En fattigmandsudgave af udskiftning af ben~
Fra : Dak

Dato : 29-09-06 14:47

Ja så fik jeg sørme udskiftet den pakning. og det tog mig kun 3 timer.
samt et par kramper hist og her.

Efter at have cyklet 10km ned til ford forhandleren og hentet pakningen til
29,50kr så kunne jeg gå igang med at skifte den ud.

Og på forhånd tak til Per, han havde sagt at jeg ikke skal brække denne ring
op men dreje. http://www.perbeer.dk/tank.jpg og det kunne jeg egentlig godt
se efter lidt nøjere inspektion.

Nå men så begynder jeg jo på den lette opgave at dreje denne tingest rundt.
NOT! Tror jeg vækkede hele kollegiet ved at jeg hamrede løs på den i en halv
times tid. Brugte næsten hele arsenalet: olie, skruetrækker, hammer,
2xhammer, skruetrækker+hammer. Det skulle så være den sidste kombi som
skulle vise sig at være den rigtige. Skulle dog bruge den største hammer i
arsenalet. og vupti så var den af. Men i rusen havde jeg lige glemt at støve
af for småsten og støv så da jeg løftede låget af så tror jeg halvdelen af
amager røg ned i tanken. Gjorde dog ikke noget ved det så håber bare ikke
benzinfiltret blir forstoppet.

Nå men så kom jo det lette opgave at skrue låget på igen. NOT! jeg måtte
træde ned med foden på den ene side at ringen mens jeg hamrede på en
skruetrækker i den anden ende. Kunne bare ikke skrue med hænderne selvom jeg
havde havehandsker på.

Nå ja men det er hvad der sker. Så var der jo heldigvis den lette opgave at
sætte tanken på plads igen. NOT! Det var her jeg fik krampe i benene fordi
de fungerede som donkrafte. Det skal måske lige siges at der ca. vat 10liter
benzin tilbage i tanken. Så den skvulpede lidt og det hjalp ikke ligefrem på
monteringen. Nå men der lå jeg ligesom om at tanken var faldet ned på mine
ben og prøvede at løfte den op på plads. Det gik ikke lige som jeg havde
forstillet mig. Den blev godt nok tung meget hurtigt. Så måtte ty til andre
metoder.

Resterende værktøj: 1 buk, 1 donkraft samt æsken til donkraften, 1 ølkasse
og 1 papkasse.

Ja jeg lagde så tanken på papkassen og fik den op på æsken hvorefter jeg
skubbede den ind under bilen. Tog donkraften og skubbede æsken ud med den
således at æsken blev erstattet af donkraften. Løftede tanken op så jeg
kunne få bukken og ølkassen nedenunder. Tog en pause. Fjernede ølkassen og
støttede med min krop. Løftede derefter med mine ben og ene arm tanken så
højt at jeg kunne få skruet skruen til bøjlen der holder tanken på plads. Og
resten gik som en leg.

Men er dog bange for at der kan sidde noget i klemme øverst da jeg ikke kan
se hvad jeg lavede og ledningerne bare lå frit fremme ovenpå.

Men pointen er at man sagtens kan skifte den benzintank selv. Man skal bare
bruge nogen kræfter og tid. Værktøjet skal faktisk kun bestå af 1 buk, en
donkraft og en skruetrækker og så er man kørende.

God fornøjelse til dem der selv vil prøve.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Som nu kun mangler at skifte 2 bremsebakker bag, 2 skiveklodser foran, en
kilrem, venstre forfjeder og en gang voks"

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-06 16:11

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> Ja så fik jeg sørme udskiftet den pakning. og det tog mig kun 3 timer.
> samt et par kramper hist og her.

Tillykke :)

> [...]
> løfte den op på plads. Det gik ikke lige som jeg havde forstillet mig. Den

Du var advaret ;)

Martin

Fra : Dak

Dato : 29-09-06 23:06

> Du var advaret ;)

Ja men nu lyder max. 10liter + tankens vægt jo ikke mere end en tur i
supermarkedet. Og det plejer jo at gå godt. Problemet var bare at jeg nok
ikke lige tænkte over at man jo ikke går med indkøbsposerne i udstrakt arm i
mange minutter.

Så hvis tricket er til andre: Hvis man kan gå hjem med indkøbsposerne i
udstrakt arm det meste af tiden så kan man også skifte en tank.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-09-06 16:43

> [...]

>bruge nogen kræfter og tid. Værktøjet skal faktisk kun bestå af 1 buk, en
>donkraft og en skruetrækker og så er man kørende.

Du glemte et videokamera i værktøjslisten ;) Den er jo lidt til "Hit
med video'en"

--
Jan_stevns

Fra : Dak

Dato : 29-09-06 22:59

> Du glemte et videokamera i værktøjslisten ;) Den er jo lidt til "Hit
> med video'en"

Tror ikke jeg kan manøvren mens jeg holder et videokamera i den ene hånd.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 18:10

> [...]

> bare bruge nogen kræfter og tid. Værktøjet skal faktisk kun bestå af 1
> buk, en donkraft og en skruetrækker og så er man kørende.

Jeg sagde jo til dig at du skulle tømme den helt

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 29-09-06 23:02

> Jeg sagde jo til dig at du skulle tømme den helt

Ja men så skulle jeg jo investere i en slange til at suge benzinen op. Husk
nu at grunden til man gør-det-selv er at man vil spare mest muligt. Og sådan
en slange koster mindst en 5'er. Og så er mit budget jo allerede steget med
næsten 20%. Husk at pakningen kostede 29,50kr og det var med 10%rabat.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-09-06 19:41

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> God fornøjelse til dem der selv vil prøve.

Nej tak, hopper denne gang over.

> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
> "Som nu kun mangler at skifte 2 bremsebakker bag, 2 skiveklodser foran, en
> kilrem, venstre forfjeder og en gang voks"

DOHC har da ikke kilerem, den har ribrem.
Som btw. ikke kræver værktøj for at skifte

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Dak

Dato : 29-09-06 22:58

> DOHC har da ikke kilerem, den har ribrem.
> Som btw. ikke kræver værktøj for at skifte

Ja det er rigtig. men tænkte på hvis jeg sagde ribrem så var der måske nogen
som ikke vidste hvad det var. Men har remmen liggende i mit handskerum.

Jo man skal havde sådan en 5-kantet fætter samt et par svensknøgler ell.
lign. Man skal jo både holde kontra, ned og ligge under bilen og dermed
løfte forenden evt. mm.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-09-06 09:33

> Jo man skal havde sådan en 5-kantet fætter samt et par svensknøgler ell.
> lign. Man skal jo både holde kontra, ned og ligge under bilen og dermed
> løfte forenden evt. mm.

Jeg har da skiftet på min nu afdøde Sierra.
Det foregik fra oven og uden brug af noget værktøj.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Dak

Dato : 30-09-06 10:14

> Jeg har da skiftet på min nu afdøde Sierra.
> Det foregik fra oven og uden brug af noget værktøj.

okay men så må dine to skruer/møtrikker jo ikke være skruet stramt på? Man
skal jo løsne 2 skruer ellers hvis de sidder rigtig stramt så bøjer man en
motordel.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-09-06 22:09

> [...]

> skal jo løsne 2 skruer ellers hvis de sidder rigtig stramt så bøjer man en

Hvilke 2 skruer?
Remstrammeren var fjederbelastet på min.
Det var ikke nødvendigt at løsne noget som helst

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Dak

Dato : 02-10-06 14:17

> Hvilke 2 skruer?
> Remstrammeren var fjederbelastet på min.
> Det var ikke nødvendigt at løsne noget som helst

Ja men det er på modeller med servo ell./og klima. Min er den basale model
uden en automatisk remstrammer. Se evt. haynes side 1.15 hvis du stadigvæk
har bogen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-09-06 07:37

Dak skriver:

> [...]
> donkraft og en skruetrækker og så er man kørende.
>
> God fornøjelse til dem der selv vil prøve.

Hvorfor skulle vi skifte en tank, vi kan da bare ringe efter dig......

Rart at se at du er blevet en rigtig GDS mekaniker, da du startede her i
gruppen var der ikke meget mekaniker over dig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dak

Dato : 30-09-06 10:18

> Hvorfor skulle vi skifte en tank, vi kan da bare ringe efter dig......

Det må du da gerne men jeg tager timebetaling.

> Rart at se at du er blevet en rigtig GDS mekaniker, da du startede her i
> gruppen var der ikke meget mekaniker over dig.

Man skal jo starte et sted. men nu er der også kun så meget mekaniker
over mig som mit værktøj rækker til samt erfaring. Gør som regel ikke noget
som er meget svært ell. kræver speciel værktøj ifølge Haynes(alias biblen)
eller jeg ikke har overværet mindst 1 gang. Så at åbne motoren er fy fy
medmindre det er ud skiftning af topventil dækslet.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-10-06 15:09

> Gør som regel ikke noget som er meget svært ell. kræver speciel værktøj

Bare vent til du står med behovet. Hvordan er det nu ordsproget er. Nød
lærer nøgen kvinde at spinde.

Jeg startede på en lille aprilia med selv at skifte bremseklodser, fortsatte
til oilieskif, hvorefter næste indgreb blev skift at en starerkrans der
sidder på krumtappen på svinghjul/generator. Sidste opgave var udskiften at
knastfølger/vippearm og udstødningsventiler ....

Man kan købe/lave meget værktøj for et et det koster at få noget fixet på
værksted.

Min i 2004 fik en ny bil og den har undladt at skrue på ahs til
reklamationsret/garanti. Dvs jeg skifter da selv mellem sommer og
vintersutterne ....