|
| Tågelygter, Fra : Bjarne Haug |
Dato : 28-09-06 13:29 |
|
Undskyld, men den har sikkert været vendt 1000vis af gange.
At noget synes at tågelygter ser sejt ud, hvem f.... har nogensinde fundet
på at det er tilfældet.... Nå, men jeg er egentlig hamrende ligeglad, en
lygte er vel en lygte om den er 50cm over vejen eller 20cm... Sådan ser det
i hvert fald ud på afstand, set fra min bil hehehe
Men mit spørgsmål er egentlig, hvorfor sørger man ikke for at tågelygter
indstilles så de ikke blænder? Og disse tjekkes til syn samtidigt med at
alle andre lygter tjekkes.
Er det fordi at skal de indstilles, så forsvinder effekten alligevel af
tågelygten, og så kan det være det samme? Eller hva?
vh
Bjarne
| |
Folmer Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 28-09-06 13:38 |
|
On Thu, 28 Sep 2006 14:28:59 +0200, "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk>
wrote:
>
>Undskyld, men den har sikkert været vendt 1000vis af gange.
>
>At noget synes at tågelygter ser sejt ud, hvem f.... har nogensinde fundet
>på at det er tilfældet.... Nå, men jeg er egentlig hamrende ligeglad,
>--
Glimragende. Så er dit indlæg i debatten jo overflødigt.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Per Henneberg Kriste~ (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 28-09-06 14:38 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
>> At noget synes at tågelygter ser sejt ud, hvem f.... har nogensinde
>> fundet på at det er tilfældet.... Nå, men jeg er egentlig hamrende
>> ligeglad,
> Glimragende. Så er dit indlæg i debatten jo overflødigt.
Keder vi os?
Så lad være med at kede os andre. Tag på arbejde. Oplev noget sjovt :)
--
Per, Esbjerg
| |
Folmer Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 28-09-06 14:44 |
|
On Thu, 28 Sep 2006 15:37:31 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>Folmer Rasmussen wrote:
>
>>> At noget synes at tågelygter ser sejt ud, hvem f.... har nogensinde
>>> fundet på at det er tilfældet.... Nå, men jeg er egentlig hamrende
>>> ligeglad,
>
>> Glimragende. Så er dit indlæg i debatten jo overflødigt.
>
>Keder vi os?
>--
Hva' rager det dig?
>--
>Så lad være med at kede os andre. Tag på arbejde. Oplev noget sjovt :)
>--
Hvis det der meget opreklamerede arbejde skulle være så sundt, så gi'
det til de syge.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Per Henneberg Kriste~ (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 28-09-06 17:08 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
> On Thu, 28 Sep 2006 15:37:31 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
>> Keder vi os?
> Hva' rager det dig?
Jeg rager ikke. Jeg ved godt hvor tændingslåset sidder ;)
>> Så lad være med at kede os andre. Tag på arbejde. Oplev noget sjovt
> Hvis det der meget opreklamerede arbejde skulle være så sundt, så gi'
> det til de syge.
God ide. Så vil jeg tage hjem og lægge mig i sengen :)
--
Per, Esbjerg
| |
Bjarne Haug (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne Haug |
Dato : 28-09-06 15:03 |
|
> Glimragende. Så er dit indlæg i debatten jo overflødigt.
Ja for dig måske, jeg aner intet om det.... Så hvis du ved besked som kom ud
med det?
| |
Folmer Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 28-09-06 15:28 |
|
On Thu, 28 Sep 2006 16:03:10 +0200, "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk>
wrote:
>
>> Glimragende. Så er dit indlæg i debatten jo overflødigt.
>
>Ja for dig måske, jeg aner intet om det.... Så hvis du ved besked som kom ud
>med det?
>--
Gerne.
Hvad er det helt eksakt at du ikke véd, og gerne vil oplyses om?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Bjarne Haug (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne Haug |
Dato : 28-09-06 15:42 |
|
> Hvad er det helt eksakt at du ikke véd, og gerne vil oplyses om?
Det jeg spørg om, men jeg har måske allerede svaret på det i sidste linie;
Men mit spørgsmål er egentlig, hvorfor sørger man ikke for at tågelygter
indstilles så de ikke blænder? Og disse tjekkes til syn samtidigt med at
alle andre lygter tjekkes.
Er det fordi at skal de indstilles, så forsvinder effekten alligevel af
tågelygten, og så kan det være det samme? Eller hva?
vh
Bjarne
| |
Folmer Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 28-09-06 15:59 |
|
On Thu, 28 Sep 2006 16:42:04 +0200, "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk>
wrote:
>
>> Hvad er det helt eksakt at du ikke véd, og gerne vil oplyses om?
>
>Det jeg spørg om, men jeg har måske allerede svaret på det i sidste linie;
>
>Men mit spørgsmål er egentlig, hvorfor sørger man ikke for at tågelygter
>indstilles så de ikke blænder? Og disse tjekkes til syn samtidigt med at
>alle andre lygter tjekkes.
>Er det fordi at skal de indstilles, så forsvinder effekten alligevel af
>tågelygten, og så kan det være det samme? Eller hva?
>--
Langt de fleste tågelygter er i dag monteret fra fabrikken, og er
derfor typegodkendte.
De sidder ofte monteret "dybt" inde i enten kofanger eller spoiler, og
er derfor, efter min ringe mening ikke anvendelige til noget som
helst.
De bliver dog flittigt brugt til alt muligt.
Når bilbladene fotograferer biler er der altid fuldt blus på lamperne.
Det gi'r åbenbart en "smart-effekt" ude i samfundet.
Andre bruger tågelys ved højlys dag til at skræmme fredelige rejsende
væk fra ydersporet på motorvejene, antageligt fordi alm. rejsefart
ikke stemmer overens med deres Time-Manager? Eller ikke
tilfredsstiller den køreglæde der strømmer dem imøde. Dog kun ved
hastigheder hinsides 180 km/t.
Og sådan kan man blive ved.......................
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Thomas Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 28-09-06 17:36 |
|
Bjarne Haug wrote:
>> Hvad er det helt eksakt at du ikke véd, og gerne vil oplyses om?
>
> Det jeg spørg om, men jeg har måske allerede svaret på det i sidste linie;
>
> Men mit spørgsmål er egentlig, hvorfor sørger man ikke for at tågelygter
> indstilles så de ikke blænder? Og disse tjekkes til syn samtidigt med at
> alle andre lygter tjekkes.
De bliver skam også tjekket til syn (eller dvs. det skal de). Jeg har
netop haft primera'en til syn og der blev tågelygterne også kontrolleret.
> Er det fordi at skal de indstilles, så forsvinder effekten alligevel af
> tågelygten, og så kan det være det samme? Eller hva?
Nej, dem som bruger tågelyset til daglig må helt klart være fordi de
syntes deres bil ser ultrasej ud med dem tændt, eller dvs. de TROR den
ser virkelig sej ud, for de kan jo ikke selv se det indefra. I mørke
giver det IMO heller ikke en døjt, nok nærmere tvært imod, da du blæser
en masse lys ud lige foran bilen med det resultat at dine øjne justere
'blænden' til den mængde lys, og så er du pludselig ikke i stand til at
se det der måske er længere ude da det ikke er fuldt oplyst.
Hvis jeg selv prøver på en mørk vej at skifte mellem nærlys, tågelys,
nærlys+tågelys så er jeg overbevist om jeg kan se længere med nærlys
alene. Tågelyset lyser dog meget bredere, men jeg kan ikke helt se
pointen andet end at man i teorien så måske spotter noget der er på vej
ind på kørebanen, men det syntes jeg nu også godt man kan spotte uden
tågelyset er tændt.
Jeg har een gang været ude at køre i tåge hvor tågelys kunne have
hjulpet (det havde jeg så ikke på den bil jeg havde dengang). Der var
det så tåget at selv nærlyset oplyste tågen så meget at det virkede som
white-out. Her ville det have været en fordel at slukke for nærlyset og
tænde tågelyset istedet da denne (korrekt justeret) vil lyse under tågen
og dermed ikke blænde dig selv. Hastigheden i sådan en situation skal så
være lav for man har ikke voldsom meget sigtbarhed alligevel.
Thomas
| |
Finn Guldmann (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 28-09-06 18:03 |
|
Thomas Rasmussen skrev:
>> Er det fordi at skal de indstilles, så forsvinder effekten alligevel af
>> tågelygten, og så kan det være det samme? Eller hva?
> Nej, dem som bruger tågelyset til daglig må helt klart være fordi de
> syntes deres bil ser ultrasej ud med dem tændt, eller dvs. de TROR den
> ser virkelig sej ud, for de kan jo ikke selv se det indefra. I mørke
> giver det IMO heller ikke en døjt, nok nærmere tvært imod, da du blæser
> en masse lys ud lige foran bilen med det resultat at dine øjne justere
> 'blænden' til den mængde lys, og så er du pludselig ikke i stand til at
> se det der måske er længere ude da det ikke er fuldt oplyst.
>
Tåbelygterne kan skam godt bruges til noget fornuftigt om natten. De
giver så meget vildfarende lys fra sig at det er nemmere at læse hvad
der står på kantpælene med dem end med nærlyset.
> Hvis jeg selv prøver på en mørk vej at skifte mellem nærlys, tågelys,
> nærlys+tågelys så er jeg overbevist om jeg kan se længere med nærlys
> alene. Tågelyset lyser dog meget bredere, men jeg kan ikke helt se
> pointen andet end at man i teorien så måske spotter noget der er på vej
> ind på kørebanen, men det syntes jeg nu også godt man kan spotte uden
> tågelyset er tændt.
>
Hvis du kører på en mindre vej i en skov kan det godt være at det er en
fordel med en masse diffust lys ud i træerne.
> Jeg har een gang været ude at køre i tåge hvor tågelys kunne have
> hjulpet (det havde jeg så ikke på den bil jeg havde dengang). Der var
> det så tåget at selv nærlyset oplyste tågen så meget at det virkede som
> white-out. Her ville det have været en fordel at slukke for nærlyset og
> tænde tågelyset istedet da denne (korrekt justeret) vil lyse under tågen
> og dermed ikke blænde dig selv. Hastigheden i sådan en situation skal så
> være lav for man har ikke voldsom meget sigtbarhed alligevel.
>
Man bruger da ikke tåbelys i tåge. Der bruger man lang lys, dog uden
ekstralygter. Dels kan du selv se bedre, og dels kan modkørende
tidligere få øje på dig. (Tåbelys giver mere "hvid mur" end langt lys.
(Ok, det kan selvfølgelig godt være fordi jeg sidder så meget højere oppe.))
--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
de har med at fordømme tegninger og paver?
| |
Thomas Rasmussen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 28-09-06 19:21 |
|
Finn Guldmann wrote:
>> Hvis jeg selv prøver på en mørk vej at skifte mellem nærlys, tågelys,
>> nærlys+tågelys så er jeg overbevist om jeg kan se længere med nærlys
>> alene. Tågelyset lyser dog meget bredere, men jeg kan ikke helt se
>> pointen andet end at man i teorien så måske spotter noget der er på
>> vej ind på kørebanen, men det syntes jeg nu også godt man kan spotte
>> uden tågelyset er tændt.
>>
> Hvis du kører på en mindre vej i en skov kan det godt være at det er en
> fordel med en masse diffust lys ud i træerne.
Ja, måske lige netop der kan det være en fordel.
>
>> Jeg har een gang været ude at køre i tåge hvor tågelys kunne have
>> hjulpet (det havde jeg så ikke på den bil jeg havde dengang). Der var
>> det så tåget at selv nærlyset oplyste tågen så meget at det virkede
>> som white-out. Her ville det have været en fordel at slukke for
>> nærlyset og tænde tågelyset istedet da denne (korrekt justeret) vil
>> lyse under tågen og dermed ikke blænde dig selv. Hastigheden i sådan
>> en situation skal så være lav for man har ikke voldsom meget
>> sigtbarhed alligevel.
>>
> Man bruger da ikke tåbelys i tåge. Der bruger man lang lys, dog uden
> ekstralygter. Dels kan du selv se bedre, og dels kan modkørende
> tidligere få øje på dig. (Tåbelys giver mere "hvid mur" end langt lys.
> (Ok, det kan selvfølgelig godt være fordi jeg sidder så meget højere
> oppe.))
Det er i lastbil ikk? Hvordan er lygterne placeret i forhold til
hinanden? I min bil sidder nær og langtlys i samme lygte (dog separate
pærer) og sidder hvor de normalt altid sidder på en alm. personbil, lige
over kofangeren.
Mine tågelygter sidder i spoileren under kofangeren. Mine fjernlygter
kan hvert fald ikke anvendes til at lyse i tåge, det bliver bare et
stort hvidt tæppe hvis de bliver tændt. Tågelygterne forestiller jeg mig
vil hjælpe da de lyser under tågen (tågen er normalt ikke tæt lige over
vejen) og lyser heller ikke opad, så hvid mur fænomenet bør være mindre.
Thomas
| |
Finn Guldmann (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 28-09-06 19:57 |
|
Thomas Rasmussen skrev:
>> Man bruger da ikke tåbelys i tåge. Der bruger man lang lys, dog uden
>> ekstralygter. Dels kan du selv se bedre, og dels kan modkørende
>> tidligere få øje på dig. (Tåbelys giver mere "hvid mur" end langt lys.
>> (Ok, det kan selvfølgelig godt være fordi jeg sidder så meget højere
>> oppe.))
> Det er i lastbil ikk? Hvordan er lygterne placeret i forhold til
> hinanden? I min bil sidder nær og langtlys i samme lygte (dog separate
> pærer) og sidder hvor de normalt altid sidder på en alm. personbil, lige
> over kofangeren.
>
Her kan du se lygterne på en FH12:
< http://www.hanburyriverside.co.uk/Uploads/GN54CXX.JPG>
Det der er lys i er nærlygten og, øverst, fjernlyset. Lige under
nærlygten sidder tåbelyset. Og der er der også plads til ekstra fjernlys.
> Mine tågelygter sidder i spoileren under kofangeren. Mine fjernlygter
> kan hvert fald ikke anvendes til at lyse i tåge, det bliver bare et
> stort hvidt tæppe hvis de bliver tændt. Tågelygterne forestiller jeg mig
> vil hjælpe da de lyser under tågen (tågen er normalt ikke tæt lige over
> vejen) og lyser heller ikke opad, så hvid mur fænomenet bør være mindre.
>
Hvis tåbelygter er "seje" lyser de mere opad end fjernlygterne gør. Det
kan du konstatere ved at køre op mod en skiltebro hvor der er refleks i
skiltene. På lang afstand er det selvfølgelig fjernlygterne. Men når du
kommer tæt på, 25-100 m, vil der komme mere diffust op på skiltene fra
tåbelygterne end fra fjernlyset.
--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
de har med at fordømme tegninger og paver?
| |
Hans L. Jørgensen (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 29-09-06 16:57 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:efh5ud$85a$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> På lang afstand er det selvfølgelig fjernlygterne. Men når du kommer tæt
> på, 25-100 m, vil der komme mere diffust op på skiltene fra tåbelygterne
> end fra fjernlyset.
>
Hvis det er tilfældet er de klart ulovlige, der skal være et velafgrænset
lysfeldt som ikke blænder. En årsag til at det sker kan være, når lygterne
sidder meget lavt, får de flere sten & grusslag, altså en form for
sandblæsning af lygteglassene, og i så fald er de ikke lovlige at køre med,
og skal enten fjernes eller nye monteres.
--
MVH Hans
| |
Ebbe Kristensen (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 29-09-06 09:29 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Man bruger da ikke tåbelys i tåge. Der bruger man lang lys, dog uden
> ekstralygter. Dels kan du selv se bedre, og dels kan modkørende
> tidligere få øje på dig. (Tåbelys giver mere "hvid mur" end langt lys.
> (Ok, det kan selvfølgelig godt være fordi jeg sidder så meget højere
> oppe.))
Hmm, jeg oplever præcis det modsatte i en almindelig personbil: langt lys
giver hvid mur mens tågelygter giver noget jeg kan bruge - de en til to
gange om året jeg er ude i rigtig tåge og derfor tænder for tågelyset
Ebbe
| |
Finn Guldmann (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 29-09-06 11:22 |
|
Ebbe Kristensen skrev:
>> Man bruger da ikke tåbelys i tåge. Der bruger man lang lys, dog uden
>> ekstralygter. Dels kan du selv se bedre, og dels kan modkørende
>> tidligere få øje på dig. (Tåbelys giver mere "hvid mur" end langt lys.
>> (Ok, det kan selvfølgelig godt være fordi jeg sidder så meget højere
>> oppe.))
> Hmm, jeg oplever præcis det modsatte i en almindelig personbil: langt lys
> giver hvid mur mens tågelygter giver noget jeg kan bruge - de en til to
> gange om året jeg er ude i rigtig tåge og derfor tænder for tågelyset
>
Som jeg skriver, kan de 2 meter jeg sidder højere oppe end dig jo godt
betyde forskellen.
--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
de har med at fordømme tegninger og paver?
| |
Henrik Stidsen (28-09-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 28-09-06 22:25 |
|
Thomas Rasmussen was thinking very hard :
> Hvis jeg selv prøver på en mørk vej at skifte mellem nærlys, tågelys,
> nærlys+tågelys så er jeg overbevist om jeg kan se længere med nærlys alene.
> Tågelyset lyser dog meget bredere, men jeg kan ikke helt se pointen andet end
> at man i teorien så måske spotter noget der er på vej ind på kørebanen, men
> det syntes jeg nu også godt man kan spotte uden tågelyset er tændt.
Jeg vil skyde på mine tågelygter oplyser vejen max 10m frem, til
gengæld oplyser de både cykelsti og fortov og modsatte kørebane...
Lyset er også mere "blødt" end fra nær/fjern lygterne.
> Jeg har een gang været ude at køre i tåge hvor tågelys kunne have hjulpet
> (det havde jeg så ikke på den bil jeg havde dengang). Der var det så tåget at
> selv nærlyset oplyste tågen så meget at det virkede som white-out. Her ville
> det have været en fordel at slukke for nærlyset og tænde tågelyset istedet da
> denne (korrekt justeret) vil lyse under tågen og dermed ikke blænde dig selv.
> Hastigheden i sådan en situation skal så være lav for man har ikke voldsom
> meget sigtbarhed alligevel.
Det er vel også præcis det der er hele pointen i tågelygter...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Thomas Rasmussen (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 29-09-06 06:45 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Thomas Rasmussen was thinking very hard :
>> Hvis jeg selv prøver på en mørk vej at skifte mellem nærlys, tågelys,
>> nærlys+tågelys så er jeg overbevist om jeg kan se længere med nærlys
>> alene. Tågelyset lyser dog meget bredere, men jeg kan ikke helt se
>> pointen andet end at man i teorien så måske spotter noget der er på
>> vej ind på kørebanen, men det syntes jeg nu også godt man kan spotte
>> uden tågelyset er tændt.
>
> Jeg vil skyde på mine tågelygter oplyser vejen max 10m frem, til gengæld
> oplyser de både cykelsti og fortov og modsatte kørebane... Lyset er også
> mere "blødt" end fra nær/fjern lygterne.
Ja, men hvor langt frem oplyser de det ekstra? Hvis det også kun er 10m,
så er det rent falsk sikkerhed medmindre du kun kører max 30kmt (her
antaget 1 sekunds reaktionstid).
>> Jeg har een gang været ude at køre i tåge hvor tågelys kunne have
>> hjulpet (det havde jeg så ikke på den bil jeg havde dengang). Der var
>> det så tåget at selv nærlyset oplyste tågen så meget at det virkede
>> som white-out. Her ville det have været en fordel at slukke for
>> nærlyset og tænde tågelyset istedet da denne (korrekt justeret) vil
>> lyse under tågen og dermed ikke blænde dig selv. Hastigheden i sådan
>> en situation skal så være lav for man har ikke voldsom meget
>> sigtbarhed alligevel.
>
> Det er vel også præcis det der er hele pointen i tågelygter...
Ja, men desværre er der mange der mener at det ikke er derfor de er der
| |
Brian (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-09-06 07:37 |
|
Thomas Rasmussen wrote:
> Ja, men desværre er der mange der mener at det ikke er derfor de er
> der
Nemlig, for mit vedkommende, er de der kun til kørelys brug. Sådan en pære
er billigere at skifte, end en kvalitetspære til nærlyset... man er vel jyde
/Brian
| |
Henrik Stidsen (29-09-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-09-06 17:24 |
|
Thomas Rasmussen presented the following explanation :
>> Jeg vil skyde på mine tågelygter oplyser vejen max 10m frem, til gengæld
>> oplyser de både cykelsti og fortov og modsatte kørebane... Lyset er også
>> mere "blødt" end fra nær/fjern lygterne.
> Ja, men hvor langt frem oplyser de det ekstra? Hvis det også kun er 10m, så
> er det rent falsk sikkerhed medmindre du kun kører max 30kmt (her antaget 1
> sekunds reaktionstid).
Noget der ligner 10 meter vil jeg skyde på, jeg har ikke målt det men
det er markant kortere end nærlyset. Jeg bruger som regel også kun i
tæt tåge - eller når det er tåget og jeg gerne vil have den bagerste
tågelygte tændt, den kan jeg nemlig ikke tænde uden at de forreste også
tænder...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
|
|