|
| Langsom kørsel på motorvejen Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 09:19 |
|
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
"Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
Mange kører 110 eller 120, hvor de ellers må kører 130. Det er ikke
fordi, de ikke kan, men fordi de vælger at lade være.
Trafiksikkerheden er virkelig kommet ind på vores lystavle, siger
rådets direktør, René la Cour Sell til JydskeVestkysten. "
Sikke et lille idyllisk maleri den gode Cour Sell får malet der. Jeg
har indtryk af at den gruppe der kører lidt langsommere på motorvejen
i overvejende grad har gamle slidte biler der ikke kan køre stærkere
uden at blive ukomfortable. Derudover små økonomi-biler der
ødelægger kilometerregnskabet hvis de kører 130km/t. Så det er
BÅDE fordi de ikke kan og ikke vil - men det er vist ikke
trafiksikkerheden men nærmere bankkontoen der har haft betydning for
dem der ikke vil.
| |
Ebbe Kristensen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 02-10-06 09:35 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Sikke et lille idyllisk maleri den gode Cour Sell får malet der. Jeg
> har indtryk af at den gruppe der kører lidt langsommere på motorvejen
> i overvejende grad har gamle slidte biler der ikke kan køre stærkere
> uden at blive ukomfortable.
Jeg er enig i det med skønmaleriet - men jeg synes nu ikke det specielt er
de gamle, slidte eller små biler, der kører 120. Derimod ser jeg mange
"gennemsnitsbillister" - dem der kører 120 ligegyldigt om fartbegrænsningen
er 130 eller 110. F.eks. "fulgtes" jeg med en mellemstor BMW på vej hjem fra
Tønderfestival: når man måtte køre 130 overhalede jeg og når man måtte køre
110 blev jeg så overhalet af den. Sådan gik det hele vejen over Fyn
Ebbe
| |
Ukendt (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-06 10:35 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
"Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
Mange kører 110 eller 120, hvor de ellers må kører 130. Det er ikke
fordi, de ikke kan, men fordi de vælger at lade være.
Trafiksikkerheden er virkelig kommet ind på vores lystavle, siger
rådets direktør, René la Cour Sell til JydskeVestkysten. "
Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea 2.0 TDi/DSG '06
BMW K1200 RS '99
| |
Peter Dalgaard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 02-10-06 11:00 |
|
"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> writes:
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
>
> "Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
> Mange kører 110 eller 120, hvor de ellers må kører 130. Det er ikke
> fordi, de ikke kan, men fordi de vælger at lade være.
> Trafiksikkerheden er virkelig kommet ind på vores lystavle, siger
> rådets direktør, René la Cour Sell til JydskeVestkysten. "
>
>
>
> Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
> der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
De tør ikke skifte bane pga. inderhalerne?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Klaus G. (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 02-10-06 14:53 |
|
> Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
> der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
Fordi ingen vil give dem plads til at komme ud igen...
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Leonard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-10-06 18:53 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:
>Fordi ingen vil give dem plads til at komme ud igen...
Nej det tror da fanden, hvis de har trukket en hale efter sig over et
langt stykke, uden nogen i inderbanen og så trækker ind når de endelig
er nået forbi den lastbil, det har taget flere minutter at indhente.
Så er det da klart at alle dem, der nu endeligt får lov til at køre
forbi ikke har lyst til at lukke dem ud igen, så de kan få lov at
holde i kø de næste mange minutter.
Dem ser jeg hvergang jeg kører fra Jylland til Odense.
--
Leonard
| |
Ukendt (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-06 16:37 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:d2523$4520dd3b$55183f7d$16487@news.arrownet.dk...
>
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
>
> "Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
> Mange kører 110 eller 120, hvor de ellers må kører 130. Det er ikke
> fordi, de ikke kan, men fordi de vælger at lade være.
> Trafiksikkerheden er virkelig kommet ind på vores lystavle, siger
> rådets direktør, René la Cour Sell til JydskeVestkysten. "
>
>
>
> Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
> der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
Det er sådan ca. også en af de få grunde til at jeg kan holde mig nede på
120 Km/t....plus at omkring kolding, vejle, fredericia er der så mange
paphoveder der absolut skal trække ud i venstre spor uden at de er i stand
til at bedømme hvor hurtigt man kører bagved....så her er man også nød til
at holde et lavt gennemsnit fordi man altid skal være klar til at klodse
bremserne.
De steder hvor der ikke er andre "generende" elementer i min vejbane, da
synes jeg nu det går ganske friskt. Tripcomputeren siger omkring 14-18L/100
Km der hvor JEG bestemmer farten.
--
Tom
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-10-06 18:53 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" skriver:
>
> Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
> der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
Det er ikke ulovligt at lave en forbikørsel.....
Folk glor bare så underligt når man gør det.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Leonard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-10-06 19:09 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Det er ikke ulovligt at lave en forbikørsel...
Det er bare svært at foretage en forbikørsel, når man er den eneste i
højre bane.
--
Leonard
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-10-06 19:14 |
| | |
Leonard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-10-06 19:37 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Det er bare svært at foretage en forbikørsel, når man er den eneste i
>> højre bane.
>
>Næh.
Færdselsloven
Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en
anden vognbane.
Hvis du er den eneste i højre bane bestemmes din hastighed ikke af en
foran kørende og du opfylder altså ikke kravet til en forbikørsel.
Hvordan foretager du en forbikørsel i højre bane, når alle de andre
kører i venstre bane?
--
Leonard
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 20:39 |
|
Leonard pretended :
> Hvordan foretager du en forbikørsel i højre bane, når alle de andre
> kører i venstre bane?
Hvis en række biler i venstre bane overhaler, bremser og kører
langsommere end bilen i højre bane - skal bilen i højre bane så også
bremse ? Det er jo et typisk motorvejsscenarie.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 19:14 |
|
Klaus D. Mikkelsen explained on 02-10-2006 :
> Det er ikke ulovligt at lave en forbikørsel.....
Hvis du skifter fra venstre bane til højre bane, kører forbi en bil der
ligger i venstre og så skifter bane igen får du nok meget svært ved at
forklare politiet og en evt. dommer at det bare var en forbikørsel...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-10-06 19:15 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Hvis du skifter fra venstre bane til højre bane, kører forbi en bil der
> ligger i venstre og så skifter bane igen får du nok meget svært ved at
> forklare politiet og en evt. dommer at det bare var en forbikørsel...
Hvis du kun ovehaler biler i højre vognbane for derefter selv at holde
til højre, hvad er det så, forbikørsel, eller ???
I min teoribog stod der at man skulle holde til højre, det er det jeg
gør....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 19:19 |
|
Klaus D. Mikkelsen has brought this to us :
>> Hvis du skifter fra venstre bane til højre bane, kører forbi en bil der
>> ligger i venstre og så skifter bane igen får du nok meget svært ved at
>> forklare politiet og en evt. dommer at det bare var en forbikørsel...
> Hvis du kun ovehaler biler i højre vognbane for derefter selv at holde
> til højre, hvad er det så, forbikørsel, eller ???
En overhaling - læs i færdselsloven, der står det forklaret.
> I min teoribog stod der at man skulle holde til højre, det er det jeg
> gør....
Ja - men du må kun køre forbi biler der er på din venstre side når
"trafikken bestemmer det". Men læs færdselsloven, den er ret detaljeret
på det område.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-10-06 19:22 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> En overhaling - læs i færdselsloven, der står det forklaret.
Jeps
> Ja - men du må kun køre forbi biler der er på din venstre side når
> "trafikken bestemmer det". Men læs færdselsloven, den er ret detaljeret
> på det område.
Hvad står der?
Står der at jeg kun må køre 110 i højre vognbane, hvis venstre vognbane
kører med 110 ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Lisbeth Jacobsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 02-10-06 19:28 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:452158DC.8C388478@du.kan.finde.den...
> Hvad står der?
Det lyder ikke umiddelbart til, at du styr på reglerne for forbikørsel, så
det er nok ikke nogen skade til at læse på lektien.
Mvh. Lisbeth
| |
Mogens... (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 02-10-06 19:32 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45215a1b$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Det lyder ikke umiddelbart til, at du styr på reglerne for forbikørsel, så
> det er nok ikke nogen skade til at læse på lektien.
LOL.
Hvis 20 biler på motorvejen ligger i venstre spor med 80 km/t og afventer
at kunne komme forbi en lastbil, kan intet holde mig tilbage for at sive
forbi
i højre spor. Om jeg overhaler, når jeg kommer op til lastvognen, er ikke
afgjort på forhånd...
| |
Leonard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-10-06 19:43 |
|
"Mogens..." <no@reply.dk> wrote:
>Hvis 20 biler på motorvejen ligger i venstre spor med 80 km/t og afventer
>at kunne komme forbi en lastbil, kan intet holde mig tilbage for at sive
>forbi
>i højre spor. Om jeg overhaler, når jeg kommer op til lastvognen, er ikke
>afgjort på forhånd...
Ikke desto mindre kan du få en bøde for det, da du ikke foretager en
forbikørsel, men en overhaling højre om og det er kun tilladt hvis de
andre skal til venstre.
--
Leonard
| |
Lisbeth Jacobsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 02-10-06 19:51 |
|
"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:aWcUg.18554$E02.7246@newsb.telia.net...
> Hvis 20 biler på motorvejen ligger i venstre spor med 80 km/t og afventer
> at kunne komme forbi en lastbil, kan intet holde mig tilbage for at sive
> forbi i højre spor. Om jeg overhaler, når jeg kommer op til lastvognen, er
> ikke
> afgjort på forhånd...
En er, hvordan du vælger at gebærde dig i trafikken. Vi talte imidlertid om,
hvordan reglerne er.
Mvh. Lisbeth
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 19:31 |
|
Klaus D. Mikkelsen brought next idea :
>> Ja - men du må kun køre forbi biler der er på din venstre side når
>> "trafikken bestemmer det". Men læs færdselsloven, den er ret detaljeret
>> på det område.
> Hvad står der?
> Står der at jeg kun må køre 110 i højre vognbane, hvis venstre vognbane
> kører med 110 ?
Jeg var ved at finde det frem til dig men må erklære mig enig med
Lisbeth - det vil ikke skade at du selv læser på lektien. Færdselsloven
finder du på http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050107929-REGL -
vældig interessant læsning egentlig.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 10:54 |
|
Dennis Hellan Pedersen (4690) (snabela) skrev:
> Ja-ja fint nok, men hvorfor he..... skal de ligge i yderbanen, så vi andre
> der vil køre stærkere, skal være ulovlige og køre højre om !
Ingen tvinger dig...
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 10:55 |
|
Ebbe Kristensen skrev:
> Derimod ser jeg mange
> "gennemsnitsbillister" - dem der kører 120 ligegyldigt om fartbegrænsningen
> er 130 eller 110. F.eks. "fulgtes" jeg med en mellemstor BMW på vej hjem fra
> Tønderfestival: når man måtte køre 130 overhalede jeg og når man måtte køre
> 110 blev jeg så overhalet af den. Sådan gik det hele vejen over Fyn
Det er de chauffører der ikke evner skiftende hastighedsbegrænsninger
;)
| |
Jan Vennike (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 02-10-06 17:19 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159782909.108225.230430@i42g2000cwa.googlegroups.com...
Ebbe Kristensen skrev:
>> Derimod ser jeg mange
> >"gennemsnitsbillister" - dem der kører 120 ligegyldigt om
> >fartbegrænsningen
> >er 130 eller 110. F.eks. "fulgtes" jeg med en mellemstor BMW på vej hjem
> >fra
> >Tønderfestival: når man måtte køre 130 overhalede jeg og når man måtte
> >køre
> >110 blev jeg så overhalet af den. Sådan gik det hele vejen over Fyn
>Det er de chauffører der ikke evner skiftende hastighedsbegrænsninger
>;)
De samme som ligger med 70 på landevejen - og ikke sætter farten ned i byen
--
Jan
(Remove the Cat in the email to reach me)
| |
tom (02-10-2006)
| Kommentar Fra : tom |
Dato : 02-10-06 17:58 |
|
>>> Derimod ser jeg mange
>> >"gennemsnitsbillister" - dem der kører 120 ligegyldigt om
>> >fartbegrænsningen
>> >er 130 eller 110.
> De samme som ligger med 70 på landevejen - og ikke sætter farten ned i
> byen
tjae, jeg er en såkaldt 120'er... Det er en fin fart. Kører over 200km
dagligt og jeg synes det er mere stressende at køre stærkt og ligge og leger
med bimmere etc. 120 er en fin flydende hastighed. OG så er jeg også en af
dem der synes at 110 er en lav hastighed mange steder. Dertil kommer at
bøderne først bliver store over 140, hvilket vel også betyder at
politikkerne ikke synes at 120 i 110 zone er slemt.
70 i byerne er jeg derimod ikke tilhænger af. Dog indrømmer jeg at jeg
nogen gange ikke sænker farten på landevejen når der kommer en 70 zone, men
jeg er omvendt meget opmærksom, da der jo som oftest er en grund til den
lavere hastighed...
| |
Niels Pein (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 02-10-06 12:37 |
|
Der er sikkert mange der kører omkring de 120 på motorvej fordi det er det
de har lyst til, og de er kørt hjemmefra i ordentlig tid.
Og det er så uanset hvilken bil man kører i, hvad den bruger af brændstof,
og om hastighedsgrænsen er 110, 130 eller fri for den sags skyld.
Og det kan ikke bringe mit pis i kog.
Nogle holder strikt 110 når man må køre 110, og 130 når man må køre 130, og
pudser glorien over det. Andre tager det mere afslappet og flyder roligt
derudaf med ca. samme gennemsnitsfart, men uden at hænge sig så meget i et
par tal på nogle skilte.
Og som vi dog kan skælde ud på hinanden for ikke at køre ens. :-/ Hvad med
bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at leve med det, så
længe det er indenfor rimelighedens grænser.
Så bliver livet meget lettere.
Gennemsnitshastigheden er åbenbart faldet der hvor hastighedsgrænsen er 110.
Samtidig tror jeg man med rimelig sikkerhed kan sige at bilparken i samme
periode er blevet nyere og består af større og bedre biler (bare et gæt ud
fra vores generelle økonomi). Så jeg kan overhovedet ikke tro at langsommere
kørsel skulle skyldes flere dårlige og mindre biler.
--
Mvh.
Niels
| |
Ebbe Kristensen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 02-10-06 12:47 |
|
Niels Pein wrote:
> Hvad med bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at
> leve med det, så længe det er indenfor rimelighedens grænser.
> Så bliver livet meget lettere.
Det ville jeg sådan set osse ha' det helt OK med hvis det ikke var fordi en
del af gennemsnitsbillisterne har fået monteret magneter i venstre side. Det
generer mig når jeg vil udnytte muligheden for at køre 130.
Og ja, jeg gør mit bedste for at komme ud til højre når muligheden er der.
"Feje for egen dør" og alt det der...
Ebbe
| |
Niels Pein (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 02-10-06 13:15 |
|
"Ebbe Kristensen" skrev ...
> Niels Pein wrote:
>
>> Hvad med bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at
>> leve med det, så længe det er indenfor rimelighedens grænser.
>> Så bliver livet meget lettere.
>
> Det ville jeg sådan set osse ha' det helt OK med hvis det ikke var fordi
> en del af gennemsnitsbillisterne har fået monteret magneter i venstre
> side.
Ja de findes. Og så er det IMHO ikke inden for rimelighedens grænser
længere.
Mvh.
Niels
| |
BJ (02-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-10-06 13:21 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
KLIP
>men det er vist ikke
>trafiksikkerheden men nærmere bankkontoen der har haft betydning for
>dem der ikke vil.
Nu vil jeg køre til Aabenraa til møde.
Jeg regner med at ligge på ca. 120 km/t.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Mogens... (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 02-10-06 16:55 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45210423$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nu vil jeg køre til Aabenraa til møde.
Go' tur
> Jeg regner med at ligge på ca. 120 km/t.
Gør mig lige den tjeneste at anvende det højre spor
| |
BJ (02-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-10-06 21:55 |
|
"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:tDaUg.18512$E02.7255@newsb.telia.net...
KLIP
>> Nu vil jeg køre til Aabenraa til møde.
>
> Go' tur
Taakkk.
>> Jeg regner med at ligge på ca. 120 km/t.
>
> Gør mig lige den tjeneste at anvende det højre spor
Det gjorde jeg så..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 14:01 |
|
Niels Pein skrev:
> Der er sikkert mange der kører omkring de 120 på motorvej fordi det er det
> de har lyst til, og de er kørt hjemmefra i ordentlig tid.
> Og det er så uanset hvilken bil man kører i, hvad den bruger af brændstof,
> og om hastighedsgrænsen er 110, 130 eller fri for den sags skyld.
> Og det kan ikke bringe mit pis i kog.
Det er også helt fint med mig, jeg er da ligeglad med om folk ikke
gider køre hurtigere. Men jeg er samtidig enig med Ebbe, det er mega
irriterende når nogen der kører under den tilladte og "trafikalt
forsvarlige" hastighed kører og spærrer for dem der gerne vil have
lov at køre henholdsvis 110 og 130km/t.
Men det handler jo i virkeligheden om at tage hensyn til hinanden og
lade være med at være i vejen uden grund.
> Og som vi dog kan skælde ud på hinanden for ikke at køre ens. :-/ Hvad med
> bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at leve med det, så
> længe det er indenfor rimelighedens grænser.
> Så bliver livet meget lettere.
Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele, ulemper,
lovgivning og så videre ikke ?)
> Gennemsnitshastigheden er åbenbart faldet der hvor hastighedsgrænsen er 110.
> Samtidig tror jeg man med rimelig sikkerhed kan sige at bilparken i samme
> periode er blevet nyere og består af større og bedre biler (bare et gæt ud
> fra vores generelle økonomi). Så jeg kan overhovedet ikke tro at langsommere
> kørsel skulle skyldes flere dårlige og mindre biler.
Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t mens
den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det kunne da godt
lyde som om de ældre modeller (bil eller fører) ikke kan følge med
til hastigheder ret meget over 110 og at de øvrige billister i højere
grad respekterer 110 begrænsningen der hvor den gælder.
| |
Peter Dalgaard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 02-10-06 14:09 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> writes:
> Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t mens
> den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det kunne da godt
> lyde som om de ældre modeller (bil eller fører) ikke kan følge med
> til hastigheder ret meget over 110 og at de øvrige billister i højere
> grad respekterer 110 begrænsningen der hvor den gælder.
Der er sikkert også nogle stykker der ikke har fattet at man må køre
130 når der ikke eksplicit er skiltet med mindre...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 19:19 |
|
Peter Dalgaard expressed precisely :
>> Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t mens
>> den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det kunne da godt
>> lyde som om de ældre modeller (bil eller fører) ikke kan følge med
>> til hastigheder ret meget over 110 og at de øvrige billister i højere
>> grad respekterer 110 begrænsningen der hvor den gælder.
> Der er sikkert også nogle stykker der ikke har fattet at man må køre
> 130 når der ikke eksplicit er skiltet med mindre...
Ja det tror jeg faktisk der er en del af - primært dem der kun kører
motorvej et par gange om året.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Peter Dalgaard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 02-10-06 19:30 |
|
Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:
> Peter Dalgaard expressed precisely :
> >> Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t mens
> >> den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det kunne da godt
> >> lyde som om de ældre modeller (bil eller fører) ikke kan følge med
> >> til hastigheder ret meget over 110 og at de øvrige billister i højere
> >> grad respekterer 110 begrænsningen der hvor den gælder.
>
> > Der er sikkert også nogle stykker der ikke har fattet at man må køre
> > 130 når der ikke eksplicit er skiltet med mindre...
>
> Ja det tror jeg faktisk der er en del af - primært dem der kun kører
> motorvej et par gange om året.
Eller aldrig uden for Storkøbenhavn.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Niels Pein (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 02-10-06 17:36 |
|
"Henrik Stidsen" ...
> Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele,
> ulemper, lovgivning og så videre ikke ?)
Sagtens.
> Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t
> mens den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det
> kunne da godt lyde som om de ældre modeller (bil eller fører)
> ikke kan følge med til hastigheder ret meget over 110 og at de
> øvrige billister i højere grad respekterer 110 begrænsningen der
> hvor den gælder.
Men mon ikke gennemsnitshastigheden samlet set (både 110 og 130 strækninger)
i dag er højere end dengang hvor der var 110 grænse overalt? Selvom den
ligger lavere end det maks. tilladte på 130 strækninger.
Og så er det at specielt den sidste sætning i ekstrabladets artikel er
"træls" synes jeg:
"Den lavere fart har været med til at få antallet af motorvejsulykker med
personskade til at rasle ned fra 599 i 2003 til 356 sidste år."
Lavere fart? Når man tæller 130 strækningerne med er den vel samlet set
blevet højere?!
Er der ingen der tør sige at det har sænket antallet af ulykker, at vi fik
hævet hastighedsgrænsen på visse strækninger?
Det er nok for politisk ukorrekt. :-/
--
Mvh.
Niels
(der kører varieret, som det nu lige passer)
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 19:21 |
|
Niels Pein expressed precisely :
>> Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele,
>> ulemper, lovgivning og så videre ikke ?)
> Sagtens.
Godt :)
> Men mon ikke gennemsnitshastigheden samlet set (både 110 og 130 strækninger)
> i dag er højere end dengang hvor der var 110 grænse overalt? Selvom den
> ligger lavere end det maks. tilladte på 130 strækninger.
Det tror jeg roligt du kan regne med.
> Og så er det at specielt den sidste sætning i ekstrabladets artikel er
> "træls" synes jeg:
> "Den lavere fart har været med til at få antallet af motorvejsulykker med
> personskade til at rasle ned fra 599 i 2003 til 356 sidste år."
> Lavere fart? Når man tæller 130 strækningerne med er den vel samlet set
> blevet højere?!
Godt fanget :)
> Er der ingen der tør sige at det har sænket antallet af ulykker, at vi fik
> hævet hastighedsgrænsen på visse strækninger?
> Det er nok for politisk ukorrekt. :-/
Jeg tør godt - ulykkesantallet er faldet fordi farten er blevet mere
ensartet.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Hans Kjaergaard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 02-10-06 19:45 |
|
On 2 Oct 2006 06:01:07 -0700, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>Niels Pein skrev:
>> Der er sikkert mange der kører omkring de 120 på motorvej fordi det er det
>> de har lyst til, og de er kørt hjemmefra i ordentlig tid.
>> Og det er så uanset hvilken bil man kører i, hvad den bruger af brændstof,
>> og om hastighedsgrænsen er 110, 130 eller fri for den sags skyld.
>> Og det kan ikke bringe mit pis i kog.
>
>Det er også helt fint med mig, jeg er da ligeglad med om folk ikke
>gider køre hurtigere. Men jeg er samtidig enig med Ebbe, det er mega
>irriterende når nogen der kører under den tilladte og "trafikalt
>forsvarlige" hastighed kører og spærrer for dem der gerne vil have
>lov at køre henholdsvis 110 og 130km/t.
De har dog lige så meget ret til asfalten som du.
Fordi du vil køre stærkere end andre giver dig ingen fortrinsret, du
må pænt vente på at der bliver plads til at du kan komme forbi.
Og det er uanset om du måtte syntes at det er rigmeligt eller ej, vi
har alle lige meget ret til at køre på de fælles veje.
>Men det handler jo i virkeligheden om at tage hensyn til hinanden og
>lade være med at være i vejen uden grund.
Hensyn skal være gensidigt, ikke kun rettet mod dig og din lyst til at
køre med den hastighed der måtte passe dig bedst.
>> Og som vi dog kan skælde ud på hinanden for ikke at køre ens. :-/ Hvad med
>> bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at leve med det, så
>> længe det er indenfor rimelighedens grænser.
>> Så bliver livet meget lettere.
>
>Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele, ulemper,
>lovgivning og så videre ikke ?)
Jo det kan diskuteres fra nu og til evig tid. Dem der køre langsomt
vil altid være til ulempe for dem der vil køre hurtigt, og det gælder
i samme tidsrum.
Der er bare en indbygget konflikt i at dem der køre hurtigt og dem der
kører langsomt vil benytte de samme veje.
Konflikten kan ikke med de gældende færdselsregler løses til alles
tilfredshed.
Dem der vil køre stærkt må med de gældende regler vente pænt på at der
er plads til at de kan køre med den ønskede hastighed.
/Hans
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 20:44 |
|
on 02-10-2006, Hans Kjaergaard supposed :
>> Det er også helt fint med mig, jeg er da ligeglad med om folk ikke
>> gider køre hurtigere. Men jeg er samtidig enig med Ebbe, det er mega
>> irriterende når nogen der kører under den tilladte og "trafikalt
>> forsvarlige" hastighed kører og spærrer for dem der gerne vil have
>> lov at køre henholdsvis 110 og 130km/t.
> De har dog lige så meget ret til asfalten som du.
Ja - hvis bare dem der kører 150 ville huske det!
> Fordi du vil køre stærkere end andre giver dig ingen fortrinsret, du
> må pænt vente på at der bliver plads til at du kan komme forbi.
> Og det er uanset om du måtte syntes at det er rigmeligt eller ej, vi
> har alle lige meget ret til at køre på de fælles veje.
Hvis bare alle dem der kører 150 ville huske det!
>> Men det handler jo i virkeligheden om at tage hensyn til hinanden og
>> lade være med at være i vejen uden grund.
> Hensyn skal være gensidigt, ikke kun rettet mod dig og din lyst til at
> køre med den hastighed der måtte passe dig bedst.
Jeg er imponeret over så god du er til at gentage det jeg hele tiden
siger ;) Det sjove er bare at når jeg fastholder at jeg har ret til kun
at køre med den tilladte hastighed så skal jeg bare skride ind i
nødsporet og kvæle mig selv fordi jeg er i vejen for dem der skal ræse
med 150km/t på en 110 strækning.
>> Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele, ulemper,
>> lovgivning og så videre ikke ?)
> Jo det kan diskuteres fra nu og til evig tid. Dem der køre langsomt
> vil altid være til ulempe for dem der vil køre hurtigt, og det gælder
> i samme tidsrum.
> Der er bare en indbygget konflikt i at dem der køre hurtigt og dem der
> kører langsomt vil benytte de samme veje.
Så længe der ikke er identisk hastighed for alle køretøjer vil der være
nogen der er i vejen og nogen der er trælse - sådan er det bare.
Spørgsmålet er hvordan vi kan minimere irritationen.
> Konflikten kan ikke med de gældende færdselsregler løses til alles
> tilfredshed.
Nej, konflikten skal heller ikke løses med love og regler. Konflikten
skal løses med tolerance, at folk holder op med at være så irritable
når de kører. Slap af, tag det roligt, formindsk risikoen for blodprop
:)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Peter Dalgaard (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 02-10-06 21:01 |
|
Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:
> Konflikten kan ikke med de gældende færdselsregler løses til alles
> tilfredshed.
> Dem der vil køre stærkt må med de gældende regler vente pænt på at der
> er plads til at de kan køre med den ønskede hastighed.
Apropos. Besynderlig oplevelse på Jyllingevej i går. Kører med knap de
tilladte 70 (det gjorde dem foran også...) i moderat trafik og skal
til venstre ad Ringvejen. Jyllingevej er som bekendt en firsporet sag
der fortsætter i en stump motorvej med connex til motorring III. Lige
omkring det foregående lyskryds ser jeg at der er et passende hul i
venstre bane, tænker at jeg hellere må komme ud inden det propper til
og PD ender på motorvejen. Bilen bagved til venstre er en større
firhjulstrækker, men der skulle ikke være nogen ko på isen, så jeg
følger planen og triller derudaf med ret præcis de 70. Firhjuleren
trækker ind til højre.
Lige pludselig kommer kalorius så drønende indenom med 90 eller
deromkring og lægger sig foran mig. Med god afstand, det var ikke det.
Et halvt minuts tid senere rammer vi så lyskrydset, firhjuleren i
ligeudbanen og jeg triller uden om i venstresvingsbanen og konstaterer
at den var på svenske plader med en sværtkalibreret blond dame ved
roret.
Som det fremgår fik hun ikke andet end et forhøjet CO2 udslip ud af
manøvren, men jeg undrede mig noget over hvad pointen med sådan en
demonstrativ opførsel kunne være. Lidt som om hun slet ikke kune
forestille sig at man skulle bruge venstre bane til andet end at køre
hurtigere end dem i højre bane...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Ebbe Kristensen (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 03-10-06 09:04 |
|
Hans Kjaergaard wrote:
> De har dog lige så meget ret til asfalten som du.
Dem, jeg irrirteres over, er dem, der ikke overholder færdselslovens § 15.
Ebbe
| |
Mogens... (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 03-10-06 16:46 |
|
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:4522197a$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
> Dem, jeg irrirteres over, er dem, der ikke overholder færdselslovens § 15.
Burde give et klip i kørekortet istedet for så meget andet...
| |
Henrik Stidsen (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-10-06 14:01 |
|
Niels Pein skrev:
> Der er sikkert mange der kører omkring de 120 på motorvej fordi det er det
> de har lyst til, og de er kørt hjemmefra i ordentlig tid.
> Og det er så uanset hvilken bil man kører i, hvad den bruger af brændstof,
> og om hastighedsgrænsen er 110, 130 eller fri for den sags skyld.
> Og det kan ikke bringe mit pis i kog.
Det er også helt fint med mig, jeg er da ligeglad med om folk ikke
gider køre hurtigere. Men jeg er samtidig enig med Ebbe, det er mega
irriterende når nogen der kører under den tilladte og "trafikalt
forsvarlige" hastighed kører og spærrer for dem der gerne vil have
lov at køre henholdsvis 110 og 130km/t.
Men det handler jo i virkeligheden om at tage hensyn til hinanden og
lade være med at være i vejen uden grund.
> Og som vi dog kan skælde ud på hinanden for ikke at køre ens. :-/ Hvad med
> bare at konstatere at vi kører lidt forskelligt, og lære at leve med det, så
> længe det er indenfor rimelighedens grænser.
> Så bliver livet meget lettere.
Hørt! (men vi kan stadig godt diskutere kørestil, fordele, ulemper,
lovgivning og så videre ikke ?)
> Gennemsnitshastigheden er åbenbart faldet der hvor hastighedsgrænsen er 110.
> Samtidig tror jeg man med rimelig sikkerhed kan sige at bilparken i samme
> periode er blevet nyere og består af større og bedre biler (bare et gæt ud
> fra vores generelle økonomi). Så jeg kan overhovedet ikke tro at langsommere
> kørsel skulle skyldes flere dårlige og mindre biler.
Hastigheden på 110 strækningerne er kun faldet med ca. 4 km/t mens
den på 130 strækningerne ikke når helt op på 130. Det kunne da godt
lyde som om de ældre modeller (bil eller fører) ikke kan følge med
til hastigheder ret meget over 110 og at de øvrige billister i højere
grad respekterer 110 begrænsningen der hvor den gælder.
| |
Mogens... (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 02-10-06 16:53 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> "Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
> Så det er BÅDE fordi de ikke kan og ikke vil - men det er vist ikke
> trafiksikkerheden men nærmere bankkontoen der har haft betydning for
> dem der ikke vil.
Jeg har i den sidste tid undersøgt(kigget), hvad de langsomme bilister
i morgentrafikken (kører mod trafikken og derfor højere hastighed)
sidder og nørkler med, siden de ikke evner at følge med resten (dét
skaber gang på gang farlige situationer).
Enten sidder de og læser i en bog, eller også gør de notater, der sik-
kert skal anvendes på arbejdet. Det er sgu da for slap en holdning at
lægge for dagen !
| |
alexbo (02-10-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-10-06 17:08 |
|
"Mogens..skrev
> Enten sidder de og læser i en bog, eller også gør de notater, der sik-
> kert skal anvendes på arbejdet.
Der er også en del der har så travlt med hvad andre gør, at de skaber
farlige situationer.
Hvad enten det er at se efter ulykker på den anden side, eller bare holde
øje med hvor dårligt alle andre kører.
mvh
Alex Christensen
| |
Mogens... (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 02-10-06 18:18 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:45213963$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Der er også en del der har så travlt med hvad andre gør, at de skaber
> farlige situationer.
> Hvad enten det er at se efter ulykker på den anden side, eller bare holde
> øje med hvor dårligt alle andre kører.
Ja ja - rolig nu. Der er sgu ikke mange køer bag min bil i
en glidende trafik...
| |
p.jarnbak (03-10-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-10-06 08:42 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
news:1159777122.319999.35630@m73g2000cwd.googlegroups.com...
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article229367.ece
"Vi må sige, at det er overraskende, at så få udnytter fartrammen.
Mange kører 110 eller 120, hvor de ellers må kører 130. Det er ikke
fordi, de ikke kan, men fordi de vælger at lade være.
Eller også er det speedometer fejlvisningen der gør det.
Hej Palle.
| |
|
|