Morfardæk, og hvad så ?
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 12-09-06 20:00

Hej,

Denne sæson startede med et sæt nye Michelin Anakee, og uha de var gode.

Men nu efter ca. 6.500 km. er bagdækket allerede slidt fladt på midten

Mit køremønster er desværre heller ikke til at slide dem jævnt på siderne.

80 km daglig pendling af almindelige lige landeveje.
Meget køtrafik, dvs. mange opbremsninger/acclerationer.
Stort set ingen sving.
P.t. 75 ture på arbejde, ca. 500 km "sjovkørsel"

De hvide striber på vejen føles som skrænter.
Og tro mig, jeg kører en ikke uvæsentlig %del af turen i MC-banen.
Altså den smalle sorte lige på midten af vejen.

Er der overhovedet nogen måde at redde dækket på nu ?

Skulle jeg hellere vælge nogle hårdere dæk næste gang ? - og i givet fald
hvilke ?

Kan det hjælpe med et noget højere dæktryk ?

Jeg kører på:
Kawasaki KLR 650
påmonteret Michelin Anakee 130/80 R 17 (65H) TL/TT

Jan Selchau-Hansen
http://www.dfmc.dk/?id=920

Fra : Hekto

Dato : 15-09-06 18:10

Jan Selchau-Hansen was thinking very hard :
> [...]
>
> Jeg kører på:
> Kawasaki KLR 650
> påmonteret Michelin Anakee 130/80 R 17 (65H) TL/TT

Hæ ... sæt den på centerstøtte, start motoren og find noget af det
grove gulvslibepapir! Så kan du da forlænge levetiden en smule ved at
file den skarpe kant væk.

Prøv om du kan finde dæk med dual compound der er hårde på midten.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 15-09-06 19:57

Hekto wrote:

> Hæ ... sæt den på centerstøtte, start motoren og find noget af det
> grove gulvslibepapir! Så kan du da forlænge levetiden en smule ved at
> file den skarpe kant væk.

Er der virkelig nok at starte motoren ? jeg havde egentlig regnet med at den
sku' i gear også ..

> Prøv om du kan finde dæk med dual compound der er hårde på midten.

Dem skal jeg lede efter.
6-7000 km synes jeg er er alt for lidt på et sæt dæk.

Jan Selchau-Hansen
http://www.dfmc.dk/?id=920

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-09-06 08:10

Hekto skrev:

> Prøv om du kan finde dæk med dual compound der er hårde på midten.

Nogen fabrikater og modeller?
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Hekto

Dato : 17-09-06 11:53

Hans Paulin (6310) brought next idea :
> Nogen fabrikater og modeller?

Ny kører jeg jo 'klassisk' med 18". I år fik jeg Bridestone BT045 på,
og de er dual compound.

De var de bedste i Motorradtesten både på tør og våd vej. Jeg har været
på bane med dem, og er absolut tilfreds.

De fås også i mere moderne dimensioner.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-09-06 23:09

Hekto skrev:

> [...]
>
> De var de bedste i Motorradtesten både på tør og våd vej. Jeg har
> været på bane med dem, og er absolut tilfreds.

Tak - dét er noteret!
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Armand

Dato : 17-09-06 02:17

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 80 km daglig pendling af almindelige lige landeveje.
> Meget køtrafik, dvs. mange opbremsninger/acclerationer.

Du har sikkert mulighed for langt flere accelerationer "ud gennem sving" end
du umiddelbart opfatter:
Det er min opfattelse at bortset fra at undlade bundgas ved hver eneste
acceleration er den store synder ved fladslidning af bagdækket det forhold
at man helt og holdent undlader at accelerere førend motorcyklen er 100%
lodret efter stop (og efterfølgende højre/venstre sving) ved et kryds :-|
Prøv på dit næste bagdæk at vænne dig til at accelerere beskedent allerede
under nedlægningen rundt om (lys)krydsenes hjørner - Dét giver frem for alt
en bredere overgang mellem (midter)afslidning og (sidernes) bestående
mønster, hvilket gør dækket mere brugeligt til de sidste millimeter

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 17-09-06 23:28

Jan Selchau-Hansen skrev:

> Skulle jeg hellere vælge nogle hårdere dæk næste gang ? - og i givet fald
> hvilke ?
>
> Kan det hjælpe med et noget højere dæktryk ?

   Jeg har valgt at bruge BT-014 foran og BT-020 bagpå... da skred med
forhjulet har stor change i uheld, så skal der et godt dæk der, men
modsat så vil de fleste udskred med baghjulet ikke blive være end
skrækken mens det sker, men meget meget sjældent medføre det et styrt.

   Hvis du pendler, så er du jo ikke ud for at køre sjovt, så der er en
god ide at smide ekstra tryk på baghjulet, kender til flere som har
3-4bar i når de motorvejes ture støre strækninger, men husk nu at lukke
luften ned til normal igen når du skal ud og hygge køre med vennerne :)

   VH
   Lars Molnit