|
| Omvendt drosling? Fra : Daniel |
Dato : 25-10-06 03:40 |
|
Hej,
Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor" motorcykel og
neddrosle den så den kan blive registreret og brugt af en med "lille"
mc kort, og så tænkte jeg om man kunne gøre det omvendte.
Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det være muligt
at få den omregistreret til en motorcykel så jeg ikke behøver gå ud
og bruge penge på at købe en ny når jeg får mit lille mc kort?
Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i udseende og
køreegenskaber. Det ville nok være en lidt langsom MC.. Men den kan
nå de ~140 Km/t som jo alligevel ikke er lovligt.
| |
Allan K. Poulsen (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 25-10-06 06:58 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
news:1161743977.500973.164770@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Hej,
Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor" motorcykel og
neddrosle den så den kan blive registreret og brugt af en med "lille"
mc kort, og så tænkte jeg om man kunne gøre det omvendte.
Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det være muligt
at få den omregistreret til en motorcykel så jeg ikke behøver gå ud
og bruge penge på at købe en ny når jeg får mit lille mc kort?
Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i udseende og
køreegenskaber. Det ville nok være en lidt langsom MC.. Men den kan
nå de ~140 Km/t som jo alligevel ikke er lovligt.
Hej Daniel,
Køb en rigtig mc. Din scooter er livsfarlig. Den er ikke konstrueret til
motoreffekten på alle måder. Det være sig fra stel til motor over bremser.
Det vil være farligt både for dig selv og sndre i trafikken. Vil du have mc,
så køb en. Har du ikke råd, så vent til du får råd.
--
Allan
Aprilia SL1000
| |
Anders Majland (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 25-10-06 08:35 |
|
> Køb en rigtig mc. Din scooter er livsfarlig. Den er ikke konstrueret til
> motoreffekten på alle måder.
Det afhænger nok meget af modellen. F.eks forskellen på en Aprilia SR50 og
SR125 - der er ikke nogen udover motoren. Nogen vil så mene at SR125'en også
er livsfarlig med de bremser den er monteret med ....
> Vil du have mc, så køb en. Har du ikke råd, så vent til du får råd.
Enig
Skal en knallert kunne godkendes som mc må det blive som enkeltgodkendelse
da der med sikkerhed ikke er en typegodkendese som mc for den ...
Og så er der lige det med afgiften på mc'er - det vil helt sikkert ødelægge
projektet og gøre det billigere at købe en brugt mc der er født som mc ...
| |
Jacob Larsen (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 25-10-06 15:59 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
news:1161743977.500973.164770@i3g2000cwc.googlegroups.com
> Hej,
> Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor"
> motorcykel og neddrosle den så den kan blive registreret
> og brugt af en med "lille" mc kort, og så tænkte jeg om
> man kunne gøre det omvendte.
>
> Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det
> være muligt at få den omregistreret til en motorcykel så
> jeg ikke behøver gå ud og bruge penge på at købe en ny
> når jeg får mit lille mc kort?
Selvom det måske kan lade sig gøre med megen besvær, kan det aldrig betale
sig. Afgiften er enormt høj og ligemeget hvad du gør er det langtfra en
rigtig mc selvom den ligner en lillebitte een af slagsen. Du vil nok blive
slemt skuffet når en gammel GN250 kører fra dig efter du har smidt så mange
penge i projektet.
> Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i
> udseende og køreegenskaber. Det ville nok være en lidt
> langsom MC.. Men den kan nå de ~140 Km/t som jo alligevel
> ikke er lovligt.
Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur. Tror du vil blive
slemt skuffet. Ellers er det da godt nok en led 45'er du har fået dig der.
RS50, GPR50 eller ?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Armand (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-10-06 21:10 |
|
Jacob Larsen skrev:
> "Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
> news:1161743977.500973.164770@i3g2000cwc.googlegroups.com
>> Hej,
>> Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor"
>> motorcykel og neddrosle den så den kan blive registreret
>> og brugt af en med "lille" mc kort, og så tænkte jeg om
>> man kunne gøre det omvendte.
>>
>> Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det
>> være muligt at få den omregistreret til en motorcykel så
>> jeg ikke behøver gå ud og bruge penge på at købe en ny
>> når jeg får mit lille mc kort?
>
> Selvom det måske kan lade sig gøre med megen besvær, kan det aldrig betale
> sig. Afgiften er enormt høj og ligemeget hvad du gør er det langtfra en
> rigtig mc selvom den ligner en lillebitte een af slagsen. Du vil nok blive
> slemt skuffet når en gammel GN250 kører fra dig efter du har smidt så mange
> penge i projektet.
>
>> Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i
>> udseende og køreegenskaber. Det ville nok være en lidt
>> langsom MC.. Men den kan nå de ~140 Km/t som jo alligevel
>> ikke er lovligt.
>
> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur.
For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under
26 sekunder :-|
--
Armand.
| |
Anders Majland (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-10-06 10:37 |
|
>>> Men den kan nå de ~140 Km/t som jo alligevel
>>> ikke er lovligt.
>>
>> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur.
>
> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under 26
> sekunder :-|
Nu er det jo en aprilia - så mit gæt på den reelle tophastighed er ikke over
110km/t ...
/A
| |
martin (26-10-2006)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 26-10-06 11:36 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:453fc49f$0$12707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jacob Larsen skrev:
>> "Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
>> news:1161743977.500973.164770@i3g2000cwc.googlegroups.com
>>> Hej,
>>> Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor"
>>> motorcykel og neddrosle den så den kan blive registreret
>>> og brugt af en med "lille" mc kort, og så tænkte jeg om
>>> man kunne gøre det omvendte.
>>>
>>> Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det
>>> være muligt at få den omregistreret til en motorcykel så
>>> jeg ikke behøver gå ud og bruge penge på at købe en ny
>>> når jeg får mit lille mc kort?
>>
>> Selvom det måske kan lade sig gøre med megen besvær, kan det aldrig
>> betale sig. Afgiften er enormt høj og ligemeget hvad du gør er det
>> langtfra en rigtig mc selvom den ligner en lillebitte een af slagsen. Du
>> vil nok blive slemt skuffet når en gammel GN250 kører fra dig efter du
>> har smidt så mange penge i projektet.
>>
>>> Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i
>>> udseende og køreegenskaber. Det ville nok være en lidt
>>> langsom MC.. Men den kan nå de ~140 Km/t som jo alligevel
>>> ikke er lovligt.
>>
>> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur.
>
> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under 26
> sekunder :-|
>
> --
> Armand.
kommer det ikke an på hvad man vejer ?!
Martin
| |
Skovtrolden (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Skovtrolden |
Dato : 26-10-06 11:52 |
|
>> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under
>> 26
>> sekunder :-|
>>
>> --
>> Armand.
>
> kommer det ikke an på hvad man vejer ?!
>
> Martin
Hej,
Nej tiden er den samme uanset vægt
Mvh
Skovtrolden
| |
Armand (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-10-06 16:10 |
|
martin skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
>>>> Men den kan nå de ~140 Km/t ............
>>> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur.
>>
>> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under 26
>> sekunder :-|
>
> kommer det ikke an på hvad man vejer ?!
>
Det er hastigheden vi taler om, nærmere sagt postulatet om 140km/t. Og
hvis man kører 1 km på 1 minut svarer det til 60 km på 60 minutter
(=60km/t).
En halvering af tiden over samme distance giver dobbelt hastighed: 1000M
på 30 sek. = 120km/t.
Helt præcist skal man gennemkøre 1000m på 25,7sek. for at have holdt en
gnsn.hastighed á 140km/t!
--
Armand.
| |
Daniel (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 25-10-06 18:01 |
|
> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur. Tror du vil blive
> slemt skuffet. Ellers er det da godt nok en led 45'er du har fået dig der.
> RS50, GPR50 eller ?
Ja det er nemlig en Aprilia RS50. Og den er jo stort set bygget som
RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små
motorcykler.
Men grunden til jeg ikke vil købe en MC, er fordi jeg oprindeligt
havde tænkt mig at købe en Kawasaki ZX-6R ( 636ccm ). Indtil jeg så
fandt ud af reglerne for små og store MC'ere. Derfor synes jeg det
ville være spildte penge at købe en anden hvis jeg bare kunne
omregistrere den jeg har, og så de 2 år efter købe den ægte vare.
Der er vel også grænser for hvor hurtig en MC kan køre med højst
34hk. Så jeg ville vel ikke få alt for meget baghjul på min RS50.
Men hvis jeg nu skulle købe en ny, havde jeg overvejet netop RS250,
men den har vidst for mange hk til det lille kort. Så det ville kun
blive RS125..
Leder efter noget der ser pænt ud ( som RS50 gør ) og som i det
mindste kan accelerere fra bilerne på vejen. Hvor kort en 0-100 er
realistisk med max 34hk?
| |
Armand (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-10-06 21:06 |
|
Daniel skrev:
>> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur. Tror du vil blive
>> slemt skuffet. Ellers er det da godt nok en led 45'er du har fået dig der.
>> RS50, GPR50 eller ?
>
> Ja det er nemlig en Aprilia RS50. Og den er jo stort set bygget som
> RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
> ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små
> motorcykler.
Daniel!
Du er stadig en scooter-knægt når det kommer dertil :-|
Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250 førend at man
opdager at déns stel hører hjemme i Fireblade-klassen frem for skal
sammenlignes med en knallert!
125'eren har heller ikke et 250'er-stel; men dét er ligeledes markant
kraftigere end 50'eren :-|
>
> Hvor kort en 0-100 er realistisk med max 34hk?
>
Regn med 10 sek's tid!
--
Armand.
| |
Moller (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-10-06 20:42 |
|
Daniel skrev:
> Ja det er nemlig en Aprilia RS50. Og den er jo stort set bygget som
> RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
> ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små
> motorcykler.
Der er absoulut intet på en RS50 som gør den på nogen måder
sammenlignelig med en RS250, ikke engang RS125 kan den påstås er bygget
ens ud over at når kåben er monteret, og de er på 3 forskellige billeder
ligner lidt hinanden.
Jeg har en RS50'er stående i min garage, og har kørt RS125 nogen gange
nu, og de er verdener til forskel. Og så skal jeg vist ikke nævne hvad
jeg foretrækker at køre på af RS50'en og min MZ 251'er...
Prismæssigt skal du betale afgift af din RS50'er + godkendelser, det
vil sige 180% af hvad din RS50 er værd (efter told/skats vudering) +
alle de andre småting, og så er der igen forsikring ??? samt
gensalsgværdien som er lig nu, da folk jo heller vil købe en RS125 så i
stedet, for man skal ik lave meget tommelfinger regning før man ser en
RS125 vil være billigere end at gå det andet sjov igennem.
På den anden side, der er jo folk der har fået deres Honda Dax osv.
lavet om til MC registrering, men det er folk som ikke tænker i økonomi,
men ene og alene fordi de virkelig holder af maskinen og syntes det
ville være sjovt at ha plade på den... Så økonomisk set er det en
tåbelig ide, men er du RS50 fanatiker, og træt af konstant at få
konfiskeret dine tun dele hele tiden, er det jo en god ide. Men en
RS125/RS250 blir den aldrig, og 34Hk for du ik ud af en RS50, og smider
du en 125 motor i for du den aldrig godkendt, da stellet ikke er
godkendt til så stor motor.
VH
Moller
MZ TS 250/1, MZ ETZ 251, Aprillia RS50, og en lille Suzuki GSF 1200 S.
| |
Daniel (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 25-10-06 21:24 |
|
> Daniel!
> Du er stadig en scooter-knægt når det kommer dertil :-|
Jeg vil ikke kalde mig selv en typisk scooter knægt, er ikke en af dem
der købte knallert som 16 årig, tunede den for vildt og kørte
ulovligt.
Jeg købte en RS 50 da jeg var 18, fordi jeg ville prøve en mild
version af en MC, inden jeg bestemte mig for at tage kortet og købe
en.
> Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250 førend at man
> opdager at déns stel hører hjemme i Fireblade-klassen frem for skal
> sammenlignes med en knallert!
Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
de 70.
Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
hørte de var bygget ens.
> Regn med 10 sek's tid!
Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
baghjul. :(
| |
Peter (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 25-10-06 21:48 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
news:1161807859.465092.54210@e3g2000cwe.googlegroups.com...
>> Regn med 10 sek's tid!
>
> Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
> baghjul. :(
Armand er også alt for pessimistisk. Du bør kunne opnå tider mellem 7 og 8
sek.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 26-10-06 06:13 |
|
> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70.
> Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
> hørte de var bygget ens.
Der er lige så stor forstel på RS 50 og RS 250 som på Britney og Jytte
Hilden. De er jo begge piger.
Bare det at en RS 50 har stål stel siger det hele. Prøv at se om det ikke er
magnetisk. Det er det... Jeg har kørt en RS 50 med 80cc tun og det hele. Den
er da sjov nok i forhold til en alm knallert, men sælg skidtet og køb en
Suzuki GS 450 fra en gang i 80'erne. De koster omkring 10.000Kr. Den er der
MEGET mere skud i.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Moller (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-10-06 20:45 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Bare det at en RS 50 har stål stel siger det hele. Prøv at se om det ikke er
> magnetisk. Det er det... Jeg har kørt en RS 50 med 80cc tun og det hele.
Hey, den fik dig da ok op i hastighed ;) og den blev da målt til ca.
120km/t af Fer og mig med hver vores MC for og bag den... men føren var
også en lille spirevip i ren tøse vægtklasse i den kriminelle lavalder
;) men det gør også at de 140 næppe er sandheden ;)
VH
Moller
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 27-10-06 06:35 |
|
> Hey, den fik dig da ok op i hastighed ;) og den blev da målt til ca.
> 120km/t af Fer og mig med hver vores MC for og bag den... men føren var
> også en lille spirevip i ren tøse vægtklasse i den kriminelle lavalder ;)
> men det gør også at de 140 næppe er sandheden ;)
Jeps. Jeg fik den op på 90, men jeg er heller ikke nogen "spirrevip" Jeg
ville også hellere køre din MZ.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Armand (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-10-06 16:02 |
|
Daniel skrev:
>> Daniel!
>> Du er stadig en scooter-knægt når det kommer dertil :-|
>
> Jeg vil ikke kalde mig selv en typisk scooter knægt, er ikke en af dem
> der købte knallert som 16 årig, tunede den for vildt og kørte
> ulovligt......
"når det kommer dertil"!
á kigge "opad" i modelrækken og fra eget standpunkt helt og holdent
overplacere 50'eren i forhold til de rigtige motorcykler!
>> Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250 førend at man
>> opdager at déns stel hører hjemme i Fireblade-klassen frem for skal
>> sammenlignes med en knallert!
>
> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70.
Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved at dén er for let á
vægt/effekt -forholdet; men den plejer alligevel liiige at glide igennem!
> Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
> hørte de var bygget ens.
Det har nok være en blanding af porno-snak og salgsgas :-/
Min indfaldsvinkel er mange år på ryggen af gade-MC, og dertil kommer
seks sæsoners roadrace på RGV250 (hvorfra RS250'erens motor kommer),
hvorfra jeg har haft tæt kontakt med hardware'n og derfor ved hvorledes
så'en en RS250 ser ud under skørterne.
I henved 10 års tid har jeg været med til at arrangere at de lokale unge
kan køre roadrace ugentligt gennem fritidsklubberne og derfra kender jeg
bl.a RS50's anatomi helt ind til hjertet. Flere af projektets unger
ender med at købe deres egen 50/80'er for at køre i DMU-cup'en og nogle
af dem har gennem tiden også opgraderet til en RS125 (á DMU's std.125
klasse), hvorfor dén heller ikke er ukendt for mig.
Det er ganske tydeligt at sagerne bliver anderledes og kraftigere
konstrueret for hvert kubik-upgrade, og årsagen er ganske simpel: Alle
modellerne er race-minded'ede (og dog: 50'eren er nok mest en
look-alike!) og til race er der sparet grundigt på vægten; men uden at
give afkald på køreegenskaberne: RS250 (for at bruge top-end som
tydeligste eksempel) er derfor nødvendigvis kraftigere bygget alene for
at kunne magte den mer-vægt som motoren indebærer. Bredere dæk medfører
endvidere et ganske kraftigere "bræk" i stellet under nedlægning hvorfor
at alene mer-bredde kræver forstærkning, hvortil så kommer fælgenes
mer-vægt der bidrager til hele køretøjets mer-vægt og derfor influerer
på behovet for forstærkning!
Eller modsat: RS125 er tilsvarende blevet lettet i.f.t 250'eren p.g.a.
de smallere fælge og lettere motor!
>
>> Regn med 10 sek's tid!
>
> Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
> baghjul. :(
>
Jup!
Men det er jo også "kun" en 125'er, selv 15 år gamle 600'ere kan klare
en ¼-mile på samme tid!
Dertil kommer at selv almindelige familiebiler efterhånden er blevet
halvhurtige også
--
Armand.
| |
Jacob Larsen (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 26-10-06 17:10 |
|
> > > Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250
> > > førend at man opdager at déns stel hører hjemme i
> > > Fireblade-klassen frem for skal sammenlignes med en
> > > knallert!
> >
> > Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk
> > ligger omkring de 70.
>
> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved at
> dén er for let á vægt/effekt -forholdet; men den plejer
> alligevel liiige at glide igennem!
Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men har aldrig fundet
bevis for, at det rent faktisk forholder sig sådan.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Armand (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-10-06 17:39 |
|
Jacob Larsen skrev:
>>>> Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250
>>>> førend at man opdager at déns stel hører hjemme i
>>>> Fireblade-klassen frem for skal sammenlignes med en
>>>> knallert!
>>> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk
>>> ligger omkring de 70.
>> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved at
>> dén er for let á vægt/effekt -forholdet; men den plejer
>> alligevel liiige at glide igennem!
>
> Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men har aldrig fundet
> bevis for, at det rent faktisk forholder sig sådan.
Google er din ven!
Første hit på: "lille mc kort":
http://www.dktrafikskole.dk/mc.htm
Hvor at læse står:
En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW) eller skal have et
vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte køres under lille
kort - Hvad vejer sådan én?
--
Armand.
| |
Jacob Larsen (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 29-10-06 21:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4540e46f$0$12623$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> Jacob Larsen skrev:
> > > > > Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er
> > > > > RS250 førend at man opdager at déns stel hører hjemme i
> > > > > Fireblade-klassen frem for skal sammenlignes med
> > > > > en knallert!
> > > > Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk
> > > > ligger omkring de 70.
> > > Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved
> > > at dén er for let á vægt/effekt -forholdet; men den
> > > plejer alligevel liiige at glide igennem!
> >
> > Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men
> > har aldrig fundet bevis for, at det rent faktisk
> > forholder sig sådan.
>
> Google er din ven!
> Første hit på: "lille mc kort":
> http://www.dktrafikskole.dk/mc.htm
> Hvor at læse står:
> En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW)
> eller skal have et vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
>
> Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte
> køres under lille kort - Hvad vejer sådan én?
Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke hænges op
på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg, men der er så tale om
fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de mener,
selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Armand (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-10-06 22:12 |
|
Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:4540e46f$0$12623$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
>> Jacob Larsen skrev:
>>>>
>>>> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved
>>>> at dén er for let á vægt/effekt -forholdet
>>> Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men
>>> har aldrig fundet bevis for, at det rent faktisk
>>> forholder sig sådan.
>> Google er din ven!..... Første hit:
>> En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW)
>> eller skal have et vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
>> Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte
>> køres under lille kort - Hvad vejer sådan én?
>
> Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke hænges op
> på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg,
Og eftersom beregningen går på "mindst 153" vil ethvert kg derunder
krimninere en "lille-korts bruger"!
> ........... men der er så tale om
> fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de mener,
> selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.
>
Jup!
Det er jo den eneste opgivelse man kan få oplyst officielt og derved
forholde sig til!
--
Armand.
| |
Ukendt (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-06 15:20 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
news:45451916$0$12648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> Jacob Larsen skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>> news:4540e46f$0$12623$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
>>> Jacob Larsen skrev:
>>>>>
>>>>> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved
>>>>> at dén er for let á vægt/effekt -forholdet
>>>> Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men
>>>> har aldrig fundet bevis for, at det rent faktisk
>>>> forholder sig sådan.
>>> Google er din ven!..... Første hit:
>>> En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW)
>>> eller skal have et vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
>>> Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte
>>> køres under lille kort - Hvad vejer sådan én?
>>
>> Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke
>> hænges op på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg,
>
> Og eftersom beregningen går på "mindst 153" vil ethvert kg derunder
> krimninere en "lille-korts bruger"!
>
>> ........... men der er så tale om
>> fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de
>> mener, selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.
>>
> Jup!
> Det er jo den eneste opgivelse man kan få oplyst officielt og derved
> forholde sig til!
>
Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!
| |
Armand (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-10-06 19:15 |
|
Rasmus TDR "lightburner" skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
> news:45451916$0$12648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>> Jacob Larsen skrev:
>>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>> news:4540e46f$0$12623$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
>>>> Jacob Larsen skrev:
>>>>>> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved
>>>>>> at dén er for let á vægt/effekt -forholdet
>>>>> Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men
>>>>> har aldrig fundet bevis for, at det rent faktisk
>>>>> forholder sig sådan.
>>>> Google er din ven!..... Første hit:
>>>> En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW)
>>>> eller skal have et vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
>>>> Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte
>>>> køres under lille kort - Hvad vejer sådan én?
>>> Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke
>>> hænges op på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg,
>> Og eftersom beregningen går på "mindst 153" vil ethvert kg derunder
>> krimninere en "lille-korts bruger"!
>>
>>> ........... men der er så tale om
>>> fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de
>>> mener, selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.
>>>
>> Jup!
>> Det er jo den eneste opgivelse man kan få oplyst officielt og derved
>> forholde sig til!
>>
>
> Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!
Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
touringtank? Njarh - I dont think so!
--
Armand.
| |
Ukendt (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-06 21:55 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:45464108$0$12607
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> Rasmus TDR "lightburner" skrev:
>>>
>>
>> Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!
>
> Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
> Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
> touringtank? Njarh - I dont think so!
>
hmm så må jeg jo ty til link.... http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=
12
| |
Armand (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-11-06 21:01 |
|
Rasmus TDR "lightburner" skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:45464108$0$12607
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>> Rasmus TDR "lightburner" skrev:
>
>>> Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!
>> Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
>> Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
>> touringtank? Njarh - I dont think so!
>>
>
> hmm så må jeg jo ty til link.... http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=
> 12
Jeg strækker våben!
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 25-10-06 23:04 |
|
"Peter" <fiktiv@invalid> writes:
> Armand er også alt for pessimistisk. Du bør kunne opnå tider mellem
> 7 og 8 sek.
....og 0-60 før bilerne når 30.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Jes Vestervang (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 25-10-06 23:05 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> writes:
> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70. Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg
> engang hørte de var bygget ens.
Du har hørt det fra en der ikke aner hvad han snakker om
Hvor mange penge har du at købe mc for?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
Daniel (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 26-10-06 03:03 |
|
> Du har hørt det fra en der ikke aner hvad han snakker om
Ok, ja det skal jeg ikke gøre mig klog på hehe. =)
> Hvor mange penge har du at købe mc for?
Det kommer sådan mere en på hvad jeg kan få for pengene.. Har 30K i
hånden for tiden. Kan altid spare lidt længere eller låne hvis det
er nødvendigt. Så kom endelig med erfaringer og forslag til en god
eller ihvertfald rimelig MC der skal være i brug 2-3 år. Da det som
sagt kun er en midlertidig løsning til jeg må købe den store.
Lægger som sagt mest vægt på accelerationen og udseende på 2.
pladsen.
På forhånd tak.
| |
Jacob Larsen (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 26-10-06 17:14 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
news:1161828174.169218.259880@h48g2000cwc.googlegroups.com
> > Du har hørt det fra en der ikke aner hvad han snakker
> > om
>
> Ok, ja det skal jeg ikke gøre mig klog på hehe. =)
>
> > Hvor mange penge har du at købe mc for?
>
> Det kommer sådan mere en på hvad jeg kan få for pengene..
> Har 30K i hånden for tiden. Kan altid spare lidt længere
> eller låne hvis det er nødvendigt. Så kom endelig med
> erfaringer og forslag til en god eller ihvertfald rimelig
> MC der skal være i brug 2-3 år. Da det som sagt kun er en
> midlertidig løsning til jeg må købe den store. Lægger som
> sagt mest vægt på accelerationen og udseende på 2.
> pladsen.
Det bedste bud til den pris er efter min mening en Suzuki GS500 med
eftermonteret fuldkåbe. Den er selvf ikke når så racer-agtig som andre
cykler, men til den pris skal du tænke holdbarhed og måske gensalgsværdi.
Det er ellers en ok mc til prisen. Har selv haft en i to år og jeg var ret
godt tilfreds.
Hvis du vil smide lidt mere kan en Honda CB500 evt komme på tale. Den er
vandkølet og generelt lidt mere rafineret.
Du får generelt mest acc i det daglige ved at vælge en cykel med flere kubik
end f.eks. en RS125. Det ekstra bundtræk giver en del, når man ellers ikke
holder mc'en i det røde felt.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Ukendt (27-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-10-06 09:33 |
|
"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in news:1161743977.500973.164770
@i3g2000cwc.googlegroups.com:
> Hej,
> Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor" motorcykel og
> neddrosle den så den kan blive registreret og brugt af en med "lille"
> mc kort, og så tænkte jeg om man kunne gøre det omvendte.
>
> Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det være muligt
> at få den omregistreret til en motorcykel så jeg ikke behøver gå ud
> og bruge penge på at købe en ny når jeg får mit lille mc kort?
> Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i udseende og
> køreegenskaber. Det ville nok være en lidt langsom MC.. Men den kan
> nå de ~140 Km/t som jo alligevel ikke er lovligt.
>
Jeg har en RS50 (til salg) som jeg pendlede på i et års tid.Men det er
squ ikke optimalt at køre i sne på en rs50 og desuden var jeg træt
af hele tiden at kigge i spejlet, for at se om det var politiet som lå
bagved.
Så tog jeg mc-kort, og købte en yamaha tdr125 (31 hk), og der er en
verden til forskel !
Jeg gav 8000,- for tdr´en, så kan det vist ikke gøres billigere.
tag mc-pap, sælg din rs, og køb en mindre mc. En zx6r er ikke noget jeg
vil anbefale at starte på, man skal kravle før man kan gå, endsige løbe.
Og en 636´er høre ikke til at begynderkaterogien. Det ville være synd
hvis den tog magten fra dig , og du blev bange for den. Fordi du
startede på en for stor cykel.
| |
Daniel (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Daniel |
Dato : 28-10-06 14:00 |
|
> desuden var jeg træt
> af hele tiden at kigge i spejlet, for at se om det var politiet som lå
> bagved.
Har nøjagtigt samme problem hehe.
> Så tog jeg mc-kort, og købte en yamaha tdr125 (31 hk), og der er en
> verden til forskel !
> Jeg gav 8000,- for tdr´en, så kan det vist ikke gøres billigere.
>
> tag mc-pap, sælg din rs, og køb en mindre mc. En zx6r er ikke noget jeg
> vil anbefale at starte på, man skal kravle før man kan gå, endsige løbe.
> Og en 636´er høre ikke til at begynderkaterogien. Det ville være synd
> hvis den tog magten fra dig , og du blev bange for den. Fordi du
> startede på en for stor cykel.
Nej tror heller ikke jeg ville turde sætte mig på så mange penge
uden at være ordentlig erfaren først.
Tak for alle forslag og ideer, det har hjulpet mig meget ! =)
- Daniel.
| |
Jes Vestervang (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 30-10-06 20:46 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
I den originale værkstedshåndbog til min Fazer står der da at dens
vægt fuldtanket er på 210 kg, så det er ikke fordi det per definition
ikke er tilgængeligt. Pudsigt nok er tørvægten slet ikke nævnt i samme
bog.
> Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
> touringtank? Njarh - I dont think so!
Det vil da give mening at regne de nødvendige væsker med, men
selvfølgelig med tom benzintank. Det skulle nu alligevel ikke undre
mig om bureaukratiet i sin visdom har besluttet at medregne en fuld
benzintank.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
|
|