Hjælp til lidt ala en motorcykelmotor.
Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-06 11:25

Jeg er sat på en lille opgave der består af følgende:
En af mine bekendte har lavet en minicrosser med en Honda CD 50
motor hvor plumben er fjernet fra topstykket for at give mere
fart over feltet.
Han har så to knægte, den ene kan sagtens styre crosseren, men
det kniber den mindste knægt.

Jeg skal så hjælpe ham med at lave en form for begrænsning der
kan slåes til når den mindste skal køre, det volder mig lidt
problemer.

Jeg ved der kan fåes CDI tænding til sådan en motor, men kan der
laves en form for elektronisk fartbegrænser til sådan en
firtakter, som der kan fåes til totaktsmotorer: her er et link
til en:
http://66.249.93.104/search?q=cache:6Ovsa9q3Jo8J:www.speed-up.dk/product.asp%3Fproduct%3D2606%26sub%3D778%26page%3D1+fartbegr%C3%A6nser&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=16
og vil det virke?

Alternativt en form for variabel studs, men det er dælme ikke let
at lave et lille skydespjæld til at skyde ind i studsen, der
samtidigt skal være tæt for al den støv hvalpene færdes i.

Gasspjældet, et stop på den, men det kræver også en form for
adskillelse for at slå det til.

Gode råd modtages.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-06 11:29

> [...]
> Jeg skal så hjælpe ham med at lave en form for begrænsning der
> kan slåes til når den mindste skal køre, det volder mig lidt

Et afstandsstykke af en slags til at begrænse gaskablets vandring ved
karburatoren? Det er ihvertfald en nem måde at begrænse den på.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-06 11:31

> Et afstandsstykke af en slags til at begrænse gaskablets vandring ved
> karburatoren? Det er ihvertfald en nem måde at begrænse den på.

Sådan havde jeg også gjort! Det er det nemmeste!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-06 11:41

Martin Sørensen wrote:

> Et afstandsstykke af en slags til at begrænse gaskablets
> vandring ved karburatoren? Det er ihvertfald en nem måde at
> begrænse den på.

Problemet er bare at det skal skilles ad for at aktivere
begrænsningen, og det skal gerne være noget den største af
knægtene kan gøre ret enkelt når de skal skifte.

Fra : ncj

Dato : 17-09-06 12:00

Sæt en skrue i ved gasrullen, der kan justere hvor langt du kan dreje
gasrullen. sådan er det på mange små crossere
MVH NC

Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-06 12:24

ncj wrote:
> Sæt en skrue i ved gasrullen, der kan justere hvor langt du
> kan dreje gasrullen. sådan er det på mange små crossere

Ja jeg kender godt systemet, men det drejehåndtag der bruges, er
fra en CD 50 og der er det ikke nemt at lave nummeret, jeg tror
vi skal over i CDI tænding, som det enkleste at lave en
begrænsning til, men hvordan er jeg på herrens mark med.

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-09-06 12:52

Henning Lund skrev:

> [...]
> CD 50 og der er det ikke nemt at lave nummeret, jeg tror vi skal over i
> CDI tænding, som det enkleste at lave en begrænsning til, men hvordan er

Dobbelt cdi, med en kontakt der skifter mellem de to, hvor den ene så er
droslet, og den anden ikke er?
Det er blot en tanke, ved ikke om det er praktisk muligt med kabling osv.

Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-06 14:51

Anders Christensen wrote:

> Dobbelt cdi, med en kontakt der skifter mellem de to, hvor den
> ene så er droslet, og den anden ikke er?
> Det er blot en tanke, ved ikke om det er praktisk muligt med
> kabling osv.

Jeg tror ikke det fåes, den jeg ved man kan få til CD, er
ubegrænset, men der er noget med at der kan sættes en kondensator
imellem, den skulle kunne gøre udslaget, det skulle faktisk være
det eneste der sidder i de fartbegrænsere der fåes til totaktere.

Fra : Armand

Dato : 17-09-06 15:11

Henning Lund skrev:

> ...... kan der laves en form for elektronisk fartbegrænser til sådan en
> firtakter, som der kan fåes til totaktsmotorer: her er et link til en:
> [...]

Gimmick'en er som sådan blot en frekvens-begrænser der sætter en grænse
for hvor høj en frekvens tændingen har => omdrejninger på motoren, så
jeg kan ikke se en årsag til at den ikke vil virke på en CD50'er :-/
T-Hansen har forøvrigt en lignende sag på deres program!

> Alternativt en form for variabel studs, men det er dælme ikke let at
> lave et lille skydespjæld til at skyde ind i studsen, der samtidigt skal
> være tæt for al den støv hvalpene færdes i.

Det skulle ikke undre mig om tomgangsjusteringen på
spjæld(!)karburatoren foregår v.h.a. en spidset skrue der går ind under
spjældets underkant og løfter dette ved indskruning. Anyhow, så er der
enkelt at lave et gevindhul ind i siden af spjæld"skakten", men i
passende højde over spjældets overkant, således at dette ikke vil kunne
løftes højere. Med en fingerskrue/fløjmøtrik vil den ældste selv kunne
fjerne dén og erstatte med en gummiprop eller en kortere skrue, der ikke
når igennem til spjældet!
Et lignende system med en lang skrue ned oven i spjældet er også en
mulighed, som forøvrigt har den fordel at den er variabel á ind/ud skruning!

Endelig er der muligheden for en -|_ bukket plade spændt på gasgrebet
med et spændebånd således at den høje ende går ind over styrkonsollen og
støder på en stopskrue eller anden allerede forekommende forhindring!

--
Armand.

Fra : Henning Lund

Dato : 17-09-06 18:30

Armand wrote:
> [...]
> på en
> CD50'er :-/ T-Hansen har forøvrigt en lignende sag på deres

Ok den skulle have samme virkning på 4 takt som på 2 takt.

> [...]
> Et lignende system med en lang skrue ned oven i spjældet er
> også en mulighed, som forøvrigt har den fordel at den er

Ja den ide er nok den bedste og billigste der kan laves, hvis vel
og mærket skruen ikke ryster af eller bliver væk i et hul i
lommen , sådan en gammel CD motor er sq ikke helt
vibrationsfri så skidtet kan nok ryste af i kampens hede, jeg så
et andet sted på nettet, at man kunne få en form for split der
kan lave samme nummer, men der var ikke oplyst hvilken form for
split der var tale om.

Fra : Armand

Dato : 18-09-06 00:24

Henning Lund skrev:

> [...]
> kunne få en form for split der kan lave samme nummer, men der var ikke
> oplyst hvilken form for split der var tale om.

Mon ikke at dét drejer sig om to huller over spjældet, hvorigennem man
kan stikke en gemen låsesplit tværs igennem :-/

--
Armand.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-09-06 06:54

Armand wrote:

> Mon ikke at dét drejer sig om to huller over spjældet,
> hvorigennem man kan stikke en gemen låsesplit tværs igennem :-/

Nej det skulle være en som kunne trykkes ind, og ved endnu et
tryk, ville den springe ud efter hvad jeg læste.