Påkørsel af et dyr - lang
Fra : Gadunka

Dato : 25-09-06 21:20

Har mc klassisk forsikret så sæsonen er jo snart slut.
Dette år har fået en dramatisk afslutning.

I går ved 22.00 tiden torpederede jeg en råbuk med 70-75 km/t
Der kom 2 stk råer springende ud ganske få meter foran mig.
Jeg ville 100% sikkert ramme en af dem. Jeg nåede at tænke:
Hold godt fast i styret, klem benene fast om tanken, gas op således din
egen kurs og energi såvidt muligt bevares. Den første hoppede lige
akkurat forbi og den anden... blev ramt direkte i siden af mit forhjul/skæm.

Den blev derefter slynget rundt og ramte mit venstre knæ og skinneben og
forsvandt bag min venstre side imens jeg forsøgte at bevare balancen.
Det lykkedes og efter at have varskoet en billist om et eventuelt såret
dyr på vejbanen, fik jeg rettet min forskærm op vha. en svensknøgle han
havde i bilen.
- Tak for hjælpen hvis du læser med her.

Da jeg trillede tilbage til åstedet for at se om dyret stadig var
levende og om jeg evt. skulle kontakte FALCK,
ku jeg se at dyret heldigvis lå stendødt i vejkanten.

Jeg selv slap med forskrækkelsen og 2 sølle små buler på forskærmen samt
2 mm mindre dækmønster på forhjulet samt et blåt mærke langs venstre
skinneben. - Tak til den der skal takkes for det.

Situationen fik mig til at tænke på hvad der egentlig er det 'rigtige'
at gøre i sådan en situation ?
Personligt nåede min hjerne åbenbart at få mig til at reagere som nævnt
- men er det overhovedet den rigtige måde at reagere på? Og hvad hvis
jeg havde mødt dyrene i et sving ?
I bil, skal man vist fortsætte sin kurs sålænge dyret er mindre end en
hund, specielt hvis man har bagved kørende ikke ?

Man kan jo ikke styre sig ud af nævnte situation og slet ikke på mc -
eller ku jeg have gjort anderledes ? (udover at have kørt 35 km/t)
Jeg har ikke gået på Bronze-kursus eller hvad det roste kursus nu
hedder. Er der nogen der har et par gode råd jeg kan forsøge at præge
min hjerne med i tilfælde af at det skulle ske igen?

På forhånd tak

mvh
Christian

Et lille surt opstød:
Dagen efter, var jeg ude at trille en stille aftentur igen for ikke at
have uheldet siddende i kroppen hele vinteren. Her er det at jeg bliver
forarget når jeg så oplever en rusten Polo med 3 knægte, tydeligt
berusede, kaste fyldte ølflasker ud af vinduet som man så skal styre
udenom med fare for alle og enhver. - i dette tilfælde mig som mc´ist.
Jeg er blevet så gammel at jeg valgte at ringe til politiet i mit naive
håb om at de måske havde en vogn i området som kunne kigge efter bilen.
Men ak.., efter 15 min ventetid i telefonslusen opgav jeg mit forehavende.

Fra : Bongo

Dato : 25-09-06 22:22

> [...]
> Er der nogen der har et par gode råd jeg kan forsøge at præge min hjerne
> med i tilfælde af at det skulle ske igen?

Jeg ramte et dyr d.22/7 (se indlægget "Jeg er styrtet") med lav hastighed og
tog en røvtur til 75.000kr. Efter at have studeret uheldstypen er jeg
efterhånden kommet til den konklusion at det gælder om at have høj hastighed
for at bevare/styrke den fremadrettet energi. Jeg har set 2 videoer
(www.break.com søg på "deer") med sammenstød med råvildt: Den ene cykel
vælter meget lig mit uheld, han køre nu stærkt men bliver ramt på højre side
af forhjulet. Den anden rammer dyret midt på med forhjulet. Det dyr bliver
bogstaveligt talt splittet ad og cyklen holder sig oprejst.
Jeg holder nu lav hastighed hvor jeg bor (Tåsinge) fordi jeg ved, at der
anslået render 80 dyr rundt på hele øen iøjeblikket. De er specielt aktive
ved solnedgang og solopgang og eksta meget i den kommende tid pga. parrings
sæsonen som ligger i oktober-november og igen engang i foråret. Jeg er godt
klar over at jeg påstår høj hastighed og selv køre langsomt, men sådan et
uheld sætter altså nogle neuroser. Jeg er ret nærtagen over for alt hvad der
nærmer sig fra højre :) .

MEN pas på ved:

Solopgang og solnedgang og parringssæsonen. Forvent altid mere end ét dyr.
Hjorten holder harem og damerne har ofte kid med sig.

De gemmer sig i vejkanten og venter tilsyneladende på fri bane og springer
så frem. Jeg scanner alle huller i hegn og er ekstra opmærksom på bevoksning
mellem mark og vej. De søger fra skov til mark om aftenen og tilbage igen om
morgenen.

Deres psykologi fatter jeg ikke, det er mig komplet uforståeligt at de
render ud i noget de nødvendigvis burde være angste for eller også
fejlvurderer de hastigheden på køretøjet. De burde blive skræmte af lys.
Flere steder i landet sætter man bagudrettet reflekser op langs vejen for at
få dem til af holde sig væk fra køretøjer der nærmer sig.

> Et lille surt opstød:

Det havde jeg fanme også gjort, og normalt er politiet meget interesseret i
den slags.

