/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kinesernes markedsandel
Fra : Hans Harding


Dato : 21-10-06 13:32

http://epn.dk/handel_service/article5415.ece

så næste år er måske hver tredje nyindregistrerede MC fra Kina ....

Mvh
Hans

CB500 til landevej
CBR600 til bane



 
 
Kramme (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Kramme


Dato : 21-10-06 18:20


Hans Harding skrev:
> http://epn.dk/handel_service/article5415.ece
>
> så næste år er måske hver tredje nyindregistrerede MC fra Kina .....
>
> Mvh
> Hans


hej Hans

Synd og skam at hver 3'de så bliver ulykkelig med sådan en
kineser-fætter

V.H Kramme


Richard (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-10-06 18:21

Hans Harding wrote:

> http://epn.dk/handel_service/article5415.ece

> så næste år er måske hver tredje nyindregistrerede MC fra Kina ....

Eller hver sjette-syvende, hvis man regner de brugtimporterteder cykler
med

Medregnet et antal brugtimporterede, der de seneste par år har oversteget
de nyimporterede cyklers, ville Motormagasinets tal nok ikke have trukket
så store overskrifter IMHO.

En ofte overset fordel ved de billige kinesercykler er, at de trækker
mange mennesker til, som ellers ikke ville begynde at køre mc og som på
sigt formentlig får smag for en større mc og/eller af bedre kvalitet. Det
vil være til stor gavn for resten af mc-markedet, nyt som brugt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 20:12

> http://epn.dk/handel_service/article5415.ece
>
> så næste år er måske hver tredje nyindregistrerede MC fra Kina ....
>
> Mvh
> Hans
>
> CB500 til landevej
> CBR600 til bane

Ja, nsart klynker japper'ne ligesom englænderne gjorde!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 20:21

On Sat, 21 Oct 2006 21:11:48 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Ja, nsart klynker japper'ne ligesom englænderne gjorde!

Prøv at se om du kan holde vejret indtil det sker Brian .

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Steen Gruby (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-10-06 20:23

On Sat, 21 Oct 2006 21:20:56 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

Hej.
>
>Prøv at se om du kan holde vejret indtil det sker Brian .

Tjaeh - Sådan reagerede englænderne også da de skævøjede startede på
riskogerne.
Hovmod stod (står) for fald

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 20:49

On Sat, 21 Oct 2006 21:22:51 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Hovmod stod (står) for fald

Hovmod?

Hvis de en dag begynder at producere cykler hvor man får mere for
pengene end andre gør, i det segment der interesserer mig, ser jeg
ikke noget problem i at købe en. Det der med at købe cykler der er
½-delen værd til dobbeltpris overlader jeg gerne til jer Ducatisti
.

Snart? Jeg venter altså ikke i åndeløs spænding, men har heller ikke
noget specielt imod det hvis det skulle ske ad åre...

Og hvorfor skulle det lige være specielt japanerne der skulle begræde
en sådan udvikling mere end andre producentlande? Men håbet er
selvfølgelig lysegrønt hos dem med et Nippon(inf.)kompleks

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Allan Bojesen (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 21-10-06 20:59


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse > Tjaeh - Sådan
reagerede englænderne også da de skævøjede startede på
> riskogerne.
> Hovmod stod (står) for fald

Er det helt den samme situation? Tilbage i 60'erne stod vi med et engelsk
produkt, der havde deres fejl men trods alt ikke var nede på kineserniveau.
Her kom japanerne så med et nyt og nutidigt design i en kvalitet og med en
ydelse englænderne ikke kunne hamle op med.

Det er da muligt at kineserne om nogle år får får styr på kvaliteten, og med
egne udviklede motorer, men prisen bliver garanteret også derefter.

Allan Bojesen
Med 3 røde motorcykler, dog ikke fra støvlelandet



Armand (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-06 21:16

Allan Bojesen skrev:
>
>
> Er det helt den samme situation? Tilbage i 60'erne stod vi med et engelsk
> produkt, der havde deres fejl men trods alt ikke var nede på kineserniveau.
> Her kom japanerne så med et nyt og nutidigt design i en kvalitet og med en
> ydelse englænderne ikke kunne hamle op med.
>
"Kvalitet som englænderne ikke kunne hamle op med"?
En tidl. kollega havde i sin tid en af de første Yamaha'er importeret
til DK og dens største potentiale var vild ydelse og relativ lav pris;
men den holdt ikke særligt længe og stellet var lavet af bambus :-|
Egentlig gik der vel en ti års tid førend at kvaliteten blev til dé
modeller vi erindret som tidlige japanere :-/
Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
genlæst Jens Jessens udgivelse derom!

--
Armand.

Allan Bojesen (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 21-10-06 21:45


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse > Egentlig gik
der vel en ti års tid førend at kvaliteten blev til dé
> modeller vi erindret som tidlige japanere :-/
> Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
> også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
> genlæst Jens Jessens udgivelse derom!

Uden at have konsulteret historiebøgerne mener jeg at japanernes indtog var
i 67/68? og fortrinsvis 2-taggere, men Honda (ved godt det er et fy-ord
lancerede vel kun 4-taggere dengang, ä C70 bl.a. og i 70 kom CB350/450 og i
72' kom CB750K. Kawasaki's Z900 er vel også fra tidligt i 70'erne?
Selvfølgelig var der nogle fusere imellem, men generelt set var det fine
cykler, og slet ikke sammenlignlige med dagens kinesere - ifølge min
overbevisning.

Allan Bojesen



Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 22:36

> Uden at have konsulteret historiebøgerne mener jeg at japanernes
> indtog var
> i 67/68? og fortrinsvis 2-taggere, men Honda (ved godt det er et
> fy-ord
> lancerede vel kun 4-taggere dengang, ä C70 bl.a. og i 70 kom
> CB350/450 og i
> 72' kom CB750K. Kawasaki's Z900 er vel også fra tidligt i 70'erne?
> Selvfølgelig var der nogle fusere imellem, men generelt set var det
> fine
> cykler, og slet ikke sammenlignlige med dagens kinesere - ifølge min
> overbevisning.

Jeg mener det var omkring 65-66. Den første jeg husker var Yamaha's 2
cyl. 100cc. Den havde sjovt nok samme boring/salglængde som en Puch ...
det kunne udnyttes!

http://lampuri.fi/moto.guzzi/images/Yamaha100.jpg

De holdt sjældent længe, og de rustede fælt hurtigt. Ymaha's RD'ere
hjalp dog på det. De var nysselige og i bedre kvalitet. (Nej ikke de
RD'ere med vandkøling og YPVS)
http://www.supershowevents.com/collection/moj5pics/moj5-yama-RD-2.gif

Japper'ne fik allerde først i 70'erne fod på kvaliteten, og så kunne
englænderne vinke farvel.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 01:36


"Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:453a8689$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse > Egentlig gik
> der vel en ti års tid førend at kvaliteten blev til dé
>> modeller vi erindret som tidlige japanere :-/
>> Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
>> også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
>> genlæst Jens Jessens udgivelse derom!
>
> Uden at have konsulteret historiebøgerne mener jeg at japanernes indtog
> var
> i 67/68? og fortrinsvis 2-taggere, men Honda (ved godt det er et fy-ord
>
> lancerede vel kun 4-taggere dengang, ä C70 bl.a. og i 70 kom CB350/450 og
> i
> 72' kom CB750K.

