X gange farligere at køre mc end bil
Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 14:03

I foråret skev en journalist på politikken.
> Mindre risiko for motorcyklister
> 18. februar 2006
> I løbet af de sidste ti år er motorcyklisters risiko for
> at
> komme ud for en alvorlig ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog
> stadig
> tre gange så farligt at køre på motorcykel som at køre i bil.

Journalisten angav bare ikke en kilde den gang og jeg har nu skrevet
lidt med ham og han kan ikke huske sin kilde, hvilket han undskyldte
..... Så jeg ved reelt ikke hvordan de er regnet ud eller af hvem.

http://www.statistikbanken.dk

[PKM1] opgør antal personkm til 735 mio km for mc og til 52254 mio km
for mc i 2003

[UHELD12] Personskader der er kommet til politiets kendskab

2003 2004 2005

bil 6300 5681 4889
mc 347 305 312

Dvs for 2003
Bil 0,120 tilskadekomne per mio km
Mc 0,47 -||-

Dvs det risikoen for at komme til skade som fører af en mc var i 4 gange
risikoen for det samme i bil .

Tager man dræbte og alvorlig tilskadekommne [UHELD1]

2003: 1826 i bil mod 248 mc

Bil: 0,035
MC: 0,34

Dvs det risikoen for at blive dræbt eller komme alvorligt tilskade i
trafikken var i 2003 ca 10gang større på mc end i bil.

Det er jo glædeligt lavere end talene for 2000 og da vi kan se at
antallet af tilskadekomne og dræbte motorcykliter fortsat er faldet
svagt samtidigt med at antallet af indregistrede motorcykler er steget
meget vil statistikken når den bliver offenliggjort nok også vise at
risikoen for 2005 var faldet yderligere. Det er også værd at bemærke at
risiokoen for bilister også er faldet meget - men bare faldet endnu mere
for motorcyklister

Så:
2000 13 gange farligere (død og alvorglige uheld)
2003 10 gange farligere (død og alvorglige uheld)
2003 4 gange farliger når alle tilskadekommne der er kendt af politiet
tages med - Det viser så også at motorcyklister selvfølgelig oftere
kommer værre tilskade.

Og uheldstallene er faldet yderligere for 2004 og 2005 (både mc og bil)
men der er ikke offenliggjort noget om det kørte antal km endnu.

Hvem var det der engang sagde at der findes løgn, bedrag og statistik

anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 15:05

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:45113ca9$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> http://www.statistikbanken.dk
>

> [PKM1] opgør antal personkm til 735 mio km for mc og til 52254 mio km for
> mc i 2003

Men hvor har de kørte mc km fra?? Jeg mener DMC har prøvet at få lavet en
statistik på hvor meget hver mc køre om året, da de statistiker der har
været brugt, ikke viste mange nok pr. cykel efter DMC mening.

Jeg ved ikke lige hvad der kom ud af det, men hvis de kun viser del halve,
sssåååååå!!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 16:16

> [...]
> har været brugt, ikke viste mange nok pr. cykel efter DMC mening.
>
> Jeg ved ikke lige hvad der kom ud af det, men hvis de kun viser del

Men der er vist ingen der har bedre tal end DS fra 2003. Det er er
problem Men på DS kan man da se at antallet off. personkm er stigende.
Biler bliver jo synet hvert andet år så der har man nok et ret præcist
billede af hvor meget de kører - det er straks værre med mc'er

Jeg kører godt nok 20-25000km om året på mc - så på den led trækker jeg
statistikken op. På den anden led har jeg 3 indregistrede motorcykler så
det giver alligevel kun 7-8000km i snit per mc ...

I 2003 regnede de med 735mio Km og da var der 82731 mc'er. Dvs de har
regnet med et snit på 8884km per mc. Det tror jeg er en "rimeligt".

I 1.1.2006 er antallet af mc'er 105264 og med samme per mc er er det
935Mio km
312 uheld i 2005 giver så en risiko på "kun" 0,33 uheld per mio. km.

Det er alligevel noget af en forbedring fra de 0,47 - Der er 30% færre
uheld. Jeg har ikke gidet regne på hvor mnage færre tilskadekomne
bilister der har været.

> Det undrer mig også at man har 4 gange så mange uheld på MC

Uheld med personskade der kommer til politets kendskab. Dvs dem der
bliver registreret korrekt på skadestuerne.
Det undrer mig egenligt ikke. Hvis en bilist laver en lille fejl får man
kun en bule i blikket hvor det meget nemt giver en tur på skadestuen for
en motorcyklist. Og som ovenstående viser så er risikoen for
motorcyklister faldet 30% siden 2003 - men hvordan det er i forhold til
bilisterne må en anden regne på.

Det jeg skev var en udløber af at en journalist igen havde skrevet at
det var 30 gange farligere at køre mc end bil - iøvrigt uden
kildeangivelse .... Som ganske almindelig familiefar er det svært at
retfærdiggøre et transportmiddel hvis det er 30gange farligere end en
bil... Min egen statistik siger et uheld med personskade på 125.000km Så
rent statisktisk burde jeg så kunne køre de næste par millioner uden
flere uheld hvis jeg kører gennemsnitligt

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 21:11

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:45115b51$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Min egen statistik siger et uheld med personskade på 125.000km Så
> rent statisktisk burde jeg så kunne køre de næste par millioner uden flere
> uheld hvis jeg kører gennemsnitligt

Jeg ved sku ikke om jeg tør køre mere, for vis din statistik holder og der
gør den sku nok, så ligger der mindst 4 uheld med personskade og venter
derude på mig :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 21:19

> Jeg ved sku ikke om jeg tør køre mere, for vis din statistik holder og
> der gør den sku nok, så ligger der mindst 4 uheld med personskade og
> venter derude på mig :-|

Har du kørt 8millioner km på mc uden uheld ?

Eller se positivt på det - hvis du har 4 uheld til gode kan de første 3
jo ikke være dødelige eller ødelægger førligheden. Men tag så lige og
stop før det fjerde uheld ...

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 08:46

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4511a473$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har du kørt 8millioner km på mc uden uheld ?

Jeg må have misforstået eller også kan jeg ikke regne, skriver du ikke et
uheld med personskade for hver 125.000 km?
Jeg har kørt mellem 500.000 og 600.000 km, så derfor får jeg det til mindst
4 uheld i snit!

> Eller se positivt på det - hvis du har 4 uheld til gode kan de første 3 jo
> ikke være dødelige eller ødelægger førligheden. Men tag så lige og stop
> før det fjerde uheld ...

Den der var rigtig god, for det kan jo heller ikke være mere end at jeg kan
komme op på cyklen til de 3 næste uheld

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-06 10:17

> [...]
> et uheld med personskade for hver 125.000 km?
> Jeg har kørt mellem 500.000 og 600.000 km, så derfor får jeg det til

Nej jeg sammenligner med statistikken 2005 der siger 0,33 uheld per mio.
km. Eller vendt om 3 millioner km for hvert uheld.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 15:07

> Og uheldstallene er faldet yderligere for 2004 og 2005 (både mc og bil)
> men der er ikke offenliggjort noget om det kørte antal km endnu.

Det blev sagt i TV for ikke så længe siden at det skyldes underbemanding på
Danmarks statistik, derfor er politiets registreringer ikke ført til
protokols endnu. Det er også blevet sagt i en anden sammenhæng, at årsagen
til faldet skyldes, at der er mange 40-50 årige der køber cykler lige nu,
friværdi og så´n. Det er en aldersgruppe der ikke er så risiko villig i
trafikken.

Fra : Armand

Dato : 20-09-06 21:03

Bongo skrev:

> [...]
> til faldet skyldes, at der er mange 40-50 årige der køber cykler lige nu,
> friværdi og så´n. Det er en aldersgruppe der ikke er så risiko villig i

- - - - Men som jeg(!) godt kunne mistænke for at fumle mere, samt falde
tungere end de yngre og mere rutinerede motorcyklister :-/
Og der skal jo blot en forstuvet lillefinger eller solid hudafskrabning
til at man som deraf følgende skadestue-patient ryger i indberetningerne
som trafik-offer :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 21:27

> [...]
> Og der skal jo blot en forstuvet lillefinger eller solid hudafskrabning
> til at man som deraf følgende skadestue-patient ryger i indberetningerne

Alderen er en del af statistikken, Jvf. denne artikel på Politiken:
http://politiken.dk/indland/article174400.ece og jeg er næsten sikker på at
skadestuerne ikke indberetter. Det er kun iforbindelse med ambulancen, at
sheriffen møder op med notesblokken og indberetter hvad ingen læser
iøjeblikket. Hvad jeg da også oplevede da konen og jeg styrtede. Politi og
ambulance kom samtidig. Betjenten kiggede vantro på mig og sagde: "Den cykel
er jo helt ny"? Hvortil jeg bare bittert kunne svare: "Ja".

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 21:32

> [...]
> på at skadestuerne ikke indberetter. Det er kun iforbindelse med
> ambulancen, at sheriffen møder op med notesblokken og indberetter hvad

Da jeg afprøvede systemet blev jeg "afhørt" af politiet. Da var det
åbenbart kotume at Bisbebjerg informerede politiet om alle
trafikulykker - men det kan jo godt være blevet sparet væk siden 2001.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 21:29

> Og der skal jo blot en forstuvet lillefinger eller solid
> hudafskrabning til at man som deraf følgende skadestue-patient ryger i
> indberetningerne som trafik-offer :-|

Btw så kan man på sundhed.dk logge på med digital signatur og se sin
egen sygehistorie. Der kan jeg dokuementere baseret på en stikprøve med
N=1 at det er dobbelt så farligt at arbejde som at køre motorcykel.

Arbejdsulykke
Sygehus Viborg / Vi Medicinsk afdeling M

Aktionsdiagnose: Laesio electrica (DT754)

Arbejdsulykke
Frederiksborg Amts Sundhedsvæsen / Hi Ortopædkir. afd. O skadestue
(2000088)
Aktionsdiagnose: Vulnus digiti manus m beskadigelse af negl (DS611)

Motorcykelulykke
Bispebjerg Hospital / Skadestue (1309418)
Aktionsdiagnose: Contusio reg deltoideae et brachii (DS400)

(Btw kan det ikke anbefales at bide smerterne i sig og selv tage på
skadestuen - Jeg kørte galt før 9 var på skadestuen godt 10 og først
13:50 blev jeg røntgenfotogaferet. Imens kom der mange ind med ambulance
og gik ud)

Fra : Henning

Dato : 20-09-06 15:11

> [...]
> men der er ikke offenliggjort noget om det kørte antal km endnu.
>
> Hvem var det der engang sagde at der findes løgn, bedrag og statistik ...

Jeg synes at nogle af tallene virker lidt underligt.

Hvis tallet for tilskadekommende i 2003 på Mc er 0,47 og for alvorligt
tilskadekommende er 0,34, vil det sige at godt og vel 2 ud af 3 uheld giver
en alvorlig tilskadekommende.eller dødsfald, det tror jeg ikke på, men det
kommer selvfølgelig an på hvad alvorlig tilskadekommende er, hvis det er
brækket finger eller lignende er det muligvis rigtig,

Det undrer mig også at man har 4 gange så mange uheld på MC. Jeg kan da godt
se at hvis man glider i noget grus eller lignende får man nok en uheld hvor
det i bil går godt, men hvorfor skulle vi dog køre så meget dårligere når vi
sidder på´en MC fremfor i bil.

Jeg er da klar over at man nok kommer mere til skade på MC når det går galt,
men det er ikke min erfaring eller dem jeg kender der kører på MC at så stor
en del af uheldene har så store konsekvenser.

Nogle statestikker bliver lavet efter de resultater man vil have. Man kender
jo nok til antallet af tilskadekommende, men hvor meget kender man egentlig
til antal kørte km. Hvis man skulle lave en rigtig statestik, skulle man
også sammenligne med alder. Mens man er ung kører man i mange tilfælde mere
friskt end når man bliver ældre, både på MC og i bil (der gælder i hvert
fald for mig) og så tror jeg endda at det er endnu mere udpræget på MC. Vi
er ikke som de andre, heldigvis.

Nu var jeg lige inde og kikke på statestik. Antal dræbte i 2003 var 25 og i
2005 16. Her er antallet heldigvis faldet med 1/3, mens alvorlig
tilskadekommende stort set er uændret fra 331 til 213.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 15:26

> [...]

> hvor

> det i bil går godt, men hvorfor skulle vi dog køre så meget dårligere når

Danmarks statistik bliver "fodret" af politiet, så er der ikke lavet rapport
(lille uheld) er uheldet ikke en del af statistikken.

Fra : flopper

Dato : 20-09-06 15:30

> Nu var jeg lige inde og kikke på statestik. Antal dræbte i 2003 var 25 og
> i 2005 16. Her er antallet heldigvis faldet med 1/3, mens alvorlig
> tilskadekommende stort set er uændret fra 331 til 213.

331 til 213 kan vel ikke kaldes stort set uændret. det er et fald med ca 35
%

Fra : Henning

Dato : 20-09-06 18:07

"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 331 til 213 kan vel ikke kaldes stort set uændret. det er et fald med ca
> 35 %
Beklager, jeg skrev forkert der var fra 223 til 213 uheld.
Henning

Fra : Lars

Dato : 20-09-06 15:17

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:45113ca9$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Mark Twain

Fra : flopper

Dato : 20-09-06 15:31

> Mark Twain

og så vidt jeg husker var det : løgn, forbandet løgn og statestik

Fra : Armand

Dato : 20-09-06 21:07

flopper skrev:

> og så vidt jeg husker var det : løgn, forbandet løgn og statestik

Sort løgn; hvid løgn og statistik!

--
Armand

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-09-06 06:44

Armand wrote:

> Sort løgn; hvid løgn og statistik!

Og jeg som ikke vidste han kunne dansk. Næh - den er ældre end som så. I
hvert fald så gammel som 1892.

"Lies, Damned Lies and Statistics" :
http://www.york.ac.uk/depts/maths/histstat/lies.htm

--