|
| ET / indpresningsdybde Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-06 16:27 |
|
Jeg er ved at lede efter vinterhjul (dæk+fælg), og i den forbindelse er jeg
stødt på nogle forskellige ET-tal på de stålfælge, som de forskellige
forhandlere sælger. Alt fra ET 31, 35 til 37.
Hvis fælgen ellers er lavet til min specifikke bilmodel, er det så kun
fælgens udformning der afgør ET?
Altså kommer de nævnte fælge (selvom de har forskellig ET-tal) til at sidde
ens på bilen, når de bliver monteret?
PS: Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet nogle
interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil (fremkommer ved
at indtaste bilmærke, model og årgang).
MVH Peter
| |
Hans Paulin \(6310\) (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-09-06 16:33 |
|
Peter skrev:
> Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet
> nogle interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil
> (fremkommer ved at indtaste bilmærke, model og årgang).
På "Biltorvet"
http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp
kan du se hvad passer.
Større ET giver hjul der sidder længere inde = grimt - derudover kører
bilen ikke nødvendigvis bedre af dén grund og hjulene *kan* gå på indersiden
af karossen, McPerson'en m.m.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Ukendt (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-06 17:59 |
|
Peter wrote:
> PS: Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet
> nogle interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil
> (fremkommer ved at indtaste bilmærke, model og årgang).
Sorry, de har ET37 som original. Men jeg har lige kigget i papirerne til
bilen, og der står at til 205/55 R16 kan bruges 7Jx16 H2 ET37 eller ET31.
Lidt underligt synes jeg.
/Peter
| |
Ulrik Friis (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Ulrik Friis |
Dato : 29-09-06 21:04 |
|
"Peter" <-> wrote in message
news:451d50be$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter wrote:
>> PS: Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet
>> nogle interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil
>> (fremkommer ved at indtaste bilmærke, model og årgang).
>
> Sorry, de har ET37 som original. Men jeg har lige kigget i papirerne til
> bilen, og der står at til 205/55 R16 kan bruges 7Jx16 H2 ET37 eller ET31.
> Lidt underligt synes jeg.
>
ET (einprestiefe) eller offset eller indpresningsdybde på fælgen afgør din
bils sporvidde. ET målet tages fra fælgens midte og til opspændingsflangen.
Midten af fælgen ligger normalt længere ind mod bilen end
opspændingsflangen. Dvs. hvis du vælger en fælg med en større
indpresningsdybde, rykker fælgens midte ind mod bilen og gør bilens
sporvidde smallere. Og omvendt. Man må ændre +/- 20 mm ialt. Og hjulet må
ikke røre bilen.
Det er egentlig ikke så underligt, at når din bil har en standard ET på 37,
at det så er OK at sætte fælge med en ET på 31 på. Du får en
sporviddeforøgelse på 12 mm, hvilket er OK. ET 35 er også OK. Hvis fælg og
dæk er lidt bredere end standardudgaven skal fælgen antageligt rykke lidt
udaf, så der bliver plads i skærmen til de bredere hjul.
mvh
Ulrik
| |
Ukendt (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-06 23:13 |
|
Ulrik Friis wrote:
> ET (einprestiefe) eller offset eller indpresningsdybde på fælgen
> afgør din bils sporvidde. ET målet tages fra fælgens midte og til
> opspændingsflangen. Midten af fælgen ligger normalt længere ind mod
> bilen end opspændingsflangen. Dvs. hvis du vælger en fælg med en
> større indpresningsdybde, rykker fælgens midte ind mod bilen og gør
> bilens sporvidde smallere. Og omvendt. Man må ændre +/- 20 mm ialt.
> Og hjulet må ikke røre bilen.
>
> Det er egentlig ikke så underligt, at når din bil har en standard ET
> på 37, at det så er OK at sætte fælge med en ET på 31 på. Du får en
> sporviddeforøgelse på 12 mm, hvilket er OK. ET 35 er også OK. Hvis
> fælg og dæk er lidt bredere end standardudgaven skal fælgen
> antageligt rykke lidt udaf, så der bliver plads i skærmen til de
> bredere hjul.
Jeg siger mange tak for dit svar!
/Peter
| |
Morten Fruergaard (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 30-09-06 05:55 |
|
Ulrik Friis wrote:
> ET (einprestiefe) eller offset eller indpresningsdybde på fælgen
> afgør din bils sporvidde. ET målet tages fra fælgens midte og til
> opspændingsflangen. Midten af fælgen ligger normalt længere ind mod
> bilen end opspændingsflangen. Dvs. hvis du vælger en fælg med en
> større indpresningsdybde, rykker fælgens midte ind mod bilen og gør
> bilens sporvidde smallere. Og omvendt. Man må ændre +/- 20 mm ialt.
Ikke helt korrekt.
Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må man
ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket skal
dækkes af skærmen.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
John Sahl (30-09-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 30-09-06 07:08 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> Ikke helt korrekt.
> Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
> Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må
> man ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
> Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket
> skal dækkes af skærmen.
Dejligt at se en "dækmand" som rent faktisk har fattet det
--
John Sahl
| |
Morten Fruergaard (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 30-09-06 07:26 |
|
John Sahl wrote:
> Morten Fruergaard wrote:
>> Ikke helt korrekt.
>> Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
>> Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må
>> man ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i
>> forskel. Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes
>> og dækket skal dækkes af skærmen.
>
> Dejligt at se en "dækmand" som rent faktisk har fattet det
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Per Beer Hansen (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 30-09-06 08:43 |
|
John Sahl wrote:
>
> Dejligt at se en "dækmand"
Michelinmanden ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-09-06 08:53 |
| | |
Morten Fruergaard (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 30-09-06 10:04 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Michelinmanden ?
>>
>
> Nej - Tvært imod. Morten er sku ikke rund....
Niks. Jeg er firkantet...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Torben Scheel (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-10-06 07:46 |
|
Morten Fruergaard wrote:
>> Nej - Tvært imod. Morten er sku ikke rund....
>
> Niks. Jeg er firkantet...
>
str. 4*4 ?
Don't be square ..
--
vh
Torben
| |
Ulrik Friis (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Ulrik Friis |
Dato : 30-09-06 16:11 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:451df891$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Ikke helt korrekt.
> Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
> Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må man
> ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
> Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket skal
> dækkes af skærmen.
>
Javelså - kan du nævne nogle modeller der har det sådan?
mvh
Ulrik
| |
Morten Fruergaard (30-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 30-09-06 17:11 |
|
Ulrik Friis wrote:
>> Ikke helt korrekt.
>> Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
>> Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må
>> man ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i
>> forskel. Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og
>> dækket
>> skal dækkes af skærmen.
>>
> Javelså - kan du nævne nogle modeller der har det sådan?
Ja - flere...
Men det er sådan set sagens fuldstændig ligegyldigt!
Det ændre ikke på lovgivningen...
----------
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af
køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
------------
En Mitsubishi L200 kan være født på:
7x15", ET 10
6x16", ET33.
Så i det øverst tilfælde er det ikke lovligt at sætte en fælg på med ET 9,
da det er over 10 mm mere end højest ET.
Dette kan dog løses med en TÜV...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
|
|