Så fik jeg monteret dæk på mine "nye" FJ-hjul(*1) - største problem var
at montere ventiler - jeg forsøgte at trække dem i med en 1,5 kvadrat
ledning - med en knækket ledning som resultat. En dækmand med det
rigtige værktøj trak dem i uden problemer. Måske kan man selv lave et
værktøj - enten med en metalventilhætte eller en M5 skrue (ventilkeglen
er M5) og et hængslet skaft. Nå - det bliver næste gang.
Så til dækkene - materialer lagt klar: en firkant af trykimprægneret
lægte med 33cm indermål (så bremseskiven kan gå indenfor) en udklippet
vandflaske i 2 stykker som fælgskånere og 2 dækjern (1 fra DDR - man har
vel haft MZ - et andet fra harald skrald eller lignene i dårligere
kvalitet(!)). Dertil er 2 knæ i fornuftig stand nødvendige til at presse
kanten ind i bunden af fælgen, og lidt madolie eller sæbevand til
fælgkant og dæk.
Første kant klares med håndkraft uden problemer, den anden kræver lidt
mere overtalelse. Tricket er at trykke dækkanten ned i bunden så langt
rundt som muligt, og så hhv. holde dækkanten på plads i den ene side, og
trække et nyt stykke ind over i den anden. Pas på at vandflaskestumperne
ikke ryger ind i dækket når du er næsten færdig
Så til kantpopping(tm) der kan give problemer efter hvad jeg har læst.
Jeg fik dog hverken brug for lightergas eller dieselstart - jeg pumpede
bare op til ca. 5 bar før fordækket havde smældet i begge sider,
bagdækket sad næsten efter samme behandling, men sad med lidt
højdeforskel ved markeringslinien. Luft ud, pumpe op igen til 6 bar (jeg
ved ikke om det kan skade dækket, men jeg tvivler på at et stålradialdæk
ikke tåler det, når et alm. cykeldæk klarer den slags uden problemer)
Ingen smæld her, men kanten er skubbet ud på plads og markeringslinien
sidder korrekt. Trykket ned på 2,5 bar (indtil de skal bruges), og en
Ale #16 indvies mens resultatet beundres. Ahhh.
Tak for opmuntring til at gå i gang selv - det er ikke så slemt som det
lyder. Straightforward som man siger. Næste step er afbalancering - BTW
- jeg fulgte Armand og nettets råd om at sætte dækkets letteste punkt
(malingspletten) ved ventilen.
(*1) 18*4,5 baghjul fra fzr1000 genesis 17*3,5 foran. Kanter poleret, og
resten lakeret med en hundedyr(*2) sort silkemat fra Baden Jensen. Dæk :
Metzeler i begge ender - Roadtec Z6 160/60 bag, Sportec M1 120/70 for.
(*2) 382,- + moms pr. liter.
--
vh
Torben