"Tapet mast"
Fra : Finn

Dato : 16-10-06 19:38

Hej

Hvad menes der når man siger at en mast er "tapet" ?

--
Mvh. Finn

Fra : ThomasB

Dato : 17-10-06 00:12

"Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad menes der når man siger at en mast er "tapet" ?

Jeg tror der menes, at der er sat markeringstape der hvor bom, salling,
beslag osv skal sidde.

Der sidder ihvertfald tape ved bom og salling på mange både.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-10-06 03:01

ThomasB wrote:
> "Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror der menes, at der er sat markeringstape der hvor bom, salling,
> beslag osv skal sidde.
>
> Der sidder ihvertfald tape ved bom og salling på mange både.

Er du sikker på du mener ved sallingen?
Det er korrekt at der på mange både er tape/malet en 1 cm bred linie
rundt om masten ved bommen og ved toppen, samt muligvis ved forstaget
hvis det er en brøkdels rig. Desuden er der også ude på bomnokken.
Disse mærker bruges i forbindelse med kapsejlads. De indikerer et område
sejlet ikke må bevæge sig uden for - dvs. det er en nem måde for dommer
og konkurrenter at sikre sig at man ikke sejler med for store sejl i
fht. hvad man er målt ind med.

Men om det lige er det der menes med tapet mast, ved jeg ikke. Tror det
ikke.

- Lars

Fra : ThomasB

Dato : 17-10-06 11:47

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på du mener ved sallingen?

Nææ - jeg bliver i tvivl nu du spørger.

> [...]
> sejlet ikke må bevæge sig uden for - dvs. det er en nem måde for dommer og
> konkurrenter at sikre sig at man ikke sejler med for store sejl i fht.

Aha, tak for info!

> Men om det lige er det der menes med tapet mast, ved jeg ikke. Tror det
> ikke.

Måske er det "tappet" der menes?

Fra : pkc

Dato : 17-10-06 07:01

"Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad menes der når man siger at en mast er "tapet" ?
> Mvh. Finn

Det betyder at masten bliver tyndere mod toppen. Giver lidt mere
fleksiblitet til åbne storsejlet med i luft. Primært er tapet mast brugt på
brøkdelsrigge.

mvh
scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Jens

Dato : 17-10-06 08:06

pkc <must_be_changed_@scanboat.com> wrote:

> [...]
>
> Det betyder at masten bliver tyndere mod toppen. Giver lidt mere
> fleksiblitet til åbne storsejlet med i luft. Primært er tapet mast brugt på

Og som forklaring på udtrykket kan siges at det kommer fra det engelske
"tapered", som betyder: Gradvis aftage i tykkelse, løbe ud i en spids,
tilspidse, aftage.
--

Jens F

Fra : Finn

Dato : 18-10-06 18:21

"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> wrote in message

> Det betyder at masten bliver tyndere mod toppen. Giver lidt mere
> fleksiblitet til åbne storsejlet med i luft. Primært er tapet mast brugt

> [...]

Tak for svaret, som passer ind i den sammenhæng som jeg så det i.

Mvh Finn