Dækmontering
Fra : Capstardk

Dato : 21-10-06 12:55

Hej
Hvad kan man kringe på et 4,5x17 " fælg.
Så det ser lækkert ud og stadig kører godt?
/Cap

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 13:13

Capstardk skrev:
> Hej
> Hvad kan man kringe på et 4,5x17 " fælg.
> Så det ser lækkert ud og stadig kører godt?

Højest et 170'er, uanset om det er et /60 eller /70 !
Men det er næsten sikkert at motorcyklen ikke kører så godt som med de
smallere løsninger :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 15:07

Armand skrev i meddelelsen
<453a0e70$0$12632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Højest et 170'er, uanset om det er et /60 eller /70 !
>Men det er næsten sikkert at motorcyklen ikke kører så godt som med de
>smallere løsninger :-|

Og kædens løb kan være det der stopper "festen" længe før :-|

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 15:44

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen
> <453a0e70$0$12632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Og kædens løb kan være det der stopper "festen" længe før :-|

"Længe inden"?
en 4½tommer er da normen for 160'er bestykkede modeller!

--
Armand.

Fra : Capstardk

Dato : 21-10-06 17:34

> "Længe inden"?
> en 4½tommer er da normen for 160'er bestykkede modeller!
>
> --
> Armand.
Hvad vil et 170 dæk betyde for køreegenskaberne?

Fra : Knud Dam

Dato : 21-10-06 19:40

"Capstardk" <capstardk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad vil et 170 dæk betyde for køreegenskaberne?

Et 170 dæk vil betyde, at dækket står i en for stor bue, fordi fælgen er for
smal til den størrelse.

Du vil dermed ikke kunne nå at slide på siden af dækket.

Er 150 dæk (standard på Banditten) er optimalt og et 160 dæk kan gå an.

; - )

KD Bandit 600 S, der har prøvet alle de nævnte størrelser.

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 20:20

Knud Dam skrev:
> "Capstardk" <capstardk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Et 170 dæk vil betyde, at dækket står i en for stor bue, fordi fælgen er for
> smal til den størrelse.

Negativ!
At jeg bragte tallet på banen skyldes at 170 netop er max bredden for en
4½" fælg!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 21:33

> Negativ!
> At jeg bragte tallet på banen skyldes at 170 netop er max bredden for en
> 4½" fælg!

Men det er jo ikke lig med, hvad cyklen kan køre godt med.
Cykles geometri er lavet til at passe til et fælg og dæk i en størrelse.
At ændre på det, giver bestemt nogle andre køreegenskaber, gode som dårlige.
Og hvad det vil give, kan kun en køre, med en del km på cyklen svare for,
hvad smallere og bredder dæk gør.
Men touring og sportsdæk i samme bredde styre jo heller ikke ens, da de ikke
"krummer" ens.
Så der er mange faktorer.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Knud Dam

Dato : 22-10-06 01:36

"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er jo ikke lig med, hvad cyklen kan køre godt med.

Enig !

170/60-17 dæk på Banditten duer ikke !

Om det er OK til andre cykler, det ved jeg ikke.

; - )

KD Bandit 600 S

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 20:30

Capstardk skrev:

> Hvad vil et 170 dæk betyde for køreegenskaberne?

Tungere at lægge ind i sving og mere nervøs under nedlægning, samt ikke
mindst (endnu) mere følsom overfor langsgående ujævnheder efterhånden
som dækket nedslides
Jeg tror at det var på GSXR1000 eller Fireblade'n at man introducerede
200'er bag-dækket, men at køreegenskaberne på pågældende model nærmest
slagtedes af motorpressen hvorefter at modellen leveredes med "kun"
190'er dæk året efter!
Race-jern har hårdt brug for masser af gummikontakt under nedlægning
hvorfor racedæk er ekstremt brede og ofte ligefrem æggeformede, men på
gaden er race-dimensioner ren porno :-|
Men fedt ser det da ud!

--
Armand.
(hvis kørekort er fra dengang at et 120/80 bagdæk var vildt flabet)

Fra : Capstardk

Dato : 21-10-06 22:11

OKI, tak for de mange svar.
Min cykel er en Suzuki SV650s årg. 01 og den kører jo med 160 dæk.
Jeg synes at det ser vildt godt ud med et breddere bagdæk og da jeg skal
igang med en større ombygning havde jeg tænkt mig at montere 5,5" fælg på
den.
Har fælgen liggende og den kan være der, men vil det ødelægge mine køre
egenskaber?
Der kommer en USD gaffel på, Øhlins dæmper bag og den bliver hæver ca. 30
mm. i enden.
/Cap

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 17:24

Capstardk skrev i meddelelsen
<453a8cd6$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>igang med en større ombygning havde jeg tænkt mig at montere 5,5" fælg på

SV1000 fælg ?

>Har fælgen liggende og den kan være der, men vil det ødelægge mine køre
>egenskaber?

Også kæden ? Måske de to SV'ere deler stumper :-/

>Der kommer en USD gaffel på, Øhlins dæmper bag og den bliver hæver ca. 30
>mm. i enden.

Køreegenskaberne bliver, aheem, uforudsigelige med de ændringer Mon ikke
lige at Du skulle prøve én ting ad gangen. Jeg erindrer en her på gruppen,
der hævede bagenden på en SV650, dén ændring blev ret hurtigt pillet af
igen. SV650 styrer nemlig kvikt nok som den er. Hvis det er tysker-look'et
der drager, så var det nok bedre at modificere bagstellet i stedet. Et par
alu-trekanter mellem hovedstel, og bagstel må kunne gøre det trick, uden at
kompromisse køreegenskaberne.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-10-06 23:41

Armand wrote:

> [...]
> 200'er bag-dækket, men at køreegenskaberne på pågældende model nærmest
> slagtedes af motorpressen hvorefter at modellen leveredes med "kun"

Eksemplet ses også på Aprilias RSV Mille i de første årgange..
Standard RSV'en blev leveret med 190' bagdæk, mens RSV-R blev leveret
med 180' dæk, begge modeller med 120' fordæk!

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 11:28

> Armand.
> (hvis kørekort er fra dengang at et 120/80 bagdæk var vildt flabet)

Og hvor du løb rundt og "sagde" "Hvem fanden er Harley Davidson"

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 22-10-06 11:56

Flemming Disc skrev:

> Og hvor du løb rundt og "sagde" "Hvem fanden er Harley Davidson"

Mnjarh :-/
Der kørte da et par stykker her i den østjydske provinsflække. Bl.a. var
jeg, i min sene knallert-tid vildt imponeret over en blå sportster hvis
residens jeg tilstræbte at lægge min og Puch'ens vej forbi
Derudover var der en der kørte Electra Glide i et års tid, endsamt hans
makker der forsøgte at matche med en Aermacchi/HD offroader; men som for
MV m.fl. af nutidige mærker befandt de sig i en klart uopnåelig liga som
man nok kiggede efter men ikke betænkte videre!
At jeg så, da jeg kom i smedelære, erfarede at pågældende sportsters
ejer vedvarende var i bekneb for folk der kunne svejse hans
koblings-dæksel som blev trådt i stykker af en primitivt lejret
kickstarter-aksel, flyttede lidt ved min ellers uforbeholdne benovelse
over $-cyklerne!

Men dengang var dækbranchen i sin grøde omkring lavprofildæk til
motorcykler og en 4"-18" bagdæk var meget almindeligt set på selv større
motorcyklers baghjul (deriblandt vel også HD?), I forhold til et
firetommer-dæks bredde af ca 100mm vár et 120/80 vildt bredt og ikke
mindst rundt!!

--
Armand.
(der tydeligt husker sit første dækskifte til et "lorte Metzeler" der

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 13:27

> [...]
> jeg, i min sene knallert-tid vildt imponeret over en blå sportster hvis
> residens jeg tilstræbte at lægge min og Puch'ens vej forbi

Det jeg tænkte på, var det ikke dig der fik lavet nogle T-shirts med
påskrift "Hvem fanden er Harley Davidson"
Det var nu godt nok først op først i 80'erne.
Eller var det en anden i det midtøst Jyske, der fik dem lavet?

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 22-10-06 14:20

Flemming Disc skrev:

> Det jeg tænkte på, var det ikke dig der fik lavet nogle T-shirts med
> påskrift "Hvem fanden er Harley Davidson"
> Eller var det en anden i det midtøst Jyske, der fik dem lavet?

Nej, dén kan jeg desværre ikke tage æren for!
Heller ikke den fra tidligt-90'erne med "Hvem fanden er Claus Wullf"

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 17:02

Armand skrev i meddelelsen
<453a3213$0$12660$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>"Længe inden"?
>en 4½tommer er da normen for 160'er bestykkede modeller!

Nåe-ja 4 eller 4½ tomme..... Lidt søvnig har man vel lov til at være

Hvorom alt er, så husker jeg, hvor nøjagtigt den 2 mm. alu-plade skulle
placeres for ikke at slæbe på en af delene. Så selv med standard
dækmontering er der ikke nødvendigvis oceaner af plads. :-|

Men det kan Capstardk jo hurtigt måle efter selv.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-10-06 12:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> Springet tilbage til normale tilstande fra det totalt firkantet
> nedslidte originalt monterede Yokohama var for markant til at jeg

*GRILL*

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)