et par tanker mht hestkræfter og ramair. :~
Fra : S.G

Dato : 24-09-06 03:33

Bare lidt stof til eftertanke:) og et par overvejelser fra min side.
Det er bare læsestof, og evt oplæg til en dybere funktionel
diskussion. Men ingen mudderkast og religionskrig :D bare lidt hygge
diskussion :)

Noget jeg synes der er skægt! Samtlige producenter (og os mcister) har
det jo med at det gælder om at have flest heste :) :) i sin
motorcykel. Så kan man håne andre med mindre hestekræfter og føle
sig oven på :) Ligesom man helt sikkert kører hurtigere end alle
andre med mindre HK :) :)

Det sjove er, at der faktisk er gået en form for inflation i
Hestekræfterne. Tag fx en SV1000 K1 kontra en SV1000K6 motoren er
efter hvad jeg har kunne støve mig frem til nøjagtig ens! Men K1 er
opgivet til 120HK og k6 til 125HK :) hvor kom de sidste 5HK fra?

Det samme gælder med ramair opgivelser. Mange af nye maskiner har
typisk over 170 HK på motor og så lige en 10-15HK mere med ram air.
Når skidtet så kommer i testbænk, ja så smider cyklen under 150hk
på hjulet. Hvor blev de sidste heste af? nå ja de ligger sikkert i
ramairen. :) Og det endda på trods af at sportscykler idag med et
525´er kit overfører flere heste til baghulet end man gjorde for bare
5 år siden, da der typisk sad 530´er kit på, selvom selvsamme cykel
med en opgivelse 20HK under, den nu nyere model, stadig smider næsten
ligeså mange heste som den nye maskine gør :) hvor blev de
hestekræfter af?

Fx suzuki k6´er 750´er, ja den smider mindre end en K1´er på
hjulet, selvom den på papiret har flere heste end k1´eren :) Hvor
blev de heste af?

Så cykler fra 90´erne og før bør jo egentlig have et tillæg på
cirka 5-10% på deres opgivede motorheste, da man idag åbentbart
måler disse anderledes end dengang
skægt ikk? :) :) eller?

En helt anden ting! Til os der har ramair.... Well prøv lige ved
næste køretur at få cyklen godt op i fart! Tag så lige og tag
hånden ned foran kåben i området af ramair kanalen og mærk hvor
meget fartvind/tryk der egentlig er på luften! Det mærkes som om der
ingen er! Forskellen på at tage hånden ud til siden og væk fra
motorcyklen kontra det at sætte hånden foran kåben på ens cykel er
enormm!. :) i ved aerodynamik :) :) Så hvor meget tryk er der mon i
ens ramair :) og hvad har den at sige for hk antallet?

Jeg er selv af den mening (den behøver i ikke at dele med mig) at
ramairen stort set ikke har noget at sige for ens hestekræftantal, og
dog, det kommer an på hvordan indsugningen til ramairen er integreret
i kåben. Men jeg tror det er småting! Der hvor effekten hentes er det
fact at motoren kan trække kold luft ind istedet for varm luft. Alene
det giver en stor effektforøgelse, som er målbar, også i en bænk.
Derudover har ramairen en anden smart sideeffekt. Det er at dæmpe
støj fra luftfilterkassen. Men det er som sagt bare min mening

:)
hvad mener i? er jeg helt galt på den eller? Så lær mig noget nyt!
(på en pæn måde) :) :)

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 07:44

S.G skrev i meddelelsen
<1159065172.588453.101290@e3g2000cwe.googlegroups.com>...

>Og det endda på trods af at sportscykler idag med et
>525´er kit overfører flere heste til baghulet end man gjorde for bare
>5 år siden, da der typisk sad 530´er kit på,

Se dét passer så ikke, der er ikke bedre overførsel i en 525 kæde end i en
530 kæde, men Du sparer en smule vægt.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : JBH

Dato : 24-09-06 08:16

"S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg satte " Ramair" på min gamle Kadett før jeg vidste hvad det var. Fakta
var i alt fald at den kunne 10-15 kmt mere på toppen når jeg førte en slange
fra luftfilteret, som på en Opel er en rund dims oven på motoren med en
skråtudstikkende tud. flexslangen satte jeg istedet for tuden og direkte ud
foran, med hullet vendt fremad.Ingen tvivl om at den lettere kunne "få luft"
på den måde.

Og det er ganske vist..

mvh.
JBH

Fra : Hekto

Dato : 24-09-06 14:48

> [...]
> istedet for tuden og direkte ud foran, med hullet vendt fremad.Ingen
> tvivl om at den lettere kunne "få luft" på den måde.

Sikkert ... men, sikkert også 'bare' fordi den fik køligere
indsugningsluft defter indgrebet = større mængde ilt.

Hvis man regner lidt på det:
Det er en 4-takter, så der er 5.000 arbejdsslag, og hvis man
forudsætter at fyldningen er 100%, så er det altså 5 kubikmeter i
minuttet. Der vil være et pænt sug!

Af samme årsag er ram-air ikke specielt effektivt, for hastigheden skal
kunne frembringe et overtryk hvor der i forvejen er det omtalte sug, og
det vil kræve høje hastigheder og en effektiv udformning, før det er
noget der laver sorte striber på vejen!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 24-09-06 16:51

JBH skrev:

> [...]
> foran, med hullet vendt fremad.Ingen tvivl om at den lettere kunne "få luft"

Ram air har man drømt om i mange år - Bl.a. Triumph forsøgte sig med
omvendt topstykke og karbunadernes tragte lige rakt frem i fartvinden;
men det var umuligt at trimme karbunaderne til at kunne virke under dé
betingelser - Og dét burde gælde for din kadett også!
Først f.o.m. Kawasaki's lancering af deres system først i 90'erne kom
det op at køre v.h.a tricket at lede fartvinds-overtryk ned i
svømmerhusene også således at mertrykket i venturi'en ikke slog tilbage
gennem dyserne; svømmerhuset og ud i atmosfæren med deraf følgende
malfunktion
På en 125'er Yamaha roadracer har jeg set RamAir udnyttet ved at
karburatoren lå inde midt i luftfilterkassen og derved
"overtryks-zonen", og derved udnyttede at såvel venturi/karburator, som
svømmerhus befandt sig i samme tryk

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-06 09:25

"S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev
>Så kan man håne andre med mindre hestekræfter og føle
sig oven på :) Ligesom man helt sikkert kører hurtigere end alle
andre med mindre HK :) :)

Man kan både nyde HK når man er helt alene på vejen, det er faktisk der og
kun der, man skal gøre det, men man kan også nyde, at man kommer godt fremad
ved kun at bruge halvdelen. Behøver absolut ikke have noget med arrogance at
gøre.

> [...]
enormm!. :) i ved aerodynamik :) :) Så hvor meget tryk er der mon i
ens ramair :) og hvad har den at sige for hk antallet?

Masser, grunden til at du ingen vind mærker, er netop at der er opbygget et
tryk foran indtaget. Det blæser heller ikke ombord på en sejlbåd i medvind,
men den sejler jo.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 24-09-06 14:50

> [...]
> opbygget et
> tryk foran indtaget. Det blæser heller ikke ombord på en sejlbåd i

Du kan ikke 'stoppe' luft ned i indsugningen med en fart der giver
overtryk - højst hjælpe luften lidt på gled.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-09-06 09:54

S.G skrev:

> [...]
> efter hvad jeg har kunne støve mig frem til nøjagtig ens! Men K1 er
> opgivet til 120HK og k6 til 125HK :) hvor kom de sidste 5HK fra?

Skulle vi ikke lige sikre at fakta var på plads inden vi tænkte højt

SV1000k1 findes ikke :-/
Første model var SV1000k3
Den er opgivet til 120hk af Suzuki, og bliver typisk målt til mellem
106 og 111 hk på baghjulet (uden modifikationer)
K4, K5, og K6 er ligeledes opgivet til 120hk af Suzuki, og målt på
bænk som k3
Altså ingen forskelle
Hvis de "nye" modeller (farvevarianter) der er vist i nyhedsbrevet på
"Global-Suzuki" fra ultimo August i år repræsenterer 2007 modellerne
(K7) så er den også opgivet til 120hk.
Det eneste Suzuki (dk) ser ud til at overdrive på K6, er tank
indholdet der på K6 er opgivet til 20L, selv om det er akkurat samme
tank som på K3 der indeholder 17L ! ??

--
Din@nt
KiloSFau s K3

Fra : Armand

Dato : 24-09-06 21:18

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> "Global-Suzuki" fra ultimo August i år repræsenterer 2007 modellerne
> (K7) så er den også opgivet til 120hk.......

Jeg tror at Sebastian fastholder sit efterhånden værende varemærke og
blander alt for meget sammen på én gang :-|

Man måler ikke anderledes idag end førhen: HK-opgivelser er for motoren,
hvorimod ikke efter-beregnede(!) bænk-målinger er baghjuls-effekt :-|
Det er i almindelighed baghjuls-effekten man måler på en ordinær
testbænk hvor baghjulet trækker en rulle. Dog er der forskel fra bænk
til bænk om softwaren er i stand til at generere et tal for
transmissionstabet, som derefter kan tillægges baghjuls-målingens lavere
opgivelser.
Jeg har set bænke der efter effektmålingen konstruerede en negativ kurve
(á under nul-aksen) ved at måle rullemodstanden ved udkobling og deraf
faldende hjul/rulle -omdrejninger efter at redline havde været nået og
at man omend ikke andet så grafisk kunne vurdere motor-effekten ved at
måle spændet mellem de to kurver
Det ér i realiteten mest praktisk at konstantere hvor mange kræfter der
bliver lagt i asfalten, frem for hvor mange HK motoren har; men man kan
ikke blande disse to opgivelser ukritisk sammen :-|
Når der nævnes tal fra rulninger, bliver argumenterne tillige tynde hvis
ikke at det drejer sig om sammenlignelige rulninger foretaget på samme
bænk og helst samme dag og det nytter ikke med millimeter-debat når
sagen drejer sig om forskellige bænke og ubestemmeligt varierende
forhold i øjeblikket ved selve målingen!

Angående HK-opgivelser for Ram-Air modeller er det stik modsat af hvad
Sebastian beskriver:
Det burde være selvklart(?) at fabrikanterne ikke ønsker at skjule så
meget som en eneste forekommende hestekraft, og derfor skal man regne
fabriks-opgivne ydelser for at være max-opnåelige á dynamiske HK's, som
er svært at konstantere i en gemen testbænk der ikke kan producere den
nødvendige modvind á på op til 300km/t.
Derfor afviger mange bænkmålinger negativt i forhold til
fabriksopgivelserne qua såvel manglende påvirkning af RamAir'en og
målt/opgivet ydelse á på baghjulet!

Til modargument til forsøget med at holde hånden ned foran kåben under
kørsel for at konstantere det ringe (RamAir)lufttryk, vil jeg lige nævne
en MOTORRAD-test af ZZR1100 hhv. ZX10:
Det var redaktionen uforståeligt at ZZR1100 kørte markant hurtigere end
den ZX10 som den skulle erstatte, når nu rulningerne for de to var ens
(og matchede det officielle tyske 100HK's drosling), og mistanken faldt
hurtigt på RamAir-systemet som man forsøgsvis blændede intermistisk af
og istedet lod ZZR'eren suge bag kåben i lygte-området:
Ændringen var ikke at måle på testbænken, hvor begge maskiner
tilnærmelsesvis præsterede ens; men på autobahn'en var det pludseligt
slut med 1100'erens kraft-overskud og begge maskiner kørte
tilnærmelsesvis lige hurtigt
Summa summarum: Der har såvel her som i tidligere tråde været postuleret
at Ram-Air ikke burde have nogen virkning; men MOTORRAD's praktiske test
viste at princippet virker mærkbart i praksis, men er svær at
dokumentere i testbænk :-|

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 24-09-06 10:51

> Se dét passer så ikke, der er ikke bedre overførsel i en 525 kæde end i en
> 530 kæde, men Du sparer en smule vægt.

det må der da være netop pga mindre friktion, da kæden er mindre?!

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 19:17

S.G skrev i meddelelsen
<1159091436.771977.178720@i3g2000cwc.googlegroups.com>...

>det må der da være netop pga mindre friktion, da kæden er mindre?!

Hvor skulle den mindre friktion komme fra ? Friktion er areal*kraft,
regn selv videre

Og mht. egenfriktionen i kæden, o-ringene er de samme, pindene er de samme
eller en smule tykkere, så alt her går lige op.

Vægten er forskellen, og den kortere levetid på kædehjulene.

Fra : Armand

Dato : 24-09-06 20:29

S.G skrev:

> det må der da være netop pga mindre friktion, da kæden er mindre?!

Hvis dét skulle være argumentet, så var det noget smartere at droppe
O-ringskæden og kaste en 530'er Racing-kæde på

--
Armand
(der understøtter Orla's argument)

Fra : S.G

Dato : 24-09-06 10:54

> [...]
> 106 og 111 hk på baghjulet (uden modifikationer)
> K4, K5, og K6 er ligeledes opgivet til 120hk af Suzuki, og målt på

Jeps mig der var for hurtig ude. Blev gjort opmærksom på det på
galleriet også :)
Men det var jo også megert sent i nat :) :)

Fra : S.G

Dato : 24-09-06 10:55

> Masser, grunden til at du ingen vind mærker, er netop at der er opbygget et
> tryk foran indtaget. Det blæser heller ikke ombord på en sejlbåd i medvind,
> men den sejler jo.....

ja det er rigtigt, god pointe der :)

Fra : S.G

Dato : 24-09-06 11:04

> [...]
> Det eneste Suzuki (dk) ser ud til at overdrive på K6, er tank
> indholdet der på K6 er opgivet til 20L, selv om det er akkurat samme

Jeg ved jeg har set en SV1000 opgivet med 125hk, jeg er ellers sikker
på at det var den nye der kom nu her. Men kan ej finde info på det
mere :( kan bare huske jeg studsede over at SV´eren pludselig havde
5hk mere, og jeg kan huske jeg talte med en anden SV ejer om det som
også undrede sig, og som endda havde spurgt ved en forhandler hvorfor

Kan være det er denne her jeg har forvekslet
http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=898&fArticleId=2522503

Fra : Moller

Dato : 24-09-06 11:18

S.G skrev:

> Jeg ved jeg har set en SV1000 opgivet med 125hk, jeg er ellers sikker
> på at det var den nye der kom nu her. Men kan ej finde info på det
> mere :(

   Husk at opgivelser på Heste er meget flygtige fra kilde til kilde...
selv MC nøglen rammer jo +-10% forkert ofte, så mon ik det er en tryk
fejl ? lige som 0-100tider for samme cykle nogen gange variere 2-3s ?

   VH
   Moller

Fra : tom

Dato : 24-09-06 19:59

> Husk at opgivelser på Heste er meget flygtige fra kilde til kilde... selv
> MC nøglen rammer jo +-10% forkert ofte, så mon ik det er en tryk fejl ?
> lige som 0-100tider for samme cykle nogen gange variere 2-3s ?

ahh hva ? 2-3 sek på 0-100 når flere maskiner klarer denne acc på < 3 sek.
du mener vel 0,2 - 0,3 sek ikk

Fra : Moller

Dato : 24-09-06 21:50

tom skrev:

> ahh hva ? 2-3 sek på 0-100 når flere maskiner klarer denne acc på < 3 sek.
> du mener vel 0,2 - 0,3 sek ikk

   Tænker på Hornet 600 som den værste... der er set 2sec, 2,8sec, 3
sec... den værste var 6sec, men det gætter jeg på en mega slåfejl :)
hvis det var inden for 0,2-0,3 :) på den anden side, værdierne er lige
som maks heste 100% ubrugelige for 99,9999% af MC brugerne :) når de
ikke er nede på den lokale og prale om det :)

   VH
   Moller

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-09-06 22:31

Armand skrev:

> [...]
> til bænk om softwaren er i stand til at generere et tal for
> transmissionstabet, som derefter kan tillægges baghjuls-målingens lavere

lige netop
Derfor ses der også en relativ stor variation på de baghjulsmålinger
der foretages på sammenlignelige motorcykler (læs ikke modificerede)

En omregning af transmissionstabet vil i øvrig ikke være særlig
præcis al den stund, at kæde og kædehjuls tilstand, samt
tilspænding har stor indflydelse på tabet i transmissionen - dette
tillagt den store varistion der er i selve rullemålingen, vil blot
yderligere mudre billedet af resultatet af en rulning.

Så bottumline må være at det hele afgøres på landevejen,
måleværdien må være "Delta r" målt på munden - altså
forandringen i smilets størrelse fra en given køreturs start til dens
afslutning

--
Dun@nt
KiloSFau