Hej Harding,
Tak for din udførlige forklaring. Klar og instruktiv!
Jeg vil kigge på mit nuværende "kicking-system" for at se om jeg kan
udnytte det bedre end jeg gør i dag - eller forbedre det ... ikke mindst
med henblik på meget let vejr, hvor jeg også synes at bommens vægt giver
for lidt hulning i storen ... selvom jeg kan slække på bomudhalet ...
Jeg er helt enig i dine kommentarer om en rustfri stålbøjle over
sprayhood'en ...
Det kan være en rigtig god sikkerhedsforanstaltning og beskytter også de
sarte aluminiumsbøjler til sprayhood'en (som man ind imellem kan komme
til at tage lige lovligt hårdt fat i ...).
Er din installation med fast bøjle eller kan den slås ned sammen med
sprayhood'en? Eller er de koblet på en eller anden måde ... svært at se
på billedet ...
Men jeg bliver nysgerrig, når jeg kigger på dit fordæk ... der sidder er
spil ... Er det til ophaling af ankerlinen? Bådnyt har for nylig haft en
interessant artikel om montering af motoriseret ankerspil, som står på
min ønskeseddel ... (ryggen bliver jo ikke stærkere med årene ... og ved
singlesejlads ville det absolut være en fordel at kunne overlade
ophalingen af ankeret til "mekanikken" ...).
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Harding E. Larsen (slet S3F74)" <harding@S3F74larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11615249110.0804656352239448@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> På din bom på undersiden er der en skinne som rodkickens beslag
> er fæstet til. Det skulle være muligt at finde det hul som giver
> dig den fornødne vandring af bommen, helt nede fra at den næsten
> berører sprayhooden og så at den kan komme så langt op at man
> kan komme under den i havn og evt. et cockpittelt også vil være
> under bommen.
>
> Storsejlet har selvfølgelig sine liglængde begrænsninger; men i
> let vejr hvor der er et meget lille pres på sejlet med vinden
> agten ind vil sejlet hænge i bommen og sejletbliver ret fladt.
> Ved at slække lidt på rodkickens nedhal vil gascylinderen løfte
> bommen og dermed bliver sejlet hult. Det vil give lidt mere fart
> i båden. Til sammenligning så er spileren jo heller ikke flad
> men hul.
>
> Når du sejler bidevind har rodkicken ikke samme betydning, her
> er det først og fremmest storskødets nedhalende virkning man
> ønsker. På bidevind ønsker man et fladt sejl og et krav om at
> kunne gå tættest muligt til vinden og det kan man jo ikke med en
> hul pose, her skal bl.a. rodkicken dog også trækkes an om
> nældvendigt, for at give sejlet den facon der giver det største
> drag på bagsiden af sejlet.
>
> Gascylinderen i rodkicken trykker opad i bommen qua det
> indbyggede gasovertryk desforuden er der en dæmpende funktion i
> udligningsventilen, der tilsikrer at bommen ikke laver
> ukontrollerede bevægelser. Endeligt de flerslåede blokke der
> anvendes til justering af bommens højde.
> Det er rigtig som du skriver Flemming at om agterliget på
> storsejlet er langt, så langt at bommen kan komme længere ned
> end sprayhoodens overkant, så kan både sprayhooden og også de
> personer der har hovedet oppe i denne højde komme galt afsted.
> Derfor bør man altid have styr på bommens højde og dertil er en
> rodkick med rigtig dimmensioneret indbygget gascylinder en
> virkelig god investering til båden.
>
> Jeg har en bøjle i rustfri rør monteret over sprayhooden. Det er
> en virkelig god indretning som der burde være over alle
> sprayhoods. Den er det perfekte håndtag at tage fat i når man
> står op i cockpittet, står på sæderne eller skal op eller ned
> fra dækket.
> Når vi afgår fra havn er rodkicken trukket hårdt an så bommen
> trykkes ned mod denne bøjle desforuden er skødet også trukket
> an. Bommen ligger hermed svinebundet og flytter sig ikke, om man
> evt. skal løsne eller fastgøre sejsinge der holder sejlet fast
> også selvom der også er monteret lazy jacks.
> Når sejlet så sættes slækkes rodkicken helt og bommens
> bevægelser styres med skødet. Herved kommer sejlets agterlig at
> kunne være helt stramt da bommen ikke kunstigt holdes nede.
> Først efter sejlsætningen begynder vi på at trække i rodkicken
> og de øvrige trimliner for at indstille sejlets facon.
> Når sejlet bjærges trækkes først skødet an og derefter rodkicken
> således at bommen igen ligger hårdt an mod bøjlen.
> Jeg skal lige tilføje at bommen kun går ca 30 cm bagud for bøjen
> og dermed har båden et sikkerhedsmæssigt rimeligt godt cockpit.
> Det er rigtigt godt om man har børn med ombord, de plejer at
> være ret ivrige under sætning og bjærgning af storsejlet og skal
> se alt hvad der foregår og her er den korte bom en fordel.
> Du kan se bøjlen på dette billede:
>
http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
> action=ShowPhoto&PhotoID=160
>
> Mvh/Harding
>
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>>
>>På mit skiv, er rod'en sat således, at
>>den "griber" bommen og dermed
>>storsejlet, der glider ned i lazy jacks
>>ved bjærgning afg storen lige
>>inden bommen ville ramme sprayhood'en.
>>Når storen er sat, er trykket
>>helt væk fra kicking-rod'en, idet storen
>>"bærer" bommen og jeg har svært
>>ved at se, hvordan man kan anvende den
>>under sejlads (f.eks. som en
>>bomdirk), hvis man vil have mere "bule" i
>>sejlet. (Er det mon det, du
>>hentyder til Harding?).
>>
>>Efter min mening sætter man
>>kicking-rod'ens "ultimative stoppunkt" én
>>gang for alle og man skal i den
>>forbindelse sikre sig, at man kan hale
>>storen helt hjem til bidevind på
>>storskødet uden at man belaster
>>kicking-rod'en ved at ramme stoppunktet -
>>også når storen er rebet ...
>>
>>Når man sejler på slør/agten for tværs
>>eller ønsker at flade
>>sejlet/holde bommen nede, er der på min
>>båd monteret en "klassisk
>>fireskåret kickingstrap", som jeg kan
>>justere fra cockpittet over et
>>spil ...
>>
>>Er den kicking-rod du (eller Harding)
>>taler om hydraulisk (eller på
>>anden måde) justerbar under sejlads, så
>>man kan bruge den også til at
>>holde bommen "i ro", eller er der noget,
>>jeg har misset her?
>>
>>Når jeg forlader båden bruger jeg
>>storfaldet som bomdirk ved at fastgøre
>>faldet i bomnokken så jeg får løftet
>>bommen pænt over hovedhøjde ... og
>>en lille line bagud til hækstaget, så
>>bommen bliver, hvor den skal ...
>>og så skal jeg ikke sætte storskødet så
>>hårdt ... jer. tidligere
>>diskussion om belastning af masten -
>>specielt på en brødelsrig.
>>
>>I øvrigt er jeg overbevist om, at du vil
>>blive rigtig glad for din
>>kicking-rod, den har flere gange reddet
>>min sprayhood og de
>>ombordværendes ve og vel (og sikkert også
>>dele af dækket?) fra en
>>hurtigt nedadgående bom, der kan slå én
>>halvt fordærvet, hvis storen
>>nedtages (for) hurtigt ...og man ikke har
>>en fast monteret bomdirk - og
>>man slipper for at gå på dækket, når man
>>lader storen gå ...
>>
>>--
>>Flemming Torp
>