"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
news:7fhjg2lrc622v4u9eksc55d703qec62qge@4ax.com...
> Well det er til stadighed genstand for stor disput hvad der egentlig
> er bedst korreleret til RL, og om en billig godkendt hjelm altid er
> god nok eller ej, hvor såvel lægpersoner som eksperter har
> divergerende opfattelser. MCN har udført en test af de billigste
> ECE-godkendte hjelme med tilhørende konklusion:
>
> <
http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=5581188&articleCategory=NEWS_PRODUCT-NEWS>
Det er gamle nyheder, at ECE hjelme ikke klare testene efter Snell
standarden, men hvad der ikke enighed om er om Snell teste giver mening
efter forholdene i virkeligheden. Faktisk er der rigtig mange experter som
mener at producenterne laver alt for hårde hjelme for at opfylde Snell
standarden, problemet er at selvom ens kraniet sagtens kan tage 300-400G så
hjernen indeni færdig. Derfor mener mange det gælder om at lave en hjelm
således at den kan tage et enkelt slag/stød med minimal G påvirkning af
hovedet indeni, og det er her Snell testen har problemer, da de laver test
med gentagne slag på præcis det samme sted på hjelmen.
Hvilket selvfølgelig er meget relevant hvis man er løbet ind nogle
nynazister der står og slår løs gentagne gange med et baseballbat mens man
har en Snell godkendt hjelm på hovedet!!!
Men knap så relevant hvis får et enkelt hårdt slag på hovedet, da her gælder
om at hjelmen optager så meget energi som muligt så G påvirkningen bliver
reduceret nok til at hjernen ikke bliver til vælling. Og i de ulykker hvor
hjelmen reelt har en chance for at gøre en forskel er det altså det mest
almindelige scenarie. Man skal huske at ved mange højfart ulykker/ frontale
sammenstød bliver bæreren dræbt uanset hjelmens beskaffenhed da bæreren
alligevel er død af sine kvæstelser på resten at kroppen.
Mvh.
Martin Guld Thomsen