Fra : per biker

Dato : 25-09-06 22:23

[SNIP]

> [...]
> hedder. Er der nogen der har et par gode råd jeg kan forsøge at præge
> min hjerne med i tilfælde af at det skulle ske igen?

[SNIP]

Jeg ved ikke rigtigt om du gjorde det helt rigtige, med raadyr ikke kan
man aldrig vaere 100% sikker paa hvad der sker og hvordan dyret
reagerer. Du har vaeret heldig meget heldig det kan jeg da bestemt
sige. Hvis du studerer bare en lille smule raadyr's opfoersel saa kan
det hjaelpe i fremtidige situationer. Raadyr kan 'rejse' i flok og det
var nok ogsaa det du oplevede, der kunne faktisk have vaeret et dyr
mere, og havde det vaeret hunner kunne de vaere forfulgt af en
lidderbuk ogsaa

Raadyr handler paa de faktorer der er paa kort afstand, dvs de kan
ligge og trykke sig i vejkanten og forsoege at flygte (over vejen) lige
netop som du er ud foran dem, De kan saagar finde paa at skifte
retning.

Jeg har hoert om nogle sige at man bare skal 'give peden noget foede'
holde godt fast og bevare sin kurs. Men den holder altsaa ikke i
byretten, igen dyret foran dig kan vaere en lille plettet bambi
forfulgt af en 150 kilo tungt handyr (nej Anders Mejdal det er ikke dig
jeg beskriver ).
Eller hvad nu hvis det er en svensk Elg der er taget paa damejagt i
Danmark.

En anden ting er som sagt skiltningen paa visse ruter der angiver at
der kan komme dyr. Jeg kan naesten garantere at de skilte ikke er opsat
paa baggrund af antallet af dyr i de naerliggende omgivelser, men mere
antallet af buler i biler samt knust glas liggende i vejkanten. Saa
hvis du ser saadan et skilt saa tilpas koerslen derefter, koer langsomt
saa du kan stoppe hurtigt, og husk paa at dyret i mange tilfaelde
foerst reagerer naar du er lige ude foran det. Endelig er skumring
eller tidlig morgen de mest sansynlige perioder for et dyr at krydse
veje, det er her de vandre fra foder plads til sove plads og omvendt.

Endelig har det heller ikke betydning om du er erfaren eller ny MC'ist,
de erfarne MC'ister har lige saa stor chance for at ramme dyr som den
mindre erfarne, du kan jo ikke aflaese hvornaar raa'en kommer
springende, paa samme maade som du kan aflaese om et koeretoej i
trafikken har taenkt sig at goere noget stupidt eller ej.

Endelig er det godt at hoere at der intet er sket med dig. Din skaerm
kan da heldigvis 'reppes'.

Per Jakobsen
Harley Davidson VRSCR 2006 (Street rod)

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 16:28

Gadunka skrev:
> .......jeg valgte at ringe til politiet ...........
> Men ak.., efter 15 min ventetid i telefonslusen opgav jeg mit forehavende.

15 minutter?
Det er sq lige til rigsadvokaturet :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-09-06 05:42

> 15 minutter?

Man venter MIDST 15 minutter når man ringer til politiet, og situationen
ikke er livstruende. Prøv selv at anmelde et eller andet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Gadunka

Dato : 27-09-06 13:26

Armand den 26-09-2006 17:27:

> 15 minutter?

Den er desværre go nok.
Det er desuden en geografisk set stor politikreds så var jeg kommet
igennem var det nok tvivlsomt om de nogensinde ville have mødt bilisten.

Fra : Christian, Odense

Dato : 27-09-06 11:20

> Man venter MIDST 15 minutter når man ringer til politiet, og situationen
> ikke er livstruende. Prøv selv at anmelde et eller andet.

Ellers ærgeligt. Var du kommet igennem havde politiet, så vidt jeg
har erfaret, prioriteret din anmeldelse meget højt. Min erfaring er nu
ikke, at man venter 15 minutter HVER gang. Jeg har da prøvet at ringe
et par gange til 1448-nummeret, hvor jeg er kommet igennem til politiet
med det samme.

Hvis føreren af bilen var så fuld og uansvarlig som du skriver, kan
anmeldelsen jo egentlig godt bære et 112-opkald, da man jo må sige at
der er stor risiko for personskade, enten for personerne i bilen, eller
værre, andre trafikanter...

MVH
Christian

Fra : Gadunka

Dato : 27-09-06 13:30

> [...]
> anmeldelsen jo egentlig godt bære et 112-opkald, da man jo må sige at
> der er stor risiko for personskade, enten for personerne i bilen, eller

Ja, det har du faktisk ret i.

Og i øvrigt tak til Bongo og per biker for svar og rådyrsinfo.
- at passe på.

mvh
en anden Christian

Fra : Hekto

Dato : 27-09-06 15:48

After serious thinking Gadunka wrote :
> [...]
> I bil, skal man vist fortsætte sin kurs sålænge dyret er mindre end en hund,
> specielt hvis man har bagved kørende ikke ?

Jeg har selv hilst på et dyr, dog heldigvis kun
med skinnebenet, og ikke hele pøllefanten.

Man kan gøre sig mange overvejelser om hvad man
gør; men det vigtigste er nok at være klar over
at der er der!

Er der een - er der flere!
De er aktive i de tidlige morgentimer og i
skumringen
Skovstrækninger og strækninger med skov på den
ene side og marker på den anden er
risiko-strækninger.

Rammer man et dyr bør man altid - uanset om man
kender dets skæbne eller ikke - ringe til Falck
på 70102030. Er der tvivl kommer de ud med hunde
og eftersøger dyret.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650