|
| letvægts dæk?!?! Fra : msg1979@gmail.com |
Dato : 18-10-06 18:13 |
|
Jeg har jo sandet at et par letvægtsfælge virkelig gør underværker
for en mc!
Der må være vægt at spare på dæk også!
Jeg overhørte idag noget med at Buell har fået specialfremstillet et
Dunlop dæk til deres cykler, som var 1,4kg lettere end normale dæk!
1,4kg er jo en del! Især når det er det yderste på fælgen!
Nogen der ved om der er hold i det?
| |
Anders Houmark (18-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 18-10-06 18:19 |
|
msg1979@gmail.com wrote:
> Jeg har jo sandet at et par letvægtsfælge virkelig gør underværker
> for en mc!
Undskyld jeg kaprer din tråd i en anden retning end du havde tænkt dig, men
hvor i ligger forskellen?
Hurtigere styreegenskaber, nemmere at skifte fra den ene side til den anden,
eller?
Og hvad koster sådan et par fælge.. og kan man få sådan nogle i forskelligt
design, ligesom man kan til biler? Hvor køber man det henne?
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
msg1979@gmail.com (18-10-2006)
| Kommentar Fra : msg1979@gmail.com |
Dato : 18-10-06 18:26 |
|
> Undskyld jeg kaprer din tråd i en anden retning end du havde tænkt dig, men
> hvor i ligger forskellen?
>
> Hurtigere styreegenskaber, nemmere at skifte fra den ene side til den anden,
> eller?
>
>
> Og hvad koster sådan et par fælge.. og kan man få sådan nogle i forskelligt
> design, ligesom man kan til biler? Hvor køber man det henne?
Der er masser af mærker af letvægtsfælge! PVM, Marvic, Marchesini
osv
Koster fra 10k og op! PVM er klart billigst og giver mest value for
money!
www.pvm.de
Et par lettere fælge giver mindre roterende masse! Dvs bedre
styrevillighed, acceleration og bremseegenskaber! Man skal prøve et
skift før man kan tale med! Der er verden til forskel! Hele cyklen
føles meget lettere at håndtere både i høj og lav fart
Hvis man kan hente 1,4kg på et dæk er det værd at prøve! Det er
meget når vi taler roterende masse
| |
Jes Vestervang (18-10-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-10-06 20:44 |
|
msg1979@gmail.com writes:
> Et par lettere fælge giver mindre roterende masse! Dvs bedre
> styrevillighed, acceleration og bremseegenskaber! Man skal prøve et
> skift før man kan tale med!
Det sædvanlige argument plejer i øvrigt at være at dækket har lettere
ved at holde kontakt til asfalten.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
N/A (19-10-2006)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 19-10-06 20:13 |
|
| |
msg1979@gmail.com (19-10-2006)
| Kommentar Fra : msg1979@gmail.com |
Dato : 19-10-06 19:10 |
|
>
> Nemlig ja. Mht. accelleration, så går der noget mindre kraft til at drive
> hjulet rundt end til at drive/flytte vægten af hjulet fremad. så deet.
>
> Og hvor var det lige at de "lette" 16" forhjul blev af.......
Og hvor blev svaret på den oprindelige post af? :)
| |
Ukendt (19-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-10-06 20:13 |
|
msg1979@gmail.com skrev i meddelelsen
<1161281386.306140.151310@m73g2000cwd.googlegroups.com>...
>> Og hvor var det lige at de "lette" 16" forhjul blev af.......
>Og hvor blev svaret på den oprindelige post af? :)
1,4 Kg. besparelse på 5,5 Kg ? Næppe muligt ! Så var det frit tilgængeligt
på markedet. :-/
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Peter (20-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 20-10-06 09:35 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4537d36e$0$20258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> msg1979@gmail.com skrev i meddelelsen
> <1161281386.306140.151310@m73g2000cwd.googlegroups.com>...
>
>>> Og hvor var det lige at de "lette" 16" forhjul blev af.......
>
>>Og hvor blev svaret på den oprindelige post af? :)
>
> 1,4 Kg. besparelse på 5,5 Kg ? Næppe muligt ! Så var det frit
> tilgængeligt
> på markedet. :-/
Hvordan er besparelsen på 1.4 kg blevet til 5.5 kg? Er det ikke dig der gør
en fjer til 5 høns
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Knud Dam (20-10-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-10-06 09:50 |
|
"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
news:45388a36$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>> 1,4 Kg. besparelse på 5,5 Kg ? Næppe muligt ! Så var det frit
>> tilgængeligt
>> på markedet. :-/
>
> Hvordan er besparelsen på 1.4 kg blevet til 5.5 kg? Er det ikke dig der
> gør en fjer til 5 høns
Mon ikke der menes 1,4 kg i forhold til 5,5 kg, hvilket er en stor
procentdel.
; - )
KD
| |
Ukendt (20-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-10-06 11:59 |
|
Knud Dam skrev i meddelelsen <940_g.10$uM5.1@news.get2net.dk>...
>Mon ikke der menes 1,4 kg i forhold til 5,5 kg, hvilket er en stor
>procentdel.
Nemlig-ja
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Peter (20-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 20-10-06 13:12 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4538ac15$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Knud Dam skrev i meddelelsen <940_g.10$uM5.1@news.get2net.dk>...
>
>>Mon ikke der menes 1,4 kg i forhold til 5,5 kg, hvilket er en stor
>>procentdel.
>
>
> Nemlig-ja
Det tror jeg nu ikke behøver at være urealistisk. Men det kan selvfølgelig
nemt være på bekostning af holdbarheden.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Ukendt (20-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-10-06 15:55 |
|
Peter skrev i meddelelsen <4538bcfb$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>...
>Det tror jeg nu ikke behøver at være urealistisk. Men det kan selvfølgelig
>nemt være på bekostning af holdbarheden.
Måske en før/efter vejning kunne klarlægge det Det gamle bagdæk ligger
da vist stadig herude et sted.....
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
msg1979@gmail.com (20-10-2006)
| Kommentar Fra : msg1979@gmail.com |
Dato : 20-10-06 00:55 |
|
> 1,4 Kg. besparelse på 5,5 Kg ? Næppe muligt ! Så var det frit tilgængeligt
> på markedet. :-/
Det var også mit bud! Men Mr. Dynos ansatte Henrik stod fast ved det!
De skulle være specielt udviklet til Buell. Måske det er Dunlop d616!
| |
Carsten Mortensen (23-10-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Mortensen |
Dato : 23-10-06 08:07 |
|
Det er korrekt at Buell har fået lavet et special dæk. Om det vejer 1,4 kilo
mindre en standard, tør jeg ikke sige.
Men indenfor Bridgestones verden har CBR 600 2005 en BT-014
originalmontering, som er 400 gram lettere end standardspecifikationen.
Dette er opnået ved at fjerne et bæltelag og bruge kevlar istedet for stål i
konstruktionen. Naturligvis duer dette kun på lette sportscykler og det
siger sig selv, at sætter man det på en tungere cykel, kan man få
stabilitetsproblemer.
I Buells tilfælde er det pga en ekstrem kronrørsvinkel - så en samlet
besparelse på 1,4 kilo kunne godt tænkes.
Og som andre har nævnt mindskes gyroskop effekten - dvs at man får en
lettere styrerespons og ikke skal kæmpe så meget med cyklen.
Vægtfordelingen i cyklen har også meget at sige. Jeg har hørt om Buell ejere
som ikke kunne køre på Conti (fordi de har et dybt mønster og er tunge i
konstruktionen - cyklen gik i selvsving ved 180 km/t). De har gode
erfaringer med Michelin Pilot Power på denne cykel.
Der bliver hele tiden forsket i lettere konstruktioner for bedre
styrerespons, men samtidig bliver cyklerne kraftigere og kraftigere - og
sætter større krav til stabilitet.
Vægten på en sportsturing dæk ligger ca. på 7 kilo (BT-020, Pilot Road, Z6)
for et 180/55
Sport ca. 6 kilo (BT-014, Power, M1)
Hypersport (BT-002 RS, Pilot race, Metzler Renntec) ca. 5.5. kilo
MVH. Carsten Mortensen
Bridgestone DK
<msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161302092.639038.187700@f16g2000cwb.googlegroups.com...
> 1,4 Kg. besparelse på 5,5 Kg ? Næppe muligt ! Så var det frit
> tilgængeligt
> på markedet. :-/
Det var også mit bud! Men Mr. Dynos ansatte Henrik stod fast ved det!
De skulle være specielt udviklet til Buell. Måske det er Dunlop d616!
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 59 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
|
|