?Rengøring af visir på hjelm
Fra : Jørn N. Andersen

Dato : 15-10-06 21:12

Hej NG
Jeg plejer at rengøre mit visir m. alm. vand m. en lille skat
opvaskemiddel. Men rigig godt synes jeg ikke det er. Mht. dug - er det
også at ønske bedre. Hjelmen er en Schuberth C2.
Hvad bruger i??
Gode råd ønskes...

vh.
Jørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-06 22:14

On 15 Oct 2006 20:11:50 GMT, Jørn N. Andersen <jna@4SVX1c.dk> (slet
4SVX1) wrote:

Hej Jørn.

>Hvad bruger i??

Jeg kører for tiden med samme hjelm.
Det med dug problemet kender jeg ikke med C2.
Normalt bruger jeg en meget blød klud, opvaskemiddel og vand.

>Gode råd ønskes...

Hvis jeg vil være god ved hatten bruger jeg Plexus.
Det er sådan noget rensevæske på spraydåse specielt beregnet til at
rense vinyl, plastic og glas.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper

Dato : 15-10-06 22:29

Det lyder måske vanvittigt men jeg kommer visirene i opvaskemaskinen. Det
har aldrig givet problemer med dug eller lignende.

Visse visirer kan vist ikke tåle det pga. noget coating.

Fra : Steen E.

Dato : 15-10-06 22:58

Behandles ligesom letvægts (plast) briller : Vand, en ren blød klud og
lidt opvaskemiddel.

Ikke køkkenrulle eller andet papir og ikke meget varmt vand.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 16-10-06 00:43

"Jørn N. Andersen (slet 4SVX1)" <jna@4SVX1c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opvaskemiddel. Men rigig godt synes jeg ikke det er. Mht. dug - er det
> også at ønske bedre. Hjelmen er en Schuberth C2.

Hej Jørn.
Opvaskemiddel og lunkent vand er, efter min mening, det bedste at gøre visir
rent med. Jeg vasker visiret med fingrene og tørre det af med en blød klud,
f.eks. et gl. lagen. Brug _ikke_ papir, så som køkkenrulle eller servietter
det ridser. Visiret skal også vaskes på indersiden, her ligger nemlig
årsagen til dug problemer. Et visir der er feddet af "udåndingsluft" dugger
meget let. Når visiret er rent og tørt drypper du to til tre dråber
opvaskemiddel på indersiden og polerer godt efter med en tør klud, lagen er
rigtig godt her også.
Hvis du gør som beskrevet, får du ikke problemer med dug.

mvh Jens
Sydals
Til og fra arb. på MC, året rundt i 13 år. (uden dug)

Fra : Mikael Klynder

Dato : 16-10-06 18:52

> [...]
> opvaskemiddel. Men rigig godt synes jeg ikke det er. Mht. dug - er det
> også at ønske bedre. Hjelmen er en Schuberth C2.

ADVARSEL... Har en S1 og skulle lige vaske den... så det gjorde jeg, lunkent
vand og en blød opvaskebørste. Og det går også vældig fint på ydersiden, men
pas på! Indersiden er beklædt med en tynd "antidug-film" (fandt jeg ud af),
og den kan vaskes af.

Det resulterede i at jeg i dag lige pludselig måtte erkende, at mit visir
dugger kraftigt på små pletter, hvor jeg har vasket lidt for hårdt. Og nu
hvor jeg så kom hjem, kan jeg se, at de samme små duggende pletter, er der
hvor den tynde film er væk. Man kan kun lige se det... ØV. Nu har jeg jo et
almindeligt menneske-visir, ligesom alle andre der kan dugge.

Ved ikke om det er på samme måde på C2, men det kunne jeg da forestille mig.

Mvh Mikael

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 16-10-06 19:54

"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ydersiden, men pas på! Indersiden er beklædt med en tynd "antidug-film"
> (fandt jeg ud af), og den kan vaskes af.

Hej Mikael
Surt show. Som jeg skrev i denne tråd i går bruger jeg altid fingrene
når jeg vasker visir. Selv om en børste føles blød er hvert enkelt hår i
stand til at stikke hul på "antidug-filmen" og når der først er hul går det
stærkt.
Hvis ikke du kan leve med de små dug pletter (ved ikke hvor galt det er) kan
du jo prøve, at smørere et par dråber opvaskemiddel på indersiden og tørre
efter med en _blød_ klud. Hvis det stadig dugger på de små pletter så prøv
at vaske hele "filmen" af og gentag forsøget. Jeg skal indrømme, at jeg ikke
har prøvet opvaskemiddel tricket på antidug behandlede visir.
Hvis jeg giver mit visir en behandling søndag aften, kan det holde hele ugen
selv i meget koldt og fugtigt vejr.

mvh Jens
Sydals
der ønsker dig mange "dugfri" km.

Fra : Steen E.

Dato : 16-10-06 21:09

Schuberth (og sikkert også andre med anti-dug behandling) foreskriver
til indersiden af visiret :

"Brug kun en blød, tør eller let fugtig klud (helst mikrofiber). Brug
aldrig rensemidler og gnub aldrig hårdt."

Det er også vigtigt at opbevare hjelmen et tørt sted efter brug, med
visiret åbent, især efter kørsel i koldt og vådt vejr, så anti-dug
belægningen kan regenerere.

Fra : Mikael Klynder

Dato : 17-10-06 16:00

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er også vigtigt at opbevare hjelmen et tørt sted efter brug, med
> visiret åbent, især efter kørsel i koldt og vådt vejr, så anti-dug

Jaja, du skal da bare træde i det...

Jeg synes bare lige jeg ville gøre opmærksom på hvor galt det kan gå. Hvis
der skulle sidde andre brugsanvisnings-sky mennesker derude, som kunne finde
på at gøre noget ligeså dumt som jeg selv...

Det værste er, at den (pletvis) nu dugger langt mere end et almindeligt
billigt plingplong-plastic visir. Tror enden på det bliver, at jeg finder
prisen på et nyt. Jeg kan jo nok ikke leve med opvaskemiddel og alt muligt,
når jeg har prøvet hvor godt det kan være

Mvh Mikael

Fra : Steen E.

Dato : 17-10-06 17:05

>Tror enden på det bliver, at jeg finder prisen på et nyt. Jeg kan jo
>nok ikke leve med opvaskemiddel og alt muligt, når jeg har prøvet hvor
>godt det kan være

Louis har det til 40 Euro, mit har efter 3 sæsoner også småskrammer,
så udskiftning nærmer sig ->

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=20017160

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 21:32

"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in message
> [...]
> prisen på et nyt. Jeg kan jo nok ikke leve med opvaskemiddel og alt
> muligt, når jeg har prøvet hvor godt det kan være

Vdr. Shubert, jeg har en C2 hjelm.. og har bestemt ikke mærket noget til
"anti-dug" på indersiden..... desverre. Men hvad værrer er at når man kører
i let tåge kan man ik' se noget pga. små vand dråber på ydersiden, og jeg
har ikke is nok i maven til at køre så hurtigt at de selv blæser af, hvis
der er nogen der har et godt trick til at undgå det vil jeg meget gerne høre
fra jer

Mvh Jesper Skovdal

Fra : EK

Dato : 18-10-06 22:05

<ss> skrev i en meddelelse

> [...]
KLIP

Jeg har også en C2 og har hidtil kun brugt en klud og rent vand til rensning
af visir, men for et par uger siden brugte jeg udvendigt nogle af min kones
papirsservietter der er beregnet til at rense briller. Det gik fint
udvendigt, så for en uge siden skulle jeg lige prøve det samme på
indersiden - det var dumt - meget dumt, nu dugger visiret nemlig og det har
jeg ikke kendt med C2-eren. Det koster et nyt visir, men det har da klaret
to sæsoner og den sidste tid i år må jeg så køre med lidt åbnet visir, selv
om det er lidt koldt om næsen. Udluftningen i hageregionen er ikke nok til
at holde duggen væk.

Morale - gør som producenten foreskriver.

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 08:28

ss skrev i meddelelsen <45368f43$0$20338$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Vdr. Shubert, jeg har en C2 hjelm.. og har bestemt ikke mærket noget til
>"anti-dug" på indersiden..... desverre.

Det er nu standard på alle Schuberth visirer, men det kán vaskes af :-|

>Men hvad værrer er at når man kører
>i let tåge kan man ik' se noget pga. små vand dråber på ydersiden,

Det er vist meget normalt, en handske med "vinduesvisker" er sagen her.

>nogen der har et godt trick til at undgå det vil jeg meget gerne høre
>fra jer

Frontventilationen skal være åben, og den indvendige ventil lukket. Det
giver bedst "antidug" virkning. I helt slemme situationer trækker Du visiret
frem i den ene side, så ventilationsluft kan slippe ind langs kanten af
visiret, (kun Schuberth hjelme kan det), ellers kan Du gøre som jeg, og
instalere opvarmning af ventilationsluften. Dét virker rigtig godt, men
igen, hovedsageligt på indersiden.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/schuberth

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Peter

Dato : 19-10-06 19:00

<ss> wrote in message news:45368f43$0$20338$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> af, hvis der er nogen der har et godt trick til at undgå det vil jeg meget

Du kan bruge Plexus. Det gør at dug/vanddråber har svært ved at sætte sig
fast. Når du kører kan du blot dreje hovedet, så blæser vanddråberne af
visiret.
Det holder desværre ikke så længe, så du skal genbehandle efter hver tur med
meget regn. Heldigvis er det nemt at påføre (2 minutter) og billigt i drift.
En flaske varer længe.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-10-06 18:16

Hej Jørn

Jeg har prøvet den nye Nano-teknologi til styrthjælm, og det ser faktisk ud
til at hjælpe, der er stort set ingen rengøring af visiret. Jeg har købt den
her, hvor der også står mere om produktet, en flaske koster 99 kr. +
forsendelse:

http://nanosalg.dk/

indvendigt bruger jeg stadig vand + opvaskemiddel, det er jo også kun dug,
der skal fjernes.

Mvh. Poul

Fra : Pede Larsen

Dato : 27-10-06 15:20

"Jens Jensen" <a@b.cd> wrote in message
> [...]
>
> http://nanosalg.dk/
>
> indvendigt bruger jeg stadig vand + opvaskemiddel, det er jo også kun dug,

Har også lige invisteret i den 99kr. ting og kan ikke vente til det begynder
at regne eh he
Så får vi at se om det er fusk det der nano sjov, men jeg håber at det
virker
God tur på vejene :)

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 27-10-06 16:32

> [...]
> begynder at regne eh he
> Så får vi at se om det er fusk det der nano sjov, men jeg håber at det

Vasker ski også bare med sulfuvand, og hvis jeg vil ha vandafvisende effekt
på mit visir, så får det en gang voks(uden slibemiddel forstås).
Giver samme effekt, som det nanno behandling.

Fik en gratis nannobehandling af min hjelm i foråret, klart hjalp det, og
vandet perler af, når man kører over en vis hastighed, giver 100% samme
resultat med voks..
MVH
Johan

Fra : Energy

Dato : 27-10-06 16:54

Plexus til flyindustrien virker fantastisk på visiret (og alt andet
blankt), det har ikke skadet antidugvisisret på min Nolan N101.
--
http://Billig-Scooter.dk
http://Billig-MC.dk