|
| Bolte der rasler løs................ Fra : essal@mobilixnet.dk |
Dato : 26-10-06 12:50 |
|
Hejsa.
jeg har et irreterende problem med to udstødningsbolte der går ind i
motorblokken.
De rasler løs på et par dage, hvis ikke jeg husker at stramme
dem...og af og til glipper det.
Jeg ser selv to mulige løsninger.
1) En klat Loc-tite (eller hur det nu skrives). Men jeg vil gerne kunne
få dem fri igen, hvis behovet skulle melde sig. Hvad skal jeg bruge og
hvor køber man det.
2) Heli-coils. Men hvodden gør man og hvor køber man. Så på et
tidspunkt efter nogle på Louis.de, men kunne kun finde nogle M8....de
eksisterende bolte er M6 men de rasler ud. Skal man så købe M8-coils,
eller M6....hjælp jeg er helt forvirret.
Hvad er der af fordele og ulemper ved de to løsningsforslag, og er der
bedre løsninger?
med venlig hilsen
Lasse
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 26-10-06 12:58 |
|
1) En klat Loc-tite (eller hur det nu skrives). Men jeg vil gerne kunne
få dem fri igen, hvis behovet skulle melde sig. Hvad skal jeg bruge og
hvor køber man det.
Hej Lasse
Start med den blå Locktite. Den er ikke permanent, men virker som en
"gevindlim" som holder bolten, men ikke hårdere end man kan løsne den igen.
Ellers kan du pre et hul i boltehovedet og sikre den med ståltråd, så den
bliver hodt på plads. Locktite virker dog ikke over et par 100 grader, så
vurder lige selv hvor varmt området er.
Er det dine M6 gevind der er dårlige, så skal du bruge et Helicoil i M6 igen
og at udbrede dem.
Spændeskiver o.l. skal man heller ikke undervurere virkningen af.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Jesper Monsted (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Monsted |
Dato : 26-10-06 13:11 |
|
essal@mobilixnet.dk wrote:
> Hvad er der af fordele og ulemper ved de to løsningsforslag, og er der
> bedre løsninger?
Hvad med låsemøtrikker (dem med en lille gummiring der stopper dem fra
at falde af)?
--
Jesper
| |
Torben Scheel (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-10-06 14:28 |
|
Jesper Monsted wrote:
> essal@mobilixnet.dk wrote:
>
>> Hvad er der af fordele og ulemper ved de to løsningsforslag, og er der
>> bedre løsninger?
>
> Hvad med låsemøtrikker (dem med en lille gummiring der stopper dem fra
> at falde af)?
>
De smelter - det er Nylon. Spændskiver er nærmere vejen frem.
--
vh
Torben
| |
MLP68 (26-10-2006)
| Kommentar Fra : MLP68 |
Dato : 26-10-06 15:36 |
|
Lav en sikring men ståltråd!
Nu ved jeg ikke hvad det er for en cykel du har (Sikkert en Suzuki eller en
HD når den nu rasler fra hinanden ) Sorry kunne ikke lade være !
På min Honda er det lange møtrikker på og det ville saktens kunne lade sig
gøre at bore et hul i toppen af møtrikken for så at trække et stykke
rustfrit ståltråd igennem dem evt. alle med samme tråd igennem alle eller
evt. med en tråd for hver cylinder!
Mvn MLP68
| |
Ukendt (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-10-06 16:04 |
|
"MLP68" <Morten.lillegrdpedersen@telia.com> skrev i en meddelelse
news:uJ30h.20909$E02.8370@newsb.telia.net...
>
>
>
> Nu ved jeg ikke hvad det er for en cykel du har (Sikkert en Suzuki eller
> en HD når den nu rasler fra hinanden ) Sorry kunne ikke lade være !
Hemmm, Moto Guzzi kan nu også være med, det var altid spændende at se hvor
meget man havde tilbage efter en køretur ! :-/
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 26-10-06 16:28 |
|
Hvis du skal ha låsemøtrikker, skal du ha dem i messing, som er beregnet til
udstødninger( fås til biler, så mon ikk de kan findes til mc også, et gevind
er jo et gevind..
ellers er jeg også tilhænger af spændeskiver etc.
Held og lykke
Johan
| |
Anders Majland (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-10-06 18:04 |
|
> Hvis du skal ha låsemøtrikker, skal du ha dem i messing, som er beregnet
> til udstødninger( fås til biler, så mon ikk de kan findes til mc også, et
> gevind er jo et gevind..
> ellers er jeg også tilhænger af spændeskiver etc.
På apriliaen (encylinder og masser af vibrationer) er det istedet for bolte
"gevindstænger" hvor der så sættes en møtryk på. Der havde jeg samme problem
med møtrikkerne, men jeg erstattede dem med en med en flange med "ribber" og
dernæst en extra møtrik skruet kontra. Så gik det ikke løs mere og jeg sled
ikke på gevindene i cylinderen når udstødningen skulle af - og det skulle
den for at få baghjulet af.. På min xt600 er det samme princrip med nogle
6mm "gevindstænger" og løse møtrikker.
| |
Allan K. Poulsen (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 26-10-06 16:49 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote in message
news:12daa$4540ce3e$55183f7d$16364@news.arrownet.dk...
>
> "MLP68" <Morten.lillegrdpedersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> news:uJ30h.20909$E02.8370@newsb.telia.net...
>>
>>
>>
>> Nu ved jeg ikke hvad det er for en cykel du har (Sikkert en Suzuki eller
>> en HD når den nu rasler fra hinanden ) Sorry kunne ikke lade være !
>
>
> Hemmm, Moto Guzzi kan nu også være med, det var altid spændende at se hvor
> meget man havde tilbage efter en køretur ! :-/
>
>
> --
> Mvh.
> Dennis Hellan Pedersen
> BMW K1200 RS '99
> http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
>
>
Det er fordelen ved at købe f.eks. italiensk og ikke japansk. Man kender sin
cykels sande tilstand, eftersom alle skruer og møtrikker skal spændes efter
hver tur, og derfor kommer man rundt på hele cyklen. Samtidig er der en
naturlig udskiftning af de dele, der falder af, og derfor fremstår cyklen
altid som ny og nypudset. Igen er der jo også spændingen ved at se, om
cyklen starter i dag og så fremt i fald på begge cylindre...
--
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000
| |
JimR (26-10-2006)
| Kommentar Fra : JimR |
Dato : 26-10-06 17:36 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote in message
news:12daa$4540ce3e$55183f7d$16364@news.arrownet.dk...
>
> "MLP68" <Morten.lillegrdpedersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> news:uJ30h.20909$E02.8370@newsb.telia.net...
>>
>>
>>
>> Nu ved jeg ikke hvad det er for en cykel du har (Sikkert en Suzuki eller
>> en HD når den nu rasler fra hinanden ) Sorry kunne ikke lade være !
>
>
> Hemmm, Moto Guzzi kan nu også være med, det var altid spændende at se hvor
> meget man havde tilbage efter en køretur ! :-/
>
>
> --
> Mvh.
> Dennis Hellan Pedersen
> BMW K1200 RS '99
> http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
>
og en cylindrede Yamaha'er....
Sidste knækkede den bolten til den ene fodhviler (i stellet) så fodhvileren
pludselig forsvandt under foden Bare fordi man kører lidt inspirerende
på motorvej...
JimR
SZR660 Super Single (men gift)
| |
Steen L (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Steen L |
Dato : 26-10-06 18:33 |
|
"MLP68" <Morten.lillegrdpedersen@telia.com> wrote in message
news:uJ30h.20909$E02.8370@newsb.telia.net...
>
>
>
> Lav en sikring men ståltråd!
> Nu ved jeg ikke hvad det er for en cykel du har (Sikkert en Suzuki eller
> en HD når den nu rasler fra hinanden ) Sorry kunne ikke lade være !
> På min Honda er det lange møtrikker på og det ville saktens kunne lade sig
> gøre at bore et hul i toppen af møtrikken for så at trække et stykke
> rustfrit ståltråd igennem dem evt. alle med samme tråd igennem alle eller
> evt. med en tråd for hver cylinder!
>
> Mvn MLP68
>
>
Hvad fanden....!
Er HD begyndt at bruge 6 mm bolte til udstødningen ,hmm .....
Bor et par huller i boltene og sæt noget låstetråd igennem
--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om
| |
Armand (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-10-06 17:31 |
|
Torben Scheel skrev:
> Jesper Monsted wrote:
>> essal@mobilixnet.dk wrote:
>>
>>> Hvad er der af fordele og ulemper ved de to løsningsforslag, og er der
>>> bedre løsninger?
>>
>> Hvad med låsemøtrikker (dem med en lille gummiring der stopper dem fra
>> at falde af)?
>>
> De smelter - det er Nylon. Spændskiver er nærmere vejen frem.
>
Låseskiver velsagtens!?
--
Armand.
(der undrer sig over dette omvendte problem - Normalt er problemet at
disse bolte ruster uhjælpeligt fast)
| |
Torben Scheel (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 27-10-06 06:50 |
|
Armand wrote:
>> De smelter - det er Nylon. Spændskiver er nærmere vejen frem.
>>
> Låseskiver velsagtens!?
>
Sikkert. Har ikke den store værkstedsencyclopædi hos mig
Mine er også sikret med rust (på FJ og CB) - dejligt vedligeholdelsesfrit.
--
vh
Torben
| |
Knud Dam (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 26-10-06 17:28 |
|
<essal@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1161863400.141156.272960@k70g2000cwa.googlegroups.com...
Hvad er der af fordele og ulemper ved de to løsningsforslag, og er der
bedre løsninger?
med venlig hilsen
Lasse
Hej Lasse.
Hvad med at skrue to M6 pinbolte i gevindet, låse dem med Locktite og så
spænde udstødningen fast med møtriker ?
Så kan du altid adskille det igen.
Mvh
KD
| |
KubikH (26-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 26-10-06 18:40 |
|
<essal@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1161863400.141156.272960@k70g2000cwa.googlegroups.com...
Hejsa.
jeg har et irreterende problem med to udstødningsbolte der går ind i
motorblokken.
De rasler løs på et par dage, hvis ikke jeg husker at stramme
dem...og af og til glipper det.
Hejsa
Køb en æske med "Nor - lock" skiver.
Det er spændeskiver, ret tynde, og der lægges 2 stk under, så låser de vha
et "Trappesystem"
Det duer
Mvh
Niels
| |
essal@mobilixnet.dk (27-10-2006)
| Kommentar Fra : essal@mobilixnet.dk |
Dato : 27-10-06 07:29 |
|
Tak for mange gode svar.
Skylder lige at oplys at det er en Zuki DR500 og ikke en HD'er jeg
tøffer rundt på.
Har lige et par tillægsspm.
1) Jeg tror der sidder nogle knækkede bolte i gevindene i forevejen,
da de virker alt for korte ift. den anden side. De går vel kun ca
15-20 mm ind i blokken. Hvordan finder jeg ud af hvor lange de burde
være, og kan jeg så bare bore ud med et 6mm bord?
2) Hvor køber jeg blå lock-tite der går til et par hundrede grader.
3) Hvem forhandler M6-helicoils, og hvad skal jeg bruge udover coils
til operationen. Ser ud som om Louis.der ved at sælge ud af deres
sidste sparsomme rester.
4) Tænkte osse lidt på gevindstænger i stedet for bolte. Denne
løsning er vel osse fin med helicoils? Gevindstænger kan man få i
alm. byggemarkeder ikke?
Med venlig hilsen
Lasse
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> 1) En klat Loc-tite (eller hur det nu skrives). Men jeg vil gerne kunne
> få dem fri igen, hvis behovet skulle melde sig. Hvad skal jeg bruge og
> hvor køber man det.
>
> Hej Lasse
>
> Start med den blå Locktite. Den er ikke permanent, men virker som en
> "gevindlim" som holder bolten, men ikke hårdere end man kan løsne den igen.
> Ellers kan du pre et hul i boltehovedet og sikre den med ståltråd, så den
> bliver hodt på plads. Locktite virker dog ikke over et par 100 grader, så
> vurder lige selv hvor varmt området er.
>
> Er det dine M6 gevind der er dårlige, så skal du bruge et Helicoil i M6 igen
> og at udbrede dem.
>
> Spændeskiver o.l. skal man heller ikke undervurere virkningen af.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR 600 F '98 og DR 610 '85
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Torben Scheel (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 27-10-06 07:34 |
|
essal@mobilixnet.dk wrote:
> Tak for mange gode svar.
>
> Skylder lige at oplys at det er en Zuki DR500 og ikke en HD'er jeg
> tøffer rundt på.
>
> Har lige et par tillægsspm.
>
> 1) Jeg tror der sidder nogle knækkede bolte i gevindene i forevejen,
> da de virker alt for korte ift. den anden side. De går vel kun ca
> 15-20 mm ind i blokken. Hvordan finder jeg ud af hvor lange de burde
> være, og kan jeg så bare bore ud med et 6mm bord?
Kig på en eksploderet tegning / partsliste .
> 2) Hvor køber jeg blå lock-tite der går til et par hundrede grader.
Mekonomen er mit bedste bud. Seriøse reservedelspushere i det hele taget.
> 3) Hvem forhandler M6-helicoils, og hvad skal jeg bruge udover coils
> til operationen. Ser ud som om Louis.der ved at sælge ud af deres
> sidste sparsomme rester.
Carl F, Mekonomen, måske Johannes Fog
> 4) Tænkte osse lidt på gevindstænger i stedet for bolte. Denne
> løsning er vel osse fin med helicoils? Gevindstænger kan man få i
> alm. byggemarkeder ikke?
>
Neeeej! Gevindstænger er lavet af ost - du skal have fat i rigtige pinbolte.
--
vh
Torben
| |
Ukendt (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-10-06 09:33 |
|
essal@mobilixnet.dk skrev i meddelelsen
<1161930528.955047.219070@i42g2000cwa.googlegroups.com>...
>1) Jeg tror der sidder nogle knækkede bolte i gevindene i forevejen,
>da de virker alt for korte ift. den anden side. De går vel kun ca
>15-20 mm ind i blokken. Hvordan finder jeg ud af hvor lange de burde
>være, og kan jeg så bare bore ud med et 6mm bord?
15 mm. er rigeligt til en 6 mm. bolt, faktisk er 8 mm. dybde nok. Jeg er ret
sikker på at der har siddet to gevindstag/stænger oprindeligt. Disse har
været med 15 mm. gevindlængde til at skrue i topstykke, herefter et glat
stykke på en længde der passer med udstødningsflanchen, og så igen et ca. 10
mm. længde gevindstykke, hvor fjederskive samt møtrik,(evt. med metal låse),
monteres.
Disse stag har har en Suzuki forhandler, og Du monterer dem i topstykket med
lock-tite, jeg ville sige den grønne beregnet til varme områder som
ventilstyr og lignende.
>3) Hvem forhandler M6-helicoils, og hvad skal jeg bruge udover coils
>til operationen. Ser ud som om Louis.der ved at sælge ud af deres
>sidste sparsomme rester.
Hvad vil Du med helicoils når gevindet er OK ? Helicoils låser ikke
gevindet fast :-|
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jens Meldgaard (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 27-10-06 20:27 |
|
<essal@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1161930528.955047.219070@i42g2000cwa.googlegroups.com...
>Tak for mange gode svar.
>Skylder lige at oplys at det er en Zuki DR500 og ikke en HD'er jeg
>tøffer rundt på.
>Har lige et par tillægsspm.
>1) Jeg tror der sidder nogle knækkede bolte i gevindene i forevejen,
>da de virker alt for korte ift. den anden side. De går vel kun ca
>15-20 mm ind i blokken. Hvordan finder jeg ud af hvor lange de burde
>være, og kan jeg så bare bore ud med et 6mm bord?
Nej, du kan _ikke_ bore ud med et 6mm bor, så har du intet gevind tilbage.
Det rigtige bor til 6x1,0mm gevind er 5,0mm, men pas på hvis du vil bore.
Boret vil næsten med garanti glide "ned" af jern bolten og sideværts ud i
topstykke (blødere materiale) og så er du da først rigtig på den.
Jeg tror du skal prøve, som Orla foreslår. Isæt 6mm stagbolte med loctite.
mvh Jens
Sydals
| |
essalj (28-10-2006)
| Kommentar Fra : essalj |
Dato : 28-10-06 10:02 |
|
Jamen så siger jeg endnu en gang tak. Det ender med loctite kan jeg
høre.
Hav en god weekend alle. Og tak for rådene og interessen.
Med venlig hilsen
Lasse
Jens Meldgaard skrev:
> <essal@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1161930528.955047.219070@i42g2000cwa.googlegroups.com...
> >Tak for mange gode svar.
>
> >Skylder lige at oplys at det er en Zuki DR500 og ikke en HD'er jeg
> >tøffer rundt på.
>
> >Har lige et par tillægsspm.
>
> >1) Jeg tror der sidder nogle knækkede bolte i gevindene i forevejen,
> >da de virker alt for korte ift. den anden side. De går vel kun ca
> >15-20 mm ind i blokken. Hvordan finder jeg ud af hvor lange de burde
> >være, og kan jeg så bare bore ud med et 6mm bord?
>
> Nej, du kan _ikke_ bore ud med et 6mm bor, så har du intet gevind tilbage.
> Det rigtige bor til 6x1,0mm gevind er 5,0mm, men pas på hvis du vil bore.
> Boret vil næsten med garanti glide "ned" af jern bolten og sideværts ud i
> topstykke (blødere materiale) og så er du da først rigtig på den.
> Jeg tror du skal prøve, som Orla foreslår. Isæt 6mm stagbolte med loctite.
>
> mvh Jens
> Sydals
| |
|
|