Kawasaki ZZR600 motorhavari
Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 17-09-06 21:34

Hejsa

Min søndagstur blev desværre noget kort i dag, jeg lagde ud af med at trille
stille og roligt de første 10-15km som jeg plejer så motortemperaturen
kommer op i et fornuftigt niveau, og begynder så med lidt frisk kørsel 4-5km
indtil jeg når byskiltet til en landsby, hvor jeg sænker farten og når at
trille lidt over en ½ km gennem byen, men pludselig er det som der blev
trykket på en knap og næsten al motorkraft forsvinder med et, så det
bagefter har kraft svarende til en Puch Maxi :(

Jeg får den rimelig hurtigt bugseret hjem i en hestetrailer, fritstående med
migselv indeni. Da den er kommet hjem begynder jeg at kigge på den, jeg
konstatere at motoren kan trækkes rundt i 6. gear af baghjulet med den
forventede modstand, og starter derefter forsigtigt motoren, den starter da
også fint og går også jævnt i tomgang med 1000-1200 rpm, men med en meget
træls mislyd.Oliestanden ser i første omgang fin ud, ja den går faktisk helt
op til max. linien, selvom jeg egentlig mente der var til lidt over halvvejs
da jeg tjekkede sidst...

Bummer, jeg studerer olien nærmere og ser at den faktisk er en smule uklar
selvom det kun er 120km siden jeg skiftede den, jeg starter derefter motoren
igen og skruer olieproppen af, og holder hånden hen over hullet, og ganske
rigtigt der er et pulserende lufttryk i takt med motorens gang. Så gad jeg
ikke kigger mere på den idag, det var allerede ved at blive mørkt udenfor,
og jeg mangler med 99% sikkerhed en ny motor. Og jeg har endda lige bekostet
en ny generator på motoren til 1000kr + montering aaarghh.

Motoren havde iøvrigt kun gået 55000km, de sidste 10000km med mig som ejer,
ligeinden jeg fik reparet generatoren var jeg på Padborg Park hvor den gik
upåklageligt hele dagen, men det har sandsynligvis været dødstødet til den
15 år gamle motor.

Så hvis der er nogle som ved hvor jeg kan skaffe en motor til en Kawasaki
ZZR600 D-model fra 90-92' vil jeg meget gerne hører nærmere, og selvom jeg
aldrig har brugt Ebay er link dertil også meget velkomne.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 17-09-06 22:00

Spørgsmål til de kloge hoveder herinde:

Af ren og skær nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig jeres bud på hvad der
sandsynligvis har dræbt motoren.

1. Banedagen med ca. 4 timers hård kørsel, med 6000-13000rpm det meste af
tiden.

2. Olieskiftet efter banedagen i forbindelse med skiftet af generatoren hos
Thisted MC Shop, jeg kom selv med olien da jeg allerede havde den til at
ligge, den var fra Louis og var en delsyntetisk Procycle SAE 10W-40, og
oliefilteret var et Champion ligeledes købt hos Louis.

Efter disse 2 ting kører den som sagt kun 120km før den er færdig, så jeg
har 3 spørgsmål:
Er det simpelthen for dumt af mig at tage en 15 år gammel MC med på Bane?
Er det den delsyntetisk Procycle SAE 10W-40 fra Louis der er for dårlig og
har dræbt motoren?
Eller det almindelig at sådan en Kawasaki motor nogle gange kun går 55000km?

Det er iøvrigt et meget surt tidspunkt det sker på, der skulle komme en
køber og se på den på onsdag, det er selvfælgelig aflyst nu.
Jeg ville nu også have noget dårlig samvittighed hvis køber fik motorhavari
indenfor de første 500km han kørte plus at han sikkert heller ikke ville
være specielt tilfreds med handlen.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-09-06 22:04

On Sun, 17 Sep 2006 22:59:43 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<sneware@FJERNtiscali.dk> wrote:

Hej.

>Af ren og skær nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig jeres bud på hvad der
>sandsynligvis har dræbt motoren.

Det er ikke muligt at give nogen på årsagen til at din motor taber
trækkraft.
Den beskrivelse du giver af forløbet er for tynd.

At den "pulserer" ud af oliepåfyldningshullet siger intet.
Det vil en hver motor gøre når du åbner det.

St olien ikke er "krystalklar" efter en kort tid siger heller ikke
noget - Det er helt normalt.

Der skal mere information til for at stille en diagnose.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 17-09-06 22:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
>
> At den "pulserer" ud af oliepåfyldningshullet siger intet.
> Det vil enhver motor gøre når du åbner det.

Ok, jeg troede det betød at der var hul i cylinderen eller lignende, så
måske har jeg været for hurtigt ude. Den lyder i øvrigt lidt som om den går
på 2 cylindre samtidig med at den lyder som om der er hul i udstødningen,
hvilket der dog ikke er. Men den går som sagt fint i tomgang, bortset fra
lyden, den kan også godt tage lidt omdrejninger selvom det går noget
langsommere end det plejer.

Nå, men da jeg er helt på bar bund, tror jeg vil starte med at tage tanken
af og så tjekke tændrørene, skal jo starte et eller andet sted, og så ellers
kigge lidt i min Haynes, og da sæsonen alligvel er ved at være ovre har jeg
indtil næste forår til at få det lavet.

Jeg takker for dit hurtige svar.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:46

Jeg vil håbe for dig der er HUL i Cylinderen ellers har du et kæmpe problem
:)))

SRY kunne ikke dy mig :)

PE

Fra : Armand

Dato : 18-09-06 00:39

Martin Guld Thomsen skrev:
> [...]
> på 2 cylindre samtidig med at den lyder som om der er hul i udstødningen,

Når du næste gang får mulighed for at starte den op så føl på
udstødningens forrør lige fra opstarten af, og konstantér om alle bliver
varme. Men vær hurtig, for de bliver hurtigt så brændende varme at man
ikke bør berøre dem med hænder/fingre!

I tilfælde af kolde forrør kan du diagnosticere ud fra tommelfingerreglen:
Parvise kolde rør á yderste eller midterste = et tændingsproblem!
Enkeltvise kolde rør = karbureringsproblem!

--
Armand.

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 18-09-06 08:30

> [...]
> Parvise kolde rør á yderste eller midterste = et tændingsproblem!
> Enkeltvise kolde rør = karbureringsproblem!

Hejsa

Kanon tip, så det skal jeg have prøvet i dag, jeg tror vil sprøjte lidt vand
på forrørene mens de er kolde, så
kan jeg vel se om det fordamper ens fra de 4 forrør, så slipper jeg også for
at brænde nallerne.

Også må jeg også hellere få kåben revet af i dag så jeg komme til studere
motoren nærmere.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 18-09-06 20:13

"Martin Guld Thomsen" <martinFJERN@bilinfo.dk> wrote in message
> [...]

Hejsa

Så er der nyt fra mit skumle værksted (hvis det da kan kalde det), jeg
startede kværnen og konstaterede rimeligt hurtigt at de 3 af de 4 forrør
blev varme, mens den sidste forblev isnende kold. Jeg koblede derefter
batteriet fra og gik ind og fik min aftensmad, der trods alt nogle fordele
ved at reparationen foregår hjemme ved mine forældre :)

Derefter prøvede jeg at tage tanken af, det skulle dog hurtigt vise sig
noget sværer end først antaget, da 2 af de 4 bolte der holdte den fast er
åbenbart blevet skiftet ud med en større model :(
Gevindet var derfor ødelagt og jeg kunne skrue lige så meget jeg ville uden
nogen form for resultat, der lykkedes dog til sidst at knække hovedet af
begge bolte hvorefter jeg fik pillet tanken af.

Jeg starter med den cylinder hvor der ingen forbrænding var og konstatere
hurtigt årsagen:
Tændrøret er blæst ovenud, hvilket også forklarer den manglende kompression
:)
Tappen forenden af tændrøret er knækket af og mangler derfor, men gevindet
ser ellers fint ud på tændrøret.

Jeg tager derefter de sidste 3 tændrør ud, og konstatere i samme omgang at
de faktisk ikke er spændt ordentlig fast, alle 3 kan strammes en ½ omgang
uden brug af kræfter, de sidste 3 ser iøvrigt alle fine ud, men ham der
sidst har skiftet de tændrør er en klovn af dimensioner, og nej, det er ikke
migselv. De må dog have siddet lidt fast da jeg trods alt har kørt ca.
10000km siden jeg købte den.
Jeg prøver at skrue en af de andre tændrør ned hvor den første var blevet
skudt op, men der er desværre ikke noget gevind :(
Så nu skal jeg have bestilt 4 tændrør, og have lavet et gevind i motoren til
den ene af dem.

Så må jeg bare håbe den ikke bliver skudt ovenud når jeg engang får samlet
den igen.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 18-09-06 20:39

> [...]
> kompression :)
> Tappen forenden af tændrøret er knækket af og mangler derfor, men gevindet

Vi må jo så håbe at alt det gamle tændrør ER skudt ud og ikke noget er
faldet ned i cyllenderen, jeg ved ikke hvad chancerne er for det ?

