Crashed i olie på afkørsel...
Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 24-09-06 13:56

Hej alle...

Så sku det også ske for mig, i afkørslen nordgående retning lige efter
tunellen i Aalborg, i det grumme sving lå der olie på vejen og jeg smed
biken fra mig, det kostede en del ridser desværre...

Der er nogle venner som så påstår at jeg burde ringe til kommunen og
brokke mig, for de mener det er kommunens arbejde at sørge for vejene er i
orden. Jeg ved at ved vejhuller er der noget om snakken, men hvordan med
andre ting?

Jeg håber ik nogen af jer har lige så dårlige erfaringer med olie som mig,
men i måske kender lidt til reglerne...

Mvh.
Mikael Jørgensen.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 14:09

> Jeg håber ik nogen af jer har lige så dårlige erfaringer med olie som mig,
> men i måske kender lidt til reglerne...

Først godt du er istand til at brolkke dig efter uheldet. Men afhængigt af
hvilken vejtype der så er det viste enten vejdirektoratet eller det lokale
politi. Men motorvej må være statsvej og vejdirektoratet har døgnvagt på
8020 2060 - så dem kan man altid give et kald

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 24-09-06 18:46

"Mikael "Jørgensen"" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre ting?
>
> Jeg håber ik nogen af jer har lige så dårlige erfaringer med olie som mig,

Shit da osse Mikael.
En grim oplevelse må det være. Jeg har selv brugt det sving til at øve
nedlægning på, fordi
der stort set aldrig kommer nogen, og fordi vejen hidtil altid har været pæn
og ren!
Det kan gå gruelig galt i det sving kan jeg så åbenbart forstå.

Men det er nok noget jeg skal bekymrer mig lidt mindre om i fremtiden. For
nu kører jeg på diesel istedet.

> Mvh.
> Mikael Jørgensen.

Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-06 18:53

"Thomas B. Andersen" <t-buus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg har prøvet at ringe til politiet. De sagde de ville sende Falck ud at
kigge på det. Og falck kigge også på det, og spredte noget kattegrus. 6
timer senere!

> [...]
> pæn og ren!
> Det kan gå gruelig galt i det sving kan jeg så åbenbart forstå.

Jeps, jeg har faktisk også prøvet det i lige netop den kurve! Jeg røg i
autoværnet.

> ...For nu kører jeg på diesel istedet.

Mnjah, det gjorde Mikael jo egentlig også ... (Lamt forsøg på at være
morsom)

Rittig

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 24-09-06 19:16

Claus Rittig wrote:

> [...]

> autoværnet.

> Mnjah, det gjorde Mikael jo egentlig også ... (Lamt forsøg på at være

Hej alle...

Tak for jeres svar, det var en grim oplevelse, har gået og småarbejdet
herhjemme hele eftermiddagen og tygget på hvad der skete...
Heldigvis som Anders skriver, godt der ik skete mere end jeg stadigvæk kan
brokke mig...
Men vil lige beskrive det hele!
Jeg var i Aalborg efter de sidste flytte ting så var tøffet afsted i MC
støvler cowboy bukser min mc jakke og hjel+ handsker! Med mig havde jeg en
60 liters spejder/vandre taske... Jeg kommer som altid rask igennem
tunellen på vej hjem, og i svinget bremser jeg ned og tager den yderste
kurve, ligger knæet ud til siden og ligger cyklen godt ned i svinget. Der
har altid været sten i kurven inde fra sidevejen så plejer at flette lidt
tidligt ind i 1. vejbane, i dag var der pludselig bare en bred bremme af
olie midt på vejen som var kørt ud helt nede fra motorvejen næsten.
Forhjulet smutter og ruller så på tværs af vejbanen rundt en 6-7 gange.
Får mig lyn hurtigt samlet sammen og ind til vejsiden hvor jeg så kigger
efter biken, den ligger i vejsiden med fronten mod mig. En modkørende
kommer hen til mig og spørger om der skete mig noget, og det eneste jeg
kan fokusere på, var om biken var rullet rundt eller kun på siden. Han
sagde så den kun havde kuret på siden men da jeg kommer hen til den ser
jeg så at der ligger en pøl af olie under biken, det skjold som jeg kan
dreje krumtappen under var slidt hul i så olien kom ud. Min front kåbe som
jeg kun har haft monteret i år var ridset, styret var ødelagt og potten
var ridset. Tank og skjolde under sædet var fejlfri! (pyh dem har jeg ik
reserver af) Min fodhvilet med bagbremsen på var også knækket af. Jeg
ringer til en ven og de kommer ud meget hurtigt. Imens har jeg fået mine
ting og biken trukket over til siden og væk fra vejen. Jeg har også ringet
til vagthavende som sendte en bil fra brandvæsenet som smed sand på den
første olie og den olie jeg havde smidt.

