/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ladetid på spritnyt batteri?
Fra : thomasbopedersen@gma~


Dato : 30-09-06 20:33

Hejsa

Jeg har lige bestilt et 14Ah batteri samt syre fra www.loius.de , men
er lidt i tvivl om hvorlænge der skal lades før det er fuldt opladt.
Den lader jeg påtænker at bruge til formaålet er en bette sag på
12V / 500 mA - er det korrekt at slutte at der så skal lades i 28
timer for en fuld opladning eller er der andre faktorer der spiller
ind?

Mvh.

Thomas


 
 
Brian Sørup (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 30-09-06 20:42


<thomasbopedersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159644805.399640.261690@c28g2000cwb.googlegroups.com...
Hejsa

Jeg har lige bestilt et 14Ah batteri samt syre fra www.loius.de , men
er lidt i tvivl om hvorlænge der skal lades før det er fuldt opladt.
Den lader jeg påtænker at bruge til formaålet er en bette sag på
12V / 500 mA - er det korrekt at slutte at der så skal lades i 28
timer for en fuld opladning eller er der andre faktorer der spiller
ind?

De par gange jeg har taget et nyt batteri i brug har jeg fyldt syre på,
ventet en times tid, monteret det og trykket på startknappen og Vroooom
.........

Det er ikke nødvendigt at lade på et nyt batteri.......
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36




Hekto (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-09-06 22:04

> Det er ikke nødvendigt at lade på et nyt batteri.......

Naaaaaah ... et batteri skal helst være fuldt opladet hele tiden.
Derfor er det en god idë at det er helt opladet inden man tager det i
brug. Det eneste et batteri ikke kan tåle er at blive afladet kraftigt.
Det går ud over levetiden.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



thomasbopedersen@gma~ (01-10-2006)
Kommentar
Fra : thomasbopedersen@gma~


Dato : 01-10-06 18:24

> Naaaaaah ... et batteri skal helst være fuldt opladet hele tiden.
> Derfor er det en god idë at det er helt opladet inden man tager det i
> brug.

Ja det mente jeg også at have hørt, men vil det sige at jeg har ret
i min formodning om at der skal 28 timer med en 500 mA lader til at
lade mit 14 Ah batteri op?


Mvh.

Thomas


Moller (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-10-06 18:57

thomasbopedersen@gmail.com skrev:

> Ja det mente jeg også at have hørt, men vil det sige at jeg har ret
> i min formodning om at der skal 28 timer med en 500 mA lader til at
> lade mit 14 Ah batteri op?

   Ja, det er en god tommelfinger regel, når vi ser bort fra
Termodynamikkens 2. Hovedsætning :)

   VH
   Molle

Magnus Pedersen (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 01-10-06 22:22

Moller wrote:
> thomasbopedersen@gmail.com skrev:
>
>> Ja det mente jeg også at have hørt, men vil det sige at jeg har ret
>> i min formodning om at der skal 28 timer med en 500 mA lader til at
>> lade mit 14 Ah batteri op?
>
> Ja, det er en god tommelfinger regel, når vi ser bort fra
> Termodynamikkens 2. Hovedsætning :)
>

Med tid kommer rod?

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

AW på ZRX (02-10-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 02-10-06 17:21

Når du har hældt syre på, er det fuldt opladet med det samme.
Det skal dog stå lidt for lige at "sætte sig".
Så du hælder bare syre på nogle timer inden du sætter det på MC'en, og så
kører du.

Allan



Armand (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-06 20:17

AW på ZRX skrev:
> Når du har hældt syre på, er det fuldt opladet med det samme.
> Det skal dog stå lidt for lige at "sætte sig".
> Så du hælder bare syre på nogle timer inden du sætter det på MC'en, og så
> kører du.
>
Og når alt kommer til alt, er motorcyklens eget ladesystem det der
behandler akkumulatoren bedst, hvorved opstart og efterfølgende tur af
en god længde til enhver tid vil være den nænsomste og mest effektive
metode til efterladning af akkumulatoren!

--
Armand.

Hekto (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-10-06 20:45

> Og når alt kommer til alt, er motorcyklens eget ladesystem det der
> behandler akkumulatoren bedst, hvorved opstart og efterfølgende tur
> af en god længde til enhver tid vil være den nænsomste og mest
> effektive metode til efterladning af akkumulatoren!

Det kan du have ret i; måske med et par kommentarer:

Motorcyklens ladesystem er det der giver batteriet den mest rå
behandling! Fuld strøm indtil det har taget sig sammen til at blive
fuldt opladt!

(Så meget for fornemme elektroniske ladere med det ene og det andet
automatik!)

Det vil også blive ladet op ved en lang køretur. Det der kan tage livet
af det, er hvis motoren ikke springer igang med det samme.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Armand (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-06 21:23

Hekto skrev:
>> Og når alt kommer til alt, er motorcyklens eget ladesystem det der
>> behandler akkumulatoren bedst,
>
> Motorcyklens ladesystem er det der giver batteriet den mest rå
> behandling! Fuld strøm indtil det har taget sig sammen til at blive
> fuldt opladt!

Eller som jeg ynder at se på det: Fylder akkurat så meget på som
batteriet tillader

> Det der kan tage livet af det, er hvis motoren ikke springer igang
> med det samme.
>
Opgiv og løb igang, eller brug startkabler fra naboens bil fra første
forsøg!
Men det skal være en ualmindelig genstridig motor der ikke lader sig
starte af et friskt monteret batteri :-|

--
Armand.

Magnus Pedersen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 02-10-06 21:05

Armand wrote:
> AW på ZRX skrev:
>> Når du har hældt syre på, er det fuldt opladet med det samme.
>> Det skal dog stå lidt for lige at "sætte sig".
>> Så du hælder bare syre på nogle timer inden du sætter det på MC'en, og
>> så kører du.
> >
> Og når alt kommer til alt, er motorcyklens eget ladesystem det der
> behandler akkumulatoren bedst, hvorved opstart og efterfølgende tur af
> en god længde til enhver tid vil være den nænsomste og mest effektive
> metode til efterladning af akkumulatoren!
>
Og ganske sikkert også den sjoveste metode.

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

thomasbopedersen@gma~ (07-10-2006)
Kommentar
Fra : thomasbopedersen@gma~


Dato : 07-10-06 15:22

Hej igen!

Det lader til at der er en del uenighed om emnet. Heldigvis var der en
vejledning med til batteriet vedrørende dets ibrugtagning. I følge
Fabrikanten Varta skal batteriet lades i ca. 2 timer med 10% af af
kapaciteten, dvs. med 1.4 A.

Da jeg som tidligere nævnt kun har en 500 mA lader har jeg valgt at
lade i
(2 timer *1.4A)/(0,5 timer)= 5,6 time dvs. 5 timer og 36 min.

Tak for alle jeres svar

Mvh.

Thomas


Jim Andersen (09-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 09-10-06 07:48

thomasbopedersen@gmail.com wrote:
> Hej igen!
>
> Det lader til at der er en del uenighed om emnet. Heldigvis var der en
> vejledning med til batteriet

Og ? Du tror da vel ikke mere på en vejledning end på denne gruppes
intelligentia ?

/jim



thomasbopedersen@gma~ (07-10-2006)
Kommentar
Fra : thomasbopedersen@gma~


Dato : 07-10-06 15:25

Hej igen!

Det lader til at der er en del uenighed om emnet. Heldigvis var der en
vejledning med til batteriet vedrørende dets ibrugtagning. I følge
Fabrikanten Varta skal batteriet lades i ca. 2 timer med 10% af af
kapaciteten, dvs. med 1.4 A.

Da jeg som tidligere nævnt kun har en 500 mA lader har jeg valgt at
lade i
(2 timer *1.4A)/(0,5 timer)= 5,6 time dvs. 5 timer og 36 min.

Tak for alle jeres svar

Mvh.

Thomas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste