"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:451fac73$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Jeg har en 1000Kg bådtrailer med boogie, der er gået fast i den bevægelige
> "fjeder"arm på begge aksler. (Der hvor der sidder så'n to gummistykker
> ind)
> Er der nogen der ved hvem der kan renovere akslerne for en rimelig penge?
>
> - Alternativt - hvordan får man dem løs, og hvordan er systemet
> konstrueret? (Ligner det fra en alm. trailer)
> Jeg tror de har siddet fast længe, så et par liter rustløsner er vel en
> start
Systemet: Akselrøret (yderrøret) er fast. Svingarmene har en 'tap', der går
ind i yderrøret. Der er lavet plads til 3 eller 4 runde gummisnore. Når
svingarmen belastes drejes tappen i forhold til yderrøret og gummisnorene
deformeres. Vi snakker gummisnore på ø25x300 og en vinkeldrejning på max
30°. Det ENESTE, der holder svngarmen fast er friktionen mellem gummiet og
hhv yderrør og tap, men den er der også meget af. Der skal vel trækkes med
5-10 ton for at slæbe en arm ud igen. Der er så vidt jeg ved en i Kolding
eller Haderslev, der har specialiseret sig i dette.
Nu sidder din affjedring så fast. Som det fremgår af det ovenstående er der
ikke metallisk kontakt mellem de faste og bevægelige dele i affjedringen, så
der er nok nærmere tale om gummi, der har mistet sin elasticitet. Hvis
akslen konstant er belastet vil gummiet miste evnen til at fjedre tilbage
når lasten fjernes. En svingarm står normalt 20-25 grader nedad ubelastet og
ligger vandret fuldt lastet. Hvis dine ligger vandret ubelastet kan du prøve
at presse/trække svingarmene nedad og se om du kan få det til at bevæge sig,
gerne med noget rustløsner sprøjtet ind imellem gummisnorene. Det er vel en
synshal, der mener skidtet er defekt ? På en 1000kg trailer er det nok
rimeligt at kræve synlig bevægelse af affjedringen hvis synsmanden hopper på
traileren, men det kan han ikke få en trailer på 2000 kg eller mere til at
gøre, selv med nye aksler.
MVH Leo (der engang arbejde hos Brenderup)