Hej
Jeg syntes din ide er god, men du skal regne med at båden skal bruge en hel
del forberedelse. Det bliver meget koldt i en båd om vinteren, så du er nød
til at isolerer den, så du kan holde varmen. Det kan du jo evt. gøre med de
samme plader som man støber under gulve. ( De brænder også rigtigt godt,
hvis der går ild i båden
...... ) Desuden skal du have et godt fyr, så
du kan varme båden op. Jeg selv, ville vælge en Reflex varmeovn, flere af
slagsen, hvis en ikke er nok.
Til "vores børn", som næsten alle er i alderen, hvor studier er relevante,
har vi bla. kigget på en stålbåd, som ligger i Kbh. Der forlanges omkring
200 kilo for den. Der skal gøres mere ved den, end jeg kan finde tid til, så
vi har droppet ide'en igen. Måske kan du være heldig at finde noget som
passer dig.
"Herhjemme", har vi også snakket om at flytte "rigtigt" i båd. Vi har bla.
kigget på egentlige husbåde, i form af en stålpram med et hus på. Vi har
også kigget efter både, som er store nok, til at vi kan bo på dem.
En af de ting som jeg har været mest bange for, har været, at båden skulle
blive klemt i stykker af isen. For at finde ud af om det reelt er et
problem, så har jeg spurgt mig frem. Alle som jeg har spurgt, har ikke haft
problemer med at fryse fast. Jeg har sidst snakket med en fyr, som har boet
i båden i 16 år. Han fortalte, at der altid var et lille stykke med frit
vand omkring hans båd. 10 - 20 mm, som lige er nok til, at den ikke sider
fast i isen.
Men ! Der er et par stykker som har advaret mig mod isflager som kommer
susende under isen. De snakkede om, at når f.eks, en fisker, færge, eller
lignende, brækker isen op, så kan der komme isflager ind under isen, som
bliver fanget i skruevandet og skudt afsted. Det skulle foregå med voldsom
fart, og isflagerne skulle kunne glide meget langt. Rammer sådan en isflage
din båd, er det under vandlinien, og der bliver sandsynligvis et stort hul.
Derfor er det en fordel, hvis du kan ligge i en havn, hvor du er "gemt" ind.
F.eks. inde imellem de midterste broer. Derved er der ikke så store chancer
for, at der kommer nogen "store både" og brækker isen op.
Hvilken havn vil du ligge i. Det koster som regel en god sjat penge at få en
havneplads, der ud over, koster det noget for havnelejen. Når du skal ligge
om vinteren, kræver havnen normalt, at du får el-måler på, det koster også
lidt.
De havne jeg har kigget på, har ikke haft problemer med at du har adresse i
havnen. Der der dog noget med, at du skal betale for renovation, hvis du bor
i båden i længere tid.
Noget helt almindeligt praktisk, er tøjvask. Det er ikke nemt at få plads
til en vaskemaskine i en lille båd. I øvrigt skal holdingtanken have en
anseelig størrelse
Du er derfor nød til, at ligge, nogenlunde, i
nærheden af et møntvaskeri. Der hvor jeg har kigget på havn, har det været
et reelt problem.
Især om vinteren, vil du få brug for at vaske meget tøj og få det tørt. Alt
er altid klamt i en båd, og det er helt umuligt at få tøjet ordentligt tørt
om vinteren.
6 knob er meget hurtigt, hvis du regner i gennemsnit for en sejlbåd. Når jeg
tøffer rundt i min 32 fod elvstrøm, så regner jeg ikke med mere end 4 knob,
og det har jeg ofte svært ved at holde. Jeg kan selvfølgelig starte motoren,
men når sjældent op på 7 knob, og sejler normalt med 5,5 knob.
I en motorbåd, er det selvfølgeligt noget andet, men hvad så med
brændstoffet ? Vil det ikke være billigere at tage toget ?
"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
news:453f8ebb$0$20228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>men at kunne komme en 50-60 mil omkring ville være fint. Så dybest set
>>>kan noget i stil med 6 knob og lidt tåldmodighed gøre det.
>>
>> 60 mil på en weekend, er urealistisk hvis du også skal nå at være sammen
>> med vennerne.
> Om det ligefrem er urealistisk ved jeg nu ikke. Hvis man kan flytte sig
> med 6 knob i snit over grunden (med forbehold for kraftig strøm og vind),
> kan det vel egentlig godt lade sig gøre i sommerhalvåret. Evt. ved at dele
> turen op i to etapper til fredag/lørdag og afsætte hele søndagen til
> hjemturen.
>
>> Du skal have en halvstor båd, for at kunne løbe 6 knob i gennemsnit -
>> sejlbåd altså.
> Uhf. Sejlbåd... Jeg forstillede mig noget med en motor til at flytte mig
> rundt. Ikke mindst fordi jeg aldrig har prøvet at sejle sejlbåd endsige
> været ombord på en (bortset fra et par minutter på en H-båd, for at
> afmontere en påhængsmotor fra beslaget). Jeg er klar over det gør det lidt
> mere bekosteligt at færdes rundt omkring, men det
>
>>> Findes der en tommelfingerregel der kan bruges for hvor mange kW der
>>> skal hældes ind i en båd pr. fod for at holde en fornuftig
>>> stuetemperatur?
>>
>> Det kommer meget an på hvor meget du er i båden, hvor varmt du vil have
>> det, hvor meget isolering der er osv.
>> Men regn med at det koster ca. det samme som et alm. (række)hus
>>
>> Der findes små brændeovne beregnet til både - det er værd at overveje.
> Det var ikke så meget forbruget i kroner og øre, nærmere hvor stor
> kapacitet der skal til for at opretholde en temperatur omkring 20 grader.
> Jeg har set mini-brændeovnene. Det er meget smart og ser bestemt ud til at
> være en brugbar løsning.
> Efter lidt granskning på nettet har jeg nu fundet ud af at det egentlig
> skulle kunne gøres forholdsvis let på flere måder (el, diesel og for den
> sags skyld brændeovn).
>
>> Hvad er dit budget?
> Det er ikke noget budget p.t. - i første omgang er det rene overvejelser.
> Men hvor langt kan man komme for f.eks. 150000 kr. til båd, mon?
>
> --
> Thomas
>