On 9 Nov 2006 15:42:54 -0800, "Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote:
>> Hvad mener du med pro, at du vil kunne leve af det (næsten umuligt som
>> dansker)? Eller blot at du vil tage licens og vil ud at køre noget RR
>> som konkurrencesport?
>
>Begge.
Ambitiøst
.
Det kunne blive en lang klynke-historie, men jeg skal forsøge at gøre
det relativt kort.
Som jeg startede med at skrive er det som dansker stort set umuligt at
kunne leve af det, hvilket der er mange delvist sammenhængende årsager
til - Men dybest set handler det om at forholdene i DK simpelthen ikke
er gode nok og interessen for lille.
Dels er RR i DK en ganske lille sport forbeholdt en lille gruppe
entusiaster, hvilket der igen er flere årsager til, manglen på steder
at køre gør det vanskeligt at få køretid, så skal man typisk til
udlandet (forårstræningen der indleder sæsonen ligger som regel i
Frankrig og mange DMU-løb er lagt i Sverige eller Polen mv). Det gør
det samtidig til en meget dyr sport, som man skal være villig til at
lide mange afsavn for at dyrke, selv på hobby niveau.
Dels er DK også i MC-verdenen at betragte som en absolut lilleput at
sammenligne med en større by på europæisk plan, hvor de økonomiske
interesser er meget små, sammenlignet med udlandet. Evt. sponsorer ved
godt at de ikke får særlig meget eksponering for deres penge ved at
lægge kroner i RR i DK, da det som sagt er en marginalsport uden megen
interesse udover en snæver gruppe, hvilket så igen gør det endnu
sværere at dyrke sporten fordi man selv skal hoste op med langt
hovedparten af $$. Selv dem man vil betragte som værende på højt
nationalt niveau i DK bruger ofte hver en kr. de har selv (med et
arbejde ved siden af) for at kunne financiere deres race. Dem der
dyrker sporten er tit også nogle der har forbindelse til MC-miljøet
iøvrigt, f.eks indehavere, sønner eller døtre af samme, af
MC-forretninger således at de kan finansiere deres race ad den vej.
DK's i øjeblikket højst profilerede kører Robbin Harms er et godt
eksempel. Han er nået ganske langt (men dog stadig langt fra MotoGP),
men han og hans familie (Robbins far er indehaver af MC-Hjørnet) har
måttet ofre utroligt meget (såvel tid, energi men især økonomisk) for
at bringe ham til hvor han er idag. Samtidig er Robbin startet i en
meget ung alder, hvilket omtrent er en mindste forudsætning for at
kunne nå nogen steder overhovedet. Derudover skal man naturligvis også
have rå mængder af talent og dertil held at blive koblet sammen med de
rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.
Når man se kørerne i MotoGP er det ikke noget tilfælde at langt
hovedparten er fra Spanien, Italien, Japan og i mindre grad andre som
USA, Frankrig, UK mv. I disse lande er mulighederne meget større for
dels at køre race, men de økonomiske interesser i særdeleshed uendelig
meget større end i lille DK. De har en helt anden forståelse for
MC-racesport og interessen deles i f.eks Spanien og Italien langt
udover en lille snæver kreds af MC-ister. De har rigtig mange unge der
starter helt tidligt med f.eks at køre pocketbikes, og derefter
progredierer naturligt op igennem nationale 80, 125, 250-serier og
derefter på et tidspunkt begynder at køre internationale serier. I DK
er det muligt at køre de helt små pocketbikes og 80'ere for en rimelig
penge, men ligeså snart man skal videre derfra begynder det allerede
at blive vanskeligt og dyrt.
Man skal ikke ganske udelukke at vi på et tidspunkt ser en dansker der
bare ikke kan holdes nede i MotoGP, men a priori er det ikke særlig
sandsynligt - MotoGP er jo et stort pengedrevet cirkus og som sagt er
de danske interesser meget små, det er ganske enkelt ikke særlig
interessant med en dansker, set i det større billede.
Ikke for at tage modet fra dig, men har man ikke helt optimale
betingelser: Starter tidligt, et kæmpetalent, økonomiske muligheder og
ikke mindst held, kommer man aldrig til at leve af det, og selv da er
det meget vanskeligt fordi man som sagt er handicappet allerede fordi
man er dansker
.
De fleste danskere, selvom de måske også på et tidspunkt har haft høje
ambitioner og drømme, slår sig derfor til tåls med at køre på
hobbyplan (heller ikke helt billigt) og hygger sig med det.
Indgangsporten er at man finder den RR-klub der er nærmest og
kontakter dem for nærmere info, hvilket betyder indmeldelse og
deltagelse i et licenskursus (der tit afholdes et par gange om året i
forbindelse med DM-løb eller lign.). Så er man i princippet klar til
at køre løb, deltage i træninger osv., i sig selv ikke særlig
vanskeligt
.
--
Michael
"Rossi is in trouble - The Hondas are ganging up on him"