Men hvis du kan nøjes med at få lavet et nyt gevin (søg lige på google der
er mange tråde hvis jeg husker ret, omkring hvordan det er bedst at få det
lavet ) så er det jo billigt sluppet :)

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 18-09-06 20:51

"Lars Bisgaard" <fjern@dettemail.dk> wrote
> [...]
> er mange tråde hvis jeg husker ret, omkring hvordan det er bedst at få det

Jeg tror faktisk det er blevet skudt ud, sandsynligvis fordi den var været
skruet dårligt fast til at begynde med, og derfor har kunne sidde og arbejde
gevindet i stykker. Jeg sidder iværdtfald med tændrøret i hånden, og bortset
fra den lille tap der er faldet af enden af tændrøret ser den fin ud.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-09-06 20:59

On Mon, 18 Sep 2006 21:51:28 +0200, "Martin Guld Thomsen"
> [...]

>fra den lille tap der er faldet af enden af tændrøret ser den fin ud.

Det var jo ikke så galt når nu uheldet skulle være ude.
Det du har været ude for understreger vigtigheden af jævnlig
vedligeholdelse hvad enten du vil sende cyklen på værksted eller
foretage service på den selv.

Det der mangler på tændrøret er det stelelektroden eller
midterelektroden?
Hvis det er stelelektroden er der en risiko for at den ligger i
cylinderen.
Den kan du prøve at fiske med en fleksibel magnetstang - Den burde
kunne finde den hvis den endnu er der.
Hvis det er midterelektroden kan den være slået løs i isolatoren og
trykket op i isolatoren.
Jeg har to NGK rør med den fejl liggende som min Paso har "ordnet".

Der findes værktøj der kan skære nyt gevind til en
tændrørsgevindbøsning uden at toppen afmonteres og uden at cylinderen
fyldes med spåner.
Snak med et værksted der har erfaring med sådanne reperationer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 21:46

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

>Hvis det er stelelektroden er der en risiko for at den ligger i
>cylinderen.
>Den kan du prøve at fiske med en fleksibel magnetstang - Den burde
>kunne finde den hvis den endnu er der.

Njaeai, nok snarere banket fast i stempelkronen, eller i topstykket. Eller
med held, blæst ud samme vej som tændrøret.

Martin, lån et lille spejl, eller bedre endnu, et endoskop, og få syn for
sagen. Er der skader på top eller ventilsæder, så skal toppen alligevel af,
og så er det let at få lavet et "rigtigt" nyt gevind, som sikres mod at
løsne sig ved at blive kravet ud indvendigt i topstykket.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 18-09-06 23:49

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> og så er det let at få lavet et "rigtigt" nyt gevind, som sikres mod at
> løsne sig ved at blive kravet ud indvendigt i topstykket.

Jeg kan ikke rigtig se hvilket spejl der vil kunne mig i stand til se
dernede ikke engang et tandlæge spejl vil kunne bruges.
Jeg har lige slået endoskop op på google og det ser selvfølgelig perfekt ud,
men jeg aner altså ikke hvordan jeg skal få fat i sådan fætter.

Så det kan godt være jeg tager hele toppen af nu hvor jeg er i gang, har jo
også tid nok da jeg alligevel ikke når at få den færdig før vi ved nå
oktober, og så er sæsonen alligevel ved at være slut, selvom jeg da før har
kørt til 15. december på min gamle GS500'er.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 10:56

Martin Guld Thomsen wrote:
> <snip> selvom jeg da før har
> kørt til 15. december på min gamle GS500'er.
>
> Mvh.
> Martin Guld Thomsen

Nu vil jeg lige tillade mig at spørge om du ud over denne meget uheldige
situation med motoren ellers har været glad for ZZR600?
Har du taget springet fra GS500->ZZR600? Hvis ja, hvordan var denne
ændring mest markant?

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 19-09-06 12:47

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse:

> [...]
> situation med motoren ellers har været glad for ZZR600?
> Har du taget springet fra GS500->ZZR600? Hvis ja, hvordan var denne

Hejsa

Jeg var været ganske tilfreds med min indtil de nylige problemer.

Det er svært at lave en sammenlignelig med en GS500 pga. de store forskelle,
men her er mit forsøg:
Motoren føles meget mere turbineagtig, og trækker jævn fra 1500rpm op til
14000rpm (som dog nok er noget optimistisk opgivet).
Den er meget mere velegnet til langfart end en GS500, bedre sidestilling og
det er behageligt at trille afsted med 130-180kmt hvilket det ikke er på en
GS500.
Den er noget større og tungere end en GS500, specielt hvis man har haft en
nøgen GS500 skal man lige bruge et lille stykke tid til at vænne sig til
den.
Men når man først har lært den at kende begynder den også at føles meget
mere sporty end GS500'eren, den har gode bremser og ligger meget stabilt i
sving.

Men inden du køber en ZZR600 bør du nok også prøve en CBR600, de to er meget
sammenlignelige men der er alligevel nogle forskelle:
CBR er 15kg lettere (dog kun 6-10kg hvis der er skiftet til en 4-1
udstødning på ZZR600).
CBR er og føles lidt mindre, og er derfor lidt hurtigere at skifte retning
på.
Fodhvilerne sidder højere og det er muligt at få mere nedlægning i sving.

ZZR vil for de fleste have en mere behagelig kørestilling specielt til meget
lange ture.
Der er lidt bedre vindafskærmning på ZZR600'eren.
En ZZR er lidt billigere end en CBR i tilsvarende stand.

Motorene og bremserne er sammenlignelige, med hver deres styrker, de bruger
begge moderne dækstørrelser så der er frit valg på alle hylder.
Man skal dog være opmærksom på modelskiftet fra D-modellen til E-modellerne
fra 93 og fremad, kan kendes på luftindtaget under forlygten.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 17:22

> [...]
> Man skal dog være opmærksom på modelskiftet fra D-modellen til E-modellerne
> fra 93 og fremad, kan kendes på luftindtaget under forlygten.

Mange tak skal du have for den fine beskrivelse. Tror jeg er begyndt at
blive lidt smålun på ZZR600.

Ved du hvad der er sket ved modelskiftet? Og om man kun bør gå efter
modeller(MC'er!!) fra efter 93?

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 19-09-06 19:54

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> wrote:
> Ved du hvad der er sket ved modelskiftet? Og om man kun bør gå efter
> modeller(MC'er!!) fra efter 93?

Hejsa

Det findes der ikke et endegyldigt svar på, der nogle forbedringer på
E-modellerne, men de koster også mere.

Forbedringer:
Motoren har Ram air og udover at det ser fedt ud med luftindtaget, så giver
det faktisk også 10kmt ekstra på toppen, men den yder ikke mere generelt og
da E-modellen vejer det samme som D-modellen er accelerationsevnen ens.
E-modellens gearkasse klonker generelt mindre, selvom jeg da har prøvet en
E-model der klonkede mere end min egen D-model uden der dog var problemer
med den. Man bør som så mange andre MC'er fra den tid tjekke gearkassen med
2-3 roll-ons i 1.- 2. og 3. gear for at se om den hopper ud af gear. Det er
nu også godt til at se om motoren trækker rent ved alle omdrejninger.

Men den største forskel er faktisk affjedringen, en D-model med den orginale
affjedring er med garanti for blød bagi herefter 15 år, selvom det dog går
så længe man kun er en på MC'en og man ikke vejer over 90kg. Derudover kan
affjedringen justeres mere på E-modellen, dette er dog også forskelligt
mellem de 7 forskellige E-modeller.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 17:03

Martin Guld Thomsen skrev i meddelelsen
<450f21a6$0$75032$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg kan ikke rigtig se hvilket spejl der vil kunne mig i stand til se
>dernede ikke engang et tandlæge spejl vil kunne bruges.

Jeg skar et ud af et defekt sidespejl, og limede det på et stykke kobbertråd
fra et installationskabel. Det kan fint bukkes i facon. Og så en lille
instrumentlyspære hængende i et par tynde ledninger.

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 19-09-06 19:33

"Orla Pedersen" wrote:
> [...]
> fra et installationskabel. Det kan fint bukkes i facon. Og så en lille
> instrumentlyspære hængende i et par tynde ledninger.

Ja, alt kan selvfølgelig lade sig gøre hvis man er tilstrækkelig
målbevidst:)
Det ser dog ud til at jeg til min store overraskelse godt kan få fat i et
endoskop, jeg skal dog nok transportere MC'en 15km, men det burde ikke være
det store problem.

Reparationen bliver dog sat i bero til efter weekenden da jeg ikke er hjemme
i weekenden, og ikke gidder starte på noget jeg alligevel ikke kan fuldføre.
Jeg har dog fået købt 4 nye tændrør, og overvejer om jeg skal stille
ventilerne mens jeg går og venter, men da jeg bor 15km fra hvor mine
forældre bor og MC'en står, kan jeg altså ikke lige pludselig gå igang med
det.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 18-09-06 23:38

> [...]
> cylinderen.
> Den kan du prøve at fiske med en fleksibel magnetstang - Den burde

Jeg ved godtnok ikke hvad den lille krog/tap forenden hedder, men vil tro
det er du kalder stelelektroden, jeg kan godt se at det er et problem hvis
den ligger nede i cylinderen, da den ser ud til at være lavet af et hårdere
metal end selve cylinderen, jeg skal nok også have studeret indersiden af
cylinderet ret grundigt, selvom jeg nu ikke tror der er noget galt.

Jeg vil dog umiddelbart tro at den lille hårde tap er enten er kommet ovenud
eller med rundt i udstødningen, men jeg skal iværdtfald have kigget grundig
efter den.

> [...]
> fyldes med spåner.
> Snak med et værksted der har erfaring med sådanne reperationer.

Jeg tager ned og bestiller de 4 nye tændrør i morgen hos Thisted MC Shop, så
kan jeg jo samtidig hører hvad de mener om det.

Jeg har sådan set adgang til den slags specialværktøj der kan skære nyt
gevind til tændrør dog til bilmotorer og min far er sågar også vant til at
bruge dem. Men nu vil jeg slå koldt vand i blodet og tage mig god tid til at
få det lavet ordentligt inden den skal sælges.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ritter

Dato : 17-09-06 22:01

> [...]
> ZZR600 D-model fra 90-92' vil jeg meget gerne hører nærmere, og selvom jeg
> aldrig har brugt Ebay er link dertil også meget velkomne.

http://mc-huset.dk/site/index.php?option=com_hotproperty&task=view&id=459&Itemid=99999999
årgang 91
http://mc-huset.dk/site/index.php?option=com_hotproperty&task=view&id=471&Itemid=99999999
årgang 94

Mvh

Thomas

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 17-09-06 22:16

"Ritter" <thrchokolade@mail-online.dk> wrote in message

> http://mc-huset.dk/site/index.php?option=com_hotproperty&task=view&id=459&Itemid=99999999
> [...]

Det virker lidt dyrt, eftersom man kan købe en hel ZZR600 for 16000kr på
DBA:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46307625

Og for 10000-14000kr i Tyskland, hvis vi snakker den gamle 90-92' model som
min.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Ritter

Dato : 17-09-06 22:19

> [...]
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46307625
>
> Og for 10000-14000kr i Tyskland, hvis vi snakker den gamle 90-92' model

Ok, ja priser ved jeg nada om :)
Var bare tilfældig forbi og så de havde hvad du søgte.
Men som du fremstiller det, ja så kan "guld" jo også købes for dyrt ;)

Mvh

Thomas

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 17-09-06 22:36

> [...]
> Var bare tilfældig forbi og så de havde hvad du søgte.
> Men som du fremstiller det, ja så kan "guld" jo også købes for dyrt ;)

Jeg er nu stadigvæk glad for linket, det kan jo være de er til at handle med
:)

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Asger

Dato : 18-09-06 01:15

Martin Guld Thomsen wrote:
> "Ritter" <thrchokolade@mail-online.dk> wrote in message

> Jeg er nu stadigvæk glad for linket, det kan jo være de er til at handle med
> :)

Faa nu lige stillet en ordentlig diganose foer du forkoeber dig. En
ZZ-R er normalt ikke saadan at slaa ihjel, og ud fra din (korte)
beskrivelse af hvordan du har behandlet den synes jeg ikke det lyder
som om den er blevet mishandlet.

Asger

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-09-06 05:28

Martin Guld Thomsen skrev:

> [...]
> også fint og går også jævnt i tomgang med 1000-1200 rpm, men med en meget

- Kan f.eks. skyldes at et (eller flere) af udstødningsrørene er gået
løs ved topstykket!

--
Hans

Fra : P

Dato : 18-09-06 07:58

> [...]
> ZZR600 D-model fra 90-92' vil jeg meget gerne hører nærmere, og selvom jeg
> aldrig har brugt Ebay er link dertil også meget velkomne.

Den har sandsynligvis mistet kompressionen på en eller flere cylindre. Det
kan være lige fra bukkede ventiler, brændt hul i et stempel til utæt
toppakning eller lign.
Få stillet diagnosen inden du ofre guldet

Hilsen P