Elektrodesvejsning i aluminium
Fra : Erik

Dato : 25-10-06 20:30

Hej.

Jeg skal til at lave lidt om på et søgelænder på min kutter.
Normalt er jeg en haj til at svejse, men ikke i aluminium, som det
eksisterende er gelænder er fremstillet af. Jeg har heller ikke
specialgrejet til det.

http://www.absvejs.dk/ har de dog nogle elektroder som kan svejse i
aluminium. De hedder AB 505 Dc. Man anvender dem med en almindelig
svejseensretter, som jeg har indtil flere af.

Det ville passe mig fint at bruge disse, men er der nogen i dette form,
som evt. har erfaring med elektrodesvejsning på aluminium. Er det til
at have med at gøre ? Er svejsesømmen korrosionsfast ?

Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-06 09:15

Hej Erik,

Inden du begynder at svejse på dit gelænder så bør du lave nogle
forsøg på andre emnet. Selvom den omtalte leverandør beskriver
det som meget let så er der noget som man skal kunne styre.
Aluminium smelter ved 685 grader C men det for svejsningen
uheldige egenskaber er at dens oxyder først smelter ved 2050
grader C. Det medfører at du skal kunne styre tråden og dermed
brændvinklen således at der ikke kommer oxyderingsindeslutninger
der jo ikke giver nogen styrke.
Desuden er pladen 1-2 mm skal den ombertles, 2-4 mm kan svejses
med lodrette pladekanter, 4-12 mm skal skærpes ensidigt i en
vinkel på over 60 grader, over 12 mm skærpes fra begge sider.
En anden grundregel er at diameteren på svejsetråden skal følge
tykkelsen på emnet.
De materialer elektroderne er lavet af er højt forædlede og ved
korrekt udført arbejde vil sømmene være korrosionsfaste.
Inden arbejdet påbegyndes skal fugekanterne og de nærmeste
partier omkring disse rengøres omhyggeligt for snavs, olie og
andre urenheder.

Mvh/Harding

Fra : Nu med vindror

Dato : 26-10-06 11:47

Hej

Harding har en god lang teknisk forklaring, så det gider jeg ikke bruge tid
på.

Men af erfaring, kan jeg sige, at det er #¤%&-svært.
Det er som om, at tidspunktet fra du har et smeltebad, til du har brændt
hul, er meget kort.
Jeg gav op... med elektrode.
Vi havde en "co2" som kunne køre med alutråd, en speciel fætter som havde
trådfremfører i håndtaget. Det var noget nemmere med den.

Fra : tc

Dato : 26-10-06 15:26

Hejsa

I det smede firma hvor jeg arbejder, og hvor vi laver en del alu arbejde på
fiske båd, svejser vi kun med "co2" men vi har nogle alu elektroder på
lager men som tidligere nævnt er det noget værre møg..... og kun noget der
bruges i yderste nød.....

man kan også svejse alu med ilt og gas, men det har jeg aldrig prøvet.

altså konklusion er, hvis det ikke er for tyndt og du ikke er for kritisk så
kan det godt lade sig gørre.

mvh.
Christian Olesen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-06 17:22

Hejsa Christian,

Ja hvis vi skal køre hele metodeområdet igennem, så er toppen
selvfølgelig TIG svejsning hvor det med en pedal er muligt at
styre strømmen og dermed nedsmeltningshastigheden.
Den næste er CO2-svejsning.
Da begge metoder tilfører beskyttelsegas gennem dysehovedet i
den nødvendige og begrænsede mængde er disse metoder bedst egnet
indendørs eller i områder hvor der ska opsættes skærme for at
mindske evt. vindindflydelsen på arbejdet. Blæser det vil ikke
meget af beskyttelsesgassen have nogen virkning og svejsningen
vil ikke lykkes.
I den forbindelse er elektrodesvejsningen noget bedre.
Endelig er der gassvejsningen hvor der hovedsagelig benyttes Ilt-
Acetylen eller Ilt-Brint flamme.
Hertil skal anvendes egnet svejsepulver for at ødelægge oxyderne
der dannes under svejsningen og som skal forhindre de smeltede
fugekanter i at forene sig med hinanden.
De fleste svejsepulvere er stærkt hygroskopiske, d.v.s. de har
stor tilbøjlighed til at suge luftens fugtighed. Hvis det er
sket, dannes en tyktflydende masse, som har mistet sine gode
egenskaber og er uanvendelig til svejsning.
Svejsepulver opbevares i ludttætte flasker eller dåser, som evt.
er tætnet med parafin, lak eller pergamentpapir.
Man skal kun udtage det som er nødvendigt til én dags arbejde.
Pulveret oprøres enten med vand eller sprit til e en tyk vælling
eller pasta.
Inden svejsningen smøres svejsefugen med pastaen, og under
arbejdet dyppes svejsetråden deri, pastaen må derfor være så tyk
at den kan hænge fast på tråden. Efter svejsningen må rester af
svejsepulveret straks vaskes af med varmt vand.
Der findes også pulvere som ikke er hygroskopiske og som er let
at fjerne.
Normalt anvendes svejsetråd af rent aluminium; men legeringer
kan forekommeda det er god latin at anvende samme type tråd som
det materiale der skal svejses på.
For svejsning af kvaliteterne 28 og 38 anvendes ren aluminium,
som er legeret med titan, for at gøre svejsefugen mere
finkornet.
For svejsning af varmehærdelige legeringer , f.eks
duralaluminlium, Lautal med Cu-indhold, anvendes svejsetrådmed
tidtil 5% Silisium. Tilsætningen af Silisium giver et lavere
smeltepunkt, og svejsefugen opnår stor styrke.
Da det heller ikke sammentrækker sig så meget under størkningen,
kan svejsning fortages uden større risiko for revnedannelse
eller deformation, hvilket er tilfældet, såfremt ren aluminium
blev anvendt som tilsatsmateriale. Det svejsegods, som svejses
med en sådan tråd, må af hensyn til tilsatsmaterialets lave
smeltepunkt ikke varmebehandles.
Efter svejsningen kan sømmene afmejsles, hamres og poleres
således, at samlingen er vanskelig at opdage, fordi den falder
næsten sammen med det øvrige materiale.
Brænderen bør helst være nem at håndtere og da man kan købe
brændere der er lavet af aluminium, er det klogt at anvende en
sådan. Med hensyn til valget af den rigtige størrelse af
mundstykke kan det siges at være ret vanskeligt.

Alt i alt er aluminiumsvejsning noget sværere end svejsning i de
fleste andre materialer.
Uanset svejsemetoden der anvendes er det ikke bare noget man
lige kan kaste sig ud i. Det kræver øvelse og atter øvelse,
helst dagligt for at blive en god svejser.
På toppen af det hele kan man så blive certifikatsvejser.
Det kræver at man jævnligt går op til en prøve med forskellige
øvelser der skal udføres tilfredsstillende og man skal aflægge
prøver med de materialer og typer svejseudstyr, hvori man
normalt arbejder i og som skal underlægges certifikatet.

Jeg håber at overstående har givet dig lidt viden på området.
Har du mulighed så bør du prøve at svejse med ilt og gas. Det er
ganske interessant, og kan sammenlignes med sværhedsgraden i at
slaglodde to tråde sammen som begge er 1/10 mm i diameter.

Mvh/Harding

Fra : Erik

Dato : 27-10-06 09:45

Jeg siger mange tak til Alu-gruppen for de engagerede svar.
Har sovet ombord inat. Alt OK. Lad os håbe der ikke er for mange der
er blæst på land i nat.
Erik