Hvorfor bliver vi overset i trafikken?
Fra : Niels Pein

Dato : 23-11-06 17:50

Hvorfor bliver vi motorcyklister overset i trafikken? Er det fordi vi er
svære at se? Eller er der bare nogle derude som overser ALT?

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=484348/

Hilsen Niels
TransAlp

Fra : H&M

Dato : 23-11-06 19:00

> Hvorfor bliver vi motorcyklister overset i trafikken? Er det fordi vi er
> svære at se? Eller er der bare nogle derude som overser ALT?

Det er det sidste tror jeg, folk sidder inde i varmen og fatter ikke hvor
farligt det er/kan blive det de har gang i ....

En mere her til morgen..
http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061123/INDLAND/611230353/1012

Tror jeg kendte ham, bor 2 Km væk fra stedet.....Fatter ikke at en såkaldt
proffesionel ikke ser sig ordentlig for..
Mine tanker går til familien......Kunne være mig.

På på jer selv derude.....Ingen andre gør.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-06 19:15

H&M skrev:

> [...]
> proffesionel ikke ser sig ordentlig for..
> Mine tanker går til familien......Kunne være mig.
>
> På på jer selv derude.....Ingen andre gør.

Ja det er satme gustent.
Om det er godt eller ej, i eet af de seneste numre af engelske Bike har
de noget statistik der siger at det faktisk er ret få ulykker der
skyldes bilisters fejl, og der er ret mange solouheld på mc.
Og skal jeg lave min egen statistik så har de stakler jeg kender der
enten er døde eller haft slemme uheld været ude for solouheld, og ofte
ikke kørt efter forholdene.

Men for pokker hvor jeg også frygter en situation som den med taxaen
ovenfor... ;-(

Søren

Fra : Per

Dato : 23-11-06 19:34

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter forholdene.
>
> Men for pokker hvor jeg også frygter en situation som den med taxaen

Jeg kører stort set altid med langt lys i dagtimerne - det virker !!

De blinker og dytter af mig - men hvad - jeg bliver set.

/Per

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 23-11-06 19:39

> Jeg kører stort set altid med langt lys i dagtimerne - det virker !!
>
> De blinker og dytter af mig - men hvad - jeg bliver set.

ja, og jeg bliver blændet af det og måske kører jeg en fodgænger eller dig
ned. DÅRLIG vane ikke kan vide hvornår man skal køre med langt lys!

Fra : H&M

Dato : 23-11-06 19:55

> ja, og jeg bliver blændet af det og måske kører jeg en fodgænger eller dig
> ned. DÅRLIG vane ikke kan vide hvornår man skal køre med langt lys!

Hvis det er for svært for dig, mener jeg du skal aflevere dit kørekort hos
politiet, du har vist ikke fattet det helt.

Det med at folk tror det er en menneskeret at have kørekort er en af de
STORE fejl.

Jeg kører altid med langt lys om dagen, og alle dem der blinker/dytter er jo
dem som ikke fatter hat, de samme som måske en dag får en af os....Hvis vi
ikke har det lange lys tændt....

På på jer selv derude....INGEN andre gør....

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 21:18

H&M skrev i meddelelsen <4565ee67$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
jo
>dem som ikke fatter hat, de samme som måske en dag får en af os....Hvis vi

Besynderlig form for egoisme :-/ At blænde andre kan umuligt højne
trafiksikkerheden generelt.

>På på jer selv derude....INGEN andre gør....

Tjae, det er da gået i 27 år, uden langt "provolys", så måske er der andre
faktorer også........

mvh
Orla, som i kørekortets første halvår lavede den modsatte stunt, at køre ud
foran en bil, på mc.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 23-11-06 23:17

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Tjae, det er da gået i 27 år, uden langt "provolys", så måske er der andre
> faktorer også........
Held????

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 23-11-06 21:37

> [...]
> jo dem som ikke fatter hat, de samme som måske en dag får en af os....Hvis

Så hvis alle folk blinker og dytter af dig, så er det alle de andre der har
et problem og ikke dig ?!?!?!?!

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-06 19:53

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> ja, og jeg bliver blændet af det og måske kører jeg en fodgænger eller dig
> ned. DÅRLIG vane ikke kan vide hvornår man skal køre med langt lys!

Tjah, seat-fyr, du har jo sådan set ret. Nu kører jeg mest bil, og jeg
bander også jævnligt over motorcykler med langt lys.
Men når jeg kører motorcykel, er det med rigeligt brug af langt lys. Jeg vil
sådan set skide på om jeg irriterer en bilist eller to, det er mit liv der
er på spil. Og hvis der ikke skal mere til end lidt høj lygteføring før ne
bilist kører nogen ned, så er der alligevel noget galt med bilistens evner.

Jeg har kun kørt bil i 3 år nu, og derfor er jeg blevet mere opmærksom på at
langt lys er ganske generende, men jeg kender omkostningerne ved at lade
være, så jeg finder mig i jer blændende tohjulede irritationsmomenter.

Der er forskel på at blive generet og blive dræbt.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 23-11-06 23:20

Claus Rittig wrote:

> [...]
> der er på spil. Og hvis der ikke skal mere til end lidt høj lygteføring
> før ne bilist kører nogen ned, så er der alligevel noget galt med

Om dagen er det vist begrænset hvad generne er, især hvis man lader være med
at stirre ind i lyset. Om aftenen/natten er det en anden sag.
Jeg bruger også det lange lys - indtil loven tillader noget bedre, hvad det
så måtte være.

Virkningen er ihvertfald mærkbar, ligesom virkningen af at køre på
pøllefanten istedet for Pantah'en. Man bliver set og respekteret når man
sidder deroppe på 1. sal og kigger ned.

Jeg vil hellere genere en lille smule, end begraves en hel del!!!!

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-11-06 23:35

On Thu, 23 Nov 2006 23:20:02 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13>
wrote:

Hej Hekto.

> [...]
>at stirre ind i lyset. Om aftenen/natten er det en anden sag.
>Jeg bruger også det lange lys - indtil loven tillader noget bedre, hvad det

Hvis lygteføringen er i orden generer fjernjyset faktisk en del.
Selv om dagen kan det give nogle grimme trækninger i øjnene hos de
modkørende.
For slet ikke at tale om de medkørende der har lyset i spejlene.
Der findes efter min mening een formildende omstændighed, og det er
hvis man selv har solen i ryggen.
I den situation er de modkørende alligevel blændet af solen, og så kan
fjernlyset være ens redning - Den bruger jeg selv.

>Virkningen er ihvertfald mærkbar, ligesom virkningen af at køre på
>pøllefanten istedet for Pantah'en. Man bliver set og respekteret når man
>sidder deroppe på 1. sal og kigger ned.

Jeg bryder mig ikke om at bruge fjernlyset til andet end det er
beregnet til.
Forkert lygteføring foran er efter min mening lige så forkert som brug
af tågebaglys med mindre det er absolut nødvendigt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 23-11-06 23:56

Steen Gruby wrote:

> [...]
> I den situation er de modkørende alligevel blændet af solen, og så kan
> fjernlyset være ens redning - Den bruger jeg selv.

Det er jo svært at diskutere. På en klar sommerdag med høj sol, føler jeg
mig ikke generet af dem med det lange lys.

Det er ikke ideelt at køre med det lange lys; men heller ikke ideelt at
blive gravet ned.
Allerbedst ville det være hvis der blev vedtaget en form for moduleret
kørelys til 2-hjulere.
Hvor ar La Cour-tågehornet henne i den sag???

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 07:22

Hekto wrote:

> [...]
> kørelys til 2-hjulere.
> Hvor ar La Cour-tågehornet henne i den sag???

Det må du spørge ham om - prøv i levebrødspolitikernes cigarklub.

Hvis det bliver virkelighed går det vel som det gik med alm. kørelys -
uheldsstatistikken bedres, og et lyst hoved får den idé at det skal alle
trafikanter da have

--
vh
Torben

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 24-11-06 09:14

> Hvis det bliver virkelighed går det vel som det gik med alm. kørelys -
> uheldsstatistikken bedres, og et lyst hoved får den idé at det skal alle
> trafikanter da have

Og er det da ikke godt?

Fra : Jens. B. Rasmussen

Dato : 24-11-06 09:39

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> Og er det da ikke godt?

det er i mine øjne både godt og skidt

- godt nok at folk altid har lys på og dermed også på denne årstid hvor det
tit lige pludselig er mørkt eller regner og så er man mere synlig

- skidt fordi det betyder nu har alle lys på og dermed er vi på mc ikke
længere de eneste oplyste på vejen og dermed mere synlige - jeg har ikke tal
på hvor mange gange at folk er trukket ud foran mig fra en sidevej enten
fordi de tror jeg er en halv bil eller en EU45 kører (vil jeg tro har aldrig
spurgt dem)

--

Jens B. Rasmussen
RF900 (vinterhi)

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 10:13

tom (cordoba sdi) wrote:

> Og er det da ikke godt?

Næh - så forsvinder forskellen på Peugeot og MC igen (og dermed den
øgede sikkerhed).

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 09:50

tom (cordoba sdi) skrev i meddelelsen
<4566a9e0$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Og er det da ikke godt?

Først fik vi mc'ere lov til at bruge kørelys, for så kunne vi "markere" os i
trafikken i forhold til biler og knallerter.

Det virkede tilsyneladende, og så skulle bilerne også køre med lys, og så
var forskellen mellem biler og mc igen væk.

Så kan mc'er køre med langt lys. Når det måske viser sig at have en virkning
ved igen at skabe forskellen mellem mc og bil, så må det jo indføres på
bil.......

osv
osv
osv

ren inflation :-/

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 10:14

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<608cm21efqlebatopbenvcsm7qvbab0t4d@4ax.com>...

>Forkert lygteføring foran er efter min mening lige så forkert som brug
>af tågebaglys med mindre det er absolut nødvendigt.

Tåbebaglys burde være koblet over en timer, som skal genindkobles for hver
30 sec. :-|

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 24-11-06 16:49

meddelelse news:4566b821$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Tåbebaglys burde være koblet over en timer, som skal genindkobles for hver
> 30 sec. :-|

- - - - Eller blot over et selvholdende relæ, der ikke vil være trukket
efter at tændingen har været afbrudt!
Sådan er elbagruden på min bil forbundet, så man hár da tænkt i slige banet
ét sted i bilindustrien. At så airconditionen, hvortil betjeningen sidder
lige ved siden af elbagrudens, kunne fortjene samme detalje er en anden sag!

--
Armand.

Fra : Jakob

Dato : 27-11-06 13:58

Orla Pedersen wrote:
> Tåbebaglys burde være koblet over en timer, som skal genindkobles for hver
> 30 sec. :-|

Eller også skal det bare slå fra når bilen kører mere 40 km/t. Hvis det
forsvarligt at køre over 40 km/t er der ikke brug for tågebaglygter (de
skal selvfølgelig ikke automatisk tænde igen).

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 18:45

On Mon, 27 Nov 2006 13:58:16 +0100, Jakob wrote:

> Eller også skal det bare slå fra når bilen kører mere 40 km/t. Hvis det
> forsvarligt at køre over 40 km/t er der ikke brug for tågebaglygter (de
> skal selvfølgelig ikke automatisk tænde igen).

Kunne bestemt også være en løsning, omend det kunne gøre de værste
"banditter" usynlige

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 24-11-06 01:56

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> ja, og jeg bliver blændet af det og måske kører jeg en fodgænger eller dig
> ned. DÅRLIG vane ikke kan vide hvornår man skal køre med langt lys!

Du bliver ikke blændet (i dagslys), med mindre du selv vil.
Gør som i mørke: kig langs vejbanens højre kant.
Der kan være tidspunkter (vejrlig, skov el. lignende), hvor jeg ikke kører
med
"langt" i dagtimerne. Det bedømmer jeg, når der er en modgående der blænder
op.
Hvis jeg føler mig generet af hans lys, ja så blænder jeg da ned.
Men ellers hilser jeg bare pænt igen.

mvh Jens
Sydals
der bliver ved med det "lange", det virker nemlig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 07:29

Jens Meldgaard wrote:
> Du bliver ikke blændet (i dagslys), med mindre du selv vil.

Hvis visiret er lidt smådugget? Hvis det regner? Hvis cyklisten du ikke
ser ikke har mere end lovpligtigt lys? Hvordan skal en cyklist markere
at hun bliver blændet af dig?

Jeg bryder mig ikke om trafikanter med blændende lys - uanset om det er
tågelygter fjernlygter eller skæve nærlyslygter.

Skal man synliggøre sig er der metoder der ikke øger risikoen for andre.
Vibralys, farvede markeringslygter, DMC's orange klæbeark osv.

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 24-11-06 18:07

> Hvis visiret er lidt smådugget?
Hvis visir taler du her om? Mit er ikke dugget.
Kører man med dugget visir, bør man hastigt gøre noget ved det.

> Hvis det regner?
Prøv at _læse_ mit indlæg. Der står jo blandt andet: (vejrlig)
der ind under høre vist regn, har jeg ret?

> Hvis cyklisten du ikke ser ikke har mere end lovpligtigt lys?
Den her er da vist kun for at "høre" dig selv

> Hvordan skal en cyklist markere at hun bliver blændet af dig?
Mødet med en cyklist er så hurtigt, at (hun)??
ikke tilbagelægger mange meter før det er overstået.
Desuden er det , som ved så meget andet, et spørgsmål om
situationsfornemmelse. Hvis man helt klart genere den modkørende
skal man da ikke bare "køre på" med det "lange".
Er man opmærksom og følger, med er det ikke det store
problem, at indrette sin lygteføring.

mvh Jens
Sydals

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 22:01

Jens Meldgaard wrote:

> Hvis visir taler du her om? Mit er ikke dugget.
> Kører man med dugget visir, bør man hastigt gøre noget ved det.

Mit. Og jeg kører med pinlock - men helt undgå dug ved lave hastigheder
kan jeg ikke. Og er det ikke visiret, så er det brillerne.

> Prøv at _læse_ mit indlæg. Der står jo blandt andet: (vejrlig)
> der ind under høre vist regn, har jeg ret?

Sorry - mit nonsensfilter var for hidsigt

> Den her er da vist kun for at "høre" dig selv

Næh - pointen er at jo mere unødvendigt lys der er i gadebilledet, jo
mere udsatte er de svage trafikanter. Så sent som i morges var der en
løber ude i sort træningstøj - ham kunne jeg nemt have overset hvis du
kom imod med fjernlys, eller en peugeotejer ville demonstrere sine
tågelygter.

> Mødet med en cyklist er så hurtigt, at (hun)??
> ikke tilbagelægger mange meter før det er overstået.

Jeg bliver tit blændet på cykel, og ved de hastigheder jeg bevæger mig
med bliver en blænding hurtigt ubehagelig og farlig.

> [...]
> skal man da ikke bare "køre på" med det "lange".
> Er man opmærksom og følger, med er det ikke det store

Jeg dømmer kun ud fra dit indlæg - og i det kan jeg se at du ikke tager
dig af lovgivningen, og reaktioner fra andre trafikanter. Derfor er mit
standpunkt umiddelbart at du ikke demonstrerer særlig meget
situationsfornemmelse. Det er da muligt at du i dagligdagen bruger
virkemidlet hensynsfuldt - det kan jeg bare ikke se herfra (jeg er lige
blevet blændet )

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 25-11-06 01:21

> Jeg bliver tit blændet på cykel, og ved de hastigheder jeg bevæger mig med
> bliver en blænding hurtigt ubehagelig og farlig.

Læser jeg: "CSC cykeltøj, tre ved siden af hinanden,
EPO og sprøjter" eller går det ikke _så_ stærkt )

mvh Jens
Sydals

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-06 12:22

Jens Meldgaard wrote:

> Læser jeg: "CSC cykeltøj, tre ved siden af hinanden,
> EPO og sprøjter" eller går det ikke _så_ stærkt )

Næh - jeg er liggecyklist med en dokumenteret maxhastighed på 74km/t. De
der retrohavelåger CSC belemres med er ikke noget for mig

Wannabee CSC'erne hænger sjældent med særligt længe.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 26-11-06 17:42

> Næh - jeg er liggecyklist med en dokumenteret maxhastighed på 74km/t. De
> der retrohavelåger CSC belemres med er ikke noget for mig

En betjent der skrev dig for det i bymæssig bebyggelse ?

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-11-06 22:07

Anders Majland wrote:

> En betjent der skrev dig for det i bymæssig bebyggelse ?

Næh - en dødsyg cykelcomputer efter en tur ned af frederiksværksbakken.
Men det lød da meget godt, ikke?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 11:44

> Næh - en dødsyg cykelcomputer efter en tur ned af frederiksværksbakken.
> Men det lød da meget godt, ikke?

Sådan nogle cykelcomputer er noget farligt skrammel på en cykel - man
fristes jo til at køre for stærkt bare for at se hvor hurtigt man kan køre

På en cykeltur for godt 5år siden var jeg over 60km/t ned ad en bakke da
ekvipagen går i selvsving.. Med cykeltasker og ethjulet anhænger var stabilt
op til 40km/t op til godt 50km/t til at styre for derefter at styre mod
nærmeste grøft .... I nyere tid har jeg været oppe på 25km/t på en 3hjulet
2pers lejecykel med kun et sæt pedaler der var allerh. tung. Sønnike på 5
kunne dog godt køre med mig på flad asfalt... (GPS er en sjov ting Vi
præsterede også at styrte på den, da den kunne tippe bagover hvis man trådte
for hårdt i pedalerne på vej opadbakke ....

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-06 12:03

Anders Majland wrote:

> Sådan nogle cykelcomputer er noget farligt skrammel på en cykel - man
> fristes jo til at køre for stærkt bare for at se hvor hurtigt man kan køre

Uden kan man jo ikke overholde fartgrænserne

> [...]
> præsterede også at styrte på den, da den kunne tippe bagover hvis man trådte
> for hårdt i pedalerne på vej opadbakke ....

Heh - min benstyrede python er ellers også en oplevelse ved hastigheder
over 25km/t : http://www.scheel.net/HPV/Python/default.asp

Jeg var behørigt imponeret i sommers i Monaco (på gennemrejse) - en
Mountainbiker fulgte let trafikken op til 70 km/t ned ad bakkerne - og
afsluttede med en flot rullende stoppie ved det røde lys. Nice.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 09:45

Jens Meldgaard skrev i meddelelsen
<45664321$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Du bliver ikke blændet (i dagslys), med mindre du selv vil.

Hvordan synes Du at det er at have sådan en langlyser i dine sidespejle ?
Hvis spejlene er indstillet rigtigt, så kan det ikke undgå at irretere.

At kigge langs højre kant af vejen, (ved modkørende blænding), er sgu' da
livsfarligt

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 24-11-06 18:28

meddelelse news:4566b81e$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>

> Hvordan synes Du at det er at have sådan en langlyser i dine sidespejle ?
> Hvis spejlene er indstillet rigtigt, så kan det ikke undgå at irretere.

Deri har du helt ret. Det kunne heller ikke falde mig ind at køre
med det "lange"bag en foran kørende bil. Men i en situation hvor jeg kommer
op til en foran kørende og kan overhale med det samme er det kun en fordel
med det "lange"= større chance for at han ved jeg er der.

> At kigge langs højre kant af vejen, (ved modkørende blænding), er sgu' da
> livsfarligt

Hvor kigger du så hen da? Til venstre over i de lys som blænder dig?
Det bedste er, at kigge i den højre halvdel af din egen vognbane.
Det er nemlig der, i dét mørke der er bag de blændende lygter,
at cykler, knallerter, traktorer og andet af det sædvanlige
uden lys befinder sig
Og nej, dette mørke skjuler ingen når jeg køre med langt i _dagslys_.

mvh Jens
Sydals

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 00:37

"Soren Lindholt" <slh@NO.dk> skrev i en meddelelse
> H&M skrev:

> Men for pokker hvor jeg også frygter en situation som den med taxaen
> ovenfor... ;-(

Ja, det er godt nok en kedelig en , sidder og tænker at han måske havde
overlevet hvis han havde haft ABS på cyklen ......

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 07:37

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Ja, det er godt nok en kedelig en , sidder og tænker at han måske havde
> overlevet hvis han havde haft ABS på cyklen ......

Jeps. Og måske hvis den havde airbag. Eller vibralys. Eller hvis den
havde selvbærende karosseri og flere hjul. Og så igen - måske ikke.

Vi vælger selv den risiko vi vil acceptere - det nytter ikke meget at
filosofere over enkelte uheld og deres årsag. Hvis man vil sikre sig må
man til statistikkerne og holde dem op imod egen situation før man véd
hvor der bedst kan sættes ind (og det véd du jo selvfølgelig også).

For at sætte det på spidsen : cykler du altid med hjelm? Hvis ikke er
det statistisk dér du skal sætte ind for at øge dine
overlevelseschancer, lige efter den kostomlægning vi alle burde gå i
gang med

--
vh
Torben

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 24-11-06 09:18

> [...]
> statistisk dér du skal sætte ind for at øge dine overlevelseschancer, lige
> efter den kostomlægning vi alle burde gå i gang med

Touché ! DEN kunne ikke være skrevet bedre

Mvh TB
Med cykelhjelm på cyklen (men kun for at kunne lokke ungerne til det

Fra : Soren Lindholt

Dato : 24-11-06 10:37

Torben Scheel skrev:

> [...]
> det statistisk dér du skal sætte ind for at øge dine
> overlevelseschancer, lige efter den kostomlægning vi alle burde gå i

Nemlig. Og sat sammen med en statistik over antallet af uheld forskyld
af andre kontra solouheld kan det vise sig at være et helt andet sted
indsatsen skal sættes ind. Det er jo hovedsageligt dem med biler
indblandet der kommer i avisen.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 16:18

> Jeps. Og måske hvis den havde airbag. Eller vibralys. Eller hvis den havde
> selvbærende karosseri og flere hjul. Og så igen - måske ikke.

Du kunne jo bare have købt din TDM med ABS, i stedet for at sidde der og
være bagsur !

Sådan som jeg læser det , er han skredet ud pga. overbremsning, og det er
sq' forståligt nok, det er nok de færeste af os der kan bremse korrekt i en
panik situration !

> For at sætte det på spidsen : cykler du altid med hjelm?

Næhh........... har kun en kondi cykel, det ville sq' se dumt ud

>Hvis ikke er
> det statistisk dér du skal sætte ind for at øge dine overlevelseschancer,
> lige efter den kostomlægning vi alle burde gå i gang med

Hva faen, rager min vægt dig ! , nu er jeg holdt op med at ryge, lidt
glæde / æde må der vel være tilbage .........

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 17:06

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Du kunne jo bare have købt din TDM med ABS, i stedet for at sidde der og
> være bagsur !

De var udsolgt. Og måske dør ABS kørerne i hobetal af eksploderende ABS
pumper om få år - det er garanteret farligt!

> Næhh........... har kun en kondi cykel, det ville sq' se dumt ud

Næhov! - udseende er ikke et argument - bare se vestdebatten. På med
hatten - der er langt ned.

> Hva faen, rager min vægt dig ! , nu er jeg holdt op med at ryge, lidt
> glæde / æde må der vel være tilbage .........

Har du været ryger er ABS'en spildt, livsstilsygdommene kommer efter
dig, gør de

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 24-11-06 18:47

klip

> Hva faen, rager min vægt dig ! , nu er jeg holdt op med at ryge, lidt
> glæde / æde må der vel være tilbage .........

Godt for dig Holdt op i ´87 tog 15 på og har da stadig de 10.
Men det bedste ved, at holde op var faktisk, at man ikke hele tiden skulle
spørge efter askebæger eller :"må der ryges her",
eller være til "besvær" og i "vejen" med sit rygen.
Så glæd / æd du bare videre (julen står for døren), 1200'eren kan
såmen sagtens trække lidt mere )

mvh Jens
Sydals
der synes det er gået helt over gevind,
med ryge forbud alle vegne.

Fra : Hekto

Dato : 24-11-06 13:03

Dennis Hellan Pedersen (4690) expressed precisely
:
> Ja, det er godt nok en kedelig en , sidder og tænker at han måske havde
> overlevet hvis han havde haft ABS på cyklen ......

Tjaaaaa ... og det er jo så her at afgifterne
stikker deres grimme hoved frem, og forhindrer at
folk køber nyt og mere sikkert.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henning

Dato : 25-11-06 13:52

"H&M" <mosvad@nullspammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> proffesionel ikke ser sig ordentlig for..
> Mine tanker går til familien......Kunne være mig.
>
> På på jer selv derude.....Ingen andre gør.
Nu skriver du en såkaldt professionel. Jeg har for nyligt set at taxi'er
laver flere uheld pr. kørt km. end andre bilister, så jeg ved ikke hvor
professionel.
En af grundene til at vi bliver overset et nok at man gik væk fra de gamle
regler med at mc'er kørte med lys og andre ikke. Dengang var der forskel, nu
er man bare en af alle lysene.
Henning

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 26-11-06 19:15

"Henning" <h.aa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En af grundene til at vi bliver overset et nok at man gik væk fra de gamle
> regler med at mc'er kørte med lys og andre ikke. Dengang var der forskel,
> nu er man bare en af alle lysene.

Nemlig, derfor det "lange" i dagslys.

mvh Jens
Sydals

Fra : Snusken

Dato : 23-11-06 20:01

Hvorfor bliver vi motorcyklister overset i trafikken?
MEST pga farvevalg ( læs: SORT ) og ikke for mange reflekser, så enkelt
er det.
Der er motorcyklist her i området, som har en gul refleksvest på ,
OG DEN KAN SES således, at andre er særligt opmærksomme,,

mvh Eric

Fra : Martin

Dato : 23-11-06 21:15

De gule veste er helt uhyggeligt grimme. Men de virker! Der er mange
MC'ister som bruger dem i denne mørke tid.

Fra : O.L

Dato : 23-11-06 21:38

Hellere være grim, end død!

Fra : Soren Lindholt

Dato : 24-11-06 10:38

O.L skrev:
> Hellere være grim, end død!
>
> "Martin" <tini22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De gule veste er helt uhyggeligt grimme. Men de virker! Der er mange
> MC'ister som bruger dem i denne mørke tid.

Eller :
Heller kun være grim, end grim og død...
Hvad med en fastmonteret vest på jakken. Det tror jeg vil være en fin
ting, lissom politiet har.

Søren

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 23-11-06 21:38

De gule veste er helt uhyggeligt grimme. Men de virker! Der er mange
MC'ister som bruger dem i denne mørke tid.

Enig. Og jeg ser også mange cykler/løbere med dem, og de bliver virkeligt
set ( i modsætning til små cykellygter etc)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-11-06 22:15

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Hvorfor bliver vi motorcyklister overset i trafikken? Er det fordi vi er
> svære at se? Eller er der bare nogle derude som overser ALT?
>
> http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=484348/

Min personlige teori er, at bilister ikke tænker på andet end andre
biler som traffikanter som de skal tage sig i agt for. Med andre ord
har de et mentalt filter som fjerner busser, fodgængere og
motorcyklister fra listen over "fare!" signaler.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 07:40

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> har de et mentalt filter som fjerner busser, fodgængere og
> motorcyklister fra listen over "fare!" signaler.

Enig - det er nok et normalt filter der er kommet af at den primære
trafik er bilerne. Jens tænker jo heller ikke på at han kan blænde
cyklister og andre MC-ister med det lange lys - hans udgangspunkt er at
"alle" trafikanter har ren forrude med viskere og vaskeanlæg.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-11-06 08:37

Torben Scheel wrote:
> Jens tænker jo heller ikke på at han kan blænde
> cyklister og andre MC-ister med det lange lys - hans udgangspunkt er
> at "alle" trafikanter har ren forrude med viskere og vaskeanlæg.

Og har 20 års erfaring, og kender til alle kneb mht hvor man skal pege
øjnene he, og at der ikke er fodgængere der går i den forkerte side af
vejen, eller joggere med sort tøj på, eller cyklende børn uden lygter.

Ellers er hans idé såmænd fin nok.

/jim

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 28-11-06 00:00

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjnene he, og at der ikke er fodgængere der går i den forkerte side af
> vejen, eller joggere med sort tøj på, eller cyklende børn uden lygter.

Hej Jim

Nu går diskussionen jo på langt lys i _dagtimerne_, men det
har du måske overset??

> Ellers er hans idé såmænd fin nok.

Nej, idéen ér god nok, man skal bare anvende den med omtanke,
som alt andet i (mc) livet.

mvh Jens
Sydals

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 08:52

Jens Meldgaard wrote:

> [...]
> har du måske overset??

> Nej, idéen ér god nok, man skal bare anvende den med omtanke,

Inden der går personfnidder i den skal man nok bemærke at jeg holder til
i nordsjælland(*1) og kører i københavn dagligt. Jens idé med langt lys
i dagtimerne på (syd)Als(*2) er måske OK dér - det vil bare ikke være en
samlet fordel for trafiksikkerheden i KBH eller andre steder med større
trafikintensitet IMHO.

(*1) hvis borgmestre stolt proklamerer at "kommunerne får rigtig mange
tilflyttere i disse år" - dog er man ikke nået til at lade
infrastrukturen følge med boligbyggeriet

(*2) Kan man have en sydlig del af et punkt?

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 11:24

Torben Scheel has brought this to us :
> [...]
> MC-ister med det lange lys - hans udgangspunkt er at "alle" trafikanter har

I det hele taget ville problemet jo slet ikke
være der, hvis bare bilerne viste lige så meget
hensyn til MC'er - som de fleste åbenbart synes
at MC'eren skal tage til bilerne!

Tænk hvis de så sig for og overholdt deres
vigepligt. Tænk hvis ikke de kørte over for rødt!

Ja, tænk hvis de bare tænkte: ' Jeg må hellere se
efter een gang mere så jeg ikke kører ud foran en
motorcykel' - eller - 'Nej, jeg må hellere bremse
fordi der er rødt lys, så jeg ikke risikerer at
en hurtig motorcykel starter for grønt mens jeg
kører over for rødt!'

Så ville det slet ikke være nødvendigt med alle
de krumspring!

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 11:27

Hekto wrote:

> [...]
> en hurtig motorcykel starter for grønt mens jeg
> kører over for rødt!'
>
> Så ville det slet ikke være nødvendigt med alle

Jeg tror faktisk ikke at vi er meget mere oversete end personbiler -
skaderne er bare mindre for dem.

Årsagen ligger for en stor del i at man _bliver_ mere bedøvet i bilens
lune kabine med bilradioen på. Dem der så ikke også kører MC eller cykel
når ikke til at have eftertanke før de er så afslappede af at køre den
samme kendte rute at uheldet sker - "der kommer jo _aldrig_ nogen
derfra". Der er flettet lidt generalisering ind her - men statistisk
tror jeg på påstanden.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 11:40

Torben Scheel wrote :
> [...]
> rute at uheldet sker - "der kommer jo _aldrig_ nogen derfra". Der er flettet
> lidt generalisering ind her - men statistisk tror jeg på påstanden.

Jooooh ... men det er jo ligesom ikke nogen
undskyldnig for at lave ulykker, at man sidder
godt og lunt, og at det iøvrigt går mere ud over
modparten???

Så er det jo netop at man bliver vækket af
slummeren, når der kommer en MC med langt lys!

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 11:43

Hekto wrote:

> Jooooh ... men det er jo ligesom ikke nogen
> undskyldnig for at lave ulykker, at man sidder
> godt og lunt, og at det iøvrigt går mere ud over
> modparten???

Næh - det har jeg ikke påstået - men det må være første step at finde
årsagen til ulykkerne, før man vælger løsningen.

> Så er det jo netop at man bliver vækket af
> slummeren, når der kommer en MC med langt lys!

Bilisten bliver nærmere blændet, og nakker lille Oliver der er på vej
over fodgængerovergangen. Men MC-sikkerheden stiger, og det er jo det
der tæller, ikke? :-/

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 13:14

Torben Scheel formulated the question :
> Bilisten bliver nærmere blændet, og nakker lille Oliver der er på vej over
> fodgængerovergangen. Men MC-sikkerheden stiger, og det er jo det der tæller,
> ikke? :-/

Et fuldstændigt urealistisk scenarie i dagens
Danmark.

Lille Oliver vil blive kørt til og fra alting af
mor, der ikke tør slippe ham løs i trafikken.
Hvis ikke, ville lille Oliver alligevel ike
overlave den næste skyfri efterårsdag, med
lavthængende sol ... fordi mor altid kørte ham
til alting, så han aldrig lærte at begå sig alene
i trafikken, og se sig for inden han gik over
gaden.

Man kan selvfølgelig forestille sig alt muligt.
Var det ikke Mark Twain der sagde at han gennem
hele livet havde haft så frygtelig mange
bekymringer .... der heldigvis ikke blev til
noget?

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 13:36

Hekto wrote:

> [...]
> lavthængende sol ... fordi mor altid kørte ham
> til alting, så han aldrig lærte at begå sig alene
> i trafikken, og se sig for inden han gik over

Sludder. Mine unger færdes mest på cykel, halvcykel og til fods. Men
rigtigt - der er mange "Olivers mor" derude, der gør deres børn en
bjørnetjeneste. Det er bare ikke rigtig relevant i denne debat, vel?

> Man kan selvfølgelig forestille sig alt muligt.
> Var det ikke Mark Twain der sagde at han gennem
> hele livet havde haft så frygtelig mange
> bekymringer .... der heldigvis ikke blev til
> noget?

Det er jo ikke mig der "overforsikrer" mig (med langt lys o.a.). Men
derfor kan jeg jo godt tænke over konsekvenserne af at gøre det.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 13:50

Torben Scheel has brought this to us :
> Det er jo ikke mig der "overforsikrer" mig (med langt lys o.a.). Men derfor
> kan jeg jo godt tænke over konsekvenserne af at gøre det.

Igen kan man jo dvæle ved overforsikret og i
live, kontra underforsikret og død?

Som jeg påpegede i 'lydpottesagen' er der masser
af færdselsforseelser med ofte dødelig udgang,
der kun takseres til 500,-.

Hvis der blev gjort en indsats fra politisk side,
og samtidig blev indført en fornuftig indretning
til at gøre MC'er synlige i trafikken, kunne det
lange lys sikkert undværes.

Da der på min vanlige rute ikke ligger så mange
små børn med et manillamærke om storetåen hvor
der står 'Oliver' på, vil jeg nok fortsætte med
at påpege min egen tilstedeværelse i trafikken
ved at anvende det lange lys, lidt endnu.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 14:03

Hekto wrote:
> Torben Scheel has brought this to us :
>
> Igen kan man jo dvæle ved overforsikret og i
> live, kontra underforsikret og død?

Der har vi været. Jeg mener fortsat ikke at det er gavnligt for den
samlede sikkerhed at køre med ulovligt lys.

> [...]
> og samtidig blev indført en fornuftig indretning
> til at gøre MC'er synlige i trafikken, kunne det

Du har ikke respekt for deres love vedr. lygteføring - hvorfor ville du
respektere dem hvis der kom andre regler?

> [...]
> der står 'Oliver' på, vil jeg nok fortsætte med
> at påpege min egen tilstedeværelse i trafikken
> ved at anvende det lange lys, lidt endnu.

Jeg vælger så at holde loven, og ikke skabe dårligere karma omkring
MC-ister end højst nødvendigt.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-11-06 14:19

Hekto wrote:
> Torben Scheel has brought this to us :
>
> Igen kan man jo dvæle ved overforsikret og i
> live, kontra underforsikret og død?

Nu tabte du mig.... Det er forkert når Olivers mor overforsikrer sig (ved at
pakke ham ind i vat), men ikke når du gør det (ved at køre med langt lys)?

/jim

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 14:46

Jim Andersen explained :
> Nu tabte du mig.... Det er forkert når Olivers mor overforsikrer sig (ved at
> pakke ham ind i vat), men ikke når du gør det (ved at køre med langt lys)?

Det er forkert fordi lille Oliver ikke lærer at
begå sig i trafikken, fordi han bliver
transporteret fra punkt til punkt af mor.

Jeg siger heller ikke at det er rigtigt at køre
med langt lys - det er bare det bedste jeg kan
komme på, som tilsyneladende virker. Probelemt er
jo netop som tidligere nævnt, at da bilerne fik
kørelys havde MC'erne ikke en 'særstilling'
længere, og det var måske det man skulle overveje
at give dem igen, ved at indføre en anden form
for kørelys.

Alt sammen med den forudsætning, at bilister ikke
kan/gider se sig for.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-06 15:19

> at da bilerne fik
> kørelys havde MC'erne ikke en 'særstilling'
> længere, og det var måske det man skulle overveje
> at give dem igen, ved at indføre en anden form
> for kørelys.

Hvad med roterende blå blink ? Evt suppleret med dispensation for visse dele
af færdselsloven (som f.eks maks. hastighederne)

Fra : Hekto

Dato : 24-11-06 13:06

Kai Harrekilde-Petersen was thinking very hard :
> [...]
> har de et mentalt filter som fjerner busser, fodgængere og
> motorcyklister fra listen over "fare!" signaler.

Det kan du jo have ret i. Det er vel netop dan
slags at 'Tågehornets' forening Rådet for Større
Færdselssikkerhed skulle tage sig af?

Men, nej - de tænker også kun i biler ... bare
kun i biler der kører for stærkt!

Fra : 2

Dato : 24-11-06 19:07

On Thu, 23 Nov 2006 22:14:36 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
>har de et mentalt filter som fjerner busser, fodgængere og
>motorcyklister fra listen over "fare!" signaler.

Ja der er for meget sikkerhedsudstyr i bilerne, så nogle køre
uhensynsfuldt, vel for de føler sig usårlig i bilen, eller
overgearet/stresset.
Jeg blev også overset forleden i bytrafik og måtte bremse temmeligt,
og det var en ny bil fra år 2005, vedkommende må se ret dårligt for
ca 2 km overså bilisten også en hare og skrallede den uden at
bremselyset blev tændt!

At vi MC bliver overset kan det være at afstanden snyder, og fx en
bilist svinger ud fra en sidevej, og så os MCer med kun én forlygte
kommer til at ligne venstre forlygte på den efterfølgende bil, når
bilisten måske kun ser den vej ½ sek.

Og forleden var der en her i NG som skrev at hans MC (chopper) ikke
blev godkendt fordi den havde 3 forlygter en hovedforlygte og 2
mindre forlygter, selvom det ikke vil passe på alle MCer så ser det
jo anderledes ud, end at forveksle med en bilforlygte.

Også de der 45 knallert er en underlig størrelse, til at følge
trafikken eller ej, og mange har kørt "rådent" så bilister netop
mobber/presser dem.

Blinkende baglygter på cykler synes jeg ses meget tydeligt og på lang
afstand.
Kunne MC få indført blinkende forlygte eller ekstra lygte for at
blive set og ikke forvekslet med at køretøj.

Ellers humor så må der jo en roterende blinklygte på styrthjelmen

Nå ikke helt, men en lille rotende foran ved forlygten vil nok gøre
en stor og afgørende forskel eller blitz som ses men ikke blænder.

Torben

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-11-06 03:32

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nå ikke helt, men en lille rotende foran ved forlygten vil nok gøre
> en stor og afgørende forskel eller blitz som ses men ikke blænder.

Med andre ord: Ryd vejene, så motorcyklisterne kan komme til!
Så bliver det meget mere sikkert for os at køre!

Hej fra

Aragorn_DK - med reflekser hist og pist og allevegne, hvid klaphat og
vampyrgrøn/sort jakke.
Kønt er det ikke, men det virker!

--
=================
www.welles.dk

Fra : BoA

Dato : 29-11-06 13:00

Som en af de MC kørere, der 2 gange er blevet
overset af en madkassepilot med nært fatalt
resultat, er jeg meget obs på lygte-sikkerhed. Er
der nogen her, som har reel/praktisk erfaring med
"vibra lys" der jo nyligt er forsøgt
(gen)introduceret på det danske marked ???

med bedste hilsner
fra
BOA

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-11-06 13:24

BoA wrote:
> [...]
> lygte-sikkerhed. Er der nogen her, som har reel/praktisk erfaring med
> "vibra lys" der jo nyligt er forsøgt (gen)introduceret på det danske

Jeg har ingen erfaring, men jeg er ikke i tvivl om at det virker - se
selv hvor meget de blinkende cykelbaglygter tiltrækker fokus (uden at
blænde. Jeg overvejer stærkt at købe et sæt til TDM'en.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 29-11-06 14:45

Torben Scheel pretended :
> Jeg overvejer stærkt at købe et sæt til TDM'en.

Det vil jo være en direkte overtrædelse af
loven!!!!

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-06 15:58

> Det vil jo være en direkte overtrædelse af
> loven!!!!

Der er ikke krav om at en lygter skal lyse vha jævnstrøm .... Mange lidt
ældre mc'er har vekselstrøm i pærene og det flimrer ... Der så ikke rigtigt
nogen der har taget stilling til med hvilken frekvens en pære må blinke.

Mhs lysdioder er det også en meget almindlig måde at få hevet mest muligt
lys ud af dem. Frekvensen skal ikke ret højt op for at øjet set den som
lysende konstant... For at være synlig kan man jo så vælge en frekvens lavt
nok til at det ser flimrende ud

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-11-06 07:35

Hekto wrote:
> Torben Scheel pretended :
>
> Det vil jo være en direkte overtrædelse af
> loven!!!!

Det skal jeg da lige have undersøgt - det er naturligvis ikke mit ønske
at bryde loven.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-11-06 07:39

Torben Scheel wrote:

> Det skal jeg da lige have undersøgt - det er naturligvis ikke mit ønske
> at bryde loven.

Vibra lys siger på den ene side at det ikke kan godkendes - på den anden
at det ikke er ulovligt : http://vibra-lys.dk/koerelys.htm

Jeg vender tilbage når jeg har talt med bilinspektionen.

--
vhn
Torben

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-11-06 07:50

Torben Scheel skrev:

> [...]
>
> Skal man synliggøre sig er der metoder der ikke øger risikoen for andre.
> Vibralys, farvede markeringslygter, DMC's orange klæbeark osv.

Når dete hele bliver skåret ind til benet handler det om "stil" ikk?

Der er jo fortrinlige metoder til at blive set, ud over at genere
medtrafikanter med langt lys - "den gule vest", det er uhyre effektivt!
Men det er jo "grimt" lige som læder om sommeren og hjelm og hvad ved
jeg - vi ved jo at det eneste der hjælper er uluvligt ikk´?

--
Dunant

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 10:12

J.C.Kløve skrev i meddelelsen
<1164350971.076293.91160@45g2000cws.googlegroups.com>...

- vi ved jo at det eneste der hjælper er uluvligt ikk´?

Nemlig-ja, tåberør og nanoblinklys, det dur, og så langt lys i zenon'en
8-D

Hvornår skal vi lave fælles kæde/dæk indkøb ? Hva' mæ' Conti foran, og Avon
bag ? Så kan det da vist ikke blive meget værre.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 24-11-06 13:00

Orla Pedersen laid this down on his screen :
> Nemlig-ja, tåberør og nanoblinklys, det dur, og så langt lys i zenon'en

Tal for dig selv!

Måske man skulle montere et lille blitsrør i
forlygten istedet for positionslyset!

Fra : Thomas Makro

Dato : 24-11-06 09:55

Steen Gruby wrote:

> [...]
> For slet ikke at tale om de medkørende der har lyset i spejlene.
> Der findes efter min mening een formildende omstændighed, og det er

Jeg er fortaler for at køre med langt lys om dagen. Men her gælder -
som med så meget andet - om at have føling med situationen. Jeg
kører således ikke med langt lys på når jeg har en medkørende bil
foran mig. Eller når det er mørkt eller tusmørkt. Eller på veje med
midterautoværn, for her møder jeg jo kun medkørende. Men på en
"øde" lande- eller hovedvej kører jeg med fjernlyset tændt -
medmindre det er mørkt. Altså, brug fjernlyset når det er
fornuftigt!

Den tager vi lige igen Tilpas lyset til situationen! Trafikanter
fra sidevejene får altså ikke nemmere øje på en, hvis man kører
med fjernlyset tændt, og har en bil foran sig. I denne situation ser
dem fra sidevejene typisk kun den forankørende bil, idet MCens
kraftige fjernlys jo er skjult bag den forankørende bil.

På den ene side gælder det om at blive set, på den anden side skal
man kun genere de andre trafikanter i mindst muligt omfang. Der skal
nok være nogle modkørende bilister der glor ind i mit fjernlys, og
hidser sig op over det, men de kan altså bare holde blikket på vejen,
istedet for at glo lige ind i min forlygte.

Noget helt andet er, at man bliver lullet mere og mere i søvn af at
køre bil. Man bliver mindre og mindre opmærksom. Så det skader vel
ikke, at de svage trafikanter er mere synlige end dem der er pakket ind
i en blikdåse...

Til de af jer der nægter at køre med fjernlys om dagen, udelukkende
fordi det er ulovligt: Har man ikke lov at tænke selv? Er det ikke
værd at risikere en bøde for forkert lygteføring, frem for at miste
sit liv og førlighed...?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Hekto

Dato : 24-11-06 12:57

Thomas Makro explained on 24-11-2006 :
> [...]
> fordi det er ulovligt: Har man ikke lov at tænke selv? Er det ikke
> værd at risikere en bøde for forkert lygteføring, frem for at miste

112% enig!

Fra : H&M

Dato : 24-11-06 16:26

[...]

Hørt hørt.
IMHO Meget fint forklaret, men hvorfor fatter folk som "Tom (Cordoba)" så
ikke...
Det kan vi jo så lige tænke over....

Jeg overlader ikke min overlevelse til tilfældighederne, jeg vil sikre mig
at jeg overlever en køretur.

Pas på jer selv derude, ingen andre gør...

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 17:17

H&M skrev i meddelelsen <45670eea$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>IMHO Meget fint forklaret, men hvorfor fatter folk som "Tom (Cordoba)" så
>ikke...
>Det kan vi jo så lige tænke over....

Fordi at egen sikkerhed aldrig kan komme over generel trafiksikkerhed.
Sikkerhed må aldrig blive på bekostning af andres sikkerhed.

Og,.. Fordi egoisme intet har at gøre i trafikken.

>Jeg overlader ikke min overlevelse til tilfældighederne, jeg vil sikre mig
>at jeg overlever en køretur.

Har Du hørt om defensiv kørsel ?

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : CL

Dato : 24-11-06 17:44

meddelelse news:45671b53$0$3545$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Sikkerhed må aldrig blive på bekostning af andres sikkerhed.
>
> Og,.. Fordi egoisme intet har at gøre i trafikken.

Lige mine ord.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-11-06 23:46

Hekto skrev:
> Thomas Makro explained on 24-11-2006 :
>
> 112% enig!

Hvis sikkerhed er så vigtigt for de herre, så antager jeg at netop I
er at finde i trafikken med gule selvlysende veste med brede reflekser
:-/
Det er sikkert, det er bødefrit, og det er inden for rammerne af hvad
et normalt tænkende menneske må kunne regne ud

--
Dun@nt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-11-06 13:22

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> På en cykeltur for godt 5år siden var jeg over 60km/t ned ad en
> bakke da ekvipagen går i selvsving..

Brr, det minder mig om engang da jeg som 13-årig havde min lille 26"
MTB oppe på 65 km/t ned ad en meget stejl og lang bakke, det var sgu
intenst Især fordi hjulene var ret så meget ude af
balance. Selvfølgelig uden hjelm eller noget...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R