Carsten wrote:
> De seneste par mdr. havde den gradvist og jævnligt tabt et par km/t på
> toppen (den kan gå 80-90 stykker) og benzin-økonomien er i samme ombæring
> droppet fra ca. 30 km/l til ca. 25/l. Begge dele stod jeg uforstående
> overfor. Jeg brugte den som "fra A til B" køretøj så min interesse i dens
> ve og vel kan ikke sammenlignes med jeres ditto.
>
> Her den anden dag "fandt" jeg så årsagen... mit baghjul var kun ca. 60%
> pumpet og forhjulet ca. 85% - ikke noget jeg som sådan har kunnet mærke
> men den har godt nok været lidt "livlig" i sving. Nå men efter en hurtig
> tur på den lokale tank så var det som at få en ny mc(knallert). Den fik
> pludselig ca. 10% mere på toppen (kører nu nemt 85, mod tidligere lige
> under 80), optrækket er meget bedre og så vidt jeg kan se er
> benzin-økonomien også tilbage på det normale. Alt i alt en nem "tuning" må
> man sige.
En klog mand sagde en gang: pV=nRT... hvilket på jævnt dansk (bl.a.) betyder
noget i retningen af, at når temperaturen (T) flader, så falder trykket (p)
også. Når "problemet" er opstået gradvist, passer de jo meget godt med, at
temperaturen også er fladet (i bogstaveligste forstand) gradvist de seneste
par måneder.
> Ventilhætten bagpå manglede og jeg mistænker derfor at en eller anden
> djævel har ville drille mig og lukket lidt luft ud. Alternativt har jeg
> tabt hætten og ventilen er så blevet beskidt og har "lækket" luften lidt
> efter lidt. Her efter et par dage holder den luften så den er ikke
> punkteret.
Vil da ikke udelukke at der er en der ville drille dig, men når det er sket
gradvist, så har de været en meget udspekuleret/tålmodig drillepind :)
> Måske nogle af jer skal ud og checke dæktryk
Det gør man da alligevel hver gang man tanker... altså næsten :)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk