Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>>> Jeg er ked af at bore i såret; men fejlen er slet og ret en fejl
>>> 40, som IMO slet ikke burde have forekommet ud fra den beklædning
>>> og oppakning du førte dig frem med :-|
>>
>> Armand, du mener vel ikke alvorligt at man hele tiden skal køre som
>> om at der er olie på asfalten forude, vel?
>
> Hvis man ønsker at overleve skal man ikke køre hurtigere end hvad
> den overskuelige del af kørebanen lægger op til :-|
Det forudsætter bare at man kan se olien, og det er jo ikke altid
tilfældet hvorfor man efter min mening godt kan snakke om sort uheld i
denne sammenhæng.
> Derved nytter det ikke at krudte modellen for vildt af igennem en
> 180-270° motorvejs af/på -kørsel man ikke har gennemkørt umiddelbert
> forinden :-|
Det er jo meget rigtigt. Jeg kører nu sjældent en ekstra gang gennem
"min" tilkørsel, da der er rimeligt overblik over den oppe fra en bro
man passerer, ligesom der er så meget græs i rabatten at jeg endnu har
til gode at opleve grus i vejsiden. Det fraværende grus bruger jeg som
undskyldning for at være nogenlunde uden for oliefaren, idet pletterne
normalt ikke er at finde i indersiden af en kurve. Det er selvfølgelig
også en satsning, og det eneste fornuftige man kan sige er nok at
frisk kørsel skal foregå på en lukket bane :-/
> Kald mig bare gammel og forstokket, og jeg skal minde jer om jeres
> ungdommelige vovemod, som gør at man som mandsperson så sent som
> sidst i trediverne ikke behøver at spilde tid på at frygte alskens
> dødstruende sygdomme derved at det er trafikken der er killer #1 :-|
Jeg tror nu ikke helt på at du, på trods af din snarlige indskrivning
på plejehjemmet, aldrig kører halvfriskt gennem kurver uden en
foregående inspektionstur
Det er meget nemt at sidde og være
fornuftig ved tastaturet, men i praksis kan smukke kurver jo
sommetider lokke en ud i noget knapt så gennemtænkt
>> Fejlen ligger efter min mening udelukkende hos vedkommende der har
>> smidt olien.
>
> Alene derved at du med dén sætning erkender at tabt olie kan
> forekomme lægger du ansvaret for at undgå det i egne hænder :-|
Tid til en analogi: At jeg ved at der lusker knivstikkere rundt i byen
gør det ikke til mit eget ansvar når jeg bliver stukket ned. Nogle
gange går andres fejl bare ud over en selv.
Ok, i den aktuelle situation skulle Mikael jo nok have kørt
langsommere og måske har olien været synlig, men jeg synes ikke det er
rimeligt at sige at ansvaret 100% er hans. Problemet er, men ikke
ansvaret.
>> Jeg ramte engang noget diesel på knallert med 30-40 km/t i en blød
>> kurve og der var virkeligt intet greb i asfalten. Bagenden
>> forsvandt selvom gassen blev holdt neutral og knallerten stod meget
>> tæt på lodret. Jeg har svært ved at forestille mig at man kan gøre
>> andet end at tage koblingen og håbe på det bedste i sådan en
>> situation.
>
> Jup! Lige netop diesel og sand forekommer som oftest i arealer man
> ikke lige slår et smut udenom =
....og steder hvor det er usynligt og dermed umuligt at tage højde for.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R