Michael Hansen skrev:
> Nu vel jeg ikke hvilken bøsning du hentyder til?
> Når jeg får det skilt ad, må jeg tjekke om gaflerne er skæve eller har små
> grater/stenslag
>
Den langsgående bevægelse af teleskopet har ikke kuglelejer, men derimod
et sæt fint passende og teflon-belagte glidebøsninger!
Den ene sidder fast omkring det forkromede inderrør, allernederst, mens
den anden sidder monteret øverst i aluminiums-yderrøret, lige under
pakdåsen (som står for udskiftning)!
Nu veg du behændigt udenom hvorledes du tidligere har skiftet pakdåsen,
hvorfor jeg lige vil præcisere hvorledes den eneste og korrekte metode er:
Man skal først og fremmest adskille hele motorcyklens forende således at
man ender med at stå med begge de to teleskoper løst i hænderne:
- Stil motorcyklen på centralstøttebenet og understøt med en donkraft
hhv. stabil(!) opklodsning under forenden af motoren, eller ophæng
forenden i loftet om muligt!
- Afmonter bremsecalibren/ene (kan godt drille hvis skiven/erne er slidt
således at de har en fortykning langs yderkanten!), og lad dem hænge
frit ned, evt. bundet bagud til udstødningsrørene!
- Afmonter forhjulet.
- Afmonter forskærmen.
- Løsn de bolte der gør at forgaffelbroerne klemmer om teleskopet!
- Træk de enkelte teleskoper under ud af forgaffelbroerne!
Adskil videre forgaffelbenene ved at:
- Hvis der sidder en bundskrue nederst i yderrøret, inde bag hvor akslen
har været, skal den skrues ud - Dette kan kræve et værktøj til modhold
indvendig i inderrøret men ofte er det tilstrækkelig at udføre dette
arbejde netop før videre adskillese af teleskopet!
- Fjerne top-proppen (kan være iskruet, eller holdt nede af en låsering)
- Fjerne fjederen ovenud og lægge til afdrypning!
- Tømme olieindholdet ud ved at vende bunden i vejret på det
sammentrykkede(!) teleskop!
- Evt. (nu) udskrue førnævnte bundskrue v.h.a. kontraholdende værktøj
indvendig (den runde ende af et træ-kosteskaft, banket hårdt i kan være
tilstrækkeligt!)!
- Fjern låsering over pakdåsen!
- Adskil inderrør fra yderrør ved gentagne gange at trække stødvist og
hårdt mod det anslag (=pakdåsen) som forhindrer umiddelbar adskillelse.
Rengør det adskildte teleskop grundigt - Især i bunden af yderrøret, og
inspicer såvel inderrørets overflade som glideringene. Sidstnævnte må
ikke bære præg af afslidning af teflonlaget endsige være slidt igennem
til messing-delen!
Samling á vice versa - Det kan kraftigt anbefales at skaffe og montere
en frisk kobberskive under bundskruens hovede - Der er langt dérind hvis
det senere viser sig at den gamle ikke kan holde tæt
--
Armand.