Af ligegyldige bløde skader har jeg en ubehagelig afskrabning på knæet,
slået hoften på begge sider og den højre skulder var spist af astfalten da
min skulder pude åbentbart sad for langt omme på ryggen. Her til aften har
jeg også bemærket en ubehagelig smerte i stortåen, frygter den er
forstuvet !

Thomas, hvad er det for diesel du kører på? Det man kan få på
tankstationerne? Hvad gør du med det? ;)

Ang at snakke med vejdirektoratet må jeg prøve at ringe til dem i morgen,
avr inde og kigge på deres siden men der var alt for megen information til
at finde noget brugervenligt...

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 20:44

> [...]

> avr inde og kigge på deres siden men der var alt for megen information til

Det er dem der normalt tage sig af statsvejene - jeg ved ikke hvordan de
adskiller sig fra amts og kommune veje og fra 1/1 ser det sikkert anderledes
ud igen. Men det nummer jeg postede har jeg i mobilen og på motorveje (der
ihvertfald er statsveje) er det dem der samler tabte paller og lign op. Og
skrev jeg ikke at der var døgnvagt så du kan da nå det endnu idag - hvis
ikke så få en snak om hvorvidt det ville have været korrekt at ringe til dem
mens du var derude og havde set olie på vejbanen (Ikke at det er forkert at
konktakte politiet efter et færdselsuheld)

Fra : Armand

Dato : 24-09-06 21:41

Mikael Jørgensen skrev:

> [...]
> brokke mig, for de mener det er kommunens arbejde at sørge for vejene er
> i orden. Jeg ved at ved vejhuller er der noget om snakken, men hvordan

Det kan ikke være kommune/vejdirektoratets ansvar medmindre du allerede
hár gjort dem opmærksom på problemet uden at de efterfølgende har gjort
noget ved det - Men i sådant tilfælde er ens argumenter ved styrt
egentlig ret små: "sådant noget lort, nu væltede jeg i det olie som jeg
hár fortalt jer om i går" :-/
Endvidere er der aldrig nogen sikkerhed for at oliespild m.m. ikke er
foregået stort set for næsen af én, hvilket ingen vejmyndighed kan
gardere sig imod uden at der skal stilles en mand med et olieflag på
standby i ethvert sving på vejnettet

Jeg er ked af at bore i såret; men fejlen er slet og ret en fejl 40, som
IMO slet ikke burde have forekommet ud fra den beklædning og oppakning
du førte dig frem med :-|

> Jeg håber ik nogen af jer har lige så dårlige erfaringer med olie som
> mig....

Prøv at tage ved lære af oplevelsen, og nyd at du overhovedet er i stand
til noget i dag - Esbjerg-motorvejens sammenfletning ved Kolding har
allerede såvel en invalideret som en død motorcyklist på samvittigheden.
Begge lokale som brugte de tæt sammenhængende 270° sving som privat
racerbane og kurvenedlægnings-øvelsesstrækning uden at betænke at
forholdene kan ændres pludseligt, selv mellem to efterfølgende
gennemkørsler, og vejdirektoratet har altså hverken konstrueret
afkørsels-zoner med sandfang eller sat svingdommere ud!!

--
Armand.

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 24-09-06 21:59

Armand wrote:

> [...]

> gennemkørsler, og vejdirektoratet har altså hverken konstrueret
> afkørsels-zoner med sandfang eller sat svingdommere ud!!

Hej.

Kan ganske udmærket følge dig, og jeg tror heller ik der er noget at
gøre... Jeg er sikker på jeg også vil lære af oplevelsen men learn by
doing er stadigvæk nogle gange ubehageligt...

Fra : Armand

Dato : 24-09-06 22:19

Mikael Jørgensen skrev:

> Kan ganske udmærket følge dig, og jeg tror heller ik der er noget at
> gøre... Jeg er sikker på jeg også vil lære af oplevelsen men learn by
> doing er stadigvæk nogle gange ubehageligt...

Måske fordi at din kørelærer ikke fik fortalt dig at børn, hunde,
oliepletter og grus pludselig springer uforudsigeligt ud foran én

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-06 22:35

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jeg er ked af at bore i såret; men fejlen er slet og ret en fejl 40,
> som IMO slet ikke burde have forekommet ud fra den beklædning og
> oppakning du førte dig frem med :-|

Armand, du mener vel ikke alvorligt at man hele tiden skal køre som om
at der er olie på asfalten forude, vel? Fejlen ligger efter min mening
udelukkende hos vedkommende der har smidt olien.

Jeg ramte engang noget diesel på knallert med 30-40 km/t i en blød
kurve og der var virkeligt intet greb i asfalten. Bagenden forsvandt
selvom gassen blev holdt neutral og knallerten stod meget tæt på
lodret. Jeg har svært ved at forestille mig at man kan gøre andet end
at tage koblingen og håbe på det bedste i sådan en situation.

I alle snævre kurver plejer jeg altid så vidt muligt at holde mig på
indersiden, hvor risikoen for olie og tabte sager er mindst. Hvis der
er grus kører jeg længere ude og sænker farten en hel del.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-06 22:43

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Måske fordi at din kørelærer ikke fik fortalt dig at børn, hunde,
> oliepletter og grus pludselig springer uforudsigeligt ud foran én

Man dumper ihvertfald køreprøven hvis man kører som om vejene er
dækket af olie :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-09-06 11:24

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Man dumper sikkert også hvis man taber motorcyklen fordi man ikke
> opdagede en olieplet, kloakdæksel eller lign ...

Oliepletter i regnvejr kan være så godt som usynlige, så jeg tror da
ikke det nødvendigvis er en selvfølge.

Selvfølgelig skal man være på vagt, men nogle gange er man altså bare
uheldig.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-09-06 11:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Hvis man ønsker at overleve skal man ikke køre hurtigere end hvad
> den overskuelige del af kørebanen lægger op til :-|

Det forudsætter bare at man kan se olien, og det er jo ikke altid
tilfældet hvorfor man efter min mening godt kan snakke om sort uheld i
denne sammenhæng.

> Derved nytter det ikke at krudte modellen for vildt af igennem en
> 180-270° motorvejs af/på -kørsel man ikke har gennemkørt umiddelbert
> forinden :-|

Det er jo meget rigtigt. Jeg kører nu sjældent en ekstra gang gennem
"min" tilkørsel, da der er rimeligt overblik over den oppe fra en bro
man passerer, ligesom der er så meget græs i rabatten at jeg endnu har
til gode at opleve grus i vejsiden. Det fraværende grus bruger jeg som
undskyldning for at være nogenlunde uden for oliefaren, idet pletterne
normalt ikke er at finde i indersiden af en kurve. Det er selvfølgelig
også en satsning, og det eneste fornuftige man kan sige er nok at
frisk kørsel skal foregå på en lukket bane :-/

> Kald mig bare gammel og forstokket, og jeg skal minde jer om jeres
> ungdommelige vovemod, som gør at man som mandsperson så sent som
> sidst i trediverne ikke behøver at spilde tid på at frygte alskens
> dødstruende sygdomme derved at det er trafikken der er killer #1 :-|

Jeg tror nu ikke helt på at du, på trods af din snarlige indskrivning
på plejehjemmet, aldrig kører halvfriskt gennem kurver uden en
foregående inspektionstur Det er meget nemt at sidde og være
fornuftig ved tastaturet, men i praksis kan smukke kurver jo
sommetider lokke en ud i noget knapt så gennemtænkt

> Alene derved at du med dén sætning erkender at tabt olie kan
> forekomme lægger du ansvaret for at undgå det i egne hænder :-|

Tid til en analogi: At jeg ved at der lusker knivstikkere rundt i byen
gør det ikke til mit eget ansvar når jeg bliver stukket ned. Nogle
gange går andres fejl bare ud over en selv.

Ok, i den aktuelle situation skulle Mikael jo nok have kørt
langsommere og måske har olien været synlig, men jeg synes ikke det er
rimeligt at sige at ansvaret 100% er hans. Problemet er, men ikke
ansvaret.

> Jup! Lige netop diesel og sand forekommer som oftest i arealer man
> ikke lige slår et smut udenom =

....og steder hvor det er usynligt og dermed umuligt at tage højde for.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-09-06 13:51

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Når man kommer sydfra er der en afkørsel til Aalborg syd, som
> svinger blødt til venstre ind over "hoved" motorvejen. Der begyndte
> min daværende CX650E engang at woble med 140 km/t, og jeg røg helt
> ud i kanten hvor belægningen ikke er helt ren længere, og
> metalstakittet kommer tæt på.

Den kurve har jeg også taget med 130-40 stykker nogle gange - der er
altså noget irriterede fristende ved sådan nogle store, bløde sving.
Jeg er dog begyndt at tage med ro der, for det der lille hop når man
kommer på broen kan godt være ret lusket, ligesom det, som du selv
siger, er den sikre død at ryge af asfalten der :-/

> Det havde nok været den sikre død hvis jeg var styrtet der. Siden da
> har jeg aldrig kørt over 110 i det sving. Den slags steder vil jeg
> gå langt for at undgå styrt.

Ja, det er bare dumt at der sommetider skal pyha-oplevelser til før
alvoren siver ind :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R