vejen
om på den modsatte side. En såkaldt bomning. Det kan være meget farligt for
dit hoved og bådens rig, så det skal undgås.

Kontrolleret bomning:
Man kan naturligvis foretage en kontrolleret bomning, så det også er muligt
at skifte halse, når man sejler på læns. Når du vil skifte halse, skal du
først sikre dig, at du sejler plat læns (forsejlet hænger slapt ned i skygen
af storsejlet). Herefter tages hjem i storskødet, så bommen nærmer sig
bådens langsgående ceneterlinie. Nu lægger du let båden over på den nye kurs
(dette er jo kun en lille kursændring på måske 25-30 grader). Storsejlet vil
nu gerne ud på den nye halse, så man skøder kvikt ud. Når storsejlet er helt
ude, korrigeres kursen (de oprindelige 25-30 grader var jo for meget, men
det var for at hjælpe sejlet rundt).

Du kan låne masser af bøger på bibliotekt (og du kan købe "Mast- og
sejltrim" fra John Mast - glimrende bog). Men der er ikke noget, der kan
konkurrere med god instruktion og øvelse på vandet, så jeg vi ikke tøve med
at anbefale en sejlerskole. Der er jo også nogle søvejs- og vigeregler, du
bør kende

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-10-06 09:12

"Peter Ingsø Laursen" <psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejen om på den modsatte side. En såkaldt bomning. Det kan være meget
> farligt for dit hoved og bådens rig, så det skal undgås.

Jeg har btw en huskeregel, når jeg sejler plat læns, hvis båden er ved at
bomme: "Pind mod pind" - skub rorpinden i retning af den side, hvor bommen
er, så får du vinden på den rigtige side af sejlet og en bomning skulle
gerne være undgået .-)

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Nu med vindror

Dato : 29-10-06 09:25

Lidt indspark.

I modvind, skal du have sejlene trukket helt ind, altså næsten paralelt med
båden. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, på grund af skødepunkterne,
men så tæt som du nu kan.
"Bagvind", kan du se ved, at der kommer lidt vind ind på bagsiden af sejlet,
og det begynder at blafrer lidt. Når du får bagvind ind i sejlet, skal du
trække sejlet mere paralelt med båden, eller dreje båden lidt.
Den slags kaldes også trim.
Når du bliver go' til trim, kan båden sejle næsten af sig selv, hvor du kun
har et ganske lille præs på roret.
Den nemmeste måde at lære det på, er ved at prøve sig frem. Du sejler bare
der ud af, og øver dig.
Det er et MUST med en log, så du kan se hvad der virker bedst. Du skal også
have et vindex i toppen af masten, så du kan holde øje med din retning i
vinden. Med dit vindex kan du se den optimale retning mod vinden. Der et
svært at sige hvad den optimale retning er, for det er meget forskelligt fra
båd til båd.
Hvis du regner med at sejle ca. 45 grader imod vinden, så skulle der være
fart i båden, uanset hvilken båd du sejler i. ( Og der er vind nok. )

Når du skal vende, skal du ganske enkelt have fart nok på.
Det kan være, du trækker dine sejl for hurtigt over, så du ikke når om på
det andet kryds ( I den anden vinkel til vinden ) inden farten går af båden.
Du kan hjælpe båden, ved ikke at trække forsejlet over som med det samme. På
den måde får du vinden "forkert" ind i forsejlet, og vinden vil nu trykke
båden rundt. Når vinden præsser båden rundt, skal du være hurtig til at få
forsejlet over i den anden side ! Ellers fortsætter båden hele vejen rundt
og du sejler i den modsatte retning. Foruden at bommen kommer tilbage
igen...

Når du bommer, hvad du tydeligvis har prøvet Skal du være forsigtig. Får
du bommen i hovedet, bliver du slået ned, eller i værste fald, slår den dig
ihjel. Jeg blev selv slået ned i sommers, men klarede det med en uges
hovedpine og et ar i panden. Jeg kan garentere at du ikke opdager "fejlen"
før end du vågner igen.... !
Men ellers. For at give mindst mulig belastning på grejet, trækker du bommen
ind med skødet, samtidigt med at du drejer båden. Derved slår bommen ikke så
hårdt ud.

Hvis du vil "hyggesejle" for at lære hvordan båden opfører sig. Kan jeg
anbefale at du sejler i rolig vind, og kun med en genoa oppe. Så er det kun
genoaen du skal styre, og det er noget nemmere end med storsejlet oppe også.
Du har også en del mere bevægelsesfrihed i cocpittet, for bommen kan du bare
binde ud i den ene side, så du ikke skal tænke på den.
Min kone fatter heller ikke hvad der sker, for hun er også helt ny. Jeg
lader derfor hende sejle med genoa, som hun rimeligt nemt kan styre. Når det
går galt, er det som regel fordi hun er kommet for tæt til vinden. Så kommer
der bagvind ind i genoaen og båden vender, så hun sejler den anden vej.
Som regel har hun kigget efter "noget", i for lang tid, og ikke været
opmærksom på lyden af det blafrende sejl.

Når du nu ligger og øver dig oppe ved Frederikshavn, kan jeg desværre ikke
side inde på stranden og klaske mig på lårene af grin, når du sejler
Og skulle jeg komme helt der op, så har du nok "lært det" inden.
Jeg selv. Jeg siger jo bare at det var konen der sejlede, hvis jeg fumler

En 5 hk. påhængsmotor, er fint til en 24 fod. Jeg kan desværre ikke hjælpe
dig med glasfiberarbejde, for det har jeg ikke meget kendskab til.
Men, du skal være opmærksom på membranen der er mellem selve skroget og
z-drevet. Bliver membranen utæt, synker båden ! Så det ER en god ide at få
det hul lukket.

Jeg har tidligere, haft en båd liggende i vandet om vinteren. Det skete der
ikke noget ved, men en anden båd, der lå 50 m væk, sank.
Det har lige været oppe her i NG, så du kan søge i meddelserne inden for de
sidst 14 dage, så vil du finde lidt svar omkring risikoen ved overvintring.
Det er dog min erfaring, at det er MEGET hårdt ved grejet. Tovværk, dæk,
kistebække, osv. bliver meget medtaget. Det har ganske simpelt godt af, at
komme op og få en pressening på.
Du sparer jo heller ikke bundsmøring osv. Da du skal have lavet noget
glasfiberarbejde, så skal du jo have den op uanset hvad.
Jeg selv, vil have lavet nogen småting, og derfor har jeg allerede taget min
op, selvom jeg kunne lade den ligge.

Man kan godt sove i båden selv om den står på land ! Det er også nemmere at
holde varme i båden, da der jo så er luft, og ikke vand, omkring båden.

Jeg er ikke sikker, men der er noget med, at det er et krav, at der er
erstatingsluft, når du instalerer varme i båden.
Du skal være sikker på at der er udluftning nok, så du ikke bliver kvalt.
Reflex ovne, laver en ovn, som er meget sikker. Den er til montage på et
skot.
Skal du bare have noget "billig varme", vil jeg tro at en Origo ovn, er nok
til dig. Den koster vist pt. omkring en tudse. Den kører på sprit, med ca.
10 % vand iblandet, eller Originol.

Syd på.
Jeg tror ikke du behøver en meget stor båd til det. Det er mest tiden, der
er et problem. Der er laaaangt til "de varme lande" i en sejlbåd.
Du vil være afhængig af de fremherskende vinde, til at drive dig frem. De
har års-cyklus, foruden at de ikke blæser i "din retning" når og hvor du har
brug for det.
Prøv at læse John Holden 's beretning. Han sejlede til Tahiti i en 22 fod.
http://www.ritaolesen.dk/trojka/
Han slutter bla. med at fortælle, hvor glad han var for sin båd. Han havde
kun et ønske om, ståhøjde og en større motor, hvis han skulle gøre det om.
Jeg vil tro, at 30 -> 35 fod båd, med en 15 -> 20 hk indenbordsmotor, vil
være ideelt. Især hvis man skal sejle alene, skal man nok passe på med at
vælge en for stor båd. Men John Holden, har nogen fine betragtninger over
det, og ikke mindst, erfaringen.

Jeg har bevidst prøvet at undgå "fagudtryk", hvis det er dem du søger, så må
du spørge igen.

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 29-10-06 16:37

"Nu med vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og skulle jeg komme helt der op, så har du nok "lært det" inden.
> Jeg selv. Jeg siger jo bare at det var konen der sejlede, hvis jeg fumler

mange tak for de gode svar..
så er det jo godt at du ikke er her, for du får sikkert mange billige grin
over mig så
jeg må anskaffe mig en kone jeg kan give skylden hvergang jeg kvajer mig
ej okay, jeg kan tåle det. (bare sig til hvis du en dag kommer til
frederikshavn)
som en anden længere nede i tråden skrev, så er sejlerskole og dueligheds
beviset ikke noget jeg kan komme igang med, fordi jeg altid er på arbejde om
aftenen når den slags foregår. den eneste mulighed jeg har er at få en med
ud at sejle i weekenderne..fra næste år af.

mvh
klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 21:36

Hej Klaus,

Tillykke med dit nye skiv!

Det var også svært at cykle engang ... men øvelse gør mester ...

Hvad teorien angår, kunne du også prøve at kigge ind på
www.duelighed.dk, hvor man bl.a. tilbyder internetbaseret
undervisning i navigation og radiokommunikation ... Jeg selv er
af den gamle skole og lærte at sejle i KAS, men har brugt deres
VHF-kursus, da jeg fik en ny VHF med DSC og derfor skulle have
fornyet mit certifikat. Jeg bestod - i første forsøg ...
.... - og var godt tilfreds ... I øvrigt er der mange andre gode
tips på den side ... og masser af daglige sejlerinput, hvis man
abonnerer på deres nyhedsbrev ...

Hvad den praktiske erfaring angår, kan du ikke komme ud at sejle
med nogle sejlere i week ends som gast? Du kan vel ikke arbejde
hver aften?

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : Nu med vindror

Dato : 30-10-06 13:34

Kan du få, en med erfaring, med ud at sejle, i din egen båd, er det jo helt
perfekt.
Ellers skal du kun huske:
1) Dig selv eller andre, må ikke komme til skade.
2) Du skal hygge dig med det, under hensyntagen til regel nr.1.
Så kommer resten nok af sig selv. Det er ikke så svært at sejle, som det
ofte gøres til. Som almindelig hyggesejler, er der meget store tollerencer,
og går det helt galt, så har du jo piskeriset, til at tøffe dig hjem.
Det er først når du vil deltage i konkurence, tro du deltager i konkurence,
eller på langtur, at det bliver svært, og meget dyrt.
Langt det meste, er helt almindelig "sund fornuft".
Er der endelig noget "specialistviden" du har brug for, kan du jo bl.a.
konsulterer gruppen her. Her ved man alt
Omkring sejlerskole og certifikater. Så har jeg ikke set mit duelighedsbevis
siden engang i 80'erne, så jeg skal også have gjort noget ved det.
Der er en, som henviser til www.duelighed.dk , og det ser helt fornuftigt
ud. Med hjemmeundervisning, så er man er ikke afhængig af faste tider.
Og en dag eller to, kan man vel nok afse, til at få prøven overstået.
Det er jo lidt åndsvagt, hvis man bliver spurgt, f.eks. i Tyskland. Så står
man der, med håret ned af nakken. Skal man have båden fragtet hjem igen, så
har man jo overtrådt regel nr 2. inden man er færdig med at betale.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 30-10-06 14:50

Øhh. jeg tror det er et S-drev... Jeg ville vente lidt med at pille det ud.
Der er mange der gerne ville udskifte deres udenbordsmotor med en
indenbordsmotor og det kan også være du får den trang på et tidspunkt.

Bjarke

"Nu med vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
> [...]
snip

> [...]
> z-drevet. Bliver membranen utæt, synker båden ! Så det ER en god ide at få

snip
snip

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 30-10-06 22:49

"Bjarke M. Christensen" <bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse news:45460300$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> ud. Der er mange der gerne ville udskifte deres udenbordsmotor med en
> indenbordsmotor og det kan også være du får den trang på et tidspunkt.

ok hvad er forskellen på Z og S drev ? akslen ser ud til at gå lodret ned
huset. der sidder et par stænger også. men de er vel til noget frem/bak gear
den motor der evt kunne sidde der skal dælme være bette.. ikke meget større
end en plæneklipper motor. og der er nærmest ingen plads til at servicere
motoren inde i kassen.
er der nogen fordel i at have en indenbors motor ? tang og garn i skruen er
vel nemmest at pille at noget man kan hive op af vandet. eksploderer
påhængsmotoren er den jo lige til at tage af og tage på værksted.. jeg ved
ikke lige hvad jeg ellers skulle have overset..

mvh klaus nielsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-11-06 20:15

Beklager det sene svar, men jeg har været bortrejst.

Et Z drev bruges typisk på motorbåde. Kaldes et "stern-drive" og går ud
gennem hækken. Kan typisk sakse op og ned så man kan justere skruens vinkel
ift til båden plan. Se fx
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/powerforleisureboats/diesel_sterndrive/d3-130_dps/

Et S-drev bruges typisk på sejlbåde og går ud gennem bunden af båden og kan
ikke justeres. Se fx
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/powerforleisureboats/dieselrange/d2-40/

Det afhænger jo af ens forventninger, men en indenbordmotor er lettere at
håndtere og har meget bedre fat i vanden end en udenbordsmotor. Man styrer
typisk også bedre, da en indenbordsmotor (ofte) skaber vandstrømning rundt
om roret. Udenbordsmotorer sidder tit i den ene side og giver et skævt
"skub" på båden. De små motorer (få HK) er ikke ret store og de bliver
mindre og mindre. En 9-13 HK dieselmotor fylder ca 50*50*50cm

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 11-11-06 00:59

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]

> tit i den ene side og giver et skævt "skub" på båden. De små motorer
> (få HK) er ikke ret store og de bliver mindre og mindre. En 9-13 HK
Snap

En lille protest i forhold til din påstand om, at en indenbords motor er
lettere at håndtere.
Det afhænger vel af, om man kan nå den fra styrepladsen i cockpittet.

Min egen erfaring er baseret på flg.:
Jeg har en langkølet sejlbåd, der havde en påhængsmotor, da jeg købte den.
Jeg ofrede penge på at montere en indenbords motor af den enkle grund, at
jeg så have skruen i vandet hele tiden - også i høj sø, hvilket jeg ikke
havde ellers med påhængsmotoren der på skift havde skruen i vandet og
dernæst i luften. Ikke godt i relation til fremdrift.

Til gengæld mistede jeg i høj grad manøvreevnen med båden i havn. Båden var
langt tungere at danse med i forhold til tidligere med påhængsmotoren, som
faktisk gjorde mig i stand til at vende på en tallerken, når blot jeg lod
ror og påhængsmotor følges ad.

Summasummarum - der kan siges for og imod. Jeg skal dog sige, at jeg ikke
fortrød, at jeg monterede en indebords motor.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-11-06 21:23

Alt er individuelt. Jeg er dog sikker på at en indenbordsmotor er en foredel
i langt de fleste tilfælde.

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 29-10-06 11:47

Halløj..
Ud over de råd du allerede har modtaget, dette:
Politikens forlag har udgivet en bog om sejlads.
Den er ganske glimrende, og kommer vidt omkring.
Husker ikke den nøjagtige titel,men spørg på biblioteket. de har den.
I det hele taget, brug biblioteket.
Søg eventuelt i deres database, hvor du også kan bestille bøgerne til
hjemlån.
www.Bibliotek.dk

MVH
Egon

Fra : HKN

Dato : 29-10-06 16:13

Tillykke med båden!

Uden at vide ret meget andet om dig, end det du giver udtryk for her - var
det så ikke en idé at tage på en sejlerskole?

Meld dig alternativt ind i den lokale sejlklub, og sejl med på en af deres
både til de ugentlige kapsejladser (ja, sæsonen er godt nok slut for de
flestes vedkommende, men så til næste år).

Hvad med dueligheds- & navigationsbevis - har du taget det? (jeg mener ikke
at det er et "must" - men det giver også en god fornemmelse af hvordan man
navigerer rundt med sin båd - især hvis man ikke har trådt sine barnesko i
en jolle)

Held og lykke

Mvh
Henrik

Fra : pkc

Dato : 29-10-06 18:42

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> hejsa båd folk

*smil* har du checket hos Silvan - det kan jo være at de har et
gør-det-selv "Hvordan sejler jeg" - kursus på vhs bånd ?

Alternativt (som nok er det rigtigste) - spørg i sejlklubben om der ikke er
en der vil hjæpe dig mod lidt god mad eller hvad du nu kan tilbyde.

per

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 30-10-06 00:05

<snip>
> [...]
>
> Alternativt (som nok er det rigtigste) - spørg i sejlklubben om der
> ikke er en der vil hjæpe dig mod lidt god mad eller hvad du nu kan

Ja, vi kan grine lidt... os der har sejlet længe.
Men jeg syntes da det er modigt at bevæge sig ud på vandet i egen ny-indkøbt
båd, uden at vide en pind om luv & læ og et minimum om sejlføring.

Du skal så absolut have en erfaren gast med eller endnu bedre, selv med som
gast i din egen båd... så lærer du hurtig grundliggende sejlføring og
båd-håndtering for sejl.

Trafik-regler på vandet kan du læse dig til i løbet af vinteren, det samme
gælder lidt indlæring af navigation, så du kan kende forskel på de
forskellige bøjer.
Der er nogle enkelte ting der er et must at kunne, hvis man feks sejler bare
et par meter på den forkerte side af en bøje, kan det gå grueligt galt.
Ikke dermed sagt at man skal have det store førerbevis, men en minumum af
viden om "færdseltavler, skilte, lys-signaler og vigepligter" på vandet er
så absolut rart at have.
Alt dette kan du læse dig til i løbet af vinteren.

Så julegaven til dig ville være alt fra denne side
http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=8&sub=8

Mvh
Leon

Fra : Jens

Dato : 30-10-06 23:14

Hmm...

Din lidt ironiske kommentar får mig til at tænke på, at "Sejlads for
dummies" (eller hedder den "Sejlsport far dumies"?) faktisk kan anbefales
for nybegyndere!!

mvh
jens