Naarej, jeg har nu haft en CB 750 model 1969. Så du må nok også hellere
læse Jens Jessen.

mvh Jens
Sydals

Kawasaki's Z900 er vel også fra tidligt i 70'erne?
> Selvfølgelig var der nogle fusere imellem, men generelt set var det fine
> cykler, og slet ikke sammenlignlige med dagens kinesere - ifølge min
> overbevisning.
>
> Allan Bojesen
>
>



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 10:44

Jens Meldgaard skrev:
> "Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> news:453a8689$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Uden at have konsulteret historiebøgerne mener jeg at japanernes indtog
>> var i 67/68? og fortrinsvis 2-taggere, men Honda (ved godt det er et
>> fy-ord lancerede vel kun 4-taggere dengang, ä C70 bl.a. og i 70
>> kom CB350/450 og i 72' kom CB750K.
>
> Naarej, jeg har nu haft en CB 750 model 1969. Så du må nok også hellere
> læse Jens Jessen.

Dety kører tilsyneladende bedst herinde når der væves, så jeg vil lige
springe ind med et bud inden jeg vitterligt får læst på historikken:
CB750 er fra '68, og jeg mener sågar at de kørte herhjemme allerede da.

Gruby(?) skriver om CB72 som spydspids på især det engelske marked, men
overser IMO CB450 der med ærefrygt hurtigt kom til at kaldes "Black Bomber"
>
>> Kawasaki's Z900 er vel også fra tidligt i 70'erne?

Faktisk lammede Honda Kawasaki ved at lancere CB750 lige som Kawa' var i
forberedelse til at lancere en Z750! Følgen blev at man trak sig ind i
sit sneglehus og videreudviklede til den Z900 som siden indtog sin egen
position på markedet! Men der gik forholdsvis lang tid dermed ('71
-'72?) og jeg mener at Kawa'en var CB'en teknisk overlegen qua DOHC og
godt kunne have være blevet et hårdt slag mod Honda's efterfølgende
dominans hvis lanceret i konkurrence med CB750'eren :-|

--
Armand.
(der påtænker om vejret siger efterårstur på Barbie'n eller læsning på
lekturen)

Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 11:14

On Sun, 22 Oct 2006 11:43:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Dety kører tilsyneladende bedst herinde når der væves, så jeg vil lige
>springe ind med et bud inden jeg vitterligt får læst på historikken:
>CB750 er fra '68, og jeg mener sågar at de kørte herhjemme allerede da.
>
Den CB750K motor der sidder i MisSeely er fra 72, og cyklen regnes i
Classic race sammenhæng for at være en 72'er.
Derfor min misforståelse med den oprindelige CB750 fra 69.

>Gruby(?) skriver om CB72 som spydspids på især det engelske marked, men
>overser IMO CB450 der med ærefrygt hurtigt kom til at kaldes "Black Bomber"
>>
Det er der en naturlig forklaring på.
Jeg skriver om historien som jeg husker den, ikke som andre velmenende
forfattere har fået den fortalt
Historien op til 69' er selvoplevet af en, dengang, entusiastisk ung
knøs.
Fra 69 hvor jeg stopper med MC livet er jeg "historieløs" til 98 hvor
jeg køber min XS500 og prøver at leve mig ind i nutidens MC verden.
Af samme årsag kender jeg slet ikke CB450
>
>Faktisk lammede Honda Kawasaki ved at lancere CB750 lige som Kawa' var i
>forberedelse til at lancere en Z750! Følgen blev at man trak sig ind i
>sit sneglehus og videreudviklede til den Z900 som siden indtog sin egen
>position på markedet! Men der gik forholdsvis lang tid dermed ('71
>-'72?) og jeg mener at Kawa'en var CB'en teknisk overlegen qua DOHC og
>godt kunne have være blevet et hårdt slag mod Honda's efterfølgende
>dominans hvis lanceret i konkurrence med CB750'eren :-|

Hvis valget stod mellem Zxxx og CB750, tog jeg den sidste.
Zxxx modellerne har rulleleje krumtap, og dem er der ikke mange der
kan reparere på mere.
Samtidig har CB750 et ret stort potentiale mht. tuning, så i Classic
race sammenhæng er den ikke så tosset.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 11:39

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 22 Oct 2006 11:43:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>
> Historien op til 69' er selvoplevet af en, dengang, entusiastisk ung
> knøs.
> Fra 69 hvor jeg stopper med MC livet er jeg "historieløs" til 98 hvor
> jeg køber min XS500 og prøver at leve mig ind i nutidens MC verden.
> Af samme årsag kender jeg slet ikke CB450

Måske fordi den var en af de ubetydelige "japøjsere" som du i '66 overså
i iver over din mageløse Matchless :-/
Uden at have læst i hard-copy'en endnu giver Google's første hit på
"CB450 black bomber" en overskrif med teksten:
"The Honda CB450 Black Bomber! Arriving in the UK in 1966 the Honda
CB450 was eagerly awaited as the first big Honda...." !

>> ... lancere CB750 lige som Kawa' var i forberedelse til at lancere en
>> Z750! Følgen blev at man .... videreudviklede til Z900 ...
>> jeg mener at Kawa'en var CB'en teknisk overlegen qua DOHC og
>> godt kunne have være blevet et hårdt slag mod Honda's efterfølgende
>> dominans hvis lanceret i konkurrence med CB750'eren :-|
>
> Hvis valget stod mellem Zxxx og CB750, tog jeg den sidste.
> Zxxx modellerne har rulleleje krumtap, og dem er der ikke mange der
> kan reparere på mere.
> Samtidig har CB750 et ret stort potentiale mht. tuning, så i Classic
> race sammenhæng er den ikke så tosset.

Netop DOHC-toppen på Z'en giver da tuningspotentiale, og bl.a. Fritz
Egli har da ikke afholdt sig fra at tune på de store kawa'er trods den
sammenpressede krumtap!
Kawa'en klarede sig endvidere fint uden CB'ens væld af kæder i motoren.
Jeg husker CB'en udråbt til århundredets motor; men jég fatter ikke at
Z900 står i skyggen :-|

--
Armand.


Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 16:25

Armand skrev:
> Steen Gruby skrev:
>> On Sun, 22 Oct 2006 11:43:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> wrote:
>>
>> Samtidig har CB750 et ret stort potentiale mht. tuning, så i Classic
>> race sammenhæng er den ikke så tosset.
>
> Netop DOHC-toppen på Z'en giver da tuningspotentiale, og bl.a. Fritz
> Egli har da ikke afholdt sig fra at tune på de store kawa'er trods den
> sammenpressede krumtap!
>
- - - - Holdbarheds-mæssigt har motoren ellers også bevist sine værdier
i den efterfølgende tid eftersom det var samme grundkonstruktion at man
byggede på lige indtil man med GPZ900R gik over til vandkøling på den
helt nyudviklede motor, og derved i den sidste ende pumpede 120hk ud af
den (á GPZ1100i) :-|

--
Armand.

Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 16:47

On Sun, 22 Oct 2006 17:25:01 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>- - - - Holdbarheds-mæssigt har motoren ellers også bevist sine værdier
>i den efterfølgende tid eftersom det var samme grundkonstruktion at man
>byggede på lige indtil man med GPZ900R gik over til vandkøling på den
>helt nyudviklede motor, og derved i den sidste ende pumpede 120hk ud af
>den (á GPZ1100i) :-|

Vi har hentet over 90 hypper ud af CB750 motoren målt på baghjulet.
Det er Heinrich's håndværk

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 17:08


Steen Gruby skrev i meddelelsen
<2h4nj2dud449me5lnskg07j6gijelkqtdq@4ax.com>...

>Vi har hentet over 90 hypper ud af CB750 motoren målt på baghjulet.
>Det er Heinrich's håndværk


Hvilket faktisk er flot. CB750 var opgivet originalt til 69 hk. Trident til
58 hk. Når amerikanerne "bænkede" dem ydede de det samme, gæt selv hvem der
var nærmest

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 17:40

On Sun, 22 Oct 2006 18:08:11 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>Hvilket faktisk er flot. CB750 var opgivet originalt til 69 hk. Trident til
>58 hk. Når amerikanerne "bænkede" dem ydede de det samme, gæt selv hvem der
>var nærmest
>
Det kan jeg ikke gætte
De 69 HK den var opgivet til var vel "krumtaphypper", så det passer
nok at trække 10 fra.
Sjovt nok "optræder" Trident og Seely'en i samme klasse (Forgotten
Era) i Classic Race.
De "nye" Trident påstår også at de er tæt på de 90 HK,
OK nok - Der er en gut i england der laver Trident motorer til race,
men det er ikke billigt.
Jeg har hørt en pris på 250K for en Trident racer, og så syntes jeg
ikke det er sjovt mere.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 13:51


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:32gmj21fuf3kdsg022mn0p6q6ffp3csi9q@4ax.com...
> On Sun, 22 Oct 2006 11:43:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hvis valget stod mellem Zxxx og CB750, tog jeg den sidste.
> Zxxx modellerne har rulleleje krumtap, og dem er der ikke mange der
> kan reparere på mere.

Fik krumpetter (rullelejer) på min GS 1000 G (210.000km) rep hos Ingana for
nogle år siden. Om de kan endnu ved jeg ikke, men vil da tro det. Den fik to
nye søler og lejer, plejlstængerne blev opvarmede, efter afkøling er
hullerne lidt under mål og kan derfor bearbejdes så de passer på standard
lejer igen. De gl. hovedlejer kom i igen og sidder der stadig (>350.000km).

mvh Jens
Sydals

> Samtidig har CB750 et ret stort potentiale mht. tuning, så i Classic
> race sammenhæng er den ikke så tosset.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 13:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:453b3d25$0$12650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jens Meldgaard skrev:
>> "Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
>> news:453a8689$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

og i 72' kom CB750K.
>>
>> Naarej, jeg har nu haft en CB 750 model 1969. Så du må nok også hellere
>> læse Jens Jessen.
>
> Dety kører tilsyneladende bedst herinde når der væves, så jeg vil lige
> springe ind med et bud inden jeg vitterligt får læst på historikken:
> CB750 er fra '68, og jeg mener sågar at de kørte herhjemme allerede da.

Det kan godt være der væves herinde, hvem der gør det, kan jo så diskuteres.
Jeg fastholder, at den første CB 750 kom i 1969. Se.

http://powersports.honda.com/the_story/heritage/heritage_milestone.asp?Decade=1960&TargetUrl=Milestone/Milestone_Model_0088.asp&PrevPageTitle=TimeLine

>>> Kawasaki's Z900 er vel også fra tidligt i 70'erne?
>
> Faktisk lammede Honda Kawasaki ved at lancere CB750 lige som Kawa' var i
> forberedelse til at lancere en Z750! Følgen blev at man trak sig ind i sit
> sneglehus og videreudviklede til den Z900 som siden indtog sin egen
> position på markedet!

Det er rigtigt, at Kawasaki blev taget lidt med bukserne nede, og derfor
ventede med at lancere sin første fircyl. "Z" til man havde fået den "boret"
op til 900cc

mvh Jens
Sydals


Men der gik forholdsvis lang tid dermed ('71
> -'72?) og jeg mener at Kawa'en var CB'en teknisk overlegen qua DOHC og
> godt kunne have være blevet et hårdt slag mod Honda's efterfølgende
> dominans hvis lanceret i konkurrence med CB750'eren :-|
>
> --
> Armand.
> (der påtænker om vejret siger efterårstur på Barbie'n eller læsning på
> lekturen)



Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 14:21


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:453b3d25$0$12650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jens Meldgaard skrev:
>> "Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
>> news:453a8689$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>
> Gruby(?) skriver om CB72 som spydspids på især det engelske marked, men
> overser IMO CB450 der med ærefrygt hurtigt kom til at kaldes "Black
> Bomber"

CB 450 er fra 1965.
http://powersports.honda.com/the_story/heritage/heritage_milestone.asp?Decade=1960&TargetUrl=Milestone/Milestone_Model_0086.asp&PrevPageTitle=TimeLine

mvh Jens
Sydals
>
> --
> Armand.
> (der påtænker om vejret siger efterårstur på Barbie'n eller læsning på
> lekturen)



Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 16:44

On Sun, 22 Oct 2006 15:21:04 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej Jens.
>
>CB 450 er fra 1965.
>
Ok OK jeg har forstået
Dog må du have mig undskyldt.
CB750 er lavet i flere versioner, og den jeg kender er fra starten af
70'erne..
Du må ikke tage mig det ilde op at jeg ikke kender modellens
"stamfaders" fødselsdag - Det er ikke ondt ment
Jeg holder meget af CB750K motoren der ligger i den Seely Honda vi
hele sidste season har deltaget i Classic Race med.
Motoren har, en meget hård tuning til trods, opført sig eksemplarisk i
alle løb.
CB750 er for resten også fremstillet i en automatgeraversion til det
amerikanske marked, men det er en helt anden sag

Så vidt jeg kan se er historien om CB750 noget i retning af NSU MAX.
Den første fra 54 der er den oprindelige MAX kaldes mlandt venner
urmax (ur = oprindelig på germansk).
Næste version, Special MAX, kom i 56 og havde alvorlige ændringer som
bl.a. fuldnavsbremser, et andet smøresystem, andet luftfilter o.l.
Sidste version Super MAX kom i 58, og havde bl.a udvendige støddæmpere
til bagsvingeren, blinklys mm.
NSU nåede at lave motoren i syv forskellige versioner.
Udefra lignede de alle hinanden, men der var større ændringer
indvendigt - Overvejende i udluftningen af krumtappen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 19:53


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:162nj2li444himbaggdpt7aq4tstv3mckh@4ax.com...
> On Sun, 22 Oct 2006 15:21:04 +0200, "Jens Meldgaard"
> <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> Hej Jens.
>>
>>CB 450 er fra 1965.
>>
> Ok OK jeg har forstået
> Dog må du have mig undskyldt.
> CB750 er lavet i flere versioner,

Hej Steen

Den første, som min hed CB 750 K0. På den var krumtaphuset "råstøbt" kaldte
vi det, overfladen så ud som støbejern, men om det var støbt i sandforme som
støbejern ved jeg ikke. Allerede K1 var med glat overflade som vi kender det
i dag, den havde også en lidt anden olietank der gjorde, at sidedækslerne
blev lidt slankere. De følgende år blev de forskellige K2 - K6 ændret lidt
i motoren for at leve op til de amerikanske miljøkrav, det var dog småting
der blev ændret, så som knasttider. Onde tunger påstod, at den på et
tidspunkt var helt nede på 58hk, men det ved jeg om passer. Først med K7 kom
den med anden udstødning, fire i to, det gav lidt andre ophængs punkter for
potterne og dermed også for bageste fodhvilere. Jeg havde på et tidspunkt en
K2 (købt i Holland) i et dansk K7 stel. Den første større ændring kom med CB
750 F1, den havde fire i en udstødning og flere heste, mener det var 71hk.
F1 havde for øvrigt samme knast som K0éren. F2 havde igen lidt flere heste
og sort lakeret motor, for bedre varmeafledning hed det sig. Der efter kom
CB 750 KZ, men den er med DOHC og det er jo en helt anden historie.


> Du må ikke tage mig det ilde op at jeg ikke kender modellens
> "stamfaders" fødselsdag - Det er ikke ondt ment

Gør jeg heller ikke, tror jeg heller ikke.

> Jeg holder meget af CB750K motoren der ligger i den Seely Honda vi
> hele sidste season har deltaget i Classic Race med.
> Motoren har, en meget hård tuning til trods, opført sig eksemplarisk i
> alle løb.

Ja, sådan en kan kun slås ihjel af smus i oliekanalerne til knasten, eller
med en stor hammer )

> CB750 er for resten også fremstillet i en automatgeraversion til det
> amerikanske marked, men det er en helt anden sag

Den hed CB 750 A Hondamatik (eller så) og kom i 1976.

mvh Jens
Sydals

> Så vidt jeg kan se er historien om CB750 noget i retning af NSU MAX.
> Den første fra 54 der er den oprindelige MAX kaldes mlandt venner
> urmax (ur = oprindelig på germansk).
> Næste version, Special MAX, kom i 56 og havde alvorlige ændringer som
> bl.a. fuldnavsbremser, et andet smøresystem, andet luftfilter o.l.
> Sidste version Super MAX kom i 58, og havde bl.a udvendige støddæmpere
> til bagsvingeren, blinklys mm.
> NSU nåede at lave motoren i syv forskellige versioner.
> Udefra lignede de alle hinanden, men der var større ændringer
> indvendigt - Overvejende i udluftningen af krumtappen.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 21:44

Jens Meldgaard skrev:
>
>> Jeg holder meget af CB750K motoren der ligger i den Seely Honda vi
>> hele sidste season har deltaget i Classic Race med.
>> Motoren har, en meget hård tuning til trods, opført sig eksemplarisk i
>> alle løb.
>
> Ja, sådan en kan kun slås ihjel af smus i oliekanalerne til knasten, eller
> med en stor hammer )

Det skulle da lige være en sprængt kæde :-|

--
Armand.

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 22:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:453bd7ef$0$12695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jens Meldgaard skrev:
>>
>>> Jeg holder meget af CB750K motoren der ligger i den Seely Honda vi
>>> hele sidste season har deltaget i Classic Race med.
>>> Motoren har, en meget hård tuning til trods, opført sig eksemplarisk i
>>> alle løb.
>>
>> Ja, sådan en kan kun slås ihjel af smus i oliekanalerne til knasten,
>> eller med en stor hammer )
>
> Det skulle da lige være en sprængt kæde :-|

Det er korrekt, det er også set før, men den havde jeg lige glemt. Jeg kørte
endda med duplex kæde på min den første. De slog jo gerne gearkassen itu.

mvh Jens
Sydals

>
> --
> Armand.



Moller (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-10-06 21:58

Armand skrev:

> stellet var lavet af bambus :-|

   Uh, Rør-stellets stamfader ;)

   VH
   Moller

MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 22:03

On Sat, 21 Oct 2006 22:57:34 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

>Armand skrev:
>
>> stellet var lavet af bambus :-|
>
>   Uh, Rør-stellets stamfader ;)

*LOL*...nice one

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Moller (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-10-06 20:38

MKS - 74 skrev:
> On Sat, 21 Oct 2006 22:57:34 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>
>> Armand skrev:
>>
>>> stellet var lavet af bambus :-|
>>    Uh, Rør-stellets stamfader ;)
>
> *LOL*...nice one

   Ja, og så kom jeg i tanke om Banditten havde rørstell :( såååå, Suzuki
til salg ;) ønskes ikke asiatisk mærke som ik starter med H.
   VH
   Moller

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 22:38


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:453bc89d$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> MKS - 74 skrev:
>> On Sat, 21 Oct 2006 22:57:34 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>>
>>> Armand skrev:
>>>
>>>> stellet var lavet af bambus :-|
>>> Uh, Rør-stellets stamfader ;)
>>
>> *LOL*...nice one
>
> Ja, og så kom jeg i tanke om Banditten havde rørstell :( såååå, Suzuki til
> salg ;) ønskes ikke asiatisk mærke som ik starter med H.

Honda-Davidsen er da vist ikke asiatisk eller...)

mvh Jens
Sydals

> VH
> Moller



Moller (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-10-06 22:55

Jens Meldgaard skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:453bc89d$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> MKS - 74 skrev:
>>> On Sat, 21 Oct 2006 22:57:34 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>>>
>>>> Armand skrev:
>>>>
>>>>> stellet var lavet af bambus :-|
>>>> Uh, Rør-stellets stamfader ;)
>>> *LOL*...nice one
>> Ja, og så kom jeg i tanke om Banditten havde rørstell :( såååå, Suzuki til
>> salg ;) ønskes ikke asiatisk mærke som ik starter med H.
>
> Honda-Davidsen er da vist ikke asiatisk eller...)

   H'et var for at lukke dem fra den modsatte side væk også ;) er ret
sikker på at der kun står europæiske cykler i garagen fra og med næste
sommer :) og så nogen år frem.... men lad os nu se, kina delen er jo
slet ikke kommet igang endnu, der er bunkevis af lavt lønnede arbejde
ude i ris markerne som ikke er stuvet ind på en fabrik endnu, så modsat
de gnallinge ø'er aka Japan, så skal vi ikke regne med at de stiger for
meget i pris foreløbigt grundet manglende arbejds kraft. og så lyder det
til at vi snart ser en ny lovændring så der må laves maskiner over
250cc... f.eks. ser det uhyggeligt meget ud som om den nye Raptor's
stell i virkeligheden er bygget til en 500cc motor, og rygtet siger også
at vi ser sådan en model snart :) så er det bare hvilken japaner motor
har de så tyvstjålet, og kan laves så den går gennem Eur2 reglerne ;)

   VH
   Moller

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 22:28

> Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
> også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
> genlæst Jens Jessens udgivelse derom!

Hånda's første model i DK var vel CB72? Ikke nogen vildt moderne ting i
1967!

http://static.flickr.com/55/139612046_00ee90b32d_m.jpg

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Ukendt (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 09:06


Armand skrev i meddelelsen
<453a7ffa$0$12632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>"Kvalitet som englænderne ikke kunne hamle op med"?

Tjae, eller virksomhedsstruktur, der var helt forkvaklet. Mon ikke
englænderne skød sig selv i foden med de mange
flytninger/sammenlægninger/handel med mc-branchen. Og så kunne man belejligt
give japanerne skylden.

>Egentlig gik der vel en ti års tid førend at kvaliteten blev til dé
>modeller vi erindret som tidlige japanere :-/

Hmmm.. alle synes at glemme at CB72/92 i England prismæssigt lå på linie med
tilsvarende engelske cykler. At vi gav overpris for enlændercykler i Danmark
er en lidt anden sag :-/ Og så synes jeg også at CB450 black-bomber er
glemt, det var faktisk dén der satte røret igang i england. Den havde
performance som en 650 Triumph twin, var driftssikker, havde elstart, men
var også dyrere end nogen engelsk mc. CB750 var trodsalt noget senere á
1969.

>Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
>også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
>genlæst Jens Jessens udgivelse derom!


Det danske mc-marked var jo stortset i dvale da CB750 dukkede op :-|

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen Gruby (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-10-06 21:53

On Sat, 21 Oct 2006 21:59:02 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Allan.
>
>Er det helt den samme situation? Tilbage i 60'erne stod vi med et engelsk
>produkt, der havde deres fejl men trods alt ikke var nede på kineserniveau.
>Her kom japanerne så med et nyt og nutidigt design i en kvalitet og med en
>ydelse englænderne ikke kunne hamle op med.
>
Det kan der være noget om, men ikke helt korrekt.
Vi havde både engelske, tyske og italienske MC dengang.
Udvalget var faktisk meget stort pga. de mange små fabrikker.
Det var et klassisk design, lidt gammeldags, men ikke dårligt.
Så kom japanerne med noget der var anderledes i design, og et par små
rafinimenter som f.eks. selvstarter, men kvalitetsmæssigt kunne de
minde om nutidens kinesere.
Jeg husker dem tydeligt - Vi vred os af grin og gav dem ikke en
chance.

>Det er da muligt at kineserne om nogle år får får styr på kvaliteten, og med
>egne udviklede motorer, men prisen bliver garanteret også derefter.
>
Tjaeh, da japaneserne kom på markedet var prisen også en betydende
parameter for deres fremfærd.
En CB72 kostede dengang noget med 5.500 Kr, og alle de engelske mærker
væsentligt mere.
De fleste tyske fabrikker var på det tidspunkt enten lukkede eller
gået over til at fremstille biler, så konkurancen herfra var væk.
Tilbage var BMW og englænderne - Ducati var først lige begyndt, de
startede først med MC efter krigen.
Før og under krigen var det finmekenik og radio
I takt med japanernes større produktion steg kvaliteten også, og
langsomt døede de engelske fabrikker en efter en.
Det blev også understøttet af importørene, der efter at have fået de
japanske mærker droppede de engelske totalt eller lukkede biksen.
Dog var japaneserne medvirkende til at at de europæiske fabrikker, de
få der var tilbage, fik løftet kvaliteten - Det kan man jo håbe på
smitter af på japanerne når kineserne begynder at bide dem i haserne -
Konkurrence skader ikke - vel? ;.-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 22:30

On Sat, 21 Oct 2006 22:53:29 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Jeg husker dem tydeligt - Vi vred os af grin og gav dem ikke en
>chance.

Nåååååh Ok - Det var altså dit _eget_hovmod du mente og resten var
projektion!

Idag griner vi vel ikke ligefrem af kineserne (jeg gør da ikke), men
erkender at de har et godt stykke vej igen før de bliver et reelt
alternativ i langt de fleste segmenter og indtil videre vel kun har en
plads i den absolutte bund (hvor de har en plads for mange), selvom
jeg stadig hellere ville købe en gammel 80'er japaner, der nok ville
være både bedre og billigere for mig end en ny kineser...

> Det kan man jo håbe på
>smitter af på japanerne når kineserne begynder at bide dem i haserne

Smitte af på _alle_mener du vel?

>Konkurrence skader ikke - vel? ;.-)

Nej da, kan de bidrage til at vi får bedre motorcykler (og ikke kun
nogle billige), skal de være hjertelig velkomne...

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Steen Gruby (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-10-06 23:01

On Sat, 21 Oct 2006 23:29:52 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

Hej Michael.
>
>Nåååååh Ok - Det var altså dit _eget_hovmod du mente og resten var
>projektion!

Ja, uden tvivl mit eget, men tiden har lært mig at skjule smilet lidt
- Det får jeg brug for når kineserne om få år har lært det med
serieproduktion og kvalitet

>Idag griner vi vel ikke ligefrem af kineserne (jeg gør da ikke), men
>erkender at de har et godt stykke vej igen før de bliver et reelt
>alternativ i langt de fleste segmenter og indtil videre vel kun har en
>plads i den absolutte bund (hvor de har en plads for mange), selvom
>jeg stadig hellere ville købe en gammel 80'er japaner, der nok ville
>være både bedre og billigere for mig end en ny kineser...
>
Når nu kineserne begynder at interessere sig for MC bliver jeg stille.
Der er 1,2 millard af dem, så der er power bag.
Og deres tekniske stade er 40 år bedre end da japserne enterde
markedet midt i 60'erne, så de starter på en anden platform.
Det er vi nødt til at tage seriøst, selv om al begyndelse er svær.
De får vel også hjælp fra Japan, lige som konstruktørene fra europa
hjalp japanerne til start

Mht. en 80'er japaner kan jeg kun finde på det for at holde liv i et
stykke MC historie.
Det er derfor jeg stadig har min XN85 - Det meste af min "for sjov"
kørsel må Paso'en lægge ryg til.

Noget andet er så, at japanerne rider den traditionelle hest, og der
er langt mellem nyskabelserne - Det englænderne døede af
De fleste nyskabelser er fra europa - sjovt nok.

Nu er man i "De store kukures hjemland" begyndt at udvikle på en my
motor - Lidt i forlængelse af Wankel.
Kig lige på den her: http://www.peraves.ch/
For at minde om japaniseringen, har japserne som bekendt købt patentet
til Wankel motoren - De har ikke udviklet den
>
>Smitte af på _alle_mener du vel?
>
Næeh, egentlig ikke.
Japserne mener jo at de er "al tings MC visdom", så at sparke dem i
kvaliteten hjælper indirekte alle

>>Konkurrence skader ikke - vel? ;.-)
>
>Nej da, kan de bidrage til at vi får bedre motorcykler (og ikke kun
>nogle billige), skal de være hjertelig velkomne...

Beder kvalitet til samme pris - Den køber jeg

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 23:29

On Sun, 22 Oct 2006 00:00:39 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Når nu kineserne begynder at interessere sig for MC bliver jeg stille.
>Der er 1,2 millard af dem, så der er power bag.

Kvantitet i sig selv gør det vel ikke, men at kineserne har potentiale
og allerede er en Mega-økonomi fornægter ingen idag vel.

>Og deres tekniske stade er 40 år bedre end da japserne enterde
>markedet midt i 60'erne, så de starter på en anden platform.

Jeg må indrømme at jeg er historieløs nok til ikke at interessere mig
ret meget for præcis hvor længe det tog japanerne at blive en
dominerende spiller og hvilket intro-niveau de præcis havde - Jeg
foretrækker at se på hvad nutiden byder på. Indtil videre er kineserne
hverken innovative, teknologi eller kvalitetsledende, men kun billige
og derfor har de som alt andet der står billigt på en (helt legitim)
plads i bundsegmentet og jeg ser ikke umiddelbart tegn til at det vil
ændre sig sådan lige i løbet af notime (=snart).

>Det er vi nødt til at tage seriøst, selv om al begyndelse er svær.

Selvfølgelig - det gør vi vel også, selvom vi forholder os til hvad de
har at byde på aktuelt.

>Mht. en 80'er japaner kan jeg kun finde på det for at holde liv i et
>stykke MC historie.

Omvendt for mig, hvis mit behov var en _billig_ dagligdags-MC til
transport (den funktion kineserne vel udfylder idag), ville en
80'er-japaner være billigere og bedre end en kineser.

>Noget andet er så, at japanerne rider den traditionelle hest, og der
>er langt mellem nyskabelserne - Det englænderne døede af
>De fleste nyskabelser er fra europa - sjovt nok.

Tjah - _Det_ afhænger nok meget af hvad der betyder noget for den
enkelte og hvad man vil anse for nyskabelser og specielt
teknologiledende

>Næeh, egentlig ikke.
>Japserne mener jo at de er "al tings MC visdom", så at sparke dem i
>kvaliteten hjælper indirekte alle

Vel ikke mere end alle andre gør i en slags kulturnarcissisme...

>Bedre kvalitet til samme pris - Den køber jeg

Hvorfor har du så købt en Ducati? (Ducking and running for cover) .

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Steen Gruby (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-10-06 23:42

On Sun, 22 Oct 2006 00:28:40 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

Hej Michael.
>
>Hvorfor har du så købt en Ducati? (Ducking and running for cover) .

Formuleringsfejl - Ducking and running UNDER cover
Hvorfor?
Simpelt Einstein - Jeg har aldrig siddet så godt på en MC som på
Paso'en, og det gælder stadig.
Jeg købte den efter at have siddet på den - Aldrig kørt den før.
Det kunne den først en vinter og adskillige værkstedstimer senere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 23:57

> Simpelt Einstein - Jeg har aldrig siddet så godt på en MC som på
> Paso'en, og det gælder stadig.

Hmmm ... jeg har aldrig siddet så elendigt .. på Pantah'en altså!
Enten vil man, eller også vil man ikke! Så skal man ikke begynde at gå
op i ergonomi og den slags!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 00:00

On Sun, 22 Oct 2006 00:56:53 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Kære Hekto
>
>Hmmm ... jeg har aldrig siddet så elendigt .. på Pantah'en altså!
>Enten vil man, eller også vil man ikke! Så skal man ikke begynde at gå
>op i ergonomi og den slags!

Det har noget at gøre med mine armes længde contra håndtagenes
placering samt tankens og mit korpus's udformning at gøre.
Resten lader jeg usagt
Det kan du sagtens kommentere for mig )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

MKS - 74 (22-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 22-10-06 00:08

On Sun, 22 Oct 2006 00:59:47 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Det kan du sagtens kommentere for mig )

Der skal være plads til dunken for...... øhhh dunken

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 00:09

On Sun, 22 Oct 2006 01:07:48 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:


Hej Michael.

>>Det kan du sagtens kommentere for mig )
>
>Der skal være plads til dunken for...... øhhh dunken

Der kan du se - Det behøver jeg slet ikke selv at kommentere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 02:31


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:sv4lj29b59kvul8ubl92i2v4j5luf2e3bg@4ax.com...
> On Sat, 21 Oct 2006 23:29:52 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
> wrote:
>
> Hej Michael.
>>
> Noget andet er så, at japanerne rider den traditionelle hest, og der
> er langt mellem nyskabelserne - Det englænderne døede af
> De fleste nyskabelser er fra europa - sjovt nok.
>
> Nu er man i "De store kukures hjemland" begyndt at udvikle på en my
> motor - Lidt i forlængelse af Wankel.
> Kig lige på den her: http://www.peraves.ch/

Har kigget igen og igen og igen og i......................FANTASTISK.... så
ikke råbe Jens. Tak, den vil jeg drømme om i nat.
Nu købte Japanerne Wankel patentet, og har faktisk fået for lidt ud af det,
læs "rider den traditionelle hest". Ku´ det så ikke være sjovt om Kinøjserne
købte kugle patentet og fik noget ud af dét = år 2012 Jinlun bliver Moto GP
verdensmester med en 500cc kuglemotor.

mvh Jens
Sydals


> For at minde om japaniseringen, har japserne som bekendt købt patentet
> til Wankel motoren - De har ikke udviklet den
>>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 10:19

Steen Gruby skrev:
>
> Når nu kineserne begynder at interessere sig for MC bliver jeg stille.
> Der er 1,2 millard af dem, så der er power bag.

Jo tak!
Bare vent og se bensinpriserne når alle de vil til at frembringe sig
v.h.a. motordrevet transporymiddel

> For at minde om japaniseringen, har japserne som bekendt købt patentet
> til Wankel motoren - De har ikke udviklet den

Næh! Den skulle tilbage i europæiske hænder for at blive til noget:
Norton udviklede så meget på teknikken at deres patenter efter sigende
opvejer licensudgiften til Mazda (jo, Norton laver stadig wankel-motorer
til stationært brug (á pumper/lign. og brug i UL-fly!).

--
Armand.
(Der for nyligt så en Norton F1 på danske plader i Odense)

Hekto (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-10-06 11:38

> Næh! Den skulle tilbage i europæiske hænder for at blive til noget:
> Norton udviklede så meget på teknikken at deres patenter efter
> sigende opvejer licensudgiften til Mazda (jo, Norton laver stadig
> wankel-motorer til stationært brug (á pumper/lign. og brug i
> UL-fly!).

Bearbejdningsmæssigt er kuglemotoren vist alt for kompliceret til i
masseproduction at slå stempelmotoren. Jeg tror vi kommer til at leve
med stempler, til den sidste araber er kommet på fattiggården på gr.a.
olien er sluppet op. Der skal vægtige økonomiske argumenter til at slå
stempelmotoren af pinden.

Krumtap og stempler ligner sig selv, som de har gjort fra begyndelsen.
Alle 'fiduser' inkl. de desmodromiske var færdigafprøvet i 20'erne -
stort set.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 12:01

Hekto skrev:
>> Næh! Den skulle tilbage i europæiske hænder for at blive til noget:
>> Norton udviklede så meget på teknikken at deres patenter efter sigende
>> opvejer licensudgiften til Mazda (jo, Norton laver stadig
>> wankel-motorer til stationært brug (á pumper/lign. og brug i UL-fly!).
>
> Bearbejdningsmæssigt er kuglemotoren vist alt for kompliceret til i
> masseproduction at slå stempelmotoren.

Dét modsiges ellers af Peraves, der ligefrem taler om billigere
produktion (qua færre dele og keramiske(á støbte?) stumper!

> ....Der skal vægtige økonomiske argumenter til at slå
> stempelmotoren af pinden.
> Krumtap og stempler ligner sig selv, som de har gjort fra begyndelsen.
> Alle 'fiduser' inkl. de desmodromiske var færdigafprøvet i 20'erne -
> stort set.
>
Jup!
Mekanikken overlever i bedste velgående trods de indlysende
problematikker der ligger i at frembringe en roterende bevægelse af en
frem/tilbage -gående bevægelse

--
Armand.

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 22:25

> Er det helt den samme situation? Tilbage i 60'erne stod vi med et
> engelsk
> produkt, der havde deres fejl men trods alt ikke var nede på
> kineserniveau.
> Her kom japanerne så med et nyt og nutidigt design i en kvalitet og
> med en
> ydelse englænderne ikke kunne hamle op med.

Som denne fikse Suzuki Colleda fra starten af 60'erne??
http://suzukicycles.org/photos/visitors/visitors-suzuki-2004-06/1959_SB125_Colleda_Ian1_640.jpg

Deb strutter jo af højteknoligi som blinlys og lukket kædekasse. I
50'erne lavede Suzuki også motorcykler - som sjovt nok lignede DKW'er.
Lidt samme situation som kinøjserne med Hånda motor.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Steen Gruby (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-10-06 22:38

On Sat, 21 Oct 2006 23:25:21 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto
>
>Deb strutter jo af højteknoligi som blinlys og lukket kædekasse. I
>50'erne lavede Suzuki også motorcykler - som sjovt nok lignede DKW'er.
>Lidt samme situation som kinøjserne med Hånda motor.

De første Suzuki og Yamaha lignede alle noget vi kendte fra tyskerne..
Var der nogen der sagde Java (CZ) og Adler - Ikke noget nyt her -
Togaggere har aldrig været rigtige MC

Det første der kom fra japanerne, og som var med til at vælte
englænderne, var CB72, selv om den ikke var for god, og da CB750 kom i
72' gik der for alvor Japan i den - Det er vel en af de mest
slidstærke maskiner Honda nogen sinde har stået fadder til.

Alle de finurligheder der kom, som f.eks. blinklys, havde tyskerne
længe før, men pga. den danske lovgivning var det forbudt
Tilladelsen til blinklys på MC kom først i DK langt op i 60'erne -
Tilfældigvis samtidig med japaner boomet - Dermed fik de æren for det
selv om det ikke er sandt.
Twin sædet var også forbudt indtil ca. 1960 - Kan nogen i dag
forestille sig sådanne tilstande

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 22:46

> Twin sædet var også forbudt indtil ca. 1960 - Kan nogen i dag
> forestille sig sådanne tilstande

Ja, det opildnede jo ungdommen til at køre race ... lige som
styrthjelmen!

Minder lidt om Indre Mission, der er meget imod stående samleje .. da
det kan føre til dans!!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 02:40


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:524lj2tbl4mnn3njdq3mg8hunjocsadq5d@4ax.com...
> On Sat, 21 Oct 2006 23:25:21 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Hej Hekto
>>
>
> Det første der kom fra japanerne, og som var med til at vælte
> englænderne, var CB72, selv om den ikke var for god, og da CB750 kom i
> 72' gik der for alvor Japan i den - Det er vel en af de mest
> slidstærke maskiner Honda nogen sinde har stået fadder til.

Der var den igen. Jeg hár altså haft en CB 750 årgang 1969.

mvh Jens
Sydals

>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Ukendt (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 09:23


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Sat, 21 Oct 2006 21:20:56 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>


>>Prøv at se om du kan holde vejret indtil det sker Brian .
>
>Tjaeh - Sådan reagerede englænderne også da de skævøjede startede på
>riskogerne.


Det havde jo stået på i en del år før de skævøjede kom til. Det amerikanske
marked, som vár hele den engelske mc-industries levebrød, havde længe
skreget på nye og større modeller. Der var ikke noget nyt i en 650'er, (med
ny tank og styr), længere. Og på typisk engelsk arrogant maner sagde man
ja-ja, hvad vil i dog med nye modeller. Og så borede englænderne lidt i de
gamle twins, som så kviterede med at blive lidt mere upålidelige, (tror
fa'en, ingen opgradering af krumtappe eller oliepumper), først da det
amerikanske marked var vigende havde man Trident og Rocket3 klar, og så var
der i mellemtiden kommet konkurrence.

Ak ja, det var dengang at en off-roader hed en scrambler

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 10:58

Orla Pedersen skrev:
>
> Ak ja, det var dengang at en off-roader hed en scrambler
>
Hvilket langtfra er glemt: På Intermot var det gamle begreb støvet
grundigt af og de kommende år får vi nok et par retro-scramblere at se

--
Armand.

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 21:58

> Prøv at se om du kan holde vejret indtil det sker Brian .

Så kan jeg jo ikke grine samtidig!!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 22:02

On Sat, 21 Oct 2006 22:58:07 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>> Prøv at se om du kan holde vejret indtil det sker Brian .
>
>Så kan jeg jo ikke grine samtidig!!!

Op med humøret Brian - Jeg kan da altid udskrive nogle SSRI'er til dig
i mellemtiden, så du ikke risikerer at blive såvel gammel som småsur i
ventetiden .


--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 22:44

> Op med humøret Brian - Jeg kan da altid udskrive nogle SSRI'er til
> dig
> i mellemtiden, så du ikke risikerer at blive såvel gammel som småsur
> i
> ventetiden .

Nej, ellers tak! Jeg har prøvet det LORT! Fik det i forbindelse med
nogle medicinforsøg på Glostrup Hovedpineklinik. Det har en vis
virkning på hovedpine, men det burde forbydes at stoppe i folk -
specielt i ældre mennesker! Bivirkningerne, herunder at det gør en
fuldstændig passiv, nærmer sig dyreplageri! Hvis de forsøger at stoppe
det i mig når jeg bliver gammel, slår jeg dem til mos med min stok!
Kender kun een ting der er værre! Nozinan!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 22:50

On Sat, 21 Oct 2006 23:43:47 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Nej, ellers tak! Jeg har prøvet det LORT!

Anger-management lille Brian, you need to chill , må jeg tilbyde en
præfrontal lobotomi så?

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 23:06

> Anger-management lille Brian, you need to chill , må jeg tilbyde
> en
> præfrontal lobotomi så?

Du mener ikke at Egas Moniz 'opfindelse'- nidkært anvendt af Walter
Freeman - li'som er blevet dømt 'ude'?

Genindfør den ... og du er sikret en plads i historien!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 23:28

On Sun, 22 Oct 2006 00:06:07 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Genindfør den ... og du er sikret en plads i historien!!

Næh, det var nu mere at vi gør en undtagelse kun for dig .

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Hekto (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-06 23:53

> Næh, det var nu mere at vi gør en undtagelse kun for dig .

Naaaah .. jeg vil godt bibeholde forbindelsen til mine pandelapper lidt
endnu! Læg du bare leucotomet ned i skuffen igen!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



MKS - 74 (21-10-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-10-06 23:57

On Sun, 22 Oct 2006 00:53:21 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>> Næh, det var nu mere at vi gør en undtagelse kun for dig .
>
>Naaaah .. jeg vil godt bibeholde forbindelsen til mine pandelapper lidt
>endnu! Læg du bare leucotomet ned i skuffen igen!

Øøøøv - I would've just loved to.....


--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk

Kai Harrekilde-Peter~ (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-10-06 00:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Allan Bojesen skrev:
>> Er det helt den samme situation? Tilbage i 60'erne stod vi med et
>> engelsk
>> produkt, der havde deres fejl men trods alt ikke var nede på kineserniveau.
>> Her kom japanerne så med et nyt og nutidigt design i en kvalitet og med en
>> ydelse englænderne ikke kunne hamle op med.
>>
> "Kvalitet som englænderne ikke kunne hamle op med"?
> En tidl. kollega havde i sin tid en af de første Yamaha'er importeret
> til DK og dens største potentiale var vild ydelse og relativ lav pris;
> men den holdt ikke særligt længe og stellet var lavet af bambus :-|
> Egentlig gik der vel en ti års tid førend at kvaliteten blev til dé
> modeller vi erindret som tidlige japanere :-/
> Honda á 4-taggere er holdt helt uden for denne snak, men kom de ikke
> også til DK ret sent i japaner-historikken? Jeg må hellere se at få
> genlæst Jens Jessens udgivelse derom!

Honda's indtog i USA er blevet til en klassisk historie, indenfor
strategi, innovation og ledelse. Oprindeligt forsøgte Honda at sælge
deres 250cc og 350cc maskiner i USA, men de som blev solgt gik
relativt hurtigt istykker, da de blev kørt længere og hårdere end hvad
Honda var vant til fra det Japanske marked. Derfor havde man ikke
andre valg end at sende 50cc SuperCub'en på markedet, hvilket blev en
kolosal succes til ærinde kørsel indenfor byen (L.A.). Resten er, som
man siger, historie.

Grunden til Honda's succes verden over skyldes mindst lige så meget
europæernes arrogance og fejl, end Honda's styrker. Honda nåede at
begå næsten samtlige mulige fejl da de startede deres indtog i USA, og
selv da slog de britterne.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Steen Gruby (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-06 00:28

On Sun, 22 Oct 2006 01:13:49 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.
>
>Honda's indtog i USA er blevet til en klassisk historie, indenfor
>strategi, innovation og ledelse. Oprindeligt forsøgte Honda at sælge
>deres 250cc og 350cc maskiner i USA, men de som blev solgt gik
>relativt hurtigt istykker, da de blev kørt længere og hårdere end hvad
>Honda var vant til fra det Japanske marked. Derfor havde man ikke
>andre valg end at sende 50cc SuperCub'en på markedet, hvilket blev en
>kolosal succes til ærinde kørsel indenfor byen (L.A.). Resten er, som
>man siger, historie.
>
Produktionstallet på Hondas 50 cc vil næppe nogen sinde blive
overgået.
De skulle angiveligt have produceret over 100.000 enheder pr måned,
hvilket er en bedrift i sig selv.
Jeg tror nu mere på at de havde produceret til lager og af den grund
var i stand til at levere det enorme styktal.

>Grunden til Honda's succes verden over skyldes mindst lige så meget
>europæernes arrogance og fejl, end Honda's styrker. Honda nåede at
>begå næsten samtlige mulige fejl da de startede deres indtog i USA, og
>selv da slog de britterne.
>
Samme historie knytter sig til SONY's indtog i USA, hvilket ikke
forhindrede en total markedsdominans.
Lidt ydmygt mener jeg at mange af SONY's produkter er andre
fabrikanters teknisk overlegne, herunder også B&O's.
SONY har, om nogen, bidraget til den tekniske udvikling indenfor
elektronikken.
Samme ydmyge holdning har jeg ikke til japanske MC producenter.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Meldgaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 22-10-06 01:47


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:goalj2h4i1965r6k5ak8jtujthkjjlkdit@4ax.com...
> On Sun, 22 Oct 2006 01:13:49 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
> Lidt ydmygt mener jeg at mange af SONY's produkter er andre
> fabrikanters teknisk overlegne, herunder også B&O's.
> SONY har, om nogen, bidraget til den tekniske udvikling indenfor
> elektronikken.
> Samme ydmyge holdning har jeg ikke til japanske MC producenter.

Det burde du måske have )))

mvh Jens
Sydals

>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Kai Harrekilde-Peter~ (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-10-06 08:04

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> On Sun, 22 Oct 2006 01:13:49 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
>>Honda's indtog i USA er blevet til en klassisk historie, indenfor
>>strategi, innovation og ledelse. Oprindeligt forsøgte Honda at sælge
>>deres 250cc og 350cc maskiner i USA, men de som blev solgt gik
>>relativt hurtigt istykker, da de blev kørt længere og hårdere end hvad
>>Honda var vant til fra det Japanske marked. Derfor havde man ikke
>>andre valg end at sende 50cc SuperCub'en på markedet, hvilket blev en
>>kolosal succes til ærinde kørsel indenfor byen (L.A.). Resten er, som
>>man siger, historie.
>>
> Produktionstallet på Hondas 50 cc vil næppe nogen sinde blive
> overgået. De skulle angiveligt have produceret over 100.000 enheder
> pr måned, hvilket er en bedrift i sig selv. Jeg tror nu mere på at
> de havde produceret til lager og af den grund var i stand til at
> levere det enorme styktal.

50cc'erne var allerede en kæmpe succes i Japan, så jeg tror ikke at de
producerede til lager, nærmere tvært imod. Succesen på hjemmemarkedet
har utvivlsomt hjulpet Honda til at lære hvordan den skulle produceres
pålideligt og rationelt, hvilket har hjulpet da de begyndte at sende
den over til USA.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Niels Pein (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 22-10-06 01:04

Jeg synes det er godt.
Så får vi nogle flere motorcyklister i samfundet, og det er da godt for os
der allerede har "set lyset".
--
Mvh. Niels



Robert Eriksen (23-10-2006)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 23-10-06 14:18

Hans Harding wrote:
> http://epn.dk/handel_service/article5415.ece
>
> så næste år er måske hver tredje nyindregistrerede MC fra Kina ....

Nu siger artiklen jo intet om hvor mange af de nyindregistrerede
kinesere, der bliver købt som erstatning, når sidste års indkøb ligger i
79 seperate rustplettede stumper rundt omkring på de danske veje ;)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste