Ombygning (love & regler)
Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 23-09-06 22:26

Er der nogen af jer der har nogle links til ombygning af Mc?. Så vidt
jeg kan forstå er dette en kæmpe gråzone. Synsmanden har ikke nogen
jordisk chance for at finde ud af, om f.eks en bagsvinger er org.
medmindre han kender modellen særdeles godt. Men hvor meget ved de
egentlig om MC og hvad sker der når der kommer en bil på tværs af vejen
og du parkerer på skøddet af føreren? Kan man finde nogle retningslinier
nogen steder?
Mvh
Jens
750 Katana

Fra : MKS - 74

Dato : 23-09-06 22:53

On Sat, 23 Sep 2006 23:25:34 +0200, "Jens R. Lorentzen"
<jensrostrup@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der har nogle links til ombygning af Mc?. Så vidt
>jeg kan forstå er dette en kæmpe gråzone.

Det er det også! Helt generelt kan man skelne mellem det der har
betydning for reg.afgiften og så det der har betydning for syn. Det
første vil meget ofte bero på et skøn fra SKAT's side, det andet kan
være temmelig vanskeligt idet større ombygninger tit skal følges af
behørig dokumentation som f.eks:

"Udskiftning af forgaffel på motorcykel kan godkendes, såfremt der
fremlægges en erklæring fra motorcykelfabrikanten om at den pågældende
forgaffel kan anvendes. Alternativt kan ændringen godkendes på
baggrund af en rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium.
Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold i både
forgaffel og det stel, hvorpå forgaflen monteres, herunder sikkerhed
mod udmattelsesbrud, samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold
og stabilitet ved kørsel med og uden passager op til motorcyklens
tophastighed. Af rapportens konklusion skal fremgå, at motorcyklen er
korrekt dimensioneret og har sikre køreegenskaber."

Her er et par link du måske vil kunne ha' glæde af:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=15036#pos
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap18.pdf

--
-Michael
CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk/CBR600data.html

Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 24-09-06 22:37

Tak for links. Jeg ved ikke helt om man er blevet klogere efter
gennemlæsning, men der er da helt klart lidt muligheder. Problemet
bliver nok mest, at holde synsfolkene op på de love og regler der
findes, hvilket nok bliver et helt kapitel for sig. Jeg skal lige
nærlæse det hele lidt mere. Der er ingen love uden smuthuller og her
burde være en mulighed for at finde noget. Der er ikke meget snak om
disse ombygninger, hvilket måske nok mest er en stiltiende accept af, at
de fleste ikke ved hvad loven siger. Jeg har prøvet med biler hvor der
medfulgte franske eller tyske godkendelser og 9 ud af 10 gange glor de
måbende på dokumenterne og stempler. På den anden side ville det være
rart, hvis man med sikkerhed viste, at forsikrings-advokaterne ikke
havde noget at komme efter, hvis det skulle gå galt.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-09-06 23:05

On Sun, 24 Sep 2006 23:37:00 +0200, "Jens R. Lorentzen"
<jensrostrup@get2net.dk> wrote:

> Der er ikke meget snak om
>disse ombygninger, hvilket måske nok mest er en stiltiende accept af, at
>de fleste ikke ved hvad loven siger.

Tjoh - Og for manges vedkommende nok også en erkendelse af at det
meget hurtigt kan blive meget vanskeligt at opnå en godkendelse p.g.a
den krævede dokumentation, der ofte gør ombygninger særdeles
vanskelige/urentable hvis man vil ha' dem "officielle", derfor hersker
der en udbredt "If you don't like the answer, then don't ask"-
holdning . Som du selv er inde på, er den nødvendige viden om en
given MC-model hos synsfolk langt fra altid til stede, og man kan
derfor slippe afsted med meget i en synssituation. M.h.t. til
forsikringsspørgsmål er det en lidt kilden sag, a priori kræver det jo
først at spørgsmålet overhovedet bliver aktuelt (=opdaget) i en
uheldssituation og dernæst at forsikringsselskabet kan gøre gældende
at det har været af betydning i et eller andet omfang...

Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 25-09-06 10:49

Noget helt andet er; at en ombygning er svine-dyr. Som du også selv er
inde på, er det tit billigere, at købe "the real thing". F.eks havde jeg
kig på en Bimota Sb6 med hele svineriet öhlins, Brembo osv. Hvis man
søgte på de samme dele i løssalg, endte selve cyklen nærmest gratis. Det
er lidt uhyggeligt, så dyre mc-dele er i forhold til bil dele. Men det
er jo en helt anden snak. Jeg skal ud og kigge ved et ophug, om der evt.
skulle ligge en god handel.
Mvh
Jens

Fra : MKS - 74

Dato : 25-09-06 16:09

On Mon, 25 Sep 2006 11:48:47 +0200, "Jens R. Lorentzen"
<jensrostrup@get2net.dk> wrote:

>Noget helt andet er; at en ombygning er svine-dyr. Som du også selv er
>inde på, er det tit billigere, at købe "the real thing".

Mange ombygninger laves jo for at tilfredsstille ejerens behov for
individualisering, og det er jo fint nok, men det gider jeg
overhovedet ikke. Jeg bilder mig ikke ind at jeg er bedre til at bygge
cykler end den typiske MC-ingeniør (måske lige undtagen Sutte'sukis
), så hvis en fabrikscykel ikke længere kan opfylde mit behov så
sælger jeg den og køber en anden der kan...

> F.eks havde jeg
>kig på en Bimota Sb6 med hele svineriet öhlins, Brembo osv. Hvis man
>søgte på de samme dele i løssalg, endte selve cyklen nærmest gratis.

Jah, som privatperson kan man jo overhovedet ikke få de samme priser
på sukkertøj som en producent kan .

>Det er lidt uhyggeligt, så dyre mc-dele er i forhold til bil dele. Men det
>er jo en helt anden snak.

Såvel hele MC'ere som dele produceres jo i relativt små serier
sammenlignet med hele bilindustrien, men jow MC-dele er ofte helt
afsindigt dyre, og ganske særligt i DK.

> Jeg skal ud og kigge ved et ophug, om der evt.
>skulle ligge en god handel.

God jagt!