On Wed, 11 Oct 2006 21:17:16 +0200, "Michael Olsen"
<michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
Hej Michael.
>Det er faktisk rigtigt selv om det lyder sært.
>For at generatoren kan levere strøm skal der opbygges et magnetfelt
>i den. Dette magnetfelt opbygges ved at sende en strøm fra batteriet via
>ladelampen og laderegulatoren til rotoren.
>
Du har ret i at størsteparten af vekselstrømsgeneratorer virker
således, nemlig dem til bilerne og visse enkelte MC typer.
Men størstedelen af MC generatorer, herunder GS500, har
permanentmagnet i generatoren.
MC generatoren med permanente magneter vil generelt starte
produktionen omgående når motoren roterer, også uden batteri - MEN:
Der er typer af regulatorer der først starter regulatoren når der er
strøm fra batteriet til at føde reguleringssystemet, og de vil først
levere noget når der er ekstern strøm til elektronikken.
Således er Ducati's regulator indrettet.
Bilgeneratoren kræver at der er spænding på det roterende felt for at
starte produktionen - Visse kan dog starte selv på restmagnetismen.
Så principielt skal der være en smule spænding for at være sikker på
at et "motionsløb" vil lykkedes
Hvis man er helt på spanden og ikke kan få ekstern starthjælp kan et 9
volt batteri tværs over akkuen levere nok når det ikke skal slæbe på
andet end regulatoren eller det roterende felt, selv om batteriet nok
er færdigt når MC'en er startet.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk