Olie - hvad skal man vælge?
Fra : Anders Nyvang (RF 90~

Dato : 07-10-06 07:21

Inspireret af en anden tråd "Svær at få i frigear?" synes jeg det
var på sin plads at få rydtet op i nogle af myterne. Og det er her
alle I andre kommer ind i billedet.

Jeg er nemlig blevet opmærksom på at der vist er noget jeg kan lære.

Har altid sværget til Motul mc-olie fuldsyntetisk 10W40 (tror jeg).
Men er blevet belært om at den holder på fugten når den bliver
gammel.

Såå nu tænker jeg... av for den. Jeg skal skifte til noget andet.

Men hvad?

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 07-10-06 07:29

http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html er et godt sted at blive klogere

Michael
(BMW K75C)

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 08:53

Michael Dahlberg skrev i meddelelsen
<4527494c$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html er et godt sted at blive
klogere

Nemlig-ja, et rigtigt godt site uden "religion".

Omkring ester-olier, så er der ingen tvivl om at ester ér en meget stærk
olie, og med meget lang levetid, derfor også brugen i køleanlæg som man ikke
bare lige laver kompressorolieskift på. (Hvornår har Du sidst skiftet olie
på dit køleskab ) Og ester-olien fandt vej til mc-race netop fordi at
oliefilmen er stærk. Men..... esterolie er meget hygroskopisk, og optager
fugt fra luften. Mineralolie, og mineraloliebaserede syntetiske olier
optager ikke fugt, de _blander_ sig med den fugt der måtte komme ind i
motoren, og en god gennemvarmning af motoren fordamper fugten ud af olien
igen. Det sker ikke med ester-olien, der binder vandet sig til
oliemolekylerne, og kan ikke siden drives derfra. Faktisk affugter olien den
luft, der er i nærheden.

Det er selvfølgelig uvæsentlig ved race, hvor olien skiftes ved hvert løb,
eller i køleskabet hvor der slet ikke kan komme fugt i nærheden af olien,
(hermetisk forseglet system). Men til hverdagsbrug i mc finder jeg at
ester-olie både teoretisk, og praktisk er ubrugelig. Jeg har i praksis set 1
år gammelt ester-olie, der var så klæbende at jeg måtte bruge værktøj for at
skille koblingspladerne fra hinanden. Tænk på hvor svært det er for
oliepumpen at få det "klister" frem til belastede områder, som knaster, ved
opstart af en kold motor. :-|

"fie" blev leveret med hvad der skulle vise sig at minde om ester-olie (jeg
kan jo ikke være sikker, men den var sidst serviceret af en mc-nøgle
forhandler). En "normal" syntetisk olie fjernede koldstarts-smældet når 1.
gear blev lagt ind, og det er da også tydeligt at se at viscositen bevares
mere ensartet over tid med "normal" mineralbaseret syntetisk olie.

mvh
Orla, olieateist
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-10-06 09:16

> [...]
> gear blev lagt ind, og det er da også tydeligt at se at viscositen bevares
> mere ensartet over tid med "normal" mineralbaseret syntetisk olie.

Hvordan skelner man mellem ester-olie og "normal" syntetisk olie, når man
skal købe - står det på dunken eller?

Hilsen
--
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 09:55

Finn og Angela skrev i meddelelsen ...

>Hvordan skelner man mellem ester-olie og "normal" syntetisk olie, når man
>skal købe - står det på dunken eller?

Motul og Silkolene reklamerer med at det er ester-baseret olie, og
ihvertfald på Motul embalagen er "ester" nævnt.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-10-06 15:17

> Motul og Silkolene reklamerer med at det er ester-baseret olie, og
> ihvertfald på Motul embalagen er "ester" nævnt.

> [...]

Ok - har du så eksempler på noget, der ikke er esterbaseret (bortset fra
det, du nævner på din hjemmeside)?

hilsen
--
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk

Ps: Går ikke ud fra dit forøgede olieforbrug kan tilskrives den olietype, du
kører med ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 21:00

Finn og Angela skrev i meddelelsen ...

>Ok - har du så eksempler på noget, der ikke er esterbaseret (bortset fra
>det, du nævner på din hjemmeside)?

Ikke sikkert, men har aldrig set en esterbaseret bilolie

>Ps: Går ikke ud fra dit forøgede olieforbrug kan tilskrives den olietype,
du
>kører med ?

Jeg kunne reducere forbruget ved at bruge en tykkere olie, helt sikkert, men
det ville ikke løse problemet :-/ Forbruget er alene på bagerste cylinder,
efter hvad der nok var en "varmkøring" forårsaget af manglende benzin. At
jeg så gentager "stuntet" gør det jo ikke bedre.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-10-06 22:50

> [...]
> efter hvad der nok var en "varmkøring" forårsaget af manglende benzin. At
> jeg så gentager "stuntet" gør det jo ikke bedre.

Ikke helt forstået - du løb tør for benzin med en varm motor (der så ikke
kunne køle ned)?

For øvrigt ser det ud til at Bilka har tilbud på bl. a. Mobil 1 5W/40
"fuldsyntetisk". Måske jeg skulle prøve det? Har i øjeblikket Silkolene
10W/40 i fordi jeg fk den udleveret af mekanikeren (Søborg Mc), men det er
jo fy-fy, så..

Har søgt lidt i XJ-owners maillist ang. syntetisk olie og de fleste
anbefaler det, selv om maskinene er lidt ældre. Mht. evt. koblingsproblemer
ser det ud til, at der ikke er andet at gøre end at prøve; derudover ser det
ud til, at man skal være forberedt på lidt mere udsivning fra pakninger
(hvilket jeg ikke helt forstår - er pakningerne på ældre mc´er af dårligere
kvalitet eller samlefladetolerancer større eller -)?

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 17:12

Finn og Angela skrev i meddelelsen <6uzWg.3487$My.2664@news.get2net.dk>...

>Ikke helt forstået - du løb tør for benzin med en varm motor (der så ikke
>kunne køle ned)?

Nej, den er noget længere, tankudluftningen på VTR-F er fejldesignet, så man
kan ikke køre i regnvejr, ikke ret længe i hvertfald, så bliver der vacuum i
tanken. Da karburatorerne ikke sidder lige højt på forreste og bagerste
cylinder, så er det i første omgang kun bagerste cylinder, der kører magert,
og det varmer i en grad så midterelektroden i tændrøret brændes væk, så der
er også ret varmt andre steder, blandt andet ved stempelringene. Det har
ringene ikke godt af. Det skete for mig to gange inden jeg endeligt fik løst
problemet med et helt andet tankudluftnings-setup. Det forbandede er, at man
først opdager misæren når bagerste cylinder går helt ud, og så har man
allerede kørt flere Km. med "leanet" blanding på den ene cylinder.
Olieforbruget startede efter første gang, og blev slemt efter andet, og
tiltager nu.

> [...]
>10W/40 i fordi jeg fk den udleveret af mekanikeren (Søborg Mc), men det er

Kig efter små bogstaver med "friktionsnedsættende additiv", det bør undgåes.
Jeg har ikke studeret Mobil 1, men vil tro at der er en grund til at der
også findes en Mobil Synt-S, som ikke indeholder særlige additiver ifølge
etiketten.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-10-06 19:12

> [...]
> allerede kørt flere Km. med "leanet" blanding på den ene cylinder.
> Olieforbruget startede efter første gang, og blev slemt efter andet, og

Ok - nej, "lean" er ikke godt

> [...]
> også findes en Mobil Synt-S, som ikke indeholder særlige additiver ifølge

Ok - har godt set advarslerne mod nævnte additiver (og det i en sådan grad
at al bilolie frarådes - men så sort/hvidt behøver det så altså ikke være..)

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 19:16

Finn og Angela skrev i meddelelsen ...

>Ps: Går ikke ud fra dit forøgede olieforbrug kan tilskrives den olietype,
du
>kører med ?

Hæh, en anden lille historie om hændelse og årsag med olie

Efter at RF'eren var erstattet af FJ, så syntes ejeren, at han ville forære
mig resterne af Motul olie, "om jeg kunne bruge det". Det var en af de
situationer hvor et nej ville være uhøfligt, og der stod jeg så med 1 liter
Motul fuldsyntetisk "race" olie. Jeg havde tænkt mig at aflevere olien
direkte på genbrugspladsen senere, når alt var glemt, men så tog den jydske
nærighed alligevel over, det var trodsalt nyt og fuldstændigt ubrugt olie.
Så fik jeg øje på "Briggs&Stratton", og godtnok plejede den at leve af
uforskammede mængder af kasseret olie fra skodamobilet, men den kunne vel
næppe tage skade af lidt frisk mc-olie. WRONG ! Halvanden omgang på
græsplænen, og plejlstangen tabte forbindelsen til krumpeteren.

Så brug ALDRIG mc-olie på en plæneklipper

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-10-06 20:06

On Mon, 9 Oct 2006 20:16:11 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Så brug ALDRIG mc-olie på en plæneklipper

Og jeg der troede at man kunne hælde alt fra Fuel- til planteolie på
en B&S.
Det der MC olie må være noget harsk stads - Godt at jeg har valgt
bilolie til mit legetøj

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 21:12

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

>Det der MC olie må være noget harsk stads

Jeg tror end ikke at en Tuxham vil overleve en sådan behandling, og den er
ellers kendt for at kunne gå på havvand, så længe at der blot kan anes
tjærepletter på overfladen

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-10-06 21:38

On Mon, 9 Oct 2006 22:12:26 +0200, "Orla Pedersen"

Her er vinterens projekt.
En MC med Tuxham motor.
Navn: Universal Fluid Monster MC

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 10-10-06 10:12

Steen Gruby submitted this idea :
> Her er vinterens projekt.
> En MC med Tuxham motor.
> Navn: Universal Fluid Monster MC

og >200Kg svinghjul!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 22:28

meddelelse news:452a922f$0$3518$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> græsplænen, og plejlstangen tabte forbindelsen til krumpeteren.
>
> Så brug ALDRIG mc-olie på en plæneklipper

Okay, troen kan flytte bjerge og slå det sidste liv ud af en stakkels B&S
motor

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 06:23

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<452abee0$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

>Okay, troen kan flytte bjerge og slå det sidste liv ud af en stakkels B&S
>motor

Nemlig ja, ;-D den "stakkels" motor var i øvrigt ikke en dag over 20 år,
og tre bortrustede skjold gammel >:-|

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 07-10-06 08:30

> [...]
> gammel.
>
> Såå nu tænker jeg... av for den. Jeg skal skifte til noget andet.

Shell Helix semisynt. 10W40 plejer at være på tilbud i Bilka!
Det fungerer fint både med vådkpbling og tørkobling .. på mine.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 07-10-06 12:50

> Shell Helix semisynt. 10W40 plejer at være på tilbud i Bilka!
> Det fungerer fint både med vådkpbling og tørkobling .. på mine.

Den bruger jeg også med succes, på både bil og mc.
Mvh
Rasmus H Husky 610 Nightrider style

Fra : Anders Nyvang (RF 90~

Dato : 07-10-06 11:36

Det her får det nærmest til at løbe koldt ned af ryggen på mig.

Jeg holder meget af min MC, og sætter en ære I at gøre det bedste
for den, inden for mine evner og viden.

Og olien... der manglede viden faktisk. Min kører på Motul. Og den
olie er nok pt. 1,5 år gammel. Jeg ved det jeg har været doven, men
den er ikke kørt så langt med olien, og jeg manglede jo som sagt
viden om ester olie og fugt.

Jeg vil straks skifte den... (kører nu)

Fra : Anders Nyvang (RF 90~

Dato : 12-10-06 06:45

Hej Orla

Jeg har kigget lidt på din hjemmeside ang. olie og været ude og kigge
lidt efter olie.

En Shell Helix Plus 10W40 er API SL/CF og ACEA A3/B3 (ikke noget B4),
så det er vel ok.

Derimod står "Active Cleansing Agents" på forsiden, skal man være
bekymret for det?

/Anders

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-10-06 13:18

Anders Nyvang (RF 900) wrote:

> [...]

> lidt efter olie.

> En Shell Helix Plus 10W40 er API SL/CF og ACEA A3/B3 (ikke noget B4),

Det ved Hekto mere om end jeg.

> Derimod står "Active Cleansing Agents" på forsiden, skal man være
> bekymret for det?

Nøhh, alt moderne olie er "selvrensende", dvs. olien bærer skidtet rundt i
håb om at der er et oliefilter et eller andet sted i systemet. Motorer
uden oliefilter har det knapt så godt med den slags olie.

mvh
Orla