/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
isfri havn og vinterklargøring
Fra : Ole Michaelsen


Dato : 24-10-06 11:49

Hej med jer

Min glasfiber Drabant-24 ligger i Christianshavns kanal, og ideen var
egentlig at lade den ligge der vinteren over - havnen er godkendt som
isfri havn - og så pille den op engang til foråret til bundmaling etc.

Hvad bør jeg gøre nu inden det dårlige vejr sætter ind? Afmontere
storsejl? Hvad med fald? Presenning (hvordan gøres det smartest, når
båden ligger i vandet)? Søventiler?

På forhånd tak...

vh,

Ole M.

 
 
ThomasB (24-10-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 24-10-06 11:54

"Ole Michaelsen" <omic+usenet5@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnejrrtd.da2.omic+usenet5@gustav.anc.dk...

> Hvad bør jeg gøre nu inden det dårlige vejr sætter ind? Afmontere
> storsejl? Hvad med fald? Presenning (hvordan gøres det smartest, når
> båden ligger i vandet)? Søventiler?

Du skal have alt løst grej under dæk, og presenning er unødvendig.



Harding E. Larsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-10-06 12:37

Hej Ole,

Chr. havns kanal hører til gruppen, en klasse A-havn. Det
indebærer at forsikringen dækker om båden ligger i vandet om
forsikringens ordlyd dækker dette begreb.

Rent teknisk så bør der være dobbelte fortøjninger på hver
anvendt klampe.
Er der indenbordsmotor så skal den vinterklargøres og der skal
fyldes glykol i saltvandskølesystemet i fornødent omfang.

Desuden skal du fylde glykol i gennem alle de slanger som fører
ned til en søventil og derefter igen montere slangerne på deres
respektive pladser og spændebåndene tilspændes igen.

Glykol har lavere vægtfylde end saltvand og vil derfor blive
oppe i ventilerne og dermed frostsikre dem.

Desuden skal du overdække cockpittet som minimum da vinterens
nedbør som lægger sig i cockpittet vil hhv. tø og fryse og kan
det ikke løbe ud af selvlænsehullerne fordi de er tilfrosne
vil "vandstanden" efterhånden stige og vandet kan løbe ned i
kahytten, og det er jo unødvendigt. Store mængder vand i
cockpittet kan også tynge agterdelen af båden ned hvorved de
søventiler som er vremme i forskibet kan komme over
flydevandlinien. Herved vil de glykolfyldte ventiler tømmes og
når båden igen ligger korrekt fordi vandet er løbet ud af
selvlænsehullerne i cockpittet skal du igen til at fylde ny
glykol i de forreste ventiler.

For at beskytte bådens dæk og fribord bør du smøre parafinolie
på fladerne. Det medfører at evt. sne og isdannelser ikke kan
holde fast i underlaget og dermed ikke beskadige båden især ved
gennemføringer og beslag.
Parafinolien fjernes nemt om foråret med vand og sæbe.
Desuden vil det kraftigt nedsætte tyvagtige elementer fra at
forsøge at lave indbrud i båden.

Du behøves ikke at demontere riggen, kun sejlene og hjælpeliner
skal fjernes. Sørg for at ingen liner kan slå på masten og
ødelægge dens overflade og desuden støjer det meget og det vil
genere omgivelserne.

Mvh/Harding

Ole Michaelsen <omic+usenet5@fys.ku.dk> skrev:
>Hej med jer
>
>Min glasfiber Drabant-24 ligger i
>Christianshavns kanal, og ideen var
>egentlig at lade den ligge der
>vinteren over - havnen er godkendt som
>isfri havn - og så pille den op
>engang til foråret til bundmaling etc.
>
>Hvad bør jeg gøre nu inden det
>dårlige vejr sætter ind? Afmontere
>storsejl? Hvad med fald?
>Presenning (hvordan gøres det
>smartest, når
>båden ligger i vandet)? Søventiler?
>
>På forhånd tak...
>
>vh,
>
>Ole M.



Ole Michaelsen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole Michaelsen


Dato : 24-10-06 12:49

tak for svar, Harding og ThomasB.

Vh

Ole

Henning (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 24-10-06 19:29

On 24 Oct 2006 10:49:17 GMT, Ole Michaelsen <omic+usenet5@fys.ku.dk>
wrote:

>Hej med jer
>
>Min glasfiber Drabant-24 ligger i Christianshavns kanal, og ideen var
>egentlig at lade den ligge der vinteren over - havnen er godkendt som
>isfri havn - og så pille den op engang til foråret til bundmaling etc.

Jeg har nu set Chr. Havn være frosset til - så helt isfri kan vist
ikke garanteres! En tilpas hård vinter, så lukker A-havnene også
til

Per Nordahl (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 24-10-06 22:34


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:npmsj2lukvctvfjoibm9qgavn0kmdttj57@4ax.com...
> On 24 Oct 2006 10:49:17 GMT, Ole Michaelsen <omic+usenet5@fys.ku.dk>
> wrote:
>
>>Hej med jer
>>
>>Min glasfiber Drabant-24 ligger i Christianshavns kanal, og ideen var
>>egentlig at lade den ligge der vinteren over - havnen er godkendt som
>>isfri havn - og så pille den op engang til foråret til bundmaling etc.
>
> Jeg har nu set Chr. Havn være frosset til - så helt isfri kan vist
> ikke garanteres! En tilpas hård vinter, så lukker A-havnene også
> til
Var det i det herrens år 1995 (og lidt i 92-93) ?
Mvh. Per N



Harding E. Larsen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-10-06 12:26

Hej,

Problemet som Ole bragte op om hvilke tiltag man skal gøre, hvis
båden ligger i vandet om vinteren, er vel behandlet til ende.
Spørgsmålet om klasse A havne kontra is er noget andet som kort
blev berørt i mit svar, hvor jeg skrev at Chr. Havns Kanal hørte
til gruppen, en klasse A havn".
Klasse A har ikke noget med om der kan dannes is i en havn eller
ej. I langt de fleste Klasse A havne kan der ligesom i alle
andre havne, hvor der ikke lige er et spildevandsudløb med varm
vand, selvfølgelig dannes is.
Det der bl.a. ligger som et af kriterierne for at en havn kan
kaldes en klasse A havn er at der ikke kan forekomme
isskruninger som kan/vil ødelægge de både som ligger i havnen.
Derfor er det havnens udformning og især molehovedernes
udformning i forhold til havstrømmene der har stor betydning for
valget i klassificeringen.
Chr. havns kanal er ret beskyttet og kunne godt gå ind under
begrebet klasse A havn.
Som et kuriosum så har Københavns havn undladt at klassificere
havnen.

Mvh/Harding

>>>Hej med jer
>>>
>>>Min glasfiber Drabant-24 ligger i
>>>Christianshavns kanal, og ideen var
>>>egentlig at lade den ligge der
>>>vinteren over - havnen er
>>>godkendt som
>>>isfri havn - og så pille den op
>>>engang til foråret til bundmaling etc.
>>
>> Jeg har nu set Chr. Havn være
>>frosset til - så helt isfri kan vist
>> ikke garanteres! En tilpas hård
>>vinter, så lukker A-havnene også
>> til
> Var det i det herrens år 1995 (og
>lidt i 92-93) ?
>Mvh. Per